گفت‌و‌گو با مدیر پخش شبکه ورزش و رئیس فدراسیون ورزش ناشنوایان درباره پخش مسابقات قهرمانی جهان ناشنوایان از تلویزیون

قهرمانان بی‌صدا در تلویزیون

مدیر تامین برنامه شبکه ورزش درباره تازه‌ترین رویداد در این شبکه توضیح داد

۲ گزارشگر، یک بازی

اواسط هفته گذشته بود که از سوی شبکه ورزش اعلام شد قرار است لیگ‌برتر انگلیس با حضور دو گزارشگر روانه آنتن این شبکه شود. خواندن این خبر برای مخاطبان بسیار عجیب و غریب بود، زیرا با یک علامت سوال رو‌به‌رو بودند که چطور ممکن است دو گزارشگر یک مسابقه را گزارش کنند. زیرا برای نخستین‌بار در ایران بود که دو گزارشگر دیدار دو تیم آرسنال و اورتون را گزارش کنند. این اتفاق در چارچوب هفته پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر این کشور رخ داد و برای علاقه‌مندان به فوتبال لیگ‌های بزرگ دنیا جالب بود. نیما تاجیک به عنوان گزارشگر اصلی و سعید زلفی به عنوان گزارشگر دوم این بازی بودند. این رویداد با اقبال ورزش دوستان رو‌به‌رو شد. به همین دلیل با مهرزاد ارشادی‌فر مدیر تامین برنامه شبکه ورزش درباره جزئیات این موضوع گفت‌ و‌گو کردیم. او درباره این‌که این اتفاق باز هم رخ می‌دهد، توضیحاتی ارائه کرده است.
کد خبر: ۱۳۵۲۲۵۱

شکل‌گیری یک اتفاق تازه
مسلما هر قصه‌ای شروعی دارد و هر یک از شبکه‌های تلویزیون بنا به ماموریتی که به عهده دارند، درصدند دنبال تازه‌ترین رویدادها باشند تا از این طریق هم پاسخگوی نیاز مخاطبان فعلی شبکه باشند و هم این‌که به تعداد مخاطبان اضافه شود. ارشادی‌فر در پاسخ به این سوال که چطور شد تصمیم گرفتید مسابقه آرسنال و اورتون را با دو گزارشگر تجربه کنید؟ توضیح داد: ۱۰ سال از زمان راه‌اندازی شبکه ورزش می‌گذرد. همکاران ما در حوزه ورزش صدا و سیما زحمات زیادی کشیدند، ولی همیشه مسابقات با حضور یک گزارشگر یا یک گزارشگر و کارشناس پخش می‌شد و ضمن این‌که فوتبال لیگ‌هایی مشخص روی آنتن می‌رفت اما بعد از آن‌که شبکه ورزش راه‌اندازی شد، تعداد لیگ‌هایی که از این شبکه روی آنتن می‌رود، افزایش یافت و شبکه ورزش در تمام این سال‌ها تلاش کرد با توجه به ذائقه مخاطبان مسابقات بیشتری را از لیگ‌های مطرح دنیا پخش کند.
وی ادامه داد: مسلما برای این اتفاق نیازمند گزارشگران جدید هم بودیم. بنابراین گزارشگران تازه نفس را به شبکه اضافه کرد. از سوی دیگر مدتی بود به این موضوع فکر می‌کردیم که چطور است از حضور دو گزارشگر در هنگام گزارش لیگ‌های فوتبال بهره ببریم. البته این اتفاق در تلویزیون‌های دنیا رخ می‌دهد مثل لیگ‌های معتبر انگلیس، ایتالیا و ... و شبکه‌های ورزشی این کار را انجام می‌دهند، ولی این رویداد در اینجا رخ نداده بود. بعد از صحبت‌های انجام شده به جمع‌بندی رسیدیم که لیگ انگلیس و بازی آرسنال و اورتون را با حضور دو گزارشگر روانه آنتن کنیم. به همین دلیل یک گزارشگر اصلی گذاشتیم و یک گزارشگر دوم در کنار او. تا جایی که دانش بنده اجازه می‌دهد در تلویزیون ایران این اتفاق سابقه‌ای ندارد و محدود صورت گرفته است. البته ما گزارشگر و کارشناس در کنار هم داشتیم اما دو گزارشگر برای یک مسابقه نداشتیم.

توصیف مسابقات و اطلاعات در کنار هم
نیما تاجیک گزارشگر اصلی و سعید زلفی گزارشگر دوم مسابقه آرسنال و اورتون بود. مدیر تامین برنامه شبکه ورزش در این باره عنوان کرد: ما در گزارش فوتبال دو مساله داریم. یکی توصیف است و دیگری اطلاعاتی است که باید به توصیف مسابقات اضافه شود. بنابراین در مسابقه آرسنال و اورتون گزارشگر اصلی مسابقه را گزارش کرد و گزارشگر دوم در لا‌به‌لای مسابقه و وقت‌های مرده اطلاعات را ارائه می‌کرد تا برای بینندگان جذاب‌تر شود. ضمن این‌که شنیدن دو صدا روی یک مسابقه برای مردم هم جالب بود.
وی درباره بازخورد مردم تاکید کرد: با توجه به این‌که اولین‌بار چنین رویدادی رخ داد و برای مردم بسیار هم عجیب بود اما با بازخوردهای خوبی از سوی دوستان رسانه و مردم رو‌به‌رو شدیم. تماس‌هایی که مردم با شبکه داشتند، نشان می‌داد این رویداد شاید برای مردم جدید بود، ولی برایشان جذاب هم بود. اتفاقا در نیمه دوم مسابقه تعداد پیام های مردمی بیشتر شد که نشان می‌داد برایشان این موضوع جا افتاده است.

جذب گزارشگر؛ سخت اما شدنی
حالا برای مخاطبان این سوال به وجود آمده که آیا قرار است این اتفاق برای دیگر رشته‌های ورزشی هم رخ بدهد یا نه؟ در این باره ارشادی‌فر گفت: در رشته های همچون مسابقات بسکتبال ان بی ای این کار را انجام داده بودیم اما گزارشگر به سبک فوتبال نبوده و گزارشگر دوم در تایم‌های خاص گزارش می‌کرد و این موضوع که همزمان دو گزارشگر یک مسابقه را گزارش کنند برای اولین‌بار با مسابقه تیم‌های آرسنال و اورتون اتفاق افتاد که اگر بازتاب‌های خوبی ادامه‌دار باشد، حتما در ورزش‌های دیگر هم ادامه می‌دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جذب گزارشگران مستعد فراخوان می‌دهید یا نه؟ افزود: مسلما ما فراخوان داده‌ایم و حتی فدراسیون‌های ورزشی در رشته‌های مختلف کمک زیادی به ما داشته و دارند و کارشناسان زیادی را به ما معرفی کرده‌اند اما باید بپذیرید که جذب گزارشگر کار راحتی نیست. ما نیاز داریم گزارشگرانی جذب کنیم که در رشته‌های تخصصی ورزشی اشراف زیادی داشته باشند. صرف داشتن اطلاعات و انگیزه کافی نیست، بلکه باید فرد گزارشگر به فن بیان استاندارد، خوب و لحن شایسته برای بیننده تلویزیونی داشته باشد. ما سعی کرده‌ایم دوستانی که مستعد هستند در این حرفه را جذب کنیم. در مجموع برای این موضوع همیشه با فدراسیون‌ها در ارتباط هستیم و حتی گزارشگران برتر مسابقه آقای گزارشگر را که در شبکه سه برگزار می‌شود‌، جذب کردیم و گزارشگران خوبی هم شدند. البته افراد مستعد در این حوزه در اقصا نقاط ایران زیاد هستند و باید از میان آنها کسانی را انتخاب کنیم که استانداردهای لازم را برای این کار داشته باشند.

آموزش گزارشگران
مدیر تامین برنامه شبکه ورزش درباره آموزش گزارشگران بیان کرد: به صورت کلی و سازمانی متولی آموزش در سازمان صدا و سیما مراکز آموزش سازمان هستند که ما جلساتی را برای راه‌اندازی این موضوع با این دوستان داشته‌ایم اما تا آن زمان تلاش کرده‌ایم با برگزاری جلسات داخلی با گزارشگران بصورت دائمی نظرات مختلفی که از سوی بینندگان و کارشناسان این حوزه داشته ایم را با آنها مطرح کرده و رویه را بهبود ببخشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم روز به روز استانداردهای گزارش ورزشی در رشته‌های مختلف با این رویکرد بالاتر برود‌. بیننده امروز ورزش تلویزیون مخاطب با دانش و فهیمی است و شایسته بهترین استانداردهاست که ما در تلاش هستیم به آنها با کمک کارشناسان رسانه و ورزش دست پیداکنیم که البته تا رسیدن به این مقصد به جهت سرعت تغییرات رسانه‌ای راه دشواری باقی است که با همت همکاران و تصمیم‌سازی مدیران شبکه و سازمان بدون شک دست یافتنی است.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها