۵ علت شکست پروژه ها در ایران

همواره مطالعه شکست ها مورد غفلت قرار می‌گیرد. برای این که بدانید چگونه پروژه ای موفقیت آمیز خواهد شد، باید به خوبی با عوامل موثر در شکست آشنا باشید.
کد خبر: ۱۳۵۳۴۳۴

چرا پروژه ها شکست میخورند؟

 
همواره مطالعه شکست ها مورد غفلت قرار می‌گیرد. برای این که بدانید چگونه پروژه ای موفقیت آمیز خواهد شد، باید به خوبی با عوامل موثر در شکست آشنا باشید. شکست واژه‌ای آشنا برای آن دسته از سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌هایی است که با وجود تیم متخصص و سرمایه گذاری زیاد، موفقیت را تجربه نمی‌کنند. قطعا پروژه‌هایی که با شکست مواجه می‌شوند، در راستای تحقق اهداف خود تجربه‌های زیان ‌باری خواهند داشت. نه تنها ایران بلکه هر کشوری که در آن پروژه‌های کوچک و بزرگ به صورت متوالی با شکست مواجه شوند، ضربه‌های اقتصادی بزرگی بر آن‌ها وارد می‌شود. به هر حال همین سرمایه‌‌های اندک تا هنگفت است که چرخه اقتصاد را می‌چرخاند. علاوه بر سرمایه مالی، شکست‌های پی در پی تاثیر مستقیمی بر روی پرسنل پروژه‌ها گذاشته و سرمایه‌های انسانی نیز رو به زوال می‌روند. اگر علت شکست پروژه ریشه‌یابی شود، می‌توان جلوی اتلاف منابع و اجرای ناشایست تیمی را گرفت. بارزترین علت شکست پروژه عملکرد ضعیف تیم اجرایی است که در ادامه دلایل آن را بررسی می‌کنیم.
 
۵ علت شکست پروژه ها در ایران
 

در دنیای کار، پروژه‌ها با همکاری تیمی معنا و مفهوم پیدا می‌کنند. در واقع هر پروژه حاصل یک همکاری تیمی است و افراد با ایده‌های مختلف و سرمایه گذاری متفاوت وارد یک چالش بزرگ می‌شوند. برای این که پروژه به سمت موفقیت هدایت شود، تلاش، همکاری، توجه، تسلط بر برنامه‌ریزی پروسه اجرای پروژه و در نهایت مدیریت صحیح  را می‌طلبد. هر کدام از این فاکتورها که از سوی عوامل اجرایی اعمال نشود، علت شکست پروژه خواهد بود. شاید یک حرکت به تنهایی چندان تأثیری در روال کار نداشته باشد اما در تجربه تیمی که تمام و فاکتورها به هم ارتباط دارند، کوچک‌ترین بی‌توجهی سبب سست شدن پایه‌های پروژه می‌شود. در ادامه به دلایلی میپردازیم که باعث شکست پروژه های بسیاری شده اند:
 

نداشتن چشم انداز واحد:

در واقع پروژه‌ای که هدف مشخصی پشت آن نباشید، هیچگاه به نتیجه نمی‌رسد. هدف زمینه شکل‌گیری تلاش‌ها، انگیزه‌ها و اراده‌ها است. در حقیقت داشتن یک هدف مشخص و واحد می‌تواند بین نیاز‌ها، وظایف، نیروی انسانی و فرصت‌ها ارتباط برقرار کند. نه تنها نداشتن هدف بلکه وجود یک چشم انداز ضعیف نیز می‌تواند زمینه ساز شکست پروژه باشد. بنابراین اگر تصور می‌کنید که هدف جالبی ندارید، وارد مسیر شکست شده‌اید. اگر هدف شما ارزش نداشته باشد، در نهایت شما از تلاشی که پای پروژه صرف می‌کنید و حتی سرمایه‌ای که برای آن در میان گذاشته‌اید، احساس خوشایند و رضایت شخصی نخواهید داشت.
 

۵ علت شکست پروژه ها در ایران
ارتباطات نادرست:

اگر بین اعضای تیم از شخص مدیر، مسئول تا تمام پرسنل و کارکنان ارتباط شفافی برقرار نباشد و به عبارتی اعضای تیم با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند، به هیچ وجه فعالیت‌های صحیحی شکل نمی‌گیرد و شکست پروژه حتمی خواهد بود. در هر تیم باید وظایف و جایگاه افراد تعیین شده و ارزش و اهمیت داده شود تا ارتباط هماهنگی شکل بگیرد. این ارتباط هماهنگ به انجام امور ریتم استانداردی می‌بخشد. به دنبال این نظم و همکاری صحیح، کارکنان می‌توانند در محیط کار خود به دور از تنش و استرس به انجام وظایف خود بپردازند.
 

مشخص نبودن وظایف اعضاء:

 
وقتی طرح پروژه در حال ایجاد و شکل‌گیری است، باید وظایف هر عضو از تیم مشخص شود. مدیر پروژه باید مسیر وظایف را برای اعضای تیم مشخص و هموار سازد تا کارکنان بدانند در چه زمان و موقعیتی کدام هدف و وظیفه را دنبال کنند. به این ترتیب وقتی اعضای گروه منتظر عملکرد یک دیگر نباشند، پروسه اجرای پروژه سرعت بیشتری می‌گیرد. هر چند صرفه‌جویی در زمان اهمیت بسیاری دارد اما کیفیت انجام وظایف برای رسیدن به موفقیت مهم‌تر است.
 

تخصیص منابع نادرست:


در هر پروژه‌ای باید بین کارکنان و منابع مورد نیاز تعادل و توازن برقرار باشد‌. اگر منابع مورد نیاز و پتانسیل تیم در اجرای امور به خوبی توزیع گردد، حجم وظایف و امور بهینه شده و هر فرد متناسب با توان خود به انجام وظایف می‌پردازد. در این صورت بهره‌وری نیز افزایش یافته و از ورود ضرر و زیان جلوگیری می‌شود.
 

مدیریت ناصحیح:


مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش هر پروژه را مدیریت آن تشکیل می‌دهد. هر چقدر که اعضای تیم به وظایف خود مسلط باشند، در نهایت باز هم به مدیریت صحیح نیاز دارند. اگر مدیر یا مسئول پروژه نتواند بین اعضا، منابع، زمان و مهلت‌ها ارتباط صحیح برقرار کرده و در کنترل امور ضعف نشان دهد، پروژه با شکست مواجه می‌شود. وجود ضعف در هر سیستم مدیریتی چندان دور از انتظار نیست، به هر حال همه به خوبی می‌دانیم که مدیریت وظیفه سنگینی است. برخی از مدیران با روش های مدرن و ابزارهای جدید مدیریت پروژه آشنایی ندارند. از جمله راهکارهای نرم افزاری بسیار مفید برای مدیریت پروژه می­توان به نرم افزار مدیریت پروژه اشاره کرد. امروزه در کشورهای پیشرفته شاید مدیر پروژه ای را پیدا نکنید که از استاندارد ها و نرم افزارهای مدیریت پروژه استفاده نکند. این ابزارها می‌توانند جلوی ضعف‌ سیستم های مدیریتی را گرفته و باعث موفقیت پروژه شما بشوند.
 

نرم افزار مدیریت پروژه

 
این نرم افزار عملکردی دارد که با استفاده از آن می‌توان نحوه فعالیت اعضای تیم، میزان پیشرفت کارها، وجود نقاط ضعف و قوت و سایر فاکتورهای موثر بر پیشرفت پروژه را به صورت مستمر ارزیابی کرد. بنابراین این نرم افزار به مدیران پروژه حرفه ای کمک می‌کند که با شناخت ضعف‌ها روند و سرعت انجام امور را بهبود بخشند و در زمان و هزینه سرمایه‌گذاری به حد چشمگیری صرفه‌جویی کنند.
 

۵ علت شکست پروژه ها در ایران


سازمان یار ارائه دهنده نرم افزار های سازمانی بر اساس نیاز شما

 
شرکت سازمان یار با هدف طراحی و پیاده‌سازی نرم افزارهای سازمانی و سیستم‌های مدیریت پروژه در شرکت­ها و نهاد های مختلف در سال ۱۳۹۷ تأسیس شده است. این شرکت از تیم فنی متخصص و کاربلد و مشاوران ارشد که سال‌ها در این عرصه فعالیت و تجربه دارند، تشکیل شده است. سازمان یار از مجموعه های پیشگام در عرصه مدیریت پروژه و توسعه نرم افزارهای سازمانی در ایران با بیش از ۲۵ محصول نرم افزاری است که خدمات ارزنده‌ای در این حوزه به پروژه‌های در دست اجرا در کشور ارائه می‌دهد. از جمله مجموعه هایی که سازمان یار افتخار همکاری با آن ها را داشته است می‌توان به سازمان های دولتی، هلدینگ های سرمایه گذاری، نهادهای حاکمیتی، شهرداری ها، شرکت های مشاوره و مهندسی، شرکت های حوزه فناوری اطلاعات، پیمانکاران EPC و GC و در مجموع بیش از 350 برند خوش نام دیگر اشاره کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها