در اختتامیه فصل سوم برنامه رقابت کسب‌وکارها از شبکه۳ چه گذشت؟

گردهمایی کارآفرینان ایران در «میدون»

کد خبر: ۱۳۸۹۳۰۰
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

مسابقه «میدون» که با هدف معرفی، ارزیابی و حمایت از کسب و کارهای نوپا حدود سه سالی است پا به آنتن شبکه سه سیما گذاشته است اختتامیه فصل سوم خود را برگزار کرد.

این مراسم با عنوان «بزرگ‌ترین گردهمایی کارآفرینان ایران» بعداز‌ظهر جمعه ۱۱آذر در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، مهدی بلوکات قائم‌مقام شبکه سه سیما روح‌ا... دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ‌محسن نادری‌منش مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفت (صحا)، داوران ادوار مختلف برنامه همچون علیرضا یونچی، مینا مهرنوش، علیرضا شیرمحمدی، امیر شکوهی‌نیا، حسین مصطفی‌زاده، محمدامین حاج‌کاظمیان، پرویز کرمی، علیرضا نبی، حمیدرضا موثقی و...، جمعی از شرکت‌کنندگان مسابقه، کارآفرینانی از سراسر ایران و... از حاضران در سالن بودند.

مراسم با اجرای ولی‌ا... اشرفی، مجری فصل سوم برنامه و همچنین حامد سلطانی، مجری دو فصل نخست آن همراه بود و همچنین تعدادی از داوران برنامه و مسئولان کشور که در مراسم حضور داشتند به ایراد سخنرانی پرداختند. تقدیر از برخی کسب‌وکارها که صندوق از آنها حمایت کرده است و همچنین قدردانی از پدر شهیدمصطفی احمدی‌روشن از دیگر بخش‌های این گردهمایی بود. اگر از علاقه‌مندان به حوزه توسعه کسب‌وکار یا بیننده برنامه میدون هستید، خواندن گزارش این رویداد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در ابتدای برنامه بلوکات، قائم‌مقام شبکه سه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشحالم که اگر برنامه میدون موفقیتی دارد که البته داشته، اصل و اساس آن بر‌مبنای حضور و مشارکت شما کارآفرینان است. این برنامه عقبه پنج ساله در حوزه کارآفرینی و تحقیقات میدانی دارد و قریب سه سال است که در سه فصل از شبکه سه روی آنتن رفته و حدود ۲۵۰قسمت از آن پخش شده است. ارتباط کارآفرینان، اساتید دانشگاه‌های مختلف و داوران کمک کرد تا قاب متفاوتی را در رسانه‌ملی شاهد باشیم. از منظر برنامه‌سازی، میدون به‌عنوان یکی از برنامه‌های موفق است که برای پرداختن به موضوعات اقتصادی طراحی شد و نشان داد که می‌توان برای موضوعات جدی مثل اقتصاد و کارآفرینی در قالبی برنامه‌سازی کرد که با عموم مردم ارتباط برقرار کند. طبق نظرسنجی‌ها برنامه میدون چند دوره جزو ۱۰برنامه پربیننده تلویزیون شد. 

جذب کارآفرین و حرکت به‌سوی پویایی

به گزارش خبرنگار جام‌جم، وی ادامه داد: اتاق‌های فکر، جلسات متعدد و بررسی‌های کارشناسی در‌خصوص این برنامه صورت گرفت تا این برنامه روی آنتن برود. از اساتید دانشگاه‌های تهران و سایر دانشگاه‌ها، کارشناسان مختلف، کارآفرینان و شما عزیزانی که در تولید این برنامه مشارکت داشتید، تشکر می‌کنم. بلوکات افزود: بنا داریم این مسیر را با جدیت ادامه دهیم و تلاش می‌کنیم با افزودن جذابیت‌های بصری، مخاطبان بیشتری را از بدنه مردم به برنامه جذب کنیم. این روند باعث می‌شود مردم به کارآفرینی جذب شوند و حرکت ترویجی بزرگی در جامعه راه بیفتد. با گسترش این حوزه در کشور شاهد پویایی و کارآمدی بیشتری خواهیم بود. 

همکاری، ایمان و عمل صالح 

دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در این مراسم بیان کرد: «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات» در کتاب مقدس ما آمده است. اگر به معنای این کلمات که کنار هم قرار گرفتند عمل کنیم، بهشت را خواهیم داشت. وی افزود: افتخار می‌کنیم در کشورمان جوانان خلاق، شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه فناوری داریم که هر روز پیشرفت می‌کند. کشور پر از فرصت برای کسب‌وکارهای فناوری و ایجاد ثروت است.

نادری‌منش، مدیرعامل صحا هم گفت: وظیفه ما حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی در این حوزه است. جنس حمایت‌‌های ما هوشمند است و سعی می‌کنیم خدمات کارشناسی هم به متقاضیان ارائه دهیم. 

نادری‌منش ادامه داد: موفقیت‌های برنامه میدون باعث شد صندوق پا در میدان بگذارد و توانستیم از چند بنگاه‌ در فصل قبل برنامه حمایت کنیم و در برنامه آتی هم حمایت خواهیم داشت. موفقیت از آن کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری است و ما هم از این کسب‌وکارها حمایت می‌کنیم. 

اقدامات صمت برای بهبود حال کسب‌‎وکارها

فاطمی‌امین، وزیر صمت ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برنامه میدون که توانسته کارآفرینان نوآور را معرفی کند، گفت: این جمع نمونه موفق از کار رسانه‌ای است که در اقتصاد کشور نقش داشته است. وقتی صحبت از کارآفرینی می‌شود توجه به سمت محصول می‌رود اما آن کسب‌وکاری که کارآفرین ایجاد کرده و محصول تولید می‌کند از خود محصول مهم‌تر است. 

فاطمی‌امین، خروجی اصلی فعالیت کارآفرین را راه‌اندازی کسب‌وکار دانست و افزود: برای این‌که دلیل این اهمیت را درک کنیم بهتر است بدانیم ثروت هر کشور را می‌توان به چهار قسمت تقسیم کرد: یکی دارایی‌ها و پول‌های خارجی، دوم ثروت طبیعی مثل نفت، آب، جنگل، زمین و...، سومی دارایی‌های فیزیکی یا سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشور انجام شده است؛ نظیر ساختمان‌ها، جاده‌ها و ... و چهارم دارایی‌های نامشهود و سازمانی که مهم‌ترین سرمایه هر کشور هستند. 

وزیر صمت ادامه داد: معمولا در اغلب کشورها سهم دارایی فیزیکی ۱۵درصد است اما ۸۵درصد به دارایی نامشهود اختصاص دارد. اگر در کشوری دارایی‌های طبیعی سرشار باشند اما دارایی‌های نامشهود آن کمتر باشد کشوری خام‌فروش خواهد بود.

این وزیر بیان کرد: دارایی نامشهود ایران سهمش ۳۰درصد است که باید به ۶۰ تا ۷۰درصد برسد چراکه این دارایی نامشهود است که می‌تواند منابع طبیعی را فعال و از آن ثروت و رفاه خلق کند. کسب‌وکار جزو دارایی‌های نامشهود است. سرمایه سازمانی و نامشهود، متخصصان را گرد هم می‌آورد و با تبدیل دیگر منابع به ثروت، به قدرت یک کشور می‌افزاید. 

فاطمی‌امین با برشمردن اقدامات وزارت صمت برای افرایش دارایی‌های نامشهود، آنها را در پنج محور خلاصه و عنوان کرد: در این وزارتخانه درخصوص افزودن به دارایی‌های نامشهود اقدامات زیادی انجام شده که پنج محور آنها از این قرار است: پایش کسب‌وکارها مورد اول است. کسب‌وکار همچون موجودی زنده است که مدام باید نبض آن گرفته شود. در این بخش، تولید و مشکلات سر راه واحدهای تولیدی را به‌صورت لحظه‌ای رصد و برطرف می‌کنیم. محور بعدی تقویت، گسترش و رتبه‌بندی خدمات کسب‌وکار است. تقویت و تشویق شرکت‌های تکمیل زنجیره تأمین می‌تواند به کسب‌وکارهای کوچک در تأمین منابع مالی و پیداکردن نیروی متخصص کمک کند. اکنون برخی کسب‌وکارهای کوچک به علت ناتوانی در تامین وثایق و شناسایی نیروی متخصص دچار مشکل شده‌اند. رتبه‌بندی بنگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد. این اقدام در رتبه‌بندی واردکننده‌ها آغاز شده و دیگر در واردات مانند قبل سقف و سابقه تأثیرگذار نیست و انحصار از بین رفته است. اصلاح و بهبود خدمات دولتی را به سمت هوشمندسازی برده‌ایم و اکنون تمدید کارت بازرگانی کاملا به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. این اقدام به‌زودی برای سایر خدمات نیز انجام می‌گیرد. مورد آخر هماهنگی میان برنامه‌های کسب‌وکار با برنامه‌های حاکمیت است. اهداف حاکمیت در تولید، صادرات، اشتغال‌آفرینی و توسعه باید هماهنگی کامل با کسب‌وکار داشته باشد و در همین راستا ما باید بدانیم برای حوزه اشتغال‌آفرینی و حوزه صادرات سراغ کدام کسب‌وکار برویم. در پایان سخنرانی فاطمی‌امین یکی از کارآفرینان پرسشی را درخصوص دشواری دسترسی به فضای مجازی در این روزهای کشور و مشکلاتی که برای تبلیغات و عرضه کار ایجاد کرده است، بیان نمود.

وزیر صمت پاسخ داد: امروز مفهوم حاکمیت و مرزها با ۲۰سال پیش متفاوت است و دیگر حاکمیتی نداریم که بتواند بر مرزهای خود مسلط باشد اما تسلط بر فضای مجازی خود نداشته باشد. این بحث در حوزه فعالیت من نیست اما به‌عنوان کارشناس می‌گویم که چرا نباید از پیام‌رسان‌های ایرانی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی استفاده کنیم؟ در همه زمینه‌ها به موفقیت رسیدیم و در این حوزه هم می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. نباید اجازه دهیم در این حوزه دیگران استقلال ما را زیر سؤال ببرند و پاسخگو هم نباشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها