پای صحبت هنرمندی که فرش‌های حرم اهل‌بیت از هنر او سرچشمه گرفته

واجدی‌نیا: امام حسین(ع) غرق‌شدگان را نجات می‌دهد

سیدمحسن واجدی‌نیا از اهالی کاشان، دارالمومنین ایران و از خادمان حسینی است که سال‌ها از عمر پربار خود را در راه اهل بیت به ویژه امام‌حسین(ع) گذرانده‌است. واجدی‌نیا در سال‌های نه چندان دور مدیر پروژه ملی بافت فرش عتبات عالیات بوده‌است و در دوران مسئولیتش به همراه هنرمندان کاشانی حرم‌های مطهر امام‌حسین(ع)، حضرت‌عباس(ع)، حضرت امیرالمومنین(ع)، حرمین عسکرین (ع‌) و حرم‌های مطهر کاظمین(ع) را با فرش‌های نفیس ایرانی مفروش کرده‌است. حاج آقا واجدی نیا از هیات‌داران قدیمی کاشان است. به بهانه آغاز محرم‌الحرام پای صحبت‌هایش نشستیم تا از حال و هوای محرم و حس و حالش به امام‌حسین(ع) بیشتر برایمان بگوید.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۰۹
نویسنده زینب زارع چهارمندان - روزنامه‌نگار

واجدی‌نیا صحبت‌هایش را با این جملات آغاز می‌کند: « در هر محله‌ای هم مسجد هست هم حسینیه.مسجد جای کسانی است که به تعبیر قرآن ایمان آورده‌اند و اغلب مذهبیون در آن رفت و آمد دارند اما حسینیه جای همه هست؛ چه کسانی که مومن هستند و چه کسانی که شاید به زعم ما مذهبی نباشند. باید بدانیم مجلس امام‌حسین(ع) را نمی‌توان به مذهبیون محدود کرد. هیات جای مردم‌داران، لوطی‌ها و عاشقان خدمت به عزاداران حسینی است. عشق حسین همه را به سوی خود می‌کشد.امام حسین(ع) همه را زیر پرچم خود جمع می‌کند. حسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة است. بعضی کشتی‌ها، غرق‌شدگان را نجات می‌دهند. حسینیه، غرق‌شده‌ها را نجات می‌دهد و با آغوش باز همه را قبول می‌کند و رسول ترک و طیب حاج رضایی تحویل می‌دهد.حسینیه سکوی پرش است و انسان‌های خالص را به مسجد تحویل می‌دهد.»
 او در وصف هیاتی‌های واقعی و کسانی که زیر بیرق امام‌حسین(ع) سینه می‌زنند، می‌گوید: هیاتی همه کاری انجام می‌دهد تا شور و شعور هیات حفظ شود. در تشکیلات حسین باید خلوص داشته باشی؛ چراکه این بیرق معجزه می‌کند. هیاتی کسی است که سینه سپر می‌کند و جامعه را از عطر حسین لبریز می‌کند. حتما دیده‌اید جوانانی که شاید به سختی برای خانه خودشان خرید کنند، در روزهای گرم و سرد از تیرها بالا می‌روند و خیمه و پرچم حسین را برپا می‌کنند. همه روستاها، شهرها، محلات و کوچه‌ها در عرض چند روز برای عزاداری مهیاست.پرچم‌ها برافراشته، دیگ‌ها آماده، هیات‌ها مفروش شده، موادغذایی و پذیرایی خریداری شده. امام خمینی(ره) فرمود این هیات‌ها و عاشوراست که انقلاب را حفظ کرد. بیشتر شهدا کسانی هستند که در مکتب و هیات‌های امام حسین رشد کرده‌اند. خواهش می‌کنم خودتان را از هیات‌های اباعبدا... جدا نکنید.
حاج آقا روایتی در باب اطعام عزاداران حسینی ذکر می‌کند: «روزی حضرت موسی علیه‌السلام عرض کرد: ای پروردگار من، چرا امت محمد را بر سایر امت‌ها برتری دادی؟ خداوند متعال فرمود: ایشان را به دلیل 10خصلت برتری بخشیدم.حضرت موسی(ع) عرض کرد: آن 10خصلت چیست تا بنی‌اسرائیل را نیز امر کنم که به جا آورند؟ خداوند فرمود: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشورا. حضرت موسی(ع) عرض کرد: ای پروردگار من، عاشورا چیست؟ فرمود: «عاشورا، یعنی گریه، خود را به گریه زدن، مرثیه‌خوانی و عزاداری برای مصیبت فرزند محمد مصطفی(ص). اگر بنده‌ای مقداری از مالش را به خاطر محبت به فرزند دختر پیامبر، به طعام یا غیر آن انفاق نماید، خداوند در دنیا هر درهمی را به 70 درهم به او برکت دهد و وی در بهشت در حال عافیت خواهدبود و گناهانش را می‌آمرزم.» «مصداق بارز این روایت را بارها دیده‌ایم. حتی زمانی که گرانی یا قحطی می‌شود، آشپزخانه امام‌حسین(ع) خامو ش نمی‌شود و چنان برکتی دارد که آشپزخانه خانه‌های همسایه از فراوانی غذا تعطیل می‌شود. بهترین و باکیفیت‌ترین غذاها در هیات‌ها پخته و بین مردم توزیع می‌شود، بدون این که ذره‌ای در اطعام عزاداران حسینی خللی وارد شود.»
واجدی‌نیا در پایان صحبت‌هایش با این دعا که «خدایا عشق امام‌حسین(ع) را در سینه ما نگه‌دار و آن را نسل به نسل به آیندگان منتقل کن» این اشعار را با چشمانی اشک‌بار برایمان خواند:  «حب‌الحسین رشته تحصیلی ماست / دانش‌سرای عشق و جنون شهر کربلاست/ قبولی همه در پوشه خداست/ محشر کنار درب جنان داد می‌زند»

منیع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها