نگاهی به تولیدات انیمیشن رسانه‌ملی

قهرمانانی که به رویا‌ها جان می‌دهند

تلویزیون همیشه دری بوده به سوی خیال و رویا. کافی است چشمان را ببندیم و برای لحظاتی خود را وارد دنیایی کنیم که دور از دنیای کسل‌کننده روزمره باشد، دنیایی که قرار نیست نگران چیزی باشیم و فقط ما را به رویاها‌مان ببرد. نام این دنیا چیزی نیست جز انیمیشن. دنیایی که تمام دیوارهایش با کاغذ‌های رنگی کاغذ دیواری شده و ما را وارد دنیای آرزو‌ها و رویا‌ها می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۴۳
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

انیمیشن‌ها به شدت خیالی، رنگارنگ و جذاب هستند و هیجان در این دنیا بی‌حد و مرز است و هرگز نمی‌توان عددی برای رویاپردازی و خلق لحظات لذت‌بخش قائل شویم. همه استودیو‌های انیمیشن‌سازی سعی کرده‌اند در قالب دنیای رویایی، لحظاتی ماندگار را در ذهن مخاطبان برای همیشه ثبت کنند. از زمانی که دیزنی، میکی موس را خلق کرد تاکنون انیمیشن‌های بسیار زیادی خلق شده است، اما آنچه اهمیت دارد این که صنعت زیبای انیمیشن‌سازی به مرور وارد ایران شد و حالا ما برای خودمان در این عرصه حرف داریم و حتی به بازار‌های بین‌المللی هم ورود پیدا کردیم. در تمام این سال‌ها رسانه ملی سعی کرده برای این صنعت سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد تا بتواند دنیای بچه‌های ایران را با ساخت آثار وطنی رنگین کند. اکنون تولیدات جدید رسانه ملی بهانه‌ای شد تا ما با محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، داوود حدیثی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن آقا معلم و بچه‌ها و نعیمه محمودی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن تاکسی کدو صحبت کنیم که در ادامه می‌خوانید.

با نگاهی به کارنامه مرکز پویانمایی صبا متوجه خواهیم شد که این مرکز از ابتدای امسال تا به امروز انیمیشن‌های متنوعی را تولید و روانه آنتن کرده که مورد توجه بچه‌ها قرار گرفته است. البته تولیدات این مرکز صرفا بچه‌ها را سرگرم نمی‌کند، بلکه سعی دارد بچه‌ها با تماشای انیمیشن‌ها با مهارت‌های زندگی و... هم آشنا شوند؛ بنابراین سعی می‌کند در قالب انیمیشن نکات اخلاقی و آموزشی را به بچه‌ها یاد بدهد.

آشنایی کودکان با ریشه‌های هویت‌شان

محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سوال که فعالیت مرکز پویانمایی صبا در سال‌های اخیر خیلی بیشتر از قبل شده و تنوع در ساخت انیمیشن به‌ویژه در بخش موضوع دارد. در دوره جدید چه موضوعاتی در اولویت شماست و با توجه به این‌که بچه‌های امروز نسبت به بچه‌های دیروز، نسل بسیار متفاوتی هستند، برای این که با نیاز‌ها و ضرورت‌های این نسل سازگار شوید چه اقداماتی انجام می‌دهید، به جام‌جم می‌گوید: در دوره جدید مدیریت سازمان اولویت‌هایی مطرح شده از جمله عدالت گستری و هویت محوری که روی این دو عنوان داریم کار می‌کنیم. از شاخصه‌های عدالت‌گستری و هویت محوری این است که نسبت به زیرساخت‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان بسترسازی داشته باشیم، به خصوص روی هویت محوری کار انجام می‌دهیم. از تولیداتی که در حوزه هویت محوری کار می‌شود، توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست؛ یعنی آشنایی خردسال، کودک و نوجوان به ریشه‌های هویتی خودش. در شاخصه‌های مهم از حوزه‌های اقتصادی گرفته تا حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید بر حوزه خانواده محوری است.

وی با اشاره به مجموعه انیمیشن «آقا معلم و بچه‌ها» توضیح می‌دهد: محور این انیمیشن در حوزه پیشرفت است. یعنی نشان می‌دهیم در بحث روستا چه اتفاقی رخ می‌دهد، در بحث آموزش چه اتفاقی باید بیفتد. همچنین روستای پیشرفته‌تر را نسبت به روستای معمولی نشان می‌دهیم و در سطح آموزش به ارتباط صمیمانه و گرم میان دانش‌آموز، معلم و اولیا، نگاه به آینده و پیشرفت را می‌پردازیم. در مبحث هویت‌محوری به‌ویژه در سری جدید مجموعه «پهلوانان» کار ویژه‌ای انجام دادیم. در ساخت انیمیشن‌های جدید هم به این موضوع خواهیم پرداخت. سعی ما بر این است که این محور‌ها مدنظر قرار بگیرد. مجموعه‌های خوبی را در دست طراحی داریم. در فضای مجازی مجموعه خوبی به نام «سیگنال آبی» طراحی کردیم که فضایش کاملا جدید است؛ یعنی فضای گیم و بازی را وارد کار کردیم و شخصیت‌ها در این فضا سیر می‌کنند. فضای خیلی مفرحی است و ریتم بسیار مناسبی دارد. این مجموعه جزو طراحی‌های جدید است. ایده ما این است که نوجوان باید برای مواجهه با فضای مجازی خود را مسلح کند و آماده شود.

کشتی‌گیران در قالب انیمیشن

رئیس مرکز پویانمایی صبا ادامه می‌دهد: در مجموعه دیگری و در حوزه ورزش نگاهی به کشتی داریم و از مبحث هویت‌محوری و ریشه‌های فرهنگی و آداب و سنن گرفته تا تحکیم خانواده و افتخارآفرینی برای کشور و پرچم با نگاه به ارزش‌های اسلامی مدنظر قرار گرفته است. تلاش می‌کنیم تولیدات‌مان ظرف دو تا سه سال آینده روی آنتن برود. نگاه ما رو به جلو و برای کودکانی است که در آینده مخاطب این برنامه‌ها قرار می‌گیرند. لیوانی در پاسخ به این سوال که در این انیمیشن‌ها با توجه به ذهن آموزش پذیری خوب بچه‌ها و تاثیر خوب تلویزیون در این‌باره، چقدر سبک زندگی و مهارت‌ها را به بچه‌ها یاد می‌دهید؟ بیان می‌کند: در این زمینه نمونه‌های موفقی داریم. مجموعه «مهارت‌های زندگی» مرکز پویانمایی صبا بیش از ۱۰ سال است دارد تولید می‌شود و تا‌کنون بالای ۵۰۰ قسمت تولید شده و یک نمونه بسیار موفق است.

مهارت‌های زندگی؛ بلندترین مجموعه در دنیا

رئیس مرکز پویانمایی صبا می‌افزاید: مهارت‌های زندگی یکی از بلندترین مجموعه‌های تلویزیونی انیمیشن در دنیاست و یکی از رکورد‌داران در تعداد قسمت است. طبق آخرین نظرسنجی که در سازمان صورت گرفته بیش از ۵۳درصد مخاطب نوجوان آن را خیلی پسندیده و دنبال می‌کنند. با این که تعداد قابل توجهی ساخته شده، همچنان مخاطبان تقاضا دارند قسمت‌های جدید این مجموعه ساخته شود. ۵۲ قسمت جدید این مجموعه در دستور کار قرار گرفته و تولید خواهد شد. در این مجموعه تمام مهارت‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان به شکل آموزشی و تربیتی در قالب یک مجموعه داستان تصویر می‌شود. وی درباره این‌که هر قسمت یا چند قسمت از این مجموعه به یادگیری یک مهارت اختصاص دارد، تاکید می‌کند: در هر قسمت به یک مهارت زندگی نمی‌پردازیم، بلکه ممکن است مهارتی در ۱۰قسمت کار شده باشد تا موضوع برای بچه‌ها دقیقا جا بیفتد؛ مفاهیمی مانند امانت، راستگویی، اعتماد، سوءتفاهم، نه گفتن، دوست پیدا کردن و... در قسمت‌های مختلف این مجموعه و در قالب قصه با شخصیت‌های جذاب به تفصیل توضیح داده شده است. مخاطبان ما در دوران کودکی و ابتدای نوجوانی با این مجموعه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا می‌افزاید: در چهار پنج سال گذشته به خصوص در زمان شیوع کرونا، ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور تقاضا داشتند تولیدات این مرکز در اختیارشان قرار گیرد؛ ما هم تولیدات این مرکز را به عنوان مواد کمک آموزشی در اختیارشان قرار دادیم. این تولیدات به عنوان مجموعه شاخص ما در حوزه مهارت‌های زندگی و مجموعه‌های دیگر به شکل منعطف به این حوزه می‌پردازند و در این مساله توفیقاتی هم داشته‌اند. در موضوع مهارت‌های زندگی، فضای مجازی و ورزش دو مجموعه را به تازگی شروع خواهیم کرد که کاملا به این مساله می‌پردازند. در مجموع تولیدات مجموعه پویانمایی صبا برای خردسالان سه تا شش سال، برای دو دوره کودکی ۶ تا ۹ سال دوره اول و ۹ تا ۱۲ سال دوره دوم کودکی و نوجوانان ۱۲ تا ۱۷-۱۶ سال است. غیر از این تولیداتی هم برای مخاطب عام و مجموعه‌هایی مختص یک گروه خاص داریم. حتی برای بزرگسالان هم مجموعه‌هایی مانند «سلام بر ابراهیم» داریم که برای این دسته مخاطبان تولید شده و پیام‌های آموزشی در مساله کرونا، زلزله و دیگر حوزه‌ها برای مخاطب عام هم تولیداتی داریم. در مجموع برای مخاطب بزرگسال هم طرح‌هایی ارائه کردیم و آثاری تولید خواهد شد تا در باکس‌های سریالی و نمایشی پخش شود. لیوانی درباره تولید انیمیشن‌های دیگر برای مخاطب بزرگسال به‌جز مجموعه سلام بر ابراهیم تاکید می‌کند: مجموعه پهلوانان به نوعی برای مخاطب عام است و خردسال، کودک و نوجوان ندارد و همه می‌توانند استفاده کنند. حدود ۱۵ سال است که این مجموعه تولید می‌شود. طرح‌هایی هم در دست تولید داریم که در صورت جذب اعتبار، در حوزه‌های نمایشی قرار گرفته و مخاطب عام را در بر می‌گیرد.

انیمیشن سیگنال آبی با محوریت فضای مجازی

وی در توضیح بیشتر مجموعه انیمیشنی که برای کشتی تولید می‌شود، تصریح می‌کند: نام فعلی این اثر «کشتی‌گیران» است که طرحش مصوب شده و در مرحله تحقیق و نگارش است و مجموعه‌ای بسیار جذاب و به یاد ماندنی خواهد شد. ضمن این‌که تکنیک و قصه‌هایش هم جذاب است. در حوزه ورزش و به خصوص ورزش کشتی که ورزش مادر محسوب می‌شود و ورزش سنتی ایرانیان است تا‌کنون کار جدی‌ای در این حوزه نداشتیم. یک گروه خیلی خوب پای کار است که امیدواریم این مجموعه را سال ۱۴۰۳ و قبل از المپیک بعدی پخش کنیم. مجموعه «سیگنال آبی» صرفا در‌باره فضای مجازی و دنیای مجازی و نوجوانان است و تلاش می‌کند به آن‌ها آموزش‌هایی ارائه دهد. ضمن این‌که با ریتم خیلی خوب و تکنیک جدید، تفاوت‌های فضای مجازی و فضای واقعی را روشن می‌کند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سوال که تولیدات اخیر مرکز را که در قسمت‌های بالا صورت می‌گیرد، چطور ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید: از چهار تا پنج سال پیش تولیدات با تعداد بالای قسمت‌ها را شروع کردیم. مجموعه‌هایی که معمولا به ۱۰۰ قسمت می‌رسد، در هر مرحله ارزیابی و نظرسنجی‌ها بررسی می‌شود. نظر کارشناسان، شبکه‌های پخش و مخاطبان ارزیابی و اگر مجموعه همچنان موفق باشد سری‌های جدیدش ساخته می‌شود و اگر مجموعه‌ای مخاطب نداشته یا در مسیر افت و سراشیبی کمبود مخاطب قرار گرفته باشد تولید آن را متوقف و مجموعه‌های جدید را شروع می‌کنیم و نیز اگر در جایی مخاطب اقبال داشته باشد سعی می‌کنیم مضامین و موضوعات جدید را با همان فرم‌های مجموعه قبلی ادامه دهیم و نهضت تولید فصل دوم، سوم و... را دنبال می‌کنیم تا به برند‌های برنامه‌سازی تبدیل شود. تا جایی که کشش داشته باشد تلاش می‌کنیم مجموعه‌های جدید را با جذابیت‌های جدید ادامه دهیم و اگر ببینیم افت می‌کند به خواست مخاطب احترام می‌گذاریم و مجموعه را متوقف می‌کنیم. لیوانی درباره آمار دقایق تولید در شش ماه اول و ادامه تولید در شش ماهه دوم سال توضیح می‌دهد: در حال حاضر حدود ۱۸۰ ساعت مجموعه تولید کرده‌ایم و اگر اعتبارات‌مان تامین شود می‌توانیم یک رکورد تولید را پشت سر بگذاریم، امیدوارم شش ماهه دوم را پربار داشته باشیم.

مجموعه راز شهر سوخته

وی در پاسخ به این سوال که آیا انیمیشن دیگری هم در مرحله تولید دارید یا نه، می‌افزاید: انیمیشن جدیدی داریم که در حال حاضر نامش را نمی‌گویم، چون هنوز اعتباراتش تامین نشده است. اعتبار سیگنال آبی و کشتی‌گیران را تامین کردیم. طراحی این مجموعه تمام شده و مرحله نگارش آن شروع شده و مجموعه سیگنال آبی طراحی و نگارشش تمام شده و مرحله تولیدش را شروع خواهیم کرد. مجموعه‌هایی داریم که فیلمنامه‌های‌شان نوشته شده است. مجموعه دیگری به نام «راز شهر سوخته» داریم که به شهر سوخته و تاریخ چند هزار ساله‌اش در استان سیستان و بلوچستان برمی‌گردد و تلاش می‌کنیم کودکان را با این تاریخ آشنا کنیم. نکته دیگری که در شهر سوخته وجود دارد این است که اولین انیمیشن دنیا روی گلدانی سفالی در شهر سوخته پیدا شده است. روی این گلدان سفالی یک بز در حرکت‌های مختلف است که وقتی پشت سر هم آن را نگاه می‌کنید حرکت بز را می‌بینید. فیلمنامه و مرحله طراحی و نگارش مجموعه راز شهر سوخته تمام شده و وارد مرحله تولید خواهد شد.

آقا معلم همراه بچه‌ها در تلویزیون

داوود حدیثی، کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» در پاسخ به این سوال که هر انیمیشن مسلما بر مبنای دغدغه‌های سازنده تولید و روانه پخش می‌شود، انیمیشن «آقا معلم و بچه‌ها» با چه هدفی برای مخاطبان تهیه شده و قرار است چه مفاهیمی را به مخاطب کودک انتقال بدهید، به جام‌جم می‌گوید: اهداف اصلی مجموعه آقا معلم و بچه‌ها بر اساس اولویت‌های آموزشی برای مخاطب کودک در نظر گرفته شده است و مواردی، چون تقویت کار گروهی، تعاملات بین فردی در گروه و مهارت‌های رفتاری را شامل می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در این مجموعه به موضوعاتی برای آموزش مهارت‌های زیستی، مهارت‌های ارتباطی و شناخت از خود و هویت فردی پرداخته می‌شود و در نتیجه مفاهیمی مانند تقویت روحیه پرسشگری، مدیریت استرس، مدیریت خشم، تفکر خلاقانه، هدف‌گذاری، قدرت تصمیم‌گیری، مثبت‌اندیشی، مدیریت هیجانات، آینده‌نگری، تعهد داشتن، مدیریت زمان، خودباوری و اعتماد به نفس و موارد بسیار دیگر موضوع قسمت‌های مختلف مجموعه آقا معلم و بچه‌هاست.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که چند فصل از تولید این مجموعه گذشته برای حفظ طراوت و تازگی در مفاهیم مجموعه «آقا معلم و بچه‌ها» از چه راهکار‌هایی بهره برده‌اید، توضیح می‌دهد: گستردگی موضوعاتی که در حوزه مهارت‌های زیستی و ارتباطی قرار می‌گیرد، این امکان را داده که با وجود تولید چند فصل از این مجموعه، همچنان موضوعات جدید و جذاب برای داستانگویی وجود داشته باشد. تنوع در روایت‌های داستانی، شخصیت‌های اصلی و فضای شاد و پرتحرک نیز در حفظ طراوت و تازگی مفاهیم مجموعه آقا معلم و بچه‌ها مؤثر بوده است. حدیثی درباره این‌که معمولا این نسل از کودکان علاقه‌مند نیستند پیام‌ها به صورت مستقیم به آن‌ها ارائه شود شما با این موضوع چطور برخورد و قصه‌ها را در انیمیشن‌تان روایت می‌کنید که هم مورد توجه بچه‌ها قرار گیرد و هم برای‌شان آموزشی باشد، بیان می‌کند: شخصیت‌های اصلی مجموعه «آقا معلم و بچه‌ها» کودکان هستند و داستان‌ها درباره اتفاقاتی است که پیرامون آن‌ها رخ می‌دهد و پیام داستان از نگاه و زبان شخصیت کودک منتقل می‌شود و تاثیر پذیرش پیام را برای مخاطب کودک بیشتر می‌کند. در تمام قسمت‌های مجموعه، موضوعات آموزشی در قالب داستان‌های جذاب و با تکیه بر فضا و موسیقی شاد برای کودک است تا ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند و اثرگذاری عمیق‌تری داشته باشد.

این کارگردان با اشاره به بازخورد مخاطبان و این‌که این انیمیشن در فصل‌های بعدی به چه موضوعاتی می‌پردازد، می‌گوید: با توجه به محصول نهایی، بازخورد مثبت گروه مخاطب هدف و اثرگذاری مطلوب این مجموعه پیش‌بینی می‌شود. در فصل‌های بعدی این مجموعه مانند فصول گذشته، موضوعات تابع اولویت‌های طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا خواهد بود. البته با توجه به ظرفیت‌های بسیار اهداف اصلی این مجموعه یعنی تقویت کار گروهی، تعاملات بین فردی در گروه و مهارت‌های رفتاری، مجموعه آقا معلم و بچه‌ها همچنان می‌تواند به این موضوعات و زیرشاخه‌های گسترده آن بپردازد. وی درباره این‌که تولید این انیمیشن تا چه میزان زمان برد و مدیر دوبلاژ کیست و چقدر برای دوبله زمان گذاشتید، عنوان می‌کند: تولید این مجموعه ۱۸ ماه زمان برد. خانم مهوش افشاری مدیر دوبلاژ این کار بودند و ضبط دوبله آن ۱۵ روز کاری به طول انجامید.

حدیثی درباره این که سعی کرده‌اید در این انیمیشن چه مواردی را برای بچه‌ها بیشتر پررنگ کنید؟ تاکید می‌کند: توجه به محیط زیست به عنوان سرمایه ملی، نقش مناطق روستایی در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر به ایران، نقش رسانه‌های دیجیتال به عنوان ابزار مناسب در توسعه روستا و صنایع گردشگری و اهمیت به زبان فارسی از جمله مواردی است که تلاش شده در داستان‌ها پررنگ جلوه کند و به صورت پرتکرار برای مخاطب مطرح شود.

کدوی قلقله زن؛ تاکسی جنگل

این روز‌ها پویانماسازان صدا و سیمای فارس در حال ساخت مجموعه‌ای با عنوان «تاکسی کدو» بر اساس یکی از کهن‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین قصه‌ها هستند؛ مجموعه‌ای ۱۳ قسمتی که به سفارش سیمای استان‌ها، برای پخش از شبکه استانی فارس و برخی از شبکه‌های سراسری تولید می‌شود. «تاکسی کدو» که نعیمه محمودی تهیه‌کننده و کارگردان آن است. قصه «پیرزن و کدو قلقله‌زن» را بازآفرینی کرده‌است که به شیوه دو بعدی دیجیتال به ماجرا‌های پسربچه‌ای به نام پویا و مادربزرگش می‌پردازد. پویا برای گذران تعطیلات از شهر به جنگل محل زندگی مادربزرگش می‌رود. پویا با رفتن به خونه مادربزرگ تصمیم می‌گیرد برای کمک به حیوانات جنگل که می‌خواهند از شر شیر، گرگ و پلنگ شخصیت‌های منفی داستان نجات یابند، کدوی مادربزرگ خود را به خودرو تبدیل کند. پویا در هر قسمت داستان تلاش می‌کند با هوشمندی، حیوانات مظلوم را از شر حیوانات زورگوی داستان نجات دهد.

نعیمه محمودی، فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی پویانمایی از دانشگاه صداوسیماست. این هنرمند با سابقه ۹ سال فعالیت در صداوسیمای فارس، از پنج سال پیش تاکنون در واحد پویانمایی مشغول به خدمت است. از مهم‌ترین کار‌های محمودی در صداوسیمای فارس تولید دو مجموعه «قصه‌های کاغذی» در ۱۰قسمت، اثر کوتاه «گلچراغ» راه یافته به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و استاپ موشن «فرار» راه یافته به جشنواره فیلم دانشجویی است. وی در پاسخ به این سوال که قصه تاکسی کدو تا چه میزان بر گرفته از قصه کدو قلقله زن است، به جام‌جم می‌گوید: کاملا بر اساس قصه کدو قلقله‌زن است. می‌توان گفت بازآفرینی این قصه است که این بار ماجراهایش به شکل دیگری اتفاق می‌افتد. مادربزرگ قصه ما این بار با نوه‌اش سوار بر کدو به جنگل بر می‌گردند و در آنجا نوه تصمیم می‌گیرد با تبدیل کدو به یک ماشین از آن به عنوان تاکسی جنگل استفاده و حیوانات جنگل را با آن جا‌به‌جا کند تا از شر شکارچیان جنگل که شیر، گرگ و پلنگ هستند در امان باشند.

محمودی درباره این‌که چطور به ایده رسیده‌اند توضیح می‌دهد: از طرف سیمای استان‌ها به ما اطلاع دادند اگر ایده‌ای برای بازآفرینی قصه کدو قلقله‌زن داریم، ارائه دهیم. با آقای احمد اکبرپور نویسنده صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به این‌که همه چیز مدرن‌تر شده، کدوی قصه را هم مدرن کنیم و به جای این که قل بخورد، به یک ماشین تبدیل شود. سپس مشترکا قصه را نوشتیم. اما ایده اولیه که تاکسی تبدیل به کدو شود برای من بود. این کارگردان در پاسخ به این سوال که چطور در نگارش تقسیم کار کرده بودید، ادامه می‌دهد: متن چند صفحه‌ای اولیه را خودم با ایده‌هایی که در ذهن داشتم، می‌نوشتم و با آقای اکبرپور درباره‌اش صحبت می‌کردیم و آقای اکبرپور در چکش‌کاری قصه حضور داشته و نظرات خیلی خوبی هم ارائه می‌کرد، با هم کار را انجام می‌دادیم. وی درباره پیام انیمیشن تاکسی کدو عنوان می‌کند: این انیمیشن ویژه خردسال است. یک بخش آن جنبه سرگرمی دارد و بخش‌هایی از آن می‌تواند برای بچه‌ها جنبه آموزشی داشته باشد. سعی کردیم با ساخت این اثر، اعتماد به نفس را در بچه‌ها تقویت کنیم. شخصیت محوری قصه، یعنی پسربچه، خیلی باهوش و نوه پیرزن است و می‌تواند ایده‌های خوبی بدهد، ولی آن قدر نسبت به خود مطمئن نیست که بتواند این کار‌ها را انجام دهد و با همراهی مادربزرگ انجام می‌دهد. ممکن است گاهی شکست بخورد، اما وقتی تلاش می‌کند و پشتکار دارد به نتیجه خوب می‌رسد. ما در قالب این قصه سعی می‌کنیم مهارت‌های زندگی را به بچه‌ها یاد بدهیم. این انیمیشن در مرحله تولید است و نگارش فیلمنامه هم هشت ماه زمان برد. برای ساخت انیمیشن هم از تکنیک دو بعدی دیجیتال استفاده می‌کنیم. محمودی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین شرط توفیق در تولید مجموعه‌های پویانمایی چیست، گفت: جذابیت داستانی، جذابیت بصری و پشتیبانی از فعالان، شروط اصلی موفقیت یک انیمیشن است.

رشد ۳۵ درصدی ساخت انیمیشن

رئیس مرکز پویانمایی صبا عنوان می‌کند: در سال‌های اخیر توسعه خوبی داشتیم و داریم این شتاب توسعه را ادامه می‌دهیم. امسال میزان پخش انیمیشن‌های ایرانی از شبکه‌های سیما حدود ۳۵درصد افزایش یافته که حرکت بسیار خوبی است و جای تقدیر دارد. مسلما افزایش پخش انیمیشن ایرانی از شبکه‌های سیما ذائقه‌سازی ایجاد خواهد کرد؛ ذائقه این‌که کودکان و نوجوانان، انیمیشن ایرانی ببینند و این برای ما مسئولیت بیشتر ایجاد می‌کند تا بتوانیم هم کیفیت و هم کمیت کارمان را افزایش دهیم. ذائقه‌سازی انجام شده و رشد پخش انیمیشن‌های ایرانی، محصول کار همکاران رسانه‌ای در صدا سیما و کل رسانه‌های کشور است که برجسته‌سازی و معرفی کردند و این ذائقه سازی اتفاق افتاده. امیدواریم ادامه پیدا کند. ما هم قول می‌دهیم به نسبت تقاضایی که وجود دارد هم در مساله کیفیت و هم در کمیت تولیدات انیمیشن‌ها به جایی برسیم که کودک، نوجوان و خردسالایرانی انیمیشن ایرانی ببیند و لذت ببرد و خانواده ایرانی هم افتخار کند که از تولید با کیفیت فرهنگی استفاده خواهد کرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها