عملیات پهپادی انگلیس و فرانسه علیه مهاجران بی‌پناه

تروریسم دولتی اروپا علیه پناهجویان

در حالی که مقامات اروپایی در مواضع ظاهری و اعلامی خود از مؤلفه‌ای به نام حقوق بشربه‌عنوان یکی از ارکان سیاست خارجی کشورهای‌شان یاد می‌کنند شاهد نقض سیستماتیک و گسترده حقوق ابتدایی انسان‌ها در این کشور‌ها هستیم. دو کشور فرانسه و انگلیس اخیرا به توافقی وقیحانه به بهانه کنترل مهاجرت پناهجویان در کانال مانش دست پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۱۹
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

در این توافق، قرار شده است که لندن و پاریس از پهپاد‌های شناسایی استفاده کرده و در صورت لزوم، تیراندازی به پناهجویان را در دستور کار قرار دهند. رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند لندن و پاریس در آستانه دستیابی به توافقی برای مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از کانال مانش هستند و انتظار می‌رود این توافق ۱۴نوامبر نهایی شود. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این توافق شمار ماموران و داوطلبان فرانسوی را که در سواحل کانال مانش فعالیت می‌کنند به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد تا از خروج مهاجران از سواحل این کشور به مقصد انگلیس جلوگیری شود. در چارچوب این توافق همچنین قرار است یک مرکز کنترل مشترک با همکاری فرانسه تشکیل شود. قرار است در این مرکز، مقامات بخش مهاجرت انگلیس مستقر شوند.

قرار است از پهپاد‌های انگلیسی بیشتری برای شناسایی مهاجرانی که در تپه‌های ماسه‌ای پنهان شده‌اند و درصدد یافتن فرصتی برای عبور از این گذرگاه دریایی خطرناک هستند، استفاده شود. مقامات انگلیسی درصددند با توجه به روابط نزدیک ریشی سوناک با مکرون (در مقایسه با دولت لیز تراس)، این قرارداد به سرعت نهایی و عملی شود. بر اساس گزارش یورونیوز، دو روز پیش از این نیز جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس و کاترین کولونا، همتای فرانسوی او بیانیه مشترکی صادر و بر فوریت مقابله با همه اشکال مهاجرت غیرقانونی تاکید کرده بودند. آن‌ها همچنین ابراز امیدواری کردند مذاکرات با هدف مبارزه با تجارت پرسود و خطرناک قاچاق انسان به نتیجه برسد. تلاش لندن برای نهایی کردن این توافق درحالی است که بسیاری از منتقدان دولت می‌گویند انگلیس باید به‌جای این کار، راه‌های قانونی بیشتری را برای آمدن مردم به این کشور باز کند. مهاجرت غیرقانونی در حال حاضر یکی از موضوعات داغ در صحنه سیاسی انگلیس بوده و ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید این کشور برای یافتن راه‌حل تحت‌فشار است. با این حال مقامات انگلیسی و فرانسوی بدترین نوع برخورد را با پناهجویان دارند.

تهدیدات نژادپرستان علیه مهاجران

مقامات امنیتی و پلیس فرانسه و انگلیس، عملا مسیر تهاجم نژادپرستان افراطی به مهاجران را باز گذاشته‌اند. دو هفته قبل، فردی که پلیس انگلیس او را دارای عقاید راست افراطی توصیف کرده، چند بمب آتش‌زا به سمت یک مرکز پذیرش پناهجویان در بندر دوور در جنوب انگلستان پرتاب کرد که شماری زخمی برجای گذاشت. انگلیس سال گذشته از توافقی با روآندا برای انتقال مهاجران غیرقانونی به آن کشور خبر داد، اما مقاومت گروه‌های مدافع حقوق بشر و همچنین رأی دادگاه حقوق بشر اروپا مانع اجرای این طرح شد. بنا بر گزارش دولت انگلیس، فقط در سال جاری میلادی ۴۰هزار و ۸۸۵ مهاجر غیرقانونی از کانال مانش عبور کرده‌اند که رکورد جدیدی است. این رقم در سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۶۱ نفر و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۴۰۴نفر بوده و دلیل افزایش این دست مهاجرت‌ها افزایش گذرگاه‌های غیرقانونی بوده که به کمک قاچاقچیان برای انتقال مهاجران طراحی شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل پناهجویان نسبت به عبور از کانال مانش، رفتار‌های نژادپرستانه و خشونت آمیزی است که با آن‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، پلیس فرانسه تقریبا به‌صورت مداوم و هر روزه زنان و کودکان پناهجو را از کمپ‌های موقت و حتی پناهگاه‌های حداقلی آن‌ها بیرون کرده و حتی مهاجران را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهد.

بگذارید پناهجویان در دریا غرق شوند

در این میان، اختلاف کشور‌های اروپایی بر سر اتخاذ سیاست‌های مشترک علیه پناهجویان همچنان به قوت خود باقی است. اخیرا چهار کشور مدیترانه‌ای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه مشترکی با توافق صورت گرفته میان دیگر کشور‌های عضو این اتحادیه در مورد نحوه کمک به پناهجویان مخالف کردند. ایتالیا، یونان، مالت و قبرس در این بیانیه اعلام کردند با این طرز تلقی که نخستین کشور اروپایی که پناهجویان غیرقانونی وارد آن شده‌اند، باید به‌عنوان نقطه قانونی برای ارائه درخواست پناهندگی در نظر گرفته شود، مخالفند. این چهار کشور همچنین یادآور شدند تعداد مهاجرانی که از سوی سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا پذیرفته شده‌اند تنها کسر بسیار کوچکی از تعداد واقعی ورود‌های غیرقانونی به این چهار کشور است. اما نقطه اوج بیانیه این چهار کشور، جایی است که آن‌ها عملیات نجات پناهجویان را از آب‌های مدیترانه زیرسؤال برده‌اند. این چهار کشور در ادامه این بیانیه عملیات کشتی‌های نهاد‌های خیریه و حقوق بشری را برای نجات صد‌ها مهاجر سرگردان در دریای مدیترانه محکوم کردند و اقدام آن‌ها را که خودمختارانه و مستقل از مصالح دولت‌های ملی توصیف شده، تقبیح کردند. این درحالی است که طی سال‌های اخیر هزاران پناهجو ازجمله زن و کودک در آب‌های مدیترانه یا کانال مانش و در مسیر رفت وآمد دریایی، جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها