گفت‌وگو با سعید مستغاثی، رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره رویکرد جدید برنامه‌ها در صداوسیما

عبور از شبه‌‌‌چهره‌ها با ورود چهره‌های تازه‌نفس

گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

رسانه‌ ملی، مقابل جنگ شناختی ایستاده است

هر سال و در آذرماه، وقتی بودجه سنواتی از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود، مساله اما و اگرهای بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی هم به میان می‌آید که در راس آن، بودجه صدا و سیماست. هر سال همین هجمه‌ها از سمت رسانه‌های غربی مطرح می‌شود و برخی رسانه‌های داخلی هم با آن همراهی می‌‎کنند.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۶۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

در حقیقت این حملات رسانه‌های خارجی و جریان رسانه‌های داخلی به بودجه‌های دستگاه‌های فرهنگی و در راس آنها صداوسیماست. هرچند که در این میان، یک نکته مغفول مانده که همان توجه به فرهنگ و زیربنابودن آن برای همه کارهای دیگر حتی اقتصاد است که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های دوره‌ای و سالانه مدیران تصمیم‌ساز اهمیت بسیاری داشته باشد. آن طور که پیداست، صداوسیمای جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب همواره از سوی جریان رسانه‌ای مشخصی مورد حمله قرار گرفته و عملکرد آن به بهانه‌هایی مثل بودجه، زیر سوال رفته است.

مصداق آن هم تحریم برخی افراد و مسئولان صدا و سیما و خارج‌شدن شبکه‌هایی مثل پرس‌تی‌وی از ماهواره‌های خارجی است که به معنای قطع دسترسی مردم اروپا به صدای واحد این شبکه است. به نظر می‌رسد که تمام این اتفاق‌ها به واسطه ترس آنها از اثرگذاری این دستگاه فرهنگی است که رسالت امین نظام و مورد اعتماد مردم‌بودن را بر عهده دارد.

به نظر می‌رسد که امسال هم با ارائه‌شدن بودجه سنواتی، مساله شک و شبهه به بودجه صدا و سیما مطرح شده است. بودجه‌ای که همراه با افزایش بودجه عمومی بوده و در برخی موارد، برخی اعداد آن بزرگ‌نمایی‌ و دستمایه جریان علیه رسانه ملی شده است. به بهانه بررسی همین مساله با سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اهمیت تدوین بودجه مناسب برای بخش فرهنگ به جام‌جم می‌گوید: به طور قطع برای تقویت فرهنگ جامعه، باید سازمان صدا و سیما را تقویت کنیم تا بتواند در مقابل هجمه‌ها دفاع کند و در زمینه‌های دیگر فعال باشد. در واقع تدوین یک بودجه مناسب برای حوزه فرهنگ و به خصوص صدا و سیما لازم است به همین دلیل طبیعی است که مخالفان به این بودجه حمله کنند و بگویند که بودجه صدا و سیما زیاد است.

در این میان باید به این مساله اشاره کرد که خود شبکه‌های بیگانه که با دلارهای آمریکایی و سعودی اداره می‌شوند، چقدر بودجه دارند و باید مشخص شود چقدر هزینه می‌کنند. این شبکه‌ها در واقع بودجه‌های هنگفتی دارند و با همین بودجه‌ها پمپاژ تبلیغات منفی و دروغین می‌شوند. در این میان، صدا و سیمای ایران به تنهایی در مقابل این اخبار ایستاده است.

صدا و سیما مقابل جنگ شناختی ایستاد

نکته‌ای که میرتاج‌الدینی به آن اشاره می‌کند، مساله مقابله صدا و سیما و ایستادن آن در مقابل جنگ‌شناختی است. او ادامه می‌دهد: ما شاهد هستیم که صدا و سیما به عنوان یک رسانه توانسته یک‌تنه در مقابل جنگ رسانه‌ای و شناختی بایستد و همین مساله به خوبی نشان می‌دهد که باید رسانه ملی از نظر بودجه حمایت و پشتیبانی شود. در این صورت می‌تواند به عنوان نماینده رسانه‌ای ایران در مقابل حملات رسانه‌ای دشمن مقاومت کند. صدا و سیما همچنین می‌تواند با فعالیت‌هایی که دارد، فرهنگ ایرانی- اسلامی ما را صیانت کند.

فیلم‌هایی مثل سلمان فارسی تمدن‌ساز است

میرتاج‌الدینی همچنین به تصویب کلیات بودجه اشاره کرده و می‌گوید: دوم بهمن کلیات بودجه تصویب و بعد از آن بقیه موارد بررسی می‌شود. من قبلا هم گفته بودم که برای تولید فیلم‌های ویژه و ردیف الف به تامین مالی نیاز است. نزدیک به ۲۰ سال است که این فیلم‌ها به دلیل نبود بودجه، کمتر از صدا و سیما پخش می‌شود. به هر حال فیلم‌هایی مثل سلمان فارسی می‌تواند تمدن‌ساز بوده و در کشورهای منطقه تاثیرگذار باشد. من بارها تاکید کرده بودم که مجموعه‌هایی مثل یوسف پیامبر، مختارنامه یا امام علی(ع) هنوز ماندگار هستند و باید بودجه مجموعه‌های این‌چنینی تامین شود. وقتی این مساله را گفتم، به من حمله شد که وقتی مردم نیازهای اساسی دارند، چرا باید به این فیلم‌ها توجه شود؟ به نظرم هر چیزی در جای خود است. هم تامین معیشت لازم است و هم مسائل فرهنگی. کما این که ما، هم برای آموزش و پرورش بودجه می‌گذاریم و هم یارانه‌ها.

لزوم تخصیص بودجه به حوزه فرهنگ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به برخی اعداد بودجه امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: الان ۳۱۵ هزار میلیارد تومان فقط بودجه یارانه نقدی است که احتمالا تصویب می‌شود. ۶۹ هزار میلیارد تومان یارانه دارو و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان است. همه این اعداد نشان می‌دهد که ما هم برای مسائل اساسی نیاز به بودجه داریم، هم برای مسائلی مثل حوزه فرهنگ و بودجه‌هایی برای ساخت فیلم‌های فاخر. بودجه صدا و سیما یا بودجه‌هایی که در برخی موارد به برخی فیلم‌های فاخر اختصاص می‌یابد، به ۱۰ درصد این موارد هم نمی‌رسد و قابل مقایسه با موارد دیگر نیست. به هر حال بودجه در حوزه فرهنگ هم باید باشد تا رسانه ملی هم بتواند فعالیت کند.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از بودجه صدا و سیما مربوط به کارکنان است که نسبت به دیگر دستگاه‌ها کمترین حقوق را می‌گیرند. باید از این افراد که خود در راستای اشاعه فرهنگ حرکت می‌کنند، حمایت و پشتیبانی شود. به گزارش جام‌جم، نباید فراموش کرد که رسانه‌ملی در سال‌های اخیر با موضوعاتی متنوع و متعدد روبه‌رو بود و به سختی توانست وظایف خود را به سرانجام برساند. حتی در بسیاری مواقع، افزایش بودجه‌ای که در لایحه پیشنهادی مطرح می‌شود، در نهایت با کاهش به تصویب می‌رسد. به همین خاطر است که هجمه رسانه‌های غربی به همراهی برخی رسانه‌های داخلی را باید آسیب‌شناسی کرد، چرا که این مساله، اتفاق هرساله است و در نهایت به پروژه‌ای برای تخریب این نهاد فرهنگی تبدیل می‌شود.

فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: نباید فراموش کرد که طبق گفته مقام معظم رهبری، فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است چراکه فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم و توجه به آن برای تولید یک محتوای فاخر و غنی، می‌تواند به بخش‌های دیگر از جمله اقتصاد و اجتماع هم کمک بسیاری کند. کما این که تولید آثار فاخری مثل سلمان فارسی که هنوز مقابل چشم مخاطبان قرار نگرفته هم به چنین بودجه‌هایی برای به سرانجام‌رسیدن نیاز دارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها