کد خبر: ۱۳۸۸۰۳۴
نویسنده محمدرضا هادیلو - دبیر امور استان‌ها

وقتی از گردشگری زمستانی و کسب درآمد از مناطق سردسیر صحبت به میان می‌آید، گروهی فکر می‌کنند این کار بخشی از صنعت بزرگ گردشگری است و در سال‌های اخیر به آن پرداخته شده است، اما جالب است بدانیم حدود ۱۵۰سال پیش مدیر هتلی در «سنت‌موریس» سوئیس از مهمانان انگلیسی خود در تابستان دعوت کرد تا برای دیدن مناظر برفی، این بار در فصل زمستان به آنجا بیایند.

او به مهمانان خود قول داد اگر از دیدن جاذبه‌های زمستانی آلپ رضایت نداشتند، همه هزینه‌های سفر را خودش پرداخت کند. البته میهمانان در سفر دوباره خود آنقدر سرگرم تفریحات و طبیعت زمستانی شدند که تا اول فصل بهار در این منطقه اقامت کردند. این اتفاق ساده موجب روند جدید گردشگری زمستانی در سوئیس شد تا آن که در سال ۱۹۷۰ گردشگری زمستانی برخی مناطق از گردشگری تابستانی پیشی گرفت. در ایران، اردبیل رکورددار ظرفیت گردشگری زمستانی است. این استان به دلیل اقلیم جغرافیایی در نیمی از سال با بارش برف مواجه است و به‌عنوان یکی از سردترین مناطق کشور شناخته می‌شود. این شرایط آب و هوایی فرصتی را فراهم کرده تا گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی اردبیل در فصل سرما به این استان سفر کنند. پیست اسکی سهند و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و برف‌گیر میانه و قره‌چمن از جاذبه‌های منحصربه‌فرد آذربایجان شرقی است. پیست اسکی سهند در سال‌های قبل از کرونا به یکی از بهترین مناطق برای ورزش‌های زمستانی تبدیل شده بود. مجموعه‌ای مانند تالاب بین‌المللی قوری‌گل، سد امند و تله‌کابین عون بن علی که از میان دره‌های برفگیر عبور می‌کند نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری زمستانی این منطقه است.
همدان از شهر‌های غربی کشور است که به‌دلیل مجاورت با کوهستان، آب و هوایی سرد دارد. بسیاری معتقدند همدان به دلیل داشتن ظرفیتی مانند کوهستان الوند و نزدیک‌ترین پیست اسکی به مرکز شهر در کشور، می‌تواند قطب گردشگری زمستانی در کشور باشد.

این‌ها فقط مشتی از خروار‌های منطقه دیدنی و ویژه زمستانی در ایران است. زمستان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی و حتی ارتفاعات تهران و گیلان و... جملگی صندوقچه‌هایی هستند که باید در آن‌ها را باز کرد تا به درآمد‌های بی‌پایان‌شان دست یافت. امروزه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشور‌ها آنقدر رونق گرفته که علاوه بر ساخت انواع تاسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی از سوی سرمایه‌گذاران، سالانه هزاران شغل فصلی در این مناطق ایجاد می‌شود.

ناشناخته‌ماندن بسیاری از جاذبه‌ها از کم‌کاری‌های مسئولان است. مناطق زاگرس مرکزی شامل استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر که فصل ماندگاری برف در برخی مناطق آن‌ها تا بیش از هشت ماه طول می‌کشد، مطلوب‌ترین زمینه را برای گسترش گردشگری زمستانی فراهم می‌کنند. براساس برآورد‌ها نواحی کوهستانی، دامنه‌های برفی و پیست‌های اسکی کشور تا سال ۹۸ سالانه میزبان حدود ۱۵میلیون گردشگر بودند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها