گفت‌وگوی «جام‌جم» با مدیران شبکه‌های نسیم، جام‌جم و مرکز صبا

رسانه‌ملی بودجه جنگی می‌خواهد

معاون سیمای رسانه ملی در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

لزوم تقویت جدی بودجه صداوسیما در جنگ رسانه‌ای

این روزها که در یک جنگ ترکیبی و تمام‌عیار حضور داریم، دشمن به هر روشی متوسل می‌شود و با سرمایه‌گذاری‌ در رسانه‌های خارجی، می‌خواهد اهدافش را پیاده‌سازی کرده، روی مردم ایران تاثیر بگذارد؛ رسانه‌ملی می‌تواند به عنوان یک دستگاه فرهنگی و جریان‌ساز، مقابل این حربه دشمن بایستد و با پخش برنامه‌های با محتوا، اهداف دشمن را از بین ببرد. بدون تردید رسانه‌ملی در این مسیر نیاز به بودجه کافی دارد تا بتواند با قدرت این مسیر را پیش ببرد.
کد خبر: ۱۳۹۶۰۱۶
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

در این میان، توجه به اهمیت تقویت این رسانه که در قامت یک صدای ملی است، ضروری به نظر می‌رسد. اختصاص بودجه مناسب برای برنامه‌سازی و تولید محتوای فاخر در رسانه‌ملی می‌تواند مخاطبان بیشتر را به سمت این رسانه کشانده و اعتبار آن را دوچندان کند. برخی کارشناسان معتقدند که هرچقدر به مسأله تقویت بنیه این رسانه توجه شود، این اعتبار هم می‌تواند بیشتر شود. به همین بهانه با محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه‌ملی گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه‌ملی در پاسخ به این سؤال که این روزها درباره بودجه صداوسیما زیاد می‌شنویم؛ این در حالی است که نیاز داریم برای تولید آثار فاخر بودجه مناسب از طریق دولت تزریق شود. به نظرتان برای ساخت آثار فاخر و با محتوای غنی در زمینه بودجه باید چه اقداماتی صورت گیرد به جام‌جم می‌گوید: نظر به مشکلات و تنگناهاى مالى سازمان که همه دلسوزان اذعان دارند، صداوسیما با پیگیرى‌هاى فراوان، در مورد جایگاه رسانه ملى و اهمیت کار رسانه‌ای به دولتمردان، نمایندگان مجلس و مسئولان امر توضیحاتى ارائه داد اما درنهایت پس از این تلاش‌ها براى اقناع‌سازى، شاهد هستیم دولت محترم ۹.۸درصد بودجه صداوسیما را افزایش داده است.

واکنش‌های مغرضانه

وی ادامه می‌دهد: واکنش‌هاى بعضا مغرضانه به این میزان در حالی است که با تصمیم دولت، حقوق و دستمزد کارکنان ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است که اصلا با میزان بودجه افزایش‌یافته متناسب نیست. از سوى دیگر رسانه بودجه‌ای برای تولید دارد و این بودجه باید متناسب با افزایش هزینه‌ها و دستمزدها افزایش یابد.
معاون سیما تاکید می‌کند: بنابراین اگر بخواهیم صداوسیما همچنان مرجعیتش را حفظ کند و ارتقا دهد، باید اقدام موثرى رخ دهد ولی متاسفانه تا الان اقدامی صورت نگرفته است. یعنی نه‌تنها بودجه صداوسیما افزایش پیدا نکرده، بلکه با تفاوت ۹.۸درصدی و ۲۰درصدی، افزایش حقوق کارمندان کاهش هم پیدا کرده است و این اتفاق به نفع فرهنگ، هویت و هنر کشورمان نیست.

نقش‌آفرینی قابل توجه

وی ادامه می‌دهد: اگر مسئولان کشور توقع دارند، رسانه‌ملی به عنوان رسانه ۸۵ میلیون جمعیت ایران کارکرد خود را حفظ کرده و نقش‌آفرینى قابل توجه و درخورى داشته باشد، حتما باید عنصر جذابیت در آنتن به عنوان رکن اصلی نمود داشته باشد. مخاطب زمانى پای تلویزیون به‌اصطلاح میخکوب می‌شود و پیام ما را می‌شنود که آنتن گرم و جذاب باشد و این امر زمانی محقق می‌شود که صداوسیما منابع مالى کافی برای تولید خلاقانه و هنرمندانه در اختیار داشته باشد.

برمهانی می‌گوید: جذابیت فقط گفت‌و‌گوی دونفره و صحبت یک سخنور جذاب نیست. این جذابیت حتى در دکور برنامه هم نمود دارد. آثار نمایشی فاخر هم که تولید شود، عوامل متکثرى در جذابیت آن سهیم است که همه این موارد هزینه دارد. معاون سیما با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون، گران‌ترین برنامه‌های تلویزیون بوده، می‌افزاید: با این هزینه‌ها سازمان صداوسیما مجبور می‌شود از مشارکت استفاده کند؛ چیزی که اصلا دوست ندارد و نمی‌خواهد به آن تن بدهد. صداوسیما علاقه‌مند است پیام خالص دهد، نه این که با تشکر از محل اسپانسر در مسیر انتقال پیام و مفاهیم والا، وقفه ایجاد کند و صراحت برنامه را کاهش دهد. فقط به این خاطر که حامى پول این برنامه را داده، مردم باید به اجبار از خدمات یا کالایش استفاده کنند.

آرایش جنگی هوش و حواس

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رسانه در خارج از مرزها به زبان فارسی با آرایش جنگی، هوش و حواس بخشی از مخاطبان ایرانی را هدف گرفته و در جنگى شناختی بى‌امان نفرت‌پراکنى و پمپاژ ناامیدى مى‌کنند. بودجه‌ای که ما در صداوسیما هزینه می‌کنیم در قیاس با یکی از این بنگاه‌هاى دروغ‌پراکنى و تجزیه‌طلب که گاو شیرده را در ذهن مخاطبان تداعى مى‌کند، یک‌هفتم یا یک‌هشتم است!

برمهانی ادامه می‌دهد: دولتمردان ما نباید رسانه‌ملی را در این شرایط نابرابر، به لحاظ مالی دست‌بسته بگذارند. همان‌طور که محتواى پیام رسانه، اقتدار و پیشرفت است، باید به لحاظ مالی هم این اتفاق بیفتد و این عزتمندی وجود داشته باشد. متاسفانه شبکه‌هاى ما به جای این که تنها بر محتوا تمرکز کنند، ناگزیر، تامین منابع مالى و جذب حامى جزو دغدغه‌هاى همیشگى‌شان است تا بتوانند به اتکاى آن، رسالت خود را انجام دهند. این نگرانى در تولیدات فاخر ما به‌مراتب بیشتر و جدی‌تر است. تا همین چند سال گذشته با رقمی حدود پنج تا هفت میلیون تومان در دقیقه می‌توانستیم یک سریال خوب بسازیم ولى الان کف سریال‌سازى زیر ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان امکان ندارد؛ آن هم سریالی که آپارتمانی است، سفر ندارد و تاریخی هم نیست. اگر این مهم را در کنار هزینه‌های هنگفتی که تولید یک سریال در فضای تاریخی یا در فضای غیر از فضای عمومی کشور نیاز دارد، قرار دهیم و همچنین بخواهیم از عوامل باسابقه و حرفه‌ای‌تر که گران‌تر هم هست، استفاده کنیم، قطعا میسر نیست.

صداوسیما منحصر به‌فرد است

معاون سیما در بخشی از صحبتش می‌گوید: رسانه‌اى که به تکلیف قانون، تامین بخش قابل‌توجهى از درآمدش با آگهی بازرگانی گره خورده است هرمقدار متکی به این محل باشد، اثر پیامش کمتر می‌شود؛ به دلیل این که باید شکست آنتن داشته باشد و میزان آگهی بازرگانی را بیشتر کند. تبلیغ روی پیام تاثیر سریع و لحظه‌ای می‌گذارد و لذا باید مراقبت کرد.وی تاکید می‌کند: سازمان صداوسیما با دارا بودن چند ده شبکه تلویزیونى و رادیویى در سطوح ملى، استانى و برون‌مرزى، نمونه‌اى منحصر به‌فرد است که با هیچ رسانه دیگرى در دنیا قابل مقایسه نیست. رسانه ملى را دریابیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها