جهاد تبیین از منظر سینما براساس دیدگاه‌های رهبر انقلاب گردآوری شد

مخاطبان خاص منشور سینما

همزمانی رونمایی از جلد دوم کتاب «منشور سینما» که به کوشش پرویز فارسی‌جانی گردآوری شده و در آن دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره سینما منتشر شده است، با آغاز چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر یک تقارن مبارک است.
کد خبر: ۱۳۹۷۱۴۸
نویسنده رضا رسولی - منتقد ادبی

چرا که این اثر، متفاوت از سایر کتاب‌های منتشر شده درباره سینما، عملا یک کتاب_ راه است که به اتکای آن می‌توان چشم‌انداز سینمای ایران را براساس مفاهیم هنر متعالی ترسیم کرد.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: در همین راستا جلد دوم منشور سینما با اتکا به رهنمودهای امام خامنه‌ای در حوزه هنر و سینما طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ و در ادامه فرآیند انتشار جلد اول این کتاب در هیات اسلامی هنرمندان گردآوری و طبقه‌بندی موضوعی شد.

رهبری معظم انقلاب در کنار تبیین دوره‌ای رسالت و غایت کار هنری و سینما با خلاقیت ویژه‌ای به خلق واژگان و مضمون‌های تازه نیز دست می‌زنند. مفاهیمی همچون جهاد کبیر، جهاد تبیین، اثر جنگ روایت‌ها، نشاندن جلاد به جای شهید و ده‌ها مفهوم و محتوای دیگر جوشش همه‌جانبه آن روح بلند را که در دغدغه و آرمان‌های الهی همواره در حال غلیان و تولید محتواست به‌خوبی نشان می‌دهد. این کتاب تلاش کرده تا با نگاه جامع به مجموع نظرات راهبردی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، موضوعات را به صورت متنوع دسته‌بندی کند و بر همین مبنا دیدگاه‌‌های رهبری را درباره هنر و اهمیت آن، مدیریت و راهکارهای مربوط به ارتقای سینما، جهاد تبیین و هنر، نقش سینما در جهان معاصر، رسالت‌های سینما و جریان سینمای امروز بیان شده است.

در فصل رسالت‌های سینما این فراز از بیانات رهبر انقلاب آمده است: حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است... امیدواریم رسانه‌ها و هنرمندان و فرزانگان و سینماگرانی بتوانند جهاد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به دنیا که سخت محتاج شناختن آن است بنمایانند.

در فصل پایانی این کتاب علاوه بر تصاویر دیدار سینماگران با رهبر انقلاب، پیام‌‌های تسلیت ایشان درباره درگذشت چهره‌هایی چون رسول ملاقلی‌پور، فرج‌ا... سلحشور و نادر طالب‌زاده منتشر شده است. از ویژگی‌های دومین جلد کتاب «منشور سینما» این است که علاوه بر عموم علاقه‌مندان به سینما و سخنان رهبری، تعدادی از گروه‌های خاص نیز، اختصاصا باید مخاطب خاص آن باشند. از جمله مخاطبان خاص این کتاب روحانیت و حوزه‌های علمیه هستند که برای بررسی موضوعات سینما و تبیین افق‌های فقهی درخصوص تولیدات سینمایی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی و هنری کشور از دیگر مخاطبان خاص این کتاب به حساب می‌آیند. چرا که آنها شرعا و قانونا می‌بایست سیاست‌های جاری عرصه هنر سینما را براساس دیدگاه‌های رهبری تنظیم و اجرا کنند.

سینماگران، اصناف سینمایی و رسانه‌های تخصصی عرصه هنر و سینما برای بهره‌مندی از نظرات و راهکارهای رهبر انقلاب از دیگر مخاطبان خاص منشور سینما محسوب می‌شوند. امیدواریم انتشار این کتاب به‌عنوان یک دستمایه قوی محتوایی بتواند دستگیر دست‌اندرکاران سینمای کشور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها