از زمانی که سازمان‌جهانی‌هواشناسی اصطلاح تغییر اقلیم را مطرح کرد، واکنش‌ها و نگرش‌های متفاوتی در مواجهه با آن صورت گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۴۷
نویسنده سپیده رحمن‌پور - پژوهشگر حوزه تغییر اقلیم

پس از فراگیر شدن نگرانی‌ها پیرامون این بحران در راستای مؤثر بودن آن، هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم شکل گرفت. اقدامات این سازمان بین دولتی معطوف به ارزیابی‌های جامع از اطلاعات فنی، علمی، اجتماعی و اقتصادی درباره این معضل است. به علاوه به قصد مقابله و کاهش سرعت تغییر اقلیم جامعه بین‌الملل، کنوانسیون‌های تغییر اقلیم را برای دستیابی به تثبیت گازهای گلخانه‌ای در جو تدوین کرده است. سازمان ملل نیز با برگزاری کنفرانس‌های سالانه سعی در کاهش پیشروی این فاجعه و تعدیل آثار ناخوشایند آن دارد.
در عین حال که بسیاری از افراد، احزاب و دولتمردان به دنبال سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های انرژی و صنعت و... هستند، نباید از آگاه‌سازی افکار عمومی غافل شد؛ زیرا همه می‌توانند به نوبه خود در کاهش سرعت تغییر اقلیم و محدود کردن آثار آن نقش داشته باشند. به عبارتی هر فرد می‌تواند میانگین انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه کربن‌دی‌اکسید در سال را تا سال ۲۰۳۰/۱۴۰۹ به اندازه حدود دو تن کاهش دهد.
این مورد با اصلاح الگوهای مصرف در همه ابعاد قابل اجراست. در این میان می‌توان به مواردی مانند صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه در بحث گرمایش و سرمایش و عایق بندی، استفاده از لوازم برقی و لامپ‌های کم مصرف و خشک کردن لباس‌ها با نور آفتاب به جای استفاده از دستگاه خشک کن و... اشاره کرد. بهره‌بردن از وسایل نقلیه‌عمومی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و در مسافت‌های طولانی‌تر، استفاده از قطار و اتوبوس می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.کاهش مصرف محصولات دامی مانند گوشت و لبنیات و استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی و تغییر سبک تغذیه و پرهیز از مصرف‌گرایی و به صفر رساندن پسماندهای غذایی نیز مسأله‌ای مهم است.
فاصله گرفتن از مصرف‌گرایی در بحث پوشاک نیز مهم است. بی‌توجهی به روند سریع مد، نگهداری خوب از البسه، ترمیم و بازیافت آنها، استفاده از لباس‌های دست دوم و خرید کمتر لباس‌های جدید و دور نینداختن البسه از جمله مواردی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد. توجه به آثار زیست‌محیطی محصولات و کالاها پیش از خرید و مصرف آنها و همچنین گزینش بهترین نحوه نگهداری و افزایش طول عمر آنها نیز در کاهش کربن جو موثر است.
نکته قابل توجه دیگر کسب آگاهی‌های لازم و همچنین آگاه‌سازی دیگران از بحران تغییر اقلیم و آثار ناخوشایند آن و یافتن راهکارهای مناسب برای مقابله و کاهش سرعت پیشروی این چالش زیست‌محیطی است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها