پیمان جبلی در مراسم تقدیر از عوامل فیلم سینمایی موقعیت مهدی تاکید کرد:

باید قهرمانان ملی را معرفی کنیم

بخشی از زندگی شهید مهدی باکری در قاب سینمایی اثر «موقعیت مهدی» و در آینده با سریال «عاشورا» روایت می‌شود. اثری به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری که دو سال پیش تولید آن در سیمافیلم کلید خورد و نسخه سینمایی‌اش با تهیه‌کنندگی حبیب‌ا... والی‌نژاد امسال راهی جشنواره فجر شد.
کد خبر: ۱۳۵۵۰۸۲

به گزارش جام جم، این اثر نقطه عطفی در حضور رسانه ملی در چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. درخشش فیلم «موقعیت مهدی» و کسب جوایز متعدد در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، مهم‌ترین دلیل برای قدردانی رئیس رسانه ملی از عوامل آن شد. دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما،شامگاه ۲۷ بهمن با عوامل و بازیگران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در مرکز بین‌المللی همایش‌های صداوسیما دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش جام‌جم، دکتر جبلی پس از شنیدن سخنان و خاطرات عوامل این اثر گفت: فکر می‌کردم بیشتر از اینها باید از بازیگران درباره این سریال بشنوم اما احساس می‌کنم آن‌قدر این کار تأثیرگذار بوده که اغلب بازیگران سکوت کرده‌اند تا مخاطب خود به ارزش این کار برسد.

برکت ساخت موقعیت مهدی

وی افزود: من جدیدترین فرد در میان عوامل سریال هستم و در روزهای پایانی این اثر به آن پیوستم اما حسی که دارم مانند حس یک آشنای دیرین است که همه این لحظه‌ها را از نزدیک تجربه کرده ‌است.
رئیس صداوسیما با اشاره به خاطراتش از روزهای دفاع مقدس گفت: تنها کسانی که خود در آن خاکریزها حضور داشتند می‌دانند که چقدر این لحظه‌ها واقعی بوده و باطن جنگ فراتر از آن چیزی است که به نمایش درآمده است.

جبلی با تحسین‌آمیز خواندن پلان‌های مربوط به عملیات بدر و خیبر در این اثر گفت: واقعیت ‌جنگ یعنی صحنه‌های ترس و بهت و مردد شدن و این که در لحظه نتوانی تصمیم بگیری و بهت‌زده از انبوه انفجار و این‌که نفهمی اطرافت چه می‌گذرد. من اینها را به عنوان رزمنده می‌فهمم و از این‌که جوانی مانند آقای حجازی‌فر که خودش جنگ را تجربه نکرده توانسته این لحظه‌ها را بدون اشکال ترسیم کند، ایشان را تحسین می‌کنم.
وی با اشاره به بازی روح‌ا... زمانی در نقش خسرو ملازاده، بازیگر نوجوان این فیلم افزود: نمونه شخصیت‌هایی مانند خسرو در جنگ فراوان بود و من بارها با چنین نوجوانانی در جبهه روبه‌رو شدم و خوشحالم که این لحظات این گونه زیبا برای مردم به تصویر کشیده شده‌است.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: شما کار بزرگی کردیدو. چرا که نشان دادید جنگ فقط جلوه‌های ویژه، گریم، صحنه‌آرایی و... نیست بلکه انتقال حس و جوهره آن به مخاطب است که شما بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از آن رخداد، توانستید آن را نشان دهید و این دلیلی بر زنده‌بودن و ماندگاری آن مفاهیم است.

جبلی با اشاره به استقبال مخاطبان از این اثر گفت: از خودم پرسیدم چرا در عصر فناوری‌های نوین و ماهواره، نسل امروز از این فیلم خوشش آمده است. نسلی که دو دهه قبل را ندیده ولی این اثر را با اشتیاق دیده است. جوابش این است که مردم خودشان را در این اثر دیدند. رابطه عاشقانه و محبت عمیق و بی‌آلایش میان زن و شوهر، زندگی‌های ساده اما پرتعهد که امروز از آن دور شده‌ایم و حالا آنچه دلتنگش هستیم را در این اثر می‌بینیم.

وی ادامه داد: از این داستان‌ها زیاد است اما ما غفلت کردیم و صداوسیما در پرداختن به آنها کوتاهی کرده‌ است. ما صدها قهرمان ملی داریم که باید آنها را به مخاطب بشناسانیم و هر کدام از آنها داستان‌های زیبایی دارند که از آنها غفلت کرده‌ایم.

رئیس رسانه ملی خطاب به بازیگران این اثر گفت: این نقش امانت شماست. مخاطب با شما به این نقش علاقه پیدا می‌کند و شما را با این نقش می‌شناسد. امیدوارم این امانت را به خوبی حفظ کنید و و آن را غنیمت بشمارید.

جبلی افزود: مطمئن هستم این کار برای شما برکت به همراه خواهد داشت و این را زمانی که به پشت صحنه فیلم آمدم درک کردم. همه شما با اشتیاق در این کار حضور داشتید.خوشحالم که نتیجه تلاشتان را دیدید.وی در پایان با اشاره به سریال «عاشورا» گفت: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» مقدمه‌ای برای دیدن این سریال بود و مخاطبان زیادی منتظر دیدن سریال هستند. ما نیز تلاش می‌کنیم این اثر را در جدول پخش مناسبی قرار دهیم تا به درستی دیده شود.

همراهی یک گروه درجه یک

هادی حجازی‌فر، کارگردان و بازیگر سریال «عاشورا» و فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ضمن قدردانی از توجه مردم به این اثر گفت: خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده است.
وی افزود: اگر به اینجا رسیده‌ایم فقط به دلیل این بود که من گروه درجه‌یکی داشتم که در اوج کرونا و با کمبودها، کنار کار ماندند؛ عوامل این اثر از بهترین‌های سینما هستند که علی‌رغم سختی‌ها و کمبودها با ایمان و توکل در کار حضور داشتند.

حجاز‌ی‌فر تصریح کرد: سختی بخش مهمی از لذت‌ ساختن و خلق‌کردن است. از نظر من این کار عجیب بود و فقط به دلیل پشتکار گروه و همراهی جواد رمضان‌نژاد کار جلو رفت. ما تمام آبرو و تلاش داشته‌مان را آوردیم و با اتکا به شهدا جلو رفتیم. نتیجه‌اش را هم دیدیم و همین جا به همه دوستان خسته نباشید می‌گویم.

کارگردان و بازیگر سریال «عاشورا» با قدردانی از پیمان جبلی تصریح کرد: دو سال تمام جنگ واقعی برای دراختیارگرفتن امکانات بودجه و قانع‌کردن و قسم‌خوردن و... اما چون خودم و گروه به آنچه می‌ساختیم باور داشتیم، ادامه دادیم. مهم نیست دیگران چه می‌گویند اما باید از دکتر جبلی تشکر کنم که به محض ورودش به سازمان راه را برای ما هموار کرد. مانند بچه حزب‌اللهی‌های قدیمی انگار می‌دانست که ما چه می‌خواهیم و نیازمان چیست. همین که پول بیت‌المال را به ما سپرد و باور کرد که ما چه کاری را تولید می‌کنیم و به ما اعتماد کرد از ایشان تشکر می‌کنیم.

پروداکشن بسیار عظیم

ایمان کرمیان، مسوول جلوه‌های ویژه این اثر گفت: من چندین بار برنده و نامزد سیمرغ بلورین شده‌ام اما این اثر لذت دیگری برایم داشت. سریال عاشورا و فیلم سینمایی آن سخت و با پروداکشن بسیار عظیم بود و یک قصه جذاب داشت که خیلی دوستش داشتم. می‌دانم در زمان پخش با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو می‌شود. امیدوارم در سال‌های آتی فیلمسازان ما رغبت بیشتری به ساخت فیلم درباره دفاع‌مقدس نشان دهند تا نسل امروز با شهدایی چون مهدی و حمید باکری، شهیدهمت، شهیداحمد کاظمی و دیگر رزمندگان که به عشق مردم از میهن خود دفاع می‌کردند، آشنا شوند و آنها را بشناسند.

علاقه به شهدای باکری

علی نیک‌رفتار عکاس در ادامه افزود: وقتی شنیدم سیما فیلم چنین سریالی را می‌خواهد بسازد به حجازی‌فر زنگ زدم و گفتم اگر برای این کار، عکاس انتخاب نکرده‌ای من هستم. خوشبختانه قبول کرد. واقعا دوست داشتم در این کار باشم چرا که هم به این دو شهید علاقه داشتم و هم می‌دانستم که حجازی‌فر کار خوبی روی آنتن می‌فرستد. از اعتماد تهیه‌کننده و کارگردان به من ممنون هستم.

ازدواج ساده

معصومه ربانی‌نیا بازیگر فاطمه همسر حمید باکری هم ادامه داد: این دومین همکاری من با آقای حجازی‌فر بود و از این اعتماد سپاسگزارم. این فیلم می‌تواند برای نسل جوان یادآور ارزش‌هایی باشد که امروز در خانواده‌ها کمرنگ شده است. ازدواج ساده و خلوص و پاکی که در میان این دو شهید و همسرانشان بود برایم بسیار تأثیرگذار بود. مطمئن هستم مردم از دیدن این سریال لذت خواهند برد.

حس قدرت و جسارت

حمید شاه‌آبادی معاون سیما با قدردانی از حضور عوامل فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: آنچه در این مدت از این گروه دریافت کردم حس قدرت و جسارت بود. در ۵/۱ سال گذشته روند دشوار تولید این اثر را شاهد بودم و از این‌که گروه تولید از سختی‌ها نهراسید و کار را علاوه بر سریال در نسخه سینمایی نیز آماده کرد، خوشحالم.

وی افزود: این اثر پاسخ بسیاری از سوالات ما درباره جنگ است و دو عملیات مهم را مدنظر دارد. همین موضوع،بر تاریخ‌نگاری اثر و سندیت آن صحه گذاشته است. معاون سیما با اشاره به موفقیت این اثر در جشنواره فیلم فجر گفت: رسانه ملی بعد از چندین سال وقفه دوباره به جشنواره بازگشت و اثری شاخص و ماندگار درباره دفاع مقدس ارائه کرد که سبب افتخار مردم و شهدا شد.

دغدغه‌های مشترک برای ساخت یک اثر فاخر

فیلم موقعیت مهدی بعد از اکران در چهلمین جشنواره فیلم فجر توانست نگاه‌های بسیاری را جلب کند. این نگاه مختص به قشر خاصی نبود و مردم علاقه‌مند به تماشای این اثر شدند، حتی مورد توجه منتقدان و اقشار خاص جامعه هم قرار گرفت. این اتفاق را باید به فال نیک گرفت که این اثر در اکران عمومی هم خوش می‌درخشد. همچنین قرار است در قالب سریال هم از تلویزیون پخش شود. همین بهانه‌ای شد تا ما سراغ تهیه‌کننده، کارگردان، پژوهشگر، نویسنده و بازیگر این مجموعه برویم و با آنها درباره این اثر گفت‌وگوی اختصاصی داشته باشیم.

شرطی که پدر حجازی‌فر برایش گذاشت

شهید باکری در سال ۶۳ به شهادت می‌رسد و از زمان شهادت ایشان همواره صداوسیما به‌دنبال مهیا شدن شرایطی برای تولید اثری فاخر درباره این شهید بود. حتی در سیمافیلم چند گروه درگیر مقدمات تحقیق و نگارش و پژوهش و پیش‌تولید برای ساخت یک سریال با محوریت زندگی این شهید شدند. اما هر بار به‌دلایلی کار متوقف بود و به سرانجام نمی‌رسید، تا این‌که برای این پروژه در ابتدا از هادی حجازی‌فر خواسته می‌شود تا به‌عنوان بازیگر وارد این مجموعه شود. چون پیش از این هم تجربه بازی در چنین نقش‌هایی را در آثار مختلفی داشت. اما خودش به‌دلیل این‌که اهل آذربایجان‌غربی است و یک‌سری از اعضای خانواده‌اش که شهید شدند از نیروهای شهید باکری بودند، از طرفی پدرش نیز در دورانی که حجازی‌فر وارد عرصه هنر شده بود به این شرط به او اجازه داد تا روزی بتواند زندگی شهید باکری را بسازد، بنابراین او به‌دنبال فرصتی برای ساخت این اثر بود و درنهایت توانست کار پژوهش این اثر را انجام داده و به‌عنوان نخستین تجربه‌اش در کارگردانی، این اثر را مقابل دوربین ببرد.

شروع ایده و ساخت این کار در اسفند ۱۳۹۸ زده می‌شود و حجازی‌فر به همراه چند نفر از جمله فارِس باقری و امین بهروزی، گروهی برای تحقیق و پژوهش این کار تشکیل می‌دهند. خودش هم کار سرپرستی گروه را برعهده می‌گیرد و حتی یک‌سری فیلم‌های مستند را که به زبان آذری بود ترجمه می‌کند. برای تحقیق از آرشیو فیلم‌های مستند بنیاد روایت فتح و منابع دیگر استفاده می‌کنند و هم تحقیقات کتابخانه‌ای گسترده‌ای داشتند. حسن روزی‌طلب که در آن زمان معاون اسناد مرکز انقلاب بود بخش‌های پژوهش مکتوب را انجام می‌داد. حجازی‌فر هم سفرهایی به ارومیه به همین منظور دارد و با آدم‌هایی که با شهید به نوعی در ارتباط بودند، صحبت می‌کند. در واقع می‌توان گفت شکل‌گیری فیلمنامه از فروردین ۹۹ آغاز می‌شود که تقریبا به یک فیلمنامه هفت قسمتی می‌رسند که این فیلمنامه به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جاهای دیگر ارائه و یک‌سری تاییدیه‌ها هم گرفته می‌شود. همچنین برای عده‌ای از کارشناسان دفاع مقدس هم فرستاده شده و یک‌سری تاییدیه‌ها از آنها نیز گرفته شده و درنهایت بازنویسی فیلمنامه انجام می‌شود. در این بین کار پیش‌تولید هم انجام شده و به موازات هم پیش می‌روند. در پیش‌تولید، تست‌های مختلفی از بازیگران گرفته می‌شود. به این دلیل که هم شباهت آنها به شخصیت‌ها در کار مورد توجه قرار می‌گیرد و هم این‌که بازیگرها باید آذری باشند. از این‌رو گروه سازنده مراحل مختلفی را در پیش‌تولید پشت‌سر می‌گذارند و درنهایت زمستان ۹۹ فیلمبرداری این کار آغاز می‌شود و تا بهار ۱۴۰۰ فاز اول به‌طول می‌انجامد. جالب این‌که قرار بود بخشی از کار در گرمای خوزستان مقابل دوربین برود، آن هم بخش‌هایی که مربوط به عملیات‌های خیبر و بدر بود که در سرما اتفاق می‌افتد و به همین منظور بازیگران باید لباس‌های زمستانی می‌پوشیدند. اما این درحالی است که آنها در بیابان‌ها و گرمای آبادان کار می‌کردند و در عمل امکان فیلمبرداری نبود؛ به همین علت فیلمبرداری فاز اول تا چند ماه متوقف می‌شود. از طرفی از ابتدا در سیمافیلم قرار بر این بود که یک مینی‌سریال و یک نسخه سینمایی داشته باشد. بنابراین از پاییز امسال بار دیگر فیلمبرداری به جریان می‌افتد و درنهایت نسخه سینمایی به‌موقع به جشنواره می‌رسد. از طرفی فیلمبرداری بخش‌های مربوط به سریال هم انجام می‌شود و تمام سکانس‌ها ضبط می‌شود. طبق شنیده‌ها نیز قرار است نسخه سینمایی آن در نوروز اکران شود که به نوعی یادواره شهادت حمید و مهدی باکری در اسفند و نوروز ۶۲ و ۶۳ است و پخش سریال هم به پس از اکران موکول شود.

گفت‌وگو با هادی حجازی‌فر پس از موفقیت فیلم در جشنواره

برای فعالان این عرصه آرزوی صبر دارم

فیلم موقعیت مهدی در شش اپیزود نمایش داده شد، چطور چنین روایتی انتخاب کردید که اپیزودیک باشد؟

فیلم در شش پرده طراحی شده و با اپیزود کاملا متفاوت است. قصه‌ها جدا از هم نیستند و در توالی مکانی و زمانی همدیگر قرار گرفته‌اند. این امکانی است که در نمایشنامه‌نویسی وجود دارد و رویکرد ما از ابتدا بر همین بوده‌است اما درباره چرایی این انتخاب دلایل متفاوتی وجود دارد؛ اول محدودیت زمانی یک سینمایی که هرگز نمی‌شود به تمامی ابعاد زندگی یک آدم گمنام و معمولی پرداخت چه برسد به زندگی دراماتیک شخصیتی مثل مهدی باکری. ما چند موقعیت از بی‌شمار موقعیت‌های زندگی ایشان را در بازه زمانی چندساله هدف گرفتیم که شامل خانواده و دو عملیات پایانی زندگی ایشان بود. این انتخاب‌ها برای نشان‌دادن بخشی از روحیه ایشان و سختی فرماندهی بود؛ موضوعی که تقریبا به آن پرداخته نشده است.

این فیلم مجموعه هم نگاه مخاطبان عام را جذب کرده و هم مخاطبان خاص و منتقدان را. در حین کار چطور به این نگاه رسیدید که بتوانید همه اقشار را راضی کنید؟

پرهیز از شعارزدگی. پرداختن به بخش مغفول مانده هشت سال دفاع‌مقدس یعنی خانواده شهدا و مرارت‌هایی که از آن زمان تابه‌حال ادامه داشته است. همیشه باور داشتم یک بازنمایی و آگراندیسمان ساده و به دور از ادا و اطوارهای مرسوم می‌تواند سرمایه‌های ملی را تبدیل به اثری ملی کند. طراحی خاصی نمی‌خواهد جز یادآوری آن همه ساده‌زیستی ایمان و خدمت.چیزی که جامعه امروز بیش از هر چیزی به آن احتیاج دارد. موقعیت مهدی بیشتر از آن‌که هدفش مردم باشد تلنگر به همه آنانی است که میزی در اختیار دارند. یک یادآوری که پشت همه این منصب‌ها خون هست، خون شریف‌ترین انسان‌های روزگار. مردم ما همراه‌ترین و قانع‌ترین و شریف‌ترین هستند. آنها به شهدای میهن بیش از من و ما مومن‌تر هستند.

این فیلم - مجموعه، چند بار متوقف شد. چرا ساخت آثار دفاع مقدس نیاز به حمایت سازمان‌ها دارد؟

توقف در چنین آثاری انگار تبدیل به یک رویه شده است. حتی از یادآوری و مرور آنچه بر ما گذشت هم واهمه دارم. روح و جان و سلامت همه ما در طول کار آسیب دید. مگر ما چه می‌خواستیم بکنیم؟ امیدوارم این گله‌های من باعث یک بازخوانی و آسیب‌شناسی از ساختارهای فرهنگی این‌چنینی شود که بدانند روح تاسیس آنها حمایت است نه کارشکنی.
برای کسانی که در این حوزه می‌خواهند کار کنند صبر، صبر و صبر آرزو می‌کنم.

حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده فیلم از «موقعیت مهدی» می‌گوید

آشنایی مردم با شرایط سخت جنگ

حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که این اثر توانسته، هم نظر مخاطبان خاص را به خود جلب کند و هم مخاطبان عام را، درباره این نگاه و دیدگاهی که هنگام ساخت کار داشتید بگویید، توضیح داد: واقعیت این است چنین آثاری که داستانش در دوران دفاع مقدس می‌گذرد و بحثش رزمندگان و فرمانده‌هاست، حتما باید تحقیق خوبی برای آن صورت بگیرد تا مستندات و وقایع آن زمان دیده شود و به جزئیات آن روزها و شرایط زیست آدم‌ها و زندگی و سیر و سلوک آدم‌هایی که بودند، پرداخته شود.

وی ادامه داد: جذاب‌تر این است که ما گاهی به زندگی شخصی این افراد بپردازیم. فکر می‌کنم برای مخاطبان هم جالب است، زیرا با افرادی که در جنگ بودند، ارتباط برقرار می‌کنند. از سوی دیگر، آنها جزو همین مردم بودند. بنابراین وقتی به زندگی فرماندهان جنگ و رزمندگان می‌پردازیم باید جزئیات زندگی آنها را نیز مدنظر داشته باشیم. یعنی اگر شرایط مهیا باشد تا بتوانیم جزئیات را در یک اثر هنری مطرح کنیم، برای مخاطب هم باورپذیرتر می‌شود و برایش به قول معروف ملموس خواهد بود.

این تهیه‌کننده افزود: یکی از دلایل جذابیت اثر، برای مخاطبی که آن دوران را ندیده این است که با اتفاقات و جزئیاتی روبه‌رو می‌شود که نمی‌داند و ندیده و از سوی دیگر، بار دیگر برای خودمان که از آن زمان فاصله گرفته‌ایم، تکرار می‌شود و همین موضوع جذاب است. چون به هر حال دوره طلایی بوده و مربوط به زمانی است که دوستش داریم. برای کسانی هم که فضای آن دوران را ندیده‌اند، تماشای آن جذاب است که بدانند اتفاقات خوب به چه شکل در زندگی مردم می‌افتاد و چطور در شرایط سخت جنگ، زندگی می‌کردند. بنابراین وقتی به جزئیات پرداخته می‌شود، شاهد یک اثر جذاب خواهیم بود که مردم هم از تماشای آن لذت می‌برند.
والی‌نژاد در پایان هم عنوان کرد: شاید این اثر نمونه خوبی باشد برای کسانی که می‌خواهند این دوره را به تصویر بکشند.

فارِس باقری، پژوهشگر و نویسنده سریال عاشورا

من با جنگ بیگانه نبودم

فارِس باقری در سریال عاشورا(مهدی باکری) به عنوان نویسنده و پژوهشگر و در فیلم سینمایی موقعیت مهدی به عنوان پژوهشگر با این پروژه همکاری داشته است. با او درباره نگارش و پژوهش این اثر گپ کوتاهی داشتیم.

همه ما شناخت کلی درباره شهید باکری داریم. آیا شما قبل از پژوهش و نگارش این اثر نسبت به زندگی و شخصیت شهید باکری شناخت داشتید یا بعد درباره او مطالعه کردید.

من از قبل درباره آقا مهدی شناخت داشتم. اما خیلی از جزئیات را نمی‌دانستم. در پژوهش‌هایی که داشتیم مرکز اسناد و مدارک و مرکز آرشیو روایت فتح همکاری خوبی با ما کرد و من همه اسناد و فایل‌های صوتی دو عملیات را تا حد ممکن دیدم و شنیدم. همچنین تمام کتاب‌ها و نوشته‌های موجود درباره آقا مهدی را جمع‌آوری و شروع به یادداشت‌برداری کردیم. بعد از میان این یادداشت‌ها کم‌کم به قصه‌هایمان نزدیک‌تر شدیم. کلیت قصه‌ها، هفت قصه(هفت قسمت) شد که در سریال موجود است. در قصه‌ها سعی کردیم به زندگی پیرامونی آقامهدی نزدیک شویم. چون بیشتر کسانی که در این عملیات‌ها کنار ایشان بودند، ۱۶ تا ۲۴ ساله بودند؛یعنی همه جوان. مهم این بود بتوانیم زیست همگانی این آدم‌ها را بازنمایی کنیم.

همکاری با این پروژه شخصا برای خودتان چه ویژگی‌هایی به همراه داشت؟

من نمایشنامه‌نویس هستم و فیلمنامه هم می‌نویسم. در گذشته هم در حوزه جنگ نمایشنامه و فیلمنامه نوشته‌ام. بنابراین بار اولم نبود که درباره جنگ می‌نوشتم. ضمن این که با آقای حجازی‌فر در دانشگاه دوست بودیم. او یک سال بعد از من دانشگاه آمده بود و خیلی زود دوست شدیم. در دوران دانشگاه هم کاری را شروع کردیم و به اجرا نرسید. تا این که بعد از سال ها دوباره همدیگر را دیدیم و فرصتی پیش آمد و ایشان لطف کردند و به من پیشنهاد نوشتن سریال را دادند. در گفت و گوی آغازین با هادی به این نکته رسیدیم که پرسش‌ها و دغدغه های مشترکی با هم داریم.

نمایشنامه‌هایتان درباره سال‌های جنگ بود؟

بله درباره جنگ بود، حتی نمایشنامه‌هایی با نام‌های«پروانه بر ناقوس» و «ماهی‌های خاک»و «دیدار» نیز که برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده بودند، به همین مساله ارتباط داشتند.

برای ساخت فیلم مجموعه موقعیت مهدی که سریال قرار است با نام عاشورا پخش شود تا چه میزان به مستندات وفادار بودید و تا چه میزان از تخیلات بهره بردید تا بار دراماتیک کار حفظ شود؟

آقا مهدی سه چهار برادر داشت که زندگی هر کدام از آنها کلی بار دراماتیک ‌دارد، چون زندگی شورانگیز داشته است. از سوی دیگر ما به شخصیت او در سال‌های جنگ پرداختیم. سال‌هایی که در موقعیتی به نام جنگ خودش پر از شور و کنجکاوی و پرسش است. وقتی با هادی داشتیم طرح این اثر را می نوشتیم، فکر کردیم باید ابتدا موضع و جایگاه‌مان را نسبت به این موضوع روشن کنیم. چون قصه‌هایی که از میان پژوهش‌ها پیدا کرده بودیم پر از بزنگاه‌های انسانی و تاریخی بود. باید تکلیف‌مان را با اینها روشن می‌کردیم.

جالب است این اثر، هم نگاه مردم را جلب کرد و هم منتقدان. برای رسیدن به این نگاه چه تعریفی داشتید؟

ما فقط می‌توانیم در مورد تلاش‌ها حرف بزنیم، و گرنه داور واقعی تماشاگران و مردم هستند. ما سعی کردیم تا آنجا که می‌توانیم به زیست واقعی این آدم‌ها در آن مقطع نزدیک شویم. چون درست است که بخش زیادی از آن زیست اکنون در جامعه موجود نیست، ولی این شکل از زیست و این شکل از زندگی در حافظه مردمی و حافظه و خاطره عمومی وجود دارد. یعنی هر چقدر به آن حافظه عمومی نزدیک می‌شدیم، بر شکلی از خاطره و احساس عمومی نیز می‌توانستیم نزدیک شویم. حالا باید تماشاگر این را بگوید و نظر بدهد که چقدر این زیست را به یاد دارد. چقدر این شکل از زیست را همراهی می‌کند.

روایت روح‌ا... زمانی، بازیگر نقش خسرو از تجربه حضورش در این فیلم

مستندهای زیادی از جنگ دیدم

روح‌ا... زمانی، بازیگر نقش خسرو در این مجموعه که با بازی در فیلم «خورشید» وارد این عرصه شد و توانست استعداد و توانایی‌اش را در بازیگری به تصویر بکشد و مورد توجه هم قرار بگیرد، درباره حضورش در این اثر و نقشی که بازی کرده و این‌که از چه راهکاری برای ملموس شدن این فضا استفاده کرد، به جام‌جم گفت: واقعیت این است که خسرو ملازاده که یک جانباز تبریزی و خوشبختانه در قید حیات است، به نوعی در آن دوران همسن خودم بوده و به همین دلیل توانستم این نقش را به نوعی ایفا کنم که برای مخاطبان باورپذیر باشد.

وی ادامه داد: به دلیل این‌که من شخصا به دوران دفاع مقدس علاقه دارم و از طرفی همان‌طور که گفتم به این شخصیت از نظر سنی نزدیک هستم، باعث شد نقش را به درستی بازی کنم.

زمانی درباره تحقیقاتی که پیرامون جنگ و دفاع مقدس انجام داده هم بیان کرد: من مستندهای خیلی زیادی با محتوا و مضمون جنگ دیدم و سعی کردم از مرام و معرفتی که شهدا در این مسیر داشتند یاد بگیرم و در کار استفاده کنم.

وی در پاسخ به این سوال که برای قرار گرفتن در این فضا چقدر از کمک‌ها و راهنمایی‌های هادی حجازی‌فر بهره گرفته هم افزود: به هر حال آقای حجازی‌فر بیشتر می‌دانست که چه اتفاقاتی در آن دوران برای خسرو افتاده و با آقای ملازاده هم از نزدیک صحبت کرده و دیدار داشته و به همین دلیل خیلی به من کمک کرد. توضیحات بسیاری هم می‌داد.

بازیگر نقش جانباز خسرو ملازاده در موقعیت مهدی از سختی‌های این اثر هم گفت: فیلم - مجموعه موقعیت مهدی با فیلم خورشید که من بازی کردم خیلی تفاوت داشت و دو کار با دو ژانر متفاوت بود. به همین دلیل سختی‌هایی برای من به همراه داشت و بسیار نقش چالش برانگیزی بود. با این حال، من سر این کار اصلا اذیت نشدم و برایم بسیار لذتبخش بود. اما از این ناراحت می‌شدم که هم سن و سال‌های ما در دوران جنگ چه سختی‌هایی کشیدند و با چه چیزهایی مواجه شدند. با اسلحه به این سنگینی می‌دویدند، تشنگی و گرسنگی و بی‌خوابی در جنگ داشتند. یکی از صحنه‌هایی که اذیت می‌شدم این بود که وقتی جنازه محمد را روی دوشم گذاشتم، فهمیدم خسرو چه صحنه‌هایی را در واقعیت دیده و چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشته. حتی درک این چیزها هم سخت است.

وی در پایان تصریح کرد: از اعتماد آقای حجازی‌فر بسیار خوشحالم و این‌که در دومین کار سینمایی، چنین نقش مهمی را به‌عهده گرفته‌ام، مدیون همراهی همه عوامل صحنه هستم. مادرم وقتی شنید این کار را قبول کردم گفت بدون وضو در این کار بازی نکن و من نیز به احترام شهدا، این کار را انجام دادم.

فاطمه عودباشی، زینب علیپور طهرانی و احمدرضا معراجی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها