وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه موضوعات کتب دانشگاهی باید کاربردی باشد، گفت: بزودی چارچوب اصلاح و بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی ارایه می‌شود
کد خبر: ۱۳۶۸۷۱۹

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، محمدعلی زلفی‌گل روز چهارشنبه در نشست خبری در دانشگاه تبریز با اشاره به بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی، اظهار کرد: دانا شدن تدریجی است و برخی کارها را یک دفعه نمی شود انجام داد؛ من ابتدای شروع به کارم ۲۲ مورد از موارد اصلاحی را به موسسه تحقیق و پژوهش ارایه دادم که از جمله آنها بررسی رشته ها و کتاب های درسی است.

وی با بیان اینکه یک بخش از محتوای دروس دانشگاهی در رشته هایی همچون ریاضی، پایه و تجربی، نظریه های جهانی و علمی است که نمی شود آنها را حذف کرد و باید برای آموختن این رشته ها حتما آنها را خواند، خاطرنشان کرد: بخش دیگر دروس را هم باید متخصصان و دانشمندان این رشته ها نظر بدهند و اینکه کتاب درسی چه ویژگی داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در دانشگاه ۲ رکن استاد و کتاب مهم است، گفت: به منظور افزایش بهره وری و ارتقا کیفیت دانش، دروه های سه ماهه ای رابرای اساتید در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموخته های دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار می کنیم.

زلفی گل، با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیب های اجتماعی و ارایه راه حل برای اداره بهتر جامعه و رفتار خوب شهروندان در جامعه با تاکید بر اینکه باید نوع نگاه مان را به رشته های علوم انسانی تغییر داده و نسبت به آن بها دهیم، خاطرنشان کرد: در دنیا نخبه ترین دانش آموزان را به سمت علوم انسانی سوق می دهند چرا که قرار است آینده و سرنوشت اداره جامعه شان را به این نسل بسپارند اما متاسفانه در کشور ما در دوره دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموز به سمت رشته های علوم انسانی بسیار کم است.

وی در مورد مهاجرت دانشجویان نخبه به خارج از کشور نیز گفت: نفس مهاجرت بد نیست به خصوص در عرصه علمی چون دانشجویان و علم متعلق به جغرافیای خاص نیستند بلکه متعلق به کل جامعه بشری هستند؛ اما اگر مهاجرت اگر یک طرفه باشد آسیب زاست و باید سعی کنیم دانشجویان دکترای ما با دانشگاه های برتر دنیا تعامل و دیپلماسی علمی داشته باشند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: چیزی که مهاجرت را در کشور ما تبدیل به تهدید می کند بیکاری است؛ ما چون در کشور نتوانسته ایم مطابق تخصص دانشجو شغل بیافرینیم، طبیعی است که این فرد برای امرار معاش و یافتن شغل درخور تخصص اش اقدام به مهاجرت می کند.

وی اد امه داد: مشکل اول و اساسی کشور بیکاری است و اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید همه دستگاه ها پای کار بیایند و مسئولان تمام امکانات را برای حل مشکل بیکاری بسیج کنند.

زلفی گل با بیان اینکه اگر کار باشد نه تنها مهاجرت اتفاق نمی افتد بلکه مهاجرپذیر هم خواهیم بود، افزود: راه حل اش ارتباط دانشگاه با صنعت و ایجاد سامانه نیاز صنایع و ایجاد ایده های جدید برای صنعت در دانشگاه است.

وزیر علوم با تاکید بر مهارت آموزی دانشجویان گفت: ما هنوز سند نظام نوآوری نداریم و اخیرا نظام نواوری به این نتیجه رسیده که برای کارآفرینی نیاز به شتاب دهنده است؛ ما دنبال وصل حلقه هایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهنده ها، هسته های رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها