در گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده «مدرسه کنکور» بررسی شد

پنجره‌ای رو به عدالت آموزشی

با شیوع کرونا در کشور، مدرسه تلویزیونی ایران در قاب سیما پا گرفت؛ اما پس از عبور نسبی از این بحران، برنامه با هدف گسترش عدالت آموزشی حیاتش را روی آنتن ادامه داد و حال و هوای تازه‌ای پیدا کرد. در ادامه همین رویکرد، مدتی بود خبرهایی از تشکیل مدرسه کنکور ایران در تلویزیون شنیده می‌‎شد و مدیر شبکه آموزش سیما با بیان این خبر، نوید راه‌اندازی کانالی با چنین محتوایی را داده بود.
کد خبر: ۱۳۹۸۱۰۲
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

روز گذشته نشست خبری افتتاحیه برنامه مدرسه کنکور ایران با شعار «پنجره‌ای یکتا رو به عدالت آموزشی» با حضور علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش و سهراب ابوذرخانی فرد، تهیه‌کننده برنامه در ساختمان شبکه برگزار شد و در این نشست که با حضور اهالی رسانه همراه بود بیان شد برنامه از ۲۹بهمن همزمان با مبعث کار خود را روی آنتن آغاز خواهد کرد. ضمن انتشار سخنان مدیر شبکه آموزش، در پایان نشست گفت‌‎وگویی با تهیه‌کننده برنامه داشتیم که در ادامه آمده است.

به گفته سهراب ابوذرخانی‌فرد، تهیه‌کننده مدرسه کنکور، در این برنامه که روزانه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ روی آنتن می‌رود و روز بعد ساعت ۵ تا ۸ تکرار خواهد شد، از بهترین معلمان کنکور استفاده شده است. به گزارش «جام‌جم»، او ادامه می‌دهد: تا آخر اردیبهشت‌ماه به مدت ۱۳هفته این برنامه پخش می‌شود. در این برنامه جزوه‌ها به صورت کیوآرکد روی صفحه تلویزیون به صورت رایگان قابل دریافت است. از اول خرداد هم برنامه‌ای جامع ویژه امتحان نهایی روی آنتن می‌رود.

این روزها که فضای مجازی به عنوان بازوی مکمل صداوسیما می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد از ابوذرخانی‌فرد درباره استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای غنی‌تر کردن محتوای برنامه ‌پرسیدیم که او به جام‌جم پاسخ داد: این برنامه روی سایت تلوبیون قرار می‌گیرد و احتمالا از طرف تلویزیون خواسته می‌شود این محتوا از طریق همه وی‌او‌دی‌ها منتشر شود.

وی همچنین درمورد تولید محتوای تعاملی بیان کرد: بعید می‌دانم امسال به این کار برسیم، چون زیرساخت‌هایی لازم دارد مگر این‌که شبکه در همین فرصت کار خاصی انجام دهد؛ مثلا در خصوص آزمون‌ها طرحی هست که اگر در فرصت باقیمانده امسال اجرا شود تحول عظیمی را شاهد خواهیم بود. ان‌شاءا... با راه‌اندازی کانال آموزش۲ بخش تعاملی پررنگ‌‎تر خوهد شد.

سه ساعت زمان کافی برای تدریس دروس کنکور به نظر نمی‌رسد. تهیه‌کننده برنامه در این خصوص گفت: این سه ساعت برای نکته و تست کافی است. این برنامه حتی از گران‌ترین پکیج‌های تست موجود در بازار محتوای کامل‌تری دارد. باید توجه داشت تدریس جامع، با نکته و تست جامع متفاوت است. تدریس بازه زمانی ۱۰ساعته نیاز دارد اما در همین فرصت برنامه هم دبیر حواسش هست که دانش‌آموزی از مناطق محروم هم درحال تماشای برنامه است و برای همین نکته‌ها را به صورت بنیادی بیان می‌کند تا برای او هم جابیفتد. همچنین در جزوات تکمیلی، توضیحات بیشتری وجود دارد تا اگر کسی پایه‌اش ضعیف‌تر است بتواند خود را به بقیه برساند. البته با راه افتادن کانال و افزایش ساعت برنامه، دروس از پایه تدریس می‌شود.

در مدرسه تلویزیونی ایران، شاهد تلفیق سرگرمی و آموزش هستیم. ابوذرخانی‌فرد درباره بهره بردن از این تکنیک در مدرسه کنکور عنوان کرد: شخصی که برای کنکور می‌خواند با تمرکز در حال تماشای برنامه است و برای همین اگر وسط تدریس مثلا آزمایش‌های سرگرم‌کننده انجام شود، حس خوبی پیدا نخواهد کرد. اما در برخی قسمت‌ها برای درک بهتر دروسی مثل فیزیک بخش شبیه‌سازی خواهیم داشت. همچنین روش‌هایی مثل دوربین درگوشی، لایت برد و... داریم که لحن برنامه را خودمانی‌تر می‌کند. در لایت برد معلم با دانش‌آموز ارتباط مستقیم چشمی دارد که حدود ۴۵درصد یادگیری را بهتر می‌کند اما نباید بیش از سه دقیقه باشد. در پایان قسمت و برای مرور دروس این بخش را خواهیم داشت.

او درمورد برقراری عدالت‌ آموزشی برای سایر رشته‌های کنکور هم توضیح داد: رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی را پوشش می‌دهیم که بخش عمده شرکت‌کنندگان کنکور در این سه رشته هستند. همچنین دانش‌آموزان نوبت دوم دبیرستان هم می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. رشته‌های دیگری مثل هنر و زبان نداریم، چون در سه ساعت امکان پوشش این رشته‌ها وجود نداشت.

وی درباره رشته‌های هنرستان هم می‌افزاید: هنرستان تخصص ما نیست و اگر در آینده کاری در این خصوص انجام شود احتمالا گروه دیگری آن را برعهده خواهند گرفت.

این تهیه‌کننده درباره افزودن بخش مشاوره هم گفت: برای مشاوره آقای عبدالعالی قول دادند زمان‌هایی که در برنامه آزاد شود، زنگ‌های مشاوره خواهیم داشت. در تابستان که ان‌شاءا... کانال را گرفتیم، بحث انتخاب رشته را هم خواهیم داشت.

او درخصوص در نظر گرفتن سطح دانش دانش‌آموزان و ضربه احتمالی که آنان از مجازی شدن مدارس در دوران کرونا متحمل شدند، بیان کرد: در این دوره‌ها همین موضوع را در نظر گرفتیم و برای همین از تست‌های ساده شروع می‌کنیم تا به تست‌های سخت برسیم. چون حتی دانش‌آموزان قوی تست‌های سخت را حل اما گاهی در تست‌های آسان اشتباه و بی‌دقتی می‌کنند. برای همین در جمع‌بندی لازم است یک‌بار موارد آسان هم مرور شود. برای هر سطحی از دانش‌آموزان این دوره‌ عالی است.

وی همچنین درباره دوری برنامه از داغ کردن تنور بازار کنکور و مافیای آن گفت: شرط اول خرید، نیاز است. به همین علت اگر همه سطحی از تست‌ها را به مخاطبان ارائه دهیم دیگر نیازی به هزینه‌کردن و داغ‌کردن بازار مافیای کنکور نخواهند داشت.

تلویزیون؛ راه‌حل عدالت آموزشی

علی عبدالعالی در نشست خبری افتتاح مدرسه کنکور بیان کرد: این برنامه، مسأله چند میلیون نفر را حل می‌کند. ما در کشور از عدالت آموزشی برخوردار نیستیم. موسسه‌ها از طریق همین صداوسیما می‌گویند فلان عدد را به سامانه پیامک کنید. طبق تجربه‎‌ای که خودم داشتم در کمتر از چند دقیقه با شما تماس می‌گیرند و بابت هر رشته دست‌کم ۱۳میلیون تومان طلب می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند برنامه ما را رایگان ببینند و با برنامه‌های موسسات مقایسه کنند و بگویند کیفیت کدام بهتر است. اگر مسئولان کشور دو سال این برنامه را حمایت کنند، بخشی از بی‌عدالتی آموزشی جبران می‌شود.

وی گفت: بیماری کنکور یک درمان ساده دارد. راه‌حل برقراری عدالت آموزشی، تلویزیون است. در کشور ۶۴ میلیون دستگاه تلویزیون وجود دارد. ما محتوای کامل و جامع و رایگان کنکور را در این برنامه ارائه می‌کنیم. در قدم بعدی جزوه‌های مکمل را بدون اینترنت به دانش‌آموزان می‌رسانیم. شبکه آموزش فاخرترین و کامل‌ترین محتوا، دسترسی به جزوه‌ها و بهترین معلم‌ها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. خط قرمز من گرفتن پول از مردم است و همه چیز باید رایگان باشد.

عبدالعالی افزود: سه ساعت برنامه کنکور در روز کافی نیست. می‌خواهیم یک کانال آموزش۲ راه بیندازیم تا روزی ۱۰ساعت برنامه پخش کنیم. ایده‌آل من تاسیس این کانال است و دلم روشن است که این اتفاق بیفتد.
مدیر شبکه آموزش با اشاره به برنامه‌ای جدید با عنوان «هوش‌ یار» ادامه داد: از ۱۷اسفند محتوای کلاس‌های آزمون ورودی تیزهوشان در قالب برنامه‌ای ۵۰ قسمتی از شبکه آموزش پخش می‌شود.

وی با عنوان این‌که کنکور، یک مافیای ۵۰هزار میلیارد تومانی در سال دارد، گفت: ما برای این برنامه بهترین معلم‌ها را انتخاب کردیم و دستمزد خوبی به آنها دادیم. شرط ما این بود که درس دادن‌شان جامع باشد. با قراردادهای الزام‌آور، معلمان را برآن داشتیم تا به هیچ وجه مطلبی را جا نیندازند.

مدرسه‌ای به وسعت ایران

جبار آذین - منتقد و مدرس: آموزش و پرورش در عصر اطلاعات و توسعه فناوری، ابعاد گوناگون، متنوع وگسترش یافته و خیل عظیم دانش‌آموزان و معلمان و مربیان، می‌توانند افزون بربهره‌مندی ازکلاس‌ها و مدارس موجود، از فضای مجازی و امکانات آن در کسب و انتقال آموزه‌های مختلف و فراوان درسی و اجتماعی و فرهنگی هم استفاده کنند. در ایران و رسانه‌ملی نیز مانند اغلب کشورها و رادیوها و تلویزیون‌های جهان سال‌هاست از این امکان، به خوبی و درستی سود جسته می‌شود و به دلیل استقبال انبوه مخاطبان و دانش‌آموزان، دستاوردهای مثبت فراوان داشته و دارد. توجه و بهره‌بری از فضای مجازی در عرصه آموزش، با همه‌گیری و سلطه جهانی ویروس مرگبار کرونا و سلب شدن امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان، معلمان و استادان در مدارس و دانشگاه‌ها، مسئولان وکارشناسان و متخصصان، بنابر ضرورت تداوم آموزش و پرورش، تصمیم گرفتند این مهم را درکشور با تشکیل کلاس‌های آموزشی و اجتماعی در شبکه مجازی و رسانه‌ملی پی بگیرند و این اقدام همچنان ادامه دارد و رسانه‌ملی با جدیت اجرای آن را عهده‌داراست و از این منظر هم در جهت حفظ و توسعه امر آموزش و فرهنگسازی، همت می‌گمارد. با آن‌که این رخداد در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جریان دارد، ولی وظیفه و مسئولیت اصلی آن با شبکه تلاشگر و تاثیرگذار آموزش است که با یاری کارشناسان و استادان، مربیان و هنرمندان به امور آموزشی غیرحضوری می‌پردازد. «مدرسه تلویزیونی ایران» عنوان یک برنامه فراگیر آموزشی است که با اهداف و رویکردهای آموزش واجتماعی در شبکه آموزش تهیه، تولید و پخش می‌شود. برنامه‌های آموزشی این مدرسه بزرگ به تمام دروس هر مقطع تحصیلی می‌پردازد و به صورت منظم هر روز پخش می‌شود و چون امکان بازپخش ندارد، علاقه‌مندان، هر قسمت را از فضای مجازی شبکه دانلود می‌کنند. جدول پخش برنامه‌های خوب آموزشی مدرسه تلویزیونی ایران برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه‌های اول و دوم است. درکنار برنامه‌های متنوع وغنی آموزشی مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش، برنامه‌های مشابهی هم با همین سبک و سیاق و گاه با مضامین و محتواهای متفاوت از شبکه‌های چهارم و قرآن تولید و ارائه می‌شود. در کلاس‌های آموزشی شبکه قرآن، دروس دینی و آموزش قرآن در مقاطع مختلف تدریس می‌شود. برنامه‌های آموزشی مدرسه شبکه چهار نیز ویژه دوره متوسطه دوم است و اغلب دروس نظری علوم انسانی و ریاضی و فیزیک در آن تولید و پخش می‌شود. گرچه این روزها از تب عمومی کرونا در کشور کاسته شده و درهای مدارس، متوسطه و دانشگاه‌ها به روی دانش‌آموزان، هنرجویان، دانشجویان، معلمان و استادان و... باز است و وزارت آموزش و پرورش، همچون گذشته با قدرت انجام وظیفه می‌کند. اما کلاس‌ها و مدارس فضای مجازی و رسانه‌ملی تعطیل نشده که با برنامه‌ریزی‌ها، طراحی‌ها، نوآوری و همکاری برترین متخصصان و هنرمندان و عرضه کیفی دروس تحصیلی و اجتماعی ادامه دارد و تاثیرات مهم آن را در ارتقای دانش و آموزش عمومی و صعود سطح آموزشی و تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توان دید. رسانه‌ملی در مقام دانشگاه ملی کشور، در امور دانش‌آموزی فرزندان ایران زمین و خانواده‌ها، همچنان رسالت بزرگ فرهنگسازی ملی و مردمی خود را اجرا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها