گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان ویژه‌برنامه شبکه ۲

نجوای مقاومت همواره به گوش می‌رسد

۱۳دی۱۳۹۸ بود که سردار قاسم سلیمانی در حمله آمریکایی‌ها به فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در ایام شهادت سردار سلیمانی و همچنین ایام فاطمیه شبکه دو ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «نجوای مقاومت» را روانه آنتن کرده که از سوم آذر پخش آن آغاز شده است.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۳۱
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

این برنامه به تهیه‌کنندگی حسین روزبهانی و کارگردانی ایمان قاسم‌پور شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۱و۳۰دقیقه پخش می‌شود. مجری طرح و سردبیر این برنامه هم زهرا نظری‌مهر و کارشناس - مجری آن مجید میرزایی است. می‌توان گفت این برنامه با همان تیم سازنده «ایران ناب» ساخته شده است. با این تفاوت که تبیین ایستادگی علمی و عملی در گفت‌وگوی صمیمی با کارآفرینان پیشکسوت و فعال، مدرسان حوزه آموزشی- انگیزشی و بیان و انتقال تجارب در حوزه‌های ذکر شده از جمله رویکردهای این برنامه است. جام جم با ایمان قاسم پور، کارگردان برنامه درباره «نجوای مقاومت» و ویژه برنامه دهه فجر گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

در تلویزیون برنامه‌هایی با محوریت مقاومت زیاد ساخته شده است. ویژگی برنامه شما چیست که آن را متمایز از برنامه‌های دیگر می‌کند؟
ما طبق منویات مقام معظم رهبری در بهمن۱۴۰۰ و دیدار اخیرشان با نخبگان، بحث تبیین ایستادگی علمی و عملی را شاخص برنامه قرار دادیم و روی همان محور صحبت کردیم. مجری برنامه هم سال‌هاست در زمینه اجرا تجربیاتی دارد و به همین خاطر با فضای کلمات محاوره‌ای و بیان محاوره‌ای آشنایی زیادی دارد. درکنار آقای میرزایی از کارشناس انگیزشی علی بهبود استفاده کردیم. چون در برنامه قبلی یعنی «ایران ناب» که در هفته بسیج پخش شد، از حضور آقای بهبود در برنامه بهره بردیم که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و صحبت‌های‌شان به دل مخاطبان نشست. بنابراین در این برنامه نقش مقاومت را این بار برای نوجوانان و جوانان و در گفت‌وگوهای تک‌نفره یا با مهمان‌ها بررسی کردیم. در بخش دیگری از برنامه مجید میرزایی مجری- برنامه با کارشناسان و کارآفرینان و فعالان پیشکسوت کارآفرین گپ می‌زند. از آنجا که این افراد پیشکسوت هم هستند، به نوعی در فضای جنگ و جبهه بودند و حضور داشتند. ما پای صحبت‌های این دوستان که می‌نشینیم، اصلا درباره مباحث کارآفرینی صحبت نمی‌کنیم. بلکه درباره نقش مقاومت‌شان بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. این که کشور با تمام شرایط سختی که دارد -یعنی تحریم و تورم و فشارهای اقتصادی- اما ایستادگی کرده است. درست مثل نکته‌ای که در برنامه «ایران ناب» هم بررسی کردیم و رویکرد برنامه بر همین محور بود. در کنار این بحث ما می‌توانیم در حوزه ادبیات هم ورود کنیم. بنابراین آیتمی چند دقیقه بر همین مبنا با یکی از شاعران آیینی یعنی صابر خراسانی داریم که نوجوان‌ها و جوان‌ها ارتباط خوبی با او دارند. این بخش از برنامه سر مزار سردار سلیمانی در کرمان ضبط می‌شود.

برنامه «نجوای مقاومت» در چند قسمت طراحی شده و تا چه زمانی ادامه دارد؟
این برنامه در ۱۰ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای طراحی شده و تا ۱۳ دی همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی ادامه دارد. محوریت برنامه در کل مقاومت است که به مناسبت دهه ملی مقاومت این برنامه تولید شده است. با این توضیح که نقش مقاومت در مفاهیمی چون ایثار جهاد و بخشش را در طول این برنامه بررسی می‌کنیم.

نام برنامه را بر چه اساسی انتخاب کردید؟
نجوا را از ایام فاطمیه گرفتیم که محوریت برنامه است و مقاومت را هم از دهه مقاومت وام گرفتیم. لوگویی هم که طراحی شد هم در تلفیق رنگی که استفاده شده و هم رنگ و لعابی که برای لوگو استفاده کردند، همان رنگ و بوی مقاومت و رنگ روی انگشتری سردار است که کار کردیم.

گویا از شنبه تغییراتی در برنامه ایجاد خواهد شد.در این باره توضیح می‌دهید؟
ما در پنج قسمت دوم که از شنبه پخش می‌شود با همان محوریت پیش می‌رویم اما دو استان را شاخص قرار داده ایم؛ خراسان رضوی و یزد. یعنی در این هفته دو استان را انتخاب کردیم تا در روز شهادت حضرت فاطمه(س) که گذشت، دو تیم تولید در این دو استان که نام بردم مستقر شدند و آیین عزاداری حضرت فاطمه را ضبط کردند که این هفته پخش می‌کنیم. در استان یزد از یک باشگاه فرهنگی - ورزشی استفاده کردیم که پیوند ورزشکاران و مقاومت است. یعنی سراغ بسیجی‌هایی رفتیم که هم‌ هیاتی و هم ورزشکار هستند. بنابراین نقش فرهنگ و ورزش و مقاومت را در این استان بررسی کردیم و در استان خراسان رضوی از مدیران جهادی و شهری استفاده کردیم که سال‌ها مدیران اسبق در دوره‌های گذشته به ویژه دولت دوازدهم نتوانسته بودند نقش مهمی را در استان خراسان رضوی شاخص کنند. ما با این افراد در برنامه گپ زدیم.

می‌‌توان گفت همچنان رویکردی را که در برنامه «ایران ناب» داشتید، در این برنامه هم دارید. ضمنا از همان مهمان‌ها در برنامه دعوت کردید؟
بله. در همان حوزه کارآفرینان کار کردیم. یعنی سعی کردیم از همان کارشناسان دعوت کنیم. ما در این برنامه برای نسل نوجوان، جوان و بزرگسال این دو شاخص را در برنامه قرار دادیم و با همان محوریت پیش می‌‌رویم. این نوید را هم می‌‌دهیم که برای دهه فجر هم ویژه‌برنامه‌ای داریم که در تدارک آن هستیم.

در کنار بخش شاعر آیینی که گفتید برای ارتباط با نسل نوجوان و جوان طراحی شده است، چه کار دیگری انجام دادید و از چه زاویه‌ای بحث مقاومت را بررسی کردید تا نگاه نسل جوان را به برنامه معطوف کنید؟
وقتی ما با پیشکسوتان کارآفرین در برنامه گپ می‌زنیم در آن گفت‌وگو‌ها به فرزندان این عزیزان می‌پردازیم. به عنوان مثال در یکی از قسمت‌هایی که اخیرا پخش شده مجری از مهمان سوال می‌کند این ارتباط را با فرزندتان دارید. آنها می‌گویند نسل جوان امروز نصیحت‌پذیر نیست و با آنها نمی‌توان دستوری صحبت کرد. جوان امروز خودش باید تجربه کند. یعنی خودش باید خطا کند و جایی زمین بخورد و دوباره بلند شود. آنها هم نظر هستند که باید به جوان فرصت داد تا خطا کند و ما باید صبوری کنیم تا خودش به آن نتیجه برسد که بعد بالا برود. بنابراین نحوه ارتباط با فرزندان‌شان را هم شاخص قرار می‌دهیم. وقتی پای درددل این افراد می‌نشینیم، متوجه می‌شویم حرف‌های قشنگی برای گفتن دارند. تا جایی که پدرها و مادرها هم یاد می‌گیرند چطور با فرزندان‌شان می‌توانند ارتباط برقرار کنند. ما مثل برنامه‌های «فردای امروز» یا «ایران ناب» می‌توانم بگویم در «نجوای مقاومت» هدف شاخص سردار سلیمانی به نظر من این است که یاد بگیریم هم ایستادگی داشته باشیم و هم مقاوم و صبور و با هم مهربان باشیم و ساده از همدیگر عبور نکنیم. این همان علم و عملی است که گفتیم. من اگر خوب حرف می‌زنم این علم من است. اما باید به چیزی که می‌گویم عمل کنم. این همان درس عبرتی است که باید از ائمه یاد بگیریم. این همان چیزی است که هدف سردار سلیمانی بود. یعنی شهادت قبلش شهامت می‌خواهد. پس شهامت و شهادت در کنار هم قرار می‌گیرد. به نظرم چیزی که ما در «نجوای مقاومت» می‌بینیم و خواهیم دید همین نکته است. ممکن است شرایط اقتصادی سخت باشد، اما با وجود همه سختی‌ها ما به اصالت و هویت‌مان ایمان داریم. می‌ایستیم و صبوری می‌کنیم و تفاوت‌ها را به شباهت تبدیل می‌کنیم. ما حتی در مبحث فنی و تصویرمان هم این دوره خیلی قدرتر پیش رفتیم. همه بچه‌ها در این مسیر تلاش کردند. یعنی مدیر تصویربرداری فنی‌مان محمد مهدی‌مراد خیلی به ما در مبحث رنگ و نور کمک کرد و ایدئولوژی باور مخاطب را با رنگ و نور توانست مهربان‌تر و همراه‌تر و گرم‌تر کند و این صمیمیت در رنگ و نور برنامه در متن تاثیرگذار است.

تا به امروز و در همین چند قسمت چه بازخوردی از مخاطبان برنامه گرفته‌اید؟
در همین مدت کوتاه در فضای مجازی به تعداد دنبال‌کننده‌های‌مان افزوده شد و بیش از ۲۴ هزار پیامک هم برای برنامه داشتیم که نشان از دیده‌شدن برنامه دارد. مطمئن هستم این بازخورد در هفته بعد بیشتر و بهتر هم خواهد شد.

فصل دوم «ایران ناب» انگیزشی‌تر می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که ویژه‌برنامه دهه فجر به نوعی سری دوم «ایران ناب» است می‌گوید: بله اما متفاوت از «ایران ناب» و «نجوای مقاومت» برنامه را خواهیم ساخت. گرچه فصل دوم آن محسوب می‌شود. اما رنگ و بوی انگیزشی تری پیدا می‌کند. یکسری شاخص‌های فضای مجازی را می‌خواهیم در برنامه استفاده کرده و به احتمال زیاد مسابقه‌ای را هم طراحی می‌کنیم و جوایزی چون سفر به مشهد و عتبات عالیات خواهیم داشت. در تلاشیم تا انتهای دی‌ماه کار را آغاز کنیم تا به موقع به پخش برسد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها