کد خبر: ۱۳۹۹۱۹۸
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

ایجاد تحولات محتوایی که مدت‌هاست در دستور کار برنامه‌سازان، تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان رسانه‌ملی قرار گرفته‌است، سبب شده تا نگاه‌ها به مسائل زندگی، باورها، فرهنگ و اعتقادهای دینی و ملی مردم جای دقیق‌تر، عمیق‌تر، ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر در تولیدات متنوع فرهنگی صداوسیما نمود داشته‌باشد.

بر همین اساس با توجه به مرکزیت و محوریت سبک زندگی ایرانی ـــ اسلامی و لحاظ ویژگی‌ها و مولفه‌های فرهنگ ایرانی ـــ اسلامی و نقش آنها در زندگی‌سازی خانوادگی و اجتماعی و باروری اعتقادی قشرهای مختلف جامعه و همچنین آشنایی با کسانی که به باورهای دینی و مذهبی عرق دیرینه دارند و در همین عرصه به خدمت مشغول هستند، باعث شده تا حمایت تولیدکنندگان آثار اعتقادی و مذهبی تلویزیون به سمت قشری از خادمان فرهنگی و دینی کشور سوق پیدا کند که تولید بعضی از برنامه‌های مورد توجه و علاقه مردم و خانواده‌ها شاخص آن است. یکی از این برنامه‌ها که در آنها به بخشی از خادمان و غلامان مشهور به غلامان اهل‌‌بیت(ع) توجه شده و به‌صورت کاملا موجه، جذاب و متنوع به آنها پرداخته شده، برنامه حسینیه معلی است. به هر حال این برنامه که با مضمون محوری معرفی پیرغلامان و مداحان و مرثیه‌خوان‌های مذهبی و ارائه فرهنگ ملی و مذهبی پایه‌گذاری شده و هدف اصلی آن افزون بر پاسداری از فرهنگ دینی و مذهبی است و همچنین معرفی شخصیت‌هایی که در این راستا خدمتگزار بوده و هستند، زمینه را برای پیدایش و ظهور استعدادهای تازه در این عرصه هموار کرده‌است. به گونه‌ای که علاوه بر شخصیت‌های شناخته شده دینی و مذهبی که در قالب مداح و سخنران و موعظه‌گر و مرثیه‌خوان به مسائل مذهبی می‌پردازند، کسانی که از نسل‌های جوان و نوجوان پا جای بزرگان گذاشته‌اند در این برنامه قابل مشاهده‌اند.

از طرفی استقبال اهالی فرهنگ و مذهب از این برنامه و دیگر آثاری که به هر حال به چنین مقوله‌های ملی، دینی و اعتقادی می‌پردازند و در اعتماد بخشیدن و حفظ فرهنگ اجتماعی تلاش می‌کنند قوت و قدرت این مقوله را در تولیدات روزافزون صداوسیما می‌بینیم، سبب شده‌است که این برنامه و تهیه و تدارک برنامه قوی و غنی‌تر در فصل‌های بعدی در این راستا باشند. همین موضوع باعث شده این برنامه مورد توجه مخاطبان گستره‌ای قرار بگیرد و تولید آن به فصل سوم برسد که این روزها از شبکه سه پخش می‌شود و بازخورد خوبی هم از جانب مخاطب دریافت کرده‌است. از این نظر می‌توان گفت جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون خالی بود و باید به حسن سلیقه مدیران تبریک گفت که در برنامه‌سازی این موضوع را مورد توجه قرار داده و به فکر ساخت چنین برنامه‌ای افتادند و همچنین ادامه‌دار شدن آن در فصل‌های بعدی و رقابتی که بین مداحان جوان به وجود آمده، فضا را برای مخاطب جذاب‌تر کرده و می‌توان گفت برنامه خوبی برای علاقه‌مندان مداحی و مرثیه‌سرایی است.حسینیه معلی برای آنهایی که نمی‌دانستند برای فعالیت در این زمینه باید از کجا شروع کنند و با چه کسانی ارتباط بگیرند، شرایط را فراهم کرده‌است. به هر حال با توجه به استقبالی که از این برنامه شد، می‌توان انتظار تولید فصل‌های دیگر را کشید. البته با ساخت آیتم‌های جدید و بخش‌های متنوع و قوی و غنی‌تر. این برنامه می‌تواند در جهت پاسداری از فرهنگ اعتقادی و مذهبی جامعه و ارتقای آن موثر باشد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها