اگر نگاهی به گونه‌های فیلمسازی داشته باشیم، بدون تردید بسیاری از مخاطبان خواهند گفت که از تماشای آثار پلیسی لذت بیشتری می‌برند و برای‌شان همراه با جذابیت است. به همین دلیل این آثار طرفداران بسیاری دارد. یکی از این آثار پرطرفدار که مخاطبان بسیاری دارد، سریال پلیسی «خواب و بیدار» است که این شب‌ها از شبکه آی‌فیلم دو پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۴۴۷۶
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
این سریال که در آن محمد صادقی، دانیال حکیمی، لادن طباطبایی، مهدی فخیم‌زاده، لیلا برخورداری و رویا نونهالی نقش ایفا می‌کردند، در مورد زنی به نام ناتاشا (با بازی تماشایی نونهالی) است که به ایران بازمی‌گردد تا معامله‌ای را در مورد مواد مخدر به انجام رساند. زمانی که این مجموعه روانه آنتن شد به دلیل ویژگی‌های متمایزی که داشت، توانست نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند. دلیل آن هم این بود که فخیم‌زاده با نگاه تازه‌ای این سریال را ساخت که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت، حتی نسبت به دیگر آثار پلیسی که از تلویزیون پخش می‌شد، هم متفاوت بود. در مجموع می‌توان گفت فخیم‌زاده با سریال خواب و بیداری توانست جریان تازه‌ای را در این گونه ایجاد کند.

همچنین «خواب و بیدار» با داستان پرکشش و کاراکتر‌های جذابش تبدیل به پرطرفدارترین سریال پلیسی سال شد. بخشی از جذابیت‌های خواب و بیدار مرهون کاراکتر‌های منفی‌اش بود. درواقع برای مخاطب کاراکترهایی، چون ناتاشا و اصغر کپک جذابیت بیشتری داشتند و مردم با این‌که شخصیت‌های منفی قصه بودند، اما علاقه‌مند بودند که برای آن‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد. بخشی از این ماجرا به توانایی‌های متفاوت بازیگران بازمی‌گشت و بخشی از آن به باز بودن دست فخیم‌زاده در پردازش شخصیت‌های منفی.
نکته مهم در ساخت این سریال تلاش فخیم‌زاده برای ساخت مجموعه‌ای استاندارد و جذاب بود؛ مجموعه‌ای پلیسی که تماشاگر هنگام دیدن سکانس‌های اکشن آن، لذت می‌برد که شاهد صحنه‌های درست است. همین مسأله سریال فخیم‌زاده را در جایگاهی بالاتر از بسیاری از مجموعه‌های پلیسی سال‌های اخیر قرار داده بود. یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز سریال، فیلمنامه قوی و دارای استحکام زیاد بود به طوری که مخاطبان انسجام را در شخصیت‌پردازی‌ها و این‌که هر یک از شخصیت‌ها نقطه صفر تا صدش مشخص شده بود، می‌دیدند.
همچنین تقابل پلیس با تبهکاران با دقت زیادی درآمده بود تا اتفاقات برای مخاطبان باورپذیر باشد، نه این‌که صرفا شاهد صحنه‌هایی تصنعی باشند و نتوانند باور کنند. به همین دلیل گره‌های قصه درست و بجا کنار هم چیده شد که برای مخاطبان همراه با تعلیق بیشتر و غیرقابل پیش‌بینی باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه این است که پشتوانه گذشته شخصیت‌ها هم از انسجام درست برخوردار است. به عنوان مثال مخاطبان رابطه کینه‌جویانه و خصمانه ناتاشا با مادر و پدرخوانده‌اش و... را می‌بینند. همه این موارد به کنش دراماتیک کار کمک کرده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها