بیش از ۲۱میلیون کاربر در طول برگزاری جام‌جهانی از یک پلتفرم تعاملی استفاده کردند

استادیوم ۸میلیونی تلوبیون

تلویزیون تعاملی تلوبیون، از سال ۱۴۰۰ و یک سال پیش از آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ با همراهی و تعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی برای میزبانی حداکثری از حداکثر تعداد کاربر همزمان در طول برگزاری این مسابقات را آغاز کرد. توسعه پلتفرم اختصاصی پیش‌بینی، ارتقای زیرساخت‌ها و بهبودهای فنی در سایت و اپلیکیشن از مهم‌ترین اقداماتی بود که در این مدت در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۲۳۷۹

در مجموع، تلوبیون در روزهای برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، این رویداد پرطرفدار را به شکل کامل پوشش داد و موفق شد رکوردهای بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف از جمله میزبانی از دو میلیون کاربر همزمان، هشت میلیون مراجعه در طول برگزاری مسابقه ایران و آمریکا و مراجعه ۲۱ میلیون کاربر منحصر به فرد در یک ماه به ثبت رساند. در گزارش اختصاصی جام‌جم به آمارهای جالبی که از سوی تلوبیون منتشر شده و در روزهای برگزاری جام‌جهانی اتفاق افتاده است، می‌پردازیم.

آغاز برنامه‌ریزی از تابستان ۱۴۰۰

پلتفرم تلوبیون، از سال ۱۴۰۰ و یک‌سال پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲، با راهبری معاونت فضای مجازی صداوسیما و همراهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی برای میزبانی حداکثری از حداکثر تعداد کاربر همزمان در طول برگزاری این مسابقات را آغاز کرد. ارتقای زیرساخت‌ها و اجرای بهبودهای فنی در سایت و اپلیکیشن از مهم‌ترین اقداماتی بود که در این مدت در دستور کار قرار گرفت و در نهایت باعث شد تلوبیون در این دوره به یک رکورد ویژه با میزبانی از دو میلیون کاربر همزمان در حین تماشای ویدئو دست پیدا کند. تا پیش از جام‌جهانی، تمام تبادل ترافیک کاربران تلوبیون صرفا از تهران (IXP تهران و CDN تهران) انجام می‎شد اما در جام‌جهانی با همراهی و تعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات برای نخستین بار چهار CDN استانی در شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز و اصفهان، هر کدام با ظرفیت تبادل ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه، به منظور بهبود دسترسی و افزایش کیفیت تلوبیون برای کاربران غیرتهرانی، هنگام تماشای پخش زنده مسابقات به زیرساخت تلوبیون اضافه شد. این اتفاقات منجر به این شد که تلوبیون که در نیمه نخست سال به دلیل محدودیت، امکان ارائه پخش زنده رویدادهای پرمخاطب با کیفیت HD را نداشت، با اضافه‌شدن CDNهای استانی و افزایش ظرفیت CDN تهران، تمام مسابقات جام‌جهانی را با کیفیت HD یا Full HD پخش و آرشیو کند. این موفقیت حاصل افزایش ظرفیت تبادل ترافیک لحظه‌ای در تلوبیون از حداکثر ۷۵۰ گیگابیت بر ثانیه به ۵ ترابیت بر ثانیه بود که موجب افزایش دو برابری ظرفیت شبکه ملی اطلاعات کشور شد. هنگام بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان و همچنین بازی فینال، حدود ۷۰ درصد از این ظرفیت استفاده شد و تلوبیون، نیمی از ترافیک لحظه‌ای کشور را مصرف کرد.

از اختاپوس تا خلاصه‌بازی‌ها؛ اولین‌های تلوبیون

در تلویزیون تعاملی تلوبیون برای میزبانی هر چه باشکوه‌تر از کاربران، پیش از جام‌جهانی چند اقدام انجام شد که برخی از آنها برای اولین بار اتفاق می‌افتاد. مسابقه پیش‌بینی اختاپوس که روند طراحی و توسعه‌ آن از تابستان آغاز شده بود، در روزهای برگزاری جام‌جهانی رونمایی شد و بیش از ۳۲۴هزار کاربر جذب کرد. این مسابقه در دو بخش تاکاپ (پیش‌بینی نمودار حذفی و قهرمان جام) و تک‌به‌تک (پیش‌بینی ۶۴ مسابقه) برگزار شد. شبکه ورزش سیما با برنامه جام ۲۲ هر شب به این مسابقه پرداختند و مهمانان این برنامه، پیش‌بینی خود از قهرمان مسابقات و نمودار حذفی را روی آنتن زنده اعلام می‌کردند. در پایان جام‌جهانی بیش از پنج میلیون پیش‌بینی در اختاپوس ثبت شد. در بخش تاکاپ ۶۰۰هزار پیش‌بینی و در بخش تک ‌به تک نیز ۴.۴میلیون نتیجه ثبت شد. همچنین بیش از ۱۵۰میلیون تومان جایزه نیز توسط حامی مالی مسابقه به نفرات برگزیده پرداخت شد. در جام‌جهانی ۲۰۲۲، یک اتفاق ویژه هم در تلوبیون رخ داد. برای نخستین بار، خلاصه بازی‌های جام‌جهانی بلافاصله بعد از اتمام مسابقه، از شبکه تلوبیونی ورزش پخش شد و در آرشیو تلوبیون ذخیره شد و مورد استقبال ویژه کاربران قرار گرفت؛ به شکلی که خلاصه ۶۴بازی جام‌جهانی، بیش از ۱.۵میلیون بار تماشا شد. همچنین به واسطه افزودن CDN‌های استانی به زیرساخت تلوبیون و افزایش هفت برابری ظرفیت زیرساخت، کیفیت پخش زنده مسابقات جام‌جهانی کاهش پیدا نکرد و کاربران توانستند با کیفیت ۱۰۸۰ به تماشای مسابقات بنشینند. بیلبوردهای شهری در ۲۰ نقطه تهران و پخش تیزر اختصاصی جام‌جهانی تلوبیون با شعار «جام‌جهانی تو جیباته» هم از اقدامات تبلیغاتی بود که برای نخستین بار، برای یک رویداد ورزشی برای تلوبیون انجام شد و بازخوردهای مثبتی هم در فضای مجازی دریافت کرد.

شکستن رکوردهای اینترنت کشور توسط تلوبیون

جام‌جهانی ۲۰۲۲ به واسطه حضور تیم ملی ایران و همچنین جذابیت مسابقات و شگفتی‌هایی که در بازی‌های مختلف اتفاق افتاد، به یکی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین رویدادهای ورزشی تبدیل شد. این جذابیت‌ها باعث شد آمارهای شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف در تلوبیون ثبت شود و چندین رکورد در بخش مصرف اینترنت یا میزبانی از کاربران همزمان جابه‌جا شود. مهم‌ترین رکوردی که شکسته شد، میزبانی یک پلتفرم ویدئویی از کاربران همزمان بود. پیش از این در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال۹۸، تلوبیون با ثبت یک میلیون و ۵۰هزار کاربر همزمان، رکورددار کشور بود. در طول برگزاری جام‌جهانی، سه بار این رکورد جابه‌جا شد. نخستین بار، در همان بازی اول ایران با انگلیس یک میلیون و ۴۶۰ هزار کاربر همزمان دقایق پایانی مسابقه را با کیفیت HD از سایت یا اپلیکیشن تلوبیون تماشا کردند. در بازی سوم ایران با آمریکا، این رکورد شکسته شد و در دقایق زیادی از مسابقه، تلوبیون میزبان بیش از یک میلیون و۶۶۰هزار کاربر همزمان بود. اما شگفتی در بازی فینال اتفاق افتاد؛ جایی که از دقیقه ۸۰ بازی آرژانتین و فرانسه، هر ثانیه چندین هزار کاربر به یک میلیون کاربر همزمان این مسابقه اضافه شد و در وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی‌ تلوبیون به رکورد فوق‌العاده‌ میزبانی از دو میلیون کاربر همزمان رسید. این عدد به آن معناست که معادل بیش از ۱۳هزار سالن سینمایی ۱۵۰نفره، امکان تماشای باکیفیت فوتبال را به شکل همزمان داشتند. در این روز، بیش از هشت میلیون مراجعه به سایت و اپلیکیشن تلوبیون هم اتفاق افتاد. در این زمان، رکورد ترافیک لحظه‌ای کشور هم شکسته شد و از کل ترافیک ۶ ترابیت بر ثانیه‌ اینترنت کشور، بیش از ۶۰ درصد، معادل ۶/۳ ترابیت بر ثانیه، سهم تلوبیون بود که در تاریخ اینترنت کشور بی‌سابقه بود. همچنین تلوبیون هنگام پخش بازی‌های تیم ملی ایران هم میزبان بیش از ۲.۵ترابیت بر ثانیه از ترافیک لحظه‌ای کل ایران بود که همان زمان هم توسط وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام شد. از دیگر رکوردهای تلوبیون در این ماه، می‌توان به ۱۳۰میلیون بار مراجعه در یک ماه، مراجعه‌ بیش از ۲۱میلیون کاربر منحصر به فرد در ایام برگزاری جام‌جهانی (معادل یک نفر از هر چهار ایرانی) و همچنین ثبت رکورد دو میلیارد دقیقه تماشای زنده مسابقات و حواشی جام‌جهانی فوتبال از تلوبیون، حدفاصل ۲۸ آبان تا ۲۷آذر۱۴۰۱ اشاره کرد. همچنین در این بازه زمانی، بیش از ۴۰۰میلیون اقدام به تماشا توسط کاربران تلوبیون در پخش زنده و آرشیو اتفاق افتاد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها