کد خبر: ۱۳۷۶۶۱۷
نویسنده رفعت رحیم‌زاده - گروه دانش و سلامت
محققان در مطالعه جدیدی با استفاده از مواد شیمیایی که پیش از این نیز در صنعت کاربرد داشته‌اند، روشی برای جذب دی‌اکسیدکربن حاصل از سوخت‌های فسیلی، کشف کرده‌اند که می‌توان در دودکش منازل و کارخانه‌ها و حتی اگزوز وسایل‌نقلیه به کار برد و سطح دی‌اکسیدکربن را به‌طور موثری کاهش داد.

این تیم تحقیقاتی معتقد است روش ابداعی، به‌قدری سازگار و فراگیر است که نه‌تن‌ها می‌تواند در دودکش‌های کارخانه‌ها به‌کار رود، بلکه ظرفیت کاربری در اگزوز وسایل نقلیه، به‌عنوان روشی موثر در کاهش سطح دی‌اکسیدکربن منتشر شده در هوا را نیز دارد.

یافته مهم این تحقیق آن است که مواد شیمیایی شناخته‌شده در صنعت، به‌طورکارآمدی در این فناوری به‌کار می‌روند. ملامین (پلیمری متشکل از دوماده صنعتی فرمالدهید و دی‌ای‌تی‌ای)، که در بسیاری از سازه‌های فیبری، سفالی، محصولات پوششی ساخته‌شده از فرآورده‌های چوب و ... به‌کار می‌رود، منافذی در مقیاس نانویی دارد؛ منافذی که به‌عنوان سوراخ‌های جاذب، دی‌اکسیدکربن را به دام می‌انداز‌د و از انتشار آن جلوگیری می‌کند.

نتیجه این یافته مهم، فراهم شدن ماده‌ای است که تقریبا تمام دی‌اکسیدکربن داخل محفظه‌ای که حاوی گاز‌های ترکیبی است، ظرف حدودا سه دقیقه جذب می‌کند. این سامانه در دمای ۴۰درجه سانتی‌گراد عمل می‌کند و در دما‌های کمتر از ۸۰درجه سانتی‌گراد نیز همچنان مانع انتشار دی‌اکسیدکربن می‌شود. تمرکز اصلی این تحقیق، کاربرد ماده‌ای ارزان برای جذب دی‌اکسیدکربن و نیز توضیح برهم‌کنش‌های شیمیایی این ماده با دی‌اکسیدکربن است. نتایج عملیاتی این تحقیق به ایجاد روشی صنعتی در جذب کارآمد دی‌اکسیدکربن منجر می‌شود؛ روشی که با شبکه‌ای از سوراخ‌ها و منافذی در مقیاس نانویی کار می‌کند.

فعالیت این تیم تحقیقاتی برای ارتقای ترکیب این پلیمر برای ایجاد سامانه‌ای کارآمدتر، همچنان ادامه دارد. هدف، رسیدن به ساز و کاری برای جذب دی‌اکسیدکربن است که کارآمد، منعطف، تجدیدپذیر و دارای ظرفیتی بالا باشد. رسیدن به این هدف، می‌تواند تحولی عظیم در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها