کافی است نگاهی به کارنامه یک سال اخیر رسانه‌ملی داشته باشیم، آن وقت است متوجه تحولاتی که در این رسانه صورت گرفته خواهیم شد، تحولاتی که هرکدام رنگ و لعاب خودش را دارد و مدیران پای کار آمدند تا بتوانند به اتفاقات خجسته منجر شوند.
کد خبر: ۱۳۸۲۱۹۱
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه
در مراسم افتتاحیه مرکز سیمرغ که تازه‌ترین اقدام رسانه‌ملی در حوزه تولیدات است، هنرمندان بسیاری حضور داشتند؛ هنرمندانی که هرکدام از آن‌ها سازنده آثار نمایشی جذاب برای مخاطبان بودند و توانسته‌اند با ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌های نمایشی‌شان مردم را سرگرم کنند و در کنار سرگرم‌کردن آن‌ها پیام‌هایشان را از این طریق انتقال دهند. آن‌ها حالا جمع شده‌اند که کار‌های تازه‌تر برای مرکز سیمرغ انجام دهند تا مخاطبان سیما شاهد کار‌های کیفی بیشتری باشند. با هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند و منتقدان به گپ‌وگفت نشسته‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم تا چشم‌اندازی که برای این مرکز متصور می‌شوند را اعلام کنند و از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایشان بگویند. با جبار آذین منتقد، بهروز مفید تهیه‌کننده، علیرضا نجف‌زاده کارگردان و نسرین بابایی بازیگر صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

افتتاح مرکز سیمرغ در راستای اقدامات تحول‌آفرینی در رسانه ملی صورت گرفته است. قرار است در این مرکز شاهد اتفاقات خوبی باشیم. اتفاقاتی که می‌تواند به کارآفرینی برای جوانان مستعد و انقلابی منجر شود. چندی پیش محسن برمهانی، معاون سیما در حکمی ماموریت تأسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد و در حکمش بر افزایش توان تولیدی رسانه ملی در گونه‌های (ژانرهای) متنوع و مغفول نمایشی از جمله مجموعه‌های سیتکام و تله‌تئاتر، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای فرآیند لازم برای به خروجی رساندن برنامه‌های غیرنمایشی طراحی شده در قرارگاه طراحی، تاکید کرد. حال این مرکز فعالیتش را با حضور رئیس رسانه ملی آغاز کرده است. در این مراسم رئیس سازمان صداوسیما، تاسیس مرکز سیمرغ را فرصت مغتنمی برای ورود به عرصه‌های مغفول نمایشی دانست.

دکتر پیمان جبلی در آیین افتتاح رسمی مرکز سیمرغ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما افتتاح این مرکز را به همه فعالان عرصه نمایش و برنامه‌سازی تلویزیونی تبریک گفت. وی با اشاره به اولین سالگرد صدور حکم مقام معظم رهبری و آغاز دوران تحول در رسانه ملی تاکید کرد: تاسیس سیمرغ، اقدامی لازم بود که می‌بایست زودتر اتفاق می‌افتاد و فعالیت آن سال‌ها به تعویق افتاده است. رئیس سازمان صداوسیما، تاسیس مرکز سیمرغ را فرصت مغتنمی برای ورود به عرصه‌های مغفول نمایشی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به جایگاه تئاتر به عنوان خانه اصلی هنر نمایش، ظرفیت بالای فارغ‌التحصیلان تئاتر را ارزشمند خواند که تاسیس سیمرغ می‌تواند باعث استفاده از این ظرفیت در تلویزیون شود. دکتر جبلی، احیای تله تئاتر را یکی از بخش‌های مرکز سیمرغ معرفی کرد و گفت: تاسیس این مرکز ظرفیت‌های مغفول مانده هنری را فعال‌تر خواهد کرد. دکتر جبلی با تاکید بر این‌که وقتی سازمانی مانند رسانه ملی بخواهد همپای تحولات اجتماعی پیش برود، باید با ساخت انواع گونه از مستند و خبر تا داکیودارم (مستند داستانی) و تله تئاتر در اندیشه جذب مخاطب باشد، مرکز سیمرغ را عامل مهمی در افزایش ضریب نفوذ خواند.

سیمرغ؛ سرآغاز تفکیک نظام‌های تولید و پخش

در این مراسم که جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری و مدیران رسانه ملی حضور داشتند محسن برمهانی، معاون سیما به تعریف مرکز سیمرغ پرداخت و آن را مرکزی معرفی کرد که قرار است ظرفیت جدیدی برای صداوسیما ایجاد کند که هم در حوزه نمایشی و هم حوزه غیر نمایشی فعال خواهد بود و به سان دو بال این سیمرغ عمل خواهد کرد و با تولید آثار درست، باکیفیت و بهره از ظرفیت‌های بزرگان، پرواز خوبی در سپهر رسانه‌ای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به سند تحول تاکید کرد لازم است نظام تولید از نظام پخش تفکیک شود و طبق همین سند مرکز سیمرغ در کنار مراکز سیمافیلم و صبا قرار خواهد گرفت تا در کنار دو واحد جدیدالتاسیس مدیریت متولی تولید آثار کوتاه و اداره کل دفتر فیلمنامه به این تفکیک کمک کند. برمهانی با خطاب قراردادن هنرمندان حاضر در جلسه از آن‌ها خواست برای کمک به حوزه تولید به بهانه راه افتادن این مرکز به میدان بیایند.

معاون سیما با اشاره به این‌که اکنون عصر جنگ روایت‌هاست ابراز امیدواری کرد و گفت: رسانه ملی نیز در تلاش برای نمایش حقیقت‌هاست و مرکز سیمرغ باید بتواند تصویری درست برای مردم در حوزه‌های وسیع‌تر داشته باشد.

ظرفیت‌های متعدد سیمرغ

مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ نیز در این مراسم با بیان این‌که یکی از ماموریت‌های دوره تحول در رسانه ملی تفکیک نظام تولید از پخش است، راه‌اندازی این مرکز در کنار سایر مراکز مثل سیمافیلم و صبا را سبب افزایش ظرفیت رسانه ملی دانست.

وی از جمله وظایف مرکز سیمرغ را افزایش ظرفیت رسانه ملی در ژانر‌های مغفول حوزه نمایشی مانند مجموعه‌های سیتکام (طنز موقعیت) و تله تئاتر معرفی کرد که ضمن سرعت بالا در تولید آثار متنوع و متکثر با استقبال مخاطب نیز مواجه است. اکبرشاهی افزود از دیگر وظایف این مرکز به تولید رساندن ایده‌ها و طرح‌های قرارگاه طراحی رسانه ملی در حوزه غیرنمایشی و با فرمت‌های برنامه تلویزیونی، ترکیبی، مستند مسابقه، مستند و ... است.

رئیس مرکزسیمرغ شناسایی و تعامل هم‌افزا با مجموعه‌های هنری و رسانه‌ای فعال در کشور برای نیل به اهداف فرهنگی و هنری را نیز از دیگر وظایف این مرکز عنوان کرد.

وی در پایان سیمرغ را بشارت بزرگ برای جوانان سراسر کشور خواند که با شناسایی، توانمند سازی و معرفی آثار به ستاره‌های آینده آسمان پر ستاره ایران تبدیل شوند.

ایجاد فضای رقابت بین ایده‌ها

در بخش‌های دیگری از این مراسم، حسن خجسته، استاد تمام دانشگاه صداوسیما نیز در سخنانی کوتاه، ایجاد مرکز سیمرغ را فرصتی مناسب برای ایجاد فضای رقابت بین ایده‌ها و کار‌ها دانست. مهدی فرجی، تهیه‌کننده، جواد افشار، کارگردان و امین زندگانی، بازیگر نیز پشت تریبون رفته و از مزایای تاسیس مرکز سیمرغ گفتند. علیرضا افتخاری، خواننده پیشکسوت کشورمان نیز قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد. بخش‌هایی از این مراسم به صورت زنده روی آنتن شبکه خبر رفت.

در این مراسم جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه از جمله بهروز افخمی، سعید سلطانی، احمد نجفی، جواد هاشمی، امین زندگانی، بهروز مفید، حسین طاهری، محمود رضوی، محسن علی‌اکبری، حبیب والی‌نژاد، ابوالفضل صفری، محمدرضا ورزی، مهدی شفیعی، مهران مهام، مجید واشقانی، علیرضا مسعودی، پرویز فلاحی پور، نسرین بابایی، جواد قارایی، عباس موزون، اسرافیل علمداری، بهرام ابراهیمی و... حضور داشتند.

سیمرغ رسانه‌ملی به پرواز درآمد

جبار آذین، منتقد و مدرس درباره راه‌اندازی مرکز سیمرغ به جام‌جم می‌گوید:تازه، مهم، تاثیرگذار، تعیین‌کننده، منسجم و هدفمندترین اقدام رسانه‌ملی در دوران مدیریت پیمان جبلی در تاسیس و راه‌اندازی مرکز بزرگ سیمرغ با درونمایه امیدوارکننده در حوزه‌های تولید و تنوع تله‌تئاترها، مجموعه‌ها و برنامه‌های گوناگون علمی، هنری و فرهنگی تجلی کرده و سبب ایجاد امید و انگیزه و نشاط میان اهالی فرهنگ، هنر، هنرمندان، تهیه‌کنندگان، مجریان، برنامه‌سازان و کارشناسان داخل و خارج از سازمان صداوسیما شده است. وی ادامه می‌دهد: ضرورت وجود و فعالیت نظام‌یافته و نظارت شده در بطن مرکزی، چون سازمان سیمرغ از سال‌ها قبل میان برخی مدیران، کارشناسان و هنرمندان رسانه‌ملی احساس می‌شد؛ ولی اجرایی شدن آن به همتی بلند و اهداف و سیاست‌های مشخص و تعریف شده در چارچوب وظایف ملی در عرصه تولیدات هنری و فرهنگی نیاز داشت که امروز این اتفاق خوب در رسانه‌ملی محقق شده است. این منتقد بیان می‌کند: سیمرغ پیش از آن‌که بر تارک رسانه‌ملی بنشیند توسط سینماگران و متولیان سینما در حوزه سینما آشیان ساخت، ولی مشکلات و موانع بسیار کاستی‌ها، کارنابلدی‌ها و بازی‌های سیاسی مانع پرواز و حرکت فرهنگ‌سازانه آن در سینمای ایران و کشور شد، اما با حضور پیمان جبلی در راس این رسانه و پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های او و همچنین حضور و همکاری مدیران متخصص و متعهد صداوسیما و هنرمندان پیوسته و وابسته به آن و تجهیز سیمرغ رسانه‌ملی به تخصص، تعهد، مدیریت و تکیه بر ارزش‌ها و آرمان‌های اجتماعی و رهنمود‌ها و مطالبات رهبرمعظم انقلاب قادر خواهد بود این سیمرغ را بر اساس اهداف و برنامه‌های کارشناسی تعیین شده بر فراز آسمان جامعه فرهنگ و هنر و رسانه کشور به پرواز در آورد و ره‌آورد‌های آن در قالب برنامه‌ها و تولیدات ارزشمند ملی، دینی، مذهبی، قرآنی، اجتماعی و فرهنگی سیمرغ را سلطان مرغان حق‌جوی وادی‌های عشق و ایمان و هنر کرده و آن را پیشاهنگ تحولات بزرگ فرهنگی در ایران اسلامی کند. سیمرغ قدرتمند رسانه‌ملی، پرواز خود را آغاز کرده و اکنون چشم امید اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر ایران زمین به آن و پرواز شکوهمندش دوخته شده است.

بستری برای تولیدات بیشتر باشد

بهروز مفید، جزو تهیه‌کنندگان پیشکسوت تلویزیون است که تا امروز مجموعه‌های بسیاری را تهیه کرده است.
او سراغ موضوعات مختلف اجتماعی رفته و آن‌ها را دستمایه قرار داده است. از سریال‌های او می‌توان به محکومین، هشت و نیم دقیقه، در کنار پروانه‌ها و... اشاره کرد.

وی از هنرمندانی بوده که در مراسم افتتاحیه مرکز سیمرغ حضور داشته است. وی در پاسخ به این سوال که شما چه چشم‌اندازی برای این مرکز متصور شدید، به جام‌جم می‌گوید: ما در گذشته مرکزی به نام مرکز سیمافیلم داشتیم و این مرکز تجربه‌ای برای سازمان صداوسیما بود و این‌که ما شبکه‌های خودمان را داشتیم و این مرکز به دور از دغدغه‌هایی که شبکه‌ها بابت آنتن داشتند، برنامه‌ریزی می‌کرد و تولیدات خودش را داشت. به نظرم این اتفاق قابل قبول بود. حال باید ببینیم تعریف ما از مرکز سیمرغ چیست و چه فعالیت‌هایی را برای این مرکز مشخص کرده‌ایم.

این تهیه‌کننده بیان می‌کند: اگر نگاه این است که تولیدات به سمتی برود که تهیه برنامه‌ها را به مرکز سیمرغ و سیمافیلم و بعد فعالیت‌های دیگر را به شبکه‌های داخلی واگذار کنیم، به نظرم کمی نگران‌کننده است. زیرا این اقدام ممکن است به کاهش رقابت‌ها منجر شود و در درازمدت ممکن است آسیب بزند، زیرا فضای رقابتی میان شبکه‌ها به حداقل می‌رسد. حتی انگیزه میان مدیران و تهیه‌کنندگان هم کمتر خواهد شد، زیرا مسئولیت‌ها کمتر شده است. در حالی که ما باید تلاش مضاعف برای مخاطبان انجام بدهیم.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: نگرانی دومم این است که دائقه و سلیقه‌ها محدود به یک شورا نشود، زیرا تنوع نگاه و سلیقه نقش بسیار مهمی دارد. من اعتقاد دارم تنوع نگاه در محتوا باعث افزایش رقابت و کیفیت کار می‌شود.

اما اگر مرکز سیمرغ قرار است در کنار شبکه‌ها منجر به اتفاقات عظیم در تولید شود و تولیدات را برنامه‌ریزی کند تا به کیفیت بهتری دست پیدا کنیم باید گفت این اتفاق میمون و مبارک خواهد بود، زیرا به اتفاقات بزرگ منجر خواهد شد و باعث می‌شود تولیدات ارتقای خوبی داشته باشند. درضمن مرکز سیمرغ می‌تواند بستری مناسب برای تولیدات با محتوا فراهم کند تا بتوانیم نیرو‌های انسانی متخصص تربیت کنیم و فضای رقابت نیز افزایش خواهد یافت.

مرکز سیمرغ باعث سهولت در تولید شود

علیرضا نجف‌زاده از آن دست کارگردانانی است که تا امروز سریال‌های اجتماعی ساخته است. او زبان طنز و شیرین را برای کارهایش انتخاب کرده تا بتواند نقبی به موضوعات اجتماعی بزند که دغدغه و مطالبات مردم است. از کار‌های او می‌توان به بوتیمار، زوج یا فرد و خوشنام اشاره کرد. نجف‌زاده نظرش را این‌گونه برای مرکز سیمرغ روایت می‌کند: با توجه به این‌که مرکز سیمرغ دو شب به صورت رسمی آغاز به کار کرده است باید به این مرکز زمان بدهیم تا ببینیم چه عملکردی خواهد داشت و این‌که چه موفقیتی می‌تواند کسب کند. به نظرم این مرکز نوپاست که تازه شکل گرفته و باید زمان بدهیم تا این نهال بزرگ شود. وی ادامه می‌دهد: اگر مرکز سیمرغ باعث سهولت در تولید شود می‌تواند به اتفاقات مثبت منجر شود. به نظرم این مرکز می‌تواند بروکراسی اداری را کمتر کرده تا بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنیم. این کارگردان بیان می‌کند: ما در تلویزیون نیاز به ساخت تولیداتی در گونه‌های متفاوت داریم. به عنوان مثال در مقطعی ساخت تله‌تئاتر در تلویزیون پررنگ بود و بعد از مدتی کمتر شد. امیدوارم مرکز سیمرغ بستری باشد تا شاهد سرعت تولیدات باشیم و ضمن این‌که تولیدات متنوع‌تر شود و جریان تولید هم تسهیل پیدا کند. این می‌تواند اتفاق خوبی باشد، زیرا ما گونه‌های متفاوتی در دنیای نمایش داریم. امیدوارم این مرکز هر چه زودتر تولیدات با محتوا را راه‌اندازی کند و خانواده‌ای که در این حوزه فعالیت می‌کنند درگیر ساخت تولیدات جذاب باشند. زیرا این مرکز می‌تواند بستری باشد برای تولیدات بیشتر و همه جذب کار شوند و امرار معاش داشته باشند.

امکان جدید برای کسانی است که رانت ندارند

نسرین بابایی هنرمندی است که سال‌ها زحمت کشیده و درصدد است نقش‌هایش را به گونه‌ای بازی کند که برای مخاطبان باورپذیر باشد. او این شب‌ها سریال تلویزیونی بی‌همگان را از شبکه سه دارد که نقش مادر را به عهده دارد. او در سریال‌های تلویزیونی بیگانه‌ای با من است، وارش، کوبار، گذر از رنج‌ها، روح‌ا... و خانه‌ای روی تپه به ایفای نقش‌های متفاوت پرداخته است.

وی در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز شما برای مرکز سیمرغ چیست به جام‌جم می‌گوید: در مراسم افتتاح مرکز سیمرغ که با حضور آقای دکتر جبلی برگزار شد، همه هنرمندان یکدل و همفکر بودند و همه فقط به یک چیز فکر می‌کردند و آن هم مخاطب بود و این که باید سعی کنیم برای ارتقای کار‌های نمایشی کوشا باشیم.
وی ادامه می‌دهد: وقتی مرکز یا موسسه‌ای راه‌اندازی می‌شود، زمان ثابت می‌کند که تا چه میزان موفق بوده است. ارزیابی من به عنوان عضو کوچکی از سازمان صدا و سیما این است که باید هر روز سعی کنیم مخاطبان را حفظ کنیم و نباید از دست بدهیم.

من راه‌اندازی مرکز سیمرغ را به فال نیک می‌گیرم، زیرا این مرکز می‌تواند پرکننده خلاء‌ها باشد و آشتی با مخاطبان صورت بگیرد. ما به دنبال ارتباط روشن عمیق هستیم و این اتفاق با مرکز سیمرغ رخ می‌دهد.
این هنرمند با اشاره به این که این روز‌ها مسئولیت رسانه ملی سنگین‌تر از بقیه روزهاست، می‌افزاید: با راه‌اندازی این مرکز باید آماده این موضوع باشیم که خودمان را باور داشته باشیم و برنامه‌هایی با محتوا تولید کنیم و با برنامه‌ریزی صحیح مسیر را ادامه بدهیم.

این مرکز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ضمن این که حضور آقای جبلی را برای مدیریت رسانه ملی به فال نیک می‌گیریم، زیرا در این مدت کوتاه منجر به اتفاقات بسیاری شده و به دنبال تحول در رسانه ملی است.
بابایی بیان می‌کند: من فعالیتم را در دنیای هنر از سال ۷۳ شروع کردم و اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با شبکه باران به کارم ادامه دادم و سال ۹۰ – ۸۹ هم وارد شبکه ملی شدم. این پروسه برای من بسیار طولانی بود.

آقای جبلی در مراسم افتتاحیه مرکز سیمرغ این وعده را دادند که بچه‌های مستعد دیگر پشت در نخواهند ماند. آن‌هایی که نه رانت دارند و نه پارتی، بلکه به واسطه تحصیلات و استعدادهایشان وارد عرصه تخصصی خودشان شده‌اند، راهشان هموار خواهد شد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها