هر یک از ژانرهای سریال‌های تلویزیونی تاریخچه‌ای دارند و اگر بخواهیم از تاریخچه سریال‌های ماورایی در رسانه‌ملی بگوییم باید گفت که از ابتدای دهه۸۰ موج تازه‌ای در سریال‌های تلویزیون به راه افتاد و تولید مجموعه‌های ماورایی نه‌فقط منجر به تحولاتی در عرصه سریال‌سازی در ایران شد، بلکه مردم با علاقه، پیگیر تماشای چنین آثاری شدند و مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۵۷۶۸
نویسنده مهدیه رضایی - گروه رسانه

البته در شروع این تصور وجود نداشت که این جنس از سریال‌ها با اقبال بیش از اندازه مردم رو به رو شود اما علاقه‌مندی مخاطبان نشان داد اتفاقا چنین سریال‌هایی را دوست دارند. شروع این اتفاق در تلویزیون با سریال کمکم کن بود و بعد از آن سریال‌هایی با موضوع شیطان، روح، دنیای برزخ و ... ساخته و پخش شد اما اواسط دهه۹۰ تعداد تولید این سریال‌ها کاهش پیدا کرد و می‌توان گفت حتی تولیدی اتفاق نیفتاد تا این‌که علیرضا افخمی سال۱۴۰۰ سریال «احضار» را برای رمضان کارگردانی کرد. اکنون رسانه‌ملی در مسیر تحولاتی که آغاز کرده، تلاش دارد باز هم سریال‌های ماورایی را فعال کند و گام‌های تازه را در این عرصه شروع کرده که می‌توان به سریال «رستگاری» در مرکز سیما فیلم اشاره کرد. حال ممکن است این سوال مطرح شود که چرا مخاطبان، سریال‌های ماورایی را دوست دارند و با علاقه پیگیر آن هستند. شاید یکی از دلایلش این باشد که همه ما از کودکی علاقه‌مند به قصه‌های جن و پری بودیم که در ادبیات فولکوریک ما وجود داشته است. سریال «کمکم کن» به کارگردانی قاسم جعفری پای سریال‌های ماورایی را به تلویزیون باز کرد. این سریال روایتی از دوران برزخ انسان را به تصویر کشیده بود. این سریال داستان جوانی با بازی حمید گودرزی را روایت می‌کرد که طی یک تصادف به کما رفت. چند جوان دیگر هم در همان زمان به کما رفته بودند که از این بین دو نفر به هوش آمدند تا کار‌های اشتباه بقیه را جبران کنند.

یک‌سال بعد «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی ساخته شد که وجود شیطان در کالبد جسمانی انسان را نشان می‌داد. «آخرین گناه» عنوان سریال حسین سهیلی زاده بود که سال ۸۵ از شبکه دوی سیما با موضوع چشم برزخی روی آنتن رفت. در سریال سهیلی‌زاده خبری از جن و پری نبود اما شخصیت اصلی آن چشم برزخی داشت و می‌توانست بسیاری از نادیدنی‌ها را ببیند. در این سریال جلوه‌های ویژه رایانه‌ای نقش مهمی داشت. دیگر سریالی که در این ژانر ساخته شد «اغماء» به کارگردانی سیروس مقدم بود و به حضور شیطان در ابعاد گوناگون می‌پرداخت. این سریال، داستان یک جراح فوق تخصص مغز و اعصاب به نام طه پژوهان را با بازی امین تارخ روایت می‌کرد که پس از جراحی تومور مغزی همسرش و فوت او در وضعیت روحی آشفته‌ای قرار می‌گیرد. در این وضعیت، شیطان با بازی حامد کمیلی در ظاهر یکی از دوستانش به نام الیاس، سر راه او قرار می‌گیرد و به‌تدریج باعث انحراف او می‌شود. این سریال هم از جمله آثاری بود که در زمان پخش با حاشیه‌های بسیاری همراه شد.

«ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج در رمضان ۸۹ با موضوع برزخ و روابط بین دنیای باقی و دنیای فانی پخش شد. ملکوت راوی زندگی حاج فتاح با بازی محمدرضا شریفی‌نیا بود که دچار تصادف شده و به کما رفته بود. در این میان نیز پای یک فرشته مرد سفیدپوش به میان می‌آید که می‌کوشد به حاج فتاح کمک کند و همراه او در شهر پرسه بز‌ند. شبکه یک «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان را با موضوع شیطان، کارگردانی کرد. شبکه سه «پنج کیلومتر تا بهشت» را با محوریت روح و دنیای برزخی به نمایش گذاشت. همچنین علیرضا افخمی سریال «احضار» را کارگردانی کرد که روایتگر چند دختر بود که درگیر ماجراهایی می‌شوند. این سریال سال گذشته به نمایش درآمد که با اقبال مردم روبه‌رو شد. همچنین مرکز سیمافیلم که تولید آثار پرمخاطب تلویزیون را در کارنامه دارد، می‌خواهد سریال جدیدی در گونه ماورایی تولید کند که سکانداری آن را به‌عهده مسعود ده‌نمکی گذاشته است. این سریال با نام «رستگاری» قرار است تولید شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها