مدیر تامین برنامه شبکه ورزش درباره تازه‌ترین رویداد در این شبکه توضیح داد

۲ گزارشگر، یک بازی

گفت‌و‌گو با مدیر پخش شبکه ورزش و رئیس فدراسیون ورزش ناشنوایان درباره پخش مسابقات قهرمانی جهان ناشنوایان از تلویزیون

قهرمانان بی‌صدا در تلویزیون

مسابقات قهرمانی جهان ناشنوایان در دو رشته کاراته و تکواندو با رقابت ۴۰۰ ورزشکار از روز گذشته در تهران آغاز شده و تا امروز هم ادامه دارد. شبکه ورزش برای نخستین‌بار در اقدامی ویژه این مسابقات را با رابط ناشنوایان پخش می‌کند تا ناشنوایان بتوانند این رقابت‌ها را به صورت زنده پیگیری کنند. در این مسابقات که برای نخستین‌بار به میزبانی ایران برگزار می‌شود، ۱۴ کشور در تکواندو و ۸ کشور در کاراته حضور دارند. طبیعی است ناشنوایان هم علاقه‌مند هستند که مسابقات را ترجمه شده تماشا کنند تا در جریان جزییات مسابقات قرار بگیرند و بتوانند از تک تک لحظات استفاده کنند. محمدرضا پورحسن مدیر پخش شبکه ورزش تاکید کرد با توجه به این‌که شبکه ورزش برای همه مردم تعریف شده، بنابراین به همه اقشار توجه ویژه‌ای دارد تا بتواند پاسخگوی علاقه‌مندان به ورزش باشد. به همین دلیل این اتفاق جدید رخ داده است. صحبت‌های مدیر پخش شبکه ورزش و رئیس فدراسیون ورزش ناشنوایان را در این باره بخوانید.
کد خبر: ۱۳۴۹۴۱۹

شبکه ورزش برای همه مردم
محمدرضا پورحسن، مدیر پخش شبکه ورزش در خصوص این‌که برای نخستین‌بار مسابقه‌ای ورزشی در شبکه ورزش با گزارشگری رابط ویژه ناشنوایان، به صورت زنده روی آنتن سیما می‌رود، می‌گوید: بدون شک بسیاری از ناشنوایان علاقه جدی به ورزش دارند و مسابقات ورزشی را دنبال می‌کنند ما هم در شبکه ورزش مترصد این موضوع بودیم که ناشنوایان هم بتوانند این رقابت‌ها را به صورت زنده پیگیری کنند. از این رو با توجه به برگزاری مسابقات رشته‌های کاراته و تکواندوی ناشنوایان در ایران با فدراسیون ناشنوایان جلساتی داشتیم تا شبکه ورزش به بهترین شکل این مسابقات را هم برای مخاطبان عام و هم برای بینندگان ناشنوا پخش کند.
وی ادامه می‌دهد: مدیر شبکه ورزش همیشه تاکید داشته که از ظرفیت شبکه به بهترین شکل استفاده شود تا پوشش رسانه‌ای خوبی از مسابقات و تیم‌هایی که از کشورهای مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند، داشته باشیم که خوشبختانه با برنامه‌ریزی که انجام پذیرفت از این ظرفیت رسانه‌ای به‌خوبی استفاده شد.
وی در پاسخ به این پرسش که طرح و پیشنهاد این اقدام چگونه شکل گرفت، تاکید می‌کند: آقای معتضدی پیشنهاد اولیه را طرح کردند تا این مسابقات علاوه بر پخش زنده، رابط ناشنوایان هم جانمایی شود تا مخاطبان ناشنوای این مسابقات هم بتوانند تصویر و گزارش را تماشا کنند.
پورحسن با بیان این‌که شبکه ورزش متعلق به همه جامعه ورزش کشور است می‌افزاید: پوشش این گونه مسابقات سختی‌هایی دارد که شاید به همان دلیل از این منظر به آن توجه نشده بود چرا که ساختار گزارشگری، نوع پوشش تصویری و در کل طراحی پخش تلویزیونی باید به گونه ای انجام شود که علاوه بر همه مخاطبان از جمله ناشنوایان هم جذابیت های لازم را داشته باشد.
طراحی یک استودیوی دیگر
مدیر پخش شبکه ورزش تصریح می‌کند: به دلیل معضل کرونا و حضور نیافتن تماشاچیان و علاقه مندان در سالن این تصمیم گرفته شد تا شبکه ورزش برای نخستین بار مسابقات تکواندو و کاراته ناشنوایان را با رابط پخش کند و همزمان با گزارشگر شبکه ورزش در محل برگزاری مسابقات، استودیوی دیگری طراحی شد تا به صورت همزمان مسابقه با رابط ناشنوایان ترجمه و پخش شود. در واقع بدون این‌که در تصویر تاخیری داشته باشیم، ناشنوایان می‌توانند گزارش را دریافت کنند.
پورحسن معتقد است: گرچه این اتفاق برای اولین بار رخ داد اما کاملاً با ساختار حرفه‌ای روانه آنتن شد که همین موضوع سبب استقبال مخاطبان قرار گرفت.
وی با اشاره به تغییر هویت بصری شبکه ورزش اظهار می‌کند: برای گزارشگری این مسابقات استودیوی مجازی طراحی شد تا با بهره‌مندی از فرمت جدید گرافیک، مسابقات با کیفیت بصری خوبی پوشش داده شود. در طراحی جدید گرافیکی علاوه بر توجه به رنگ و جذابیت‌های بصری، برای اطلاع‌رسانی اخبار ورزشی بسته‌های سرگرم کننده‌ای از خبرها را با فرمت‌های جدید طراحی و پخش می‌کنیم که مخاطبان نیز در این فرمت خبرها را دنبال کنند.
پورحسن در پاسخ به این سوال که آیا رابط ناشنوایی که برای گزارشگری این مسابقات انتخاب کردید خودش به قوانین مسابقات آگاه است یا خیر، زیرا هر مسابقه قوانین خاص خودش را دارد، تاکید می‌کند: فدراسیون ناشنوایان نهایت همکاری را با ما در این زمینه دارد و فرد انتخاب شده که با این فدراسیون همکاری می کرد و نسبت به مسابقات هم شناخت کافی را دارد گزارش مسابقات را عهده‌دار شده است. این گزارشگر مقررات و قوانین مسابقات کاراته و تکواندو را می‌داند. به همین دلیل مسابقات را با شناخت برای ناشنوایان عزیز ترجمه می کند. ضمن این‌که باید فردی انتخاب می شد که زمانی طولانی مسابقات را تحمل کند و برای گزارشگری نیز مشکلی نداشته باشد.
مدیر پخش شبکه ورزش در پایان خاطرنشان می‌کند: این اقدام برای اولین‌بار در شبکه ورزش رخ داده و ما می خواهیم پاسخگوی تمام علاقه‌مندان در جامعه باشیم. همانطور که مسابقات المپیک پوشش داده شد، مسابقات پاراالمپیک هم مورد توجه قرار گرفت و پوشش داده شد و هیچ تفاوتی قائل نشدیم، زیرا جانبازان و معلولان عزیز هم بیننده مسابقات هستند.
حال با این اتفاق هم سعی داریم مسابقات برای ناشنوایان هم کاربردی باشد، چرا که ناشنوایان هم مخاطبان شبکه ورزش هستند و ما نیز به دنبال ایجاد رضایت برای همه مخاطبان هستیم که امیدواریم این اقدامات مورد رضایت آنها قرار گرفته باشد.
برآورده شدن یک آرزو
مهران تیشه‌گران، رئیس فدراسیون ورزش ناشنوایان ابتدا درباره بی‌توجهی شایسته به ورزشکاران ناشنوا می‌گوید: ناشنوایان هم جزو ملت ایران هستند و ورزشکارانی دارند که در سطح جهان مدال‌آوری کردند. این‌که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده از بی‌توجهی ما مسؤولان فدراسیون و کسانی بوده که که فکر کردند این کار برایشان منافعی ندارد. درصورتی که این کمترین خواسته ورزشکاران ماست؛ تقاضای این قهرمانان و ورزشکاران از من این بوده است که دیده شوند.
این رئیس فدراسیون درباره پخش مسابقات کاراته و تکواندوی ناشنوایان جهان که به صورت زنده از شبکه ورزش روی آنتن می‌رود، عنوان می‌کند: این جزو وظایف ماست که برای نشان دادن کار این افراد که جزو مردم هستند، تلاش کنیم. این قهرمانان هیچ فرقی با قهرمانان شنوا ندارند و بسیاری از آنان المپیکی هستند. ما با منت این کار را پذیرفتیم و جا دارد از شبکه ورزش و مدیریت آن تشکر کنم که دارد این کار بزرگ را برای این بچه‌ها انجام می‌دهد. امیدوار هستیم این رویه بعد از این برای ناشنوایان، معلولان و... باب شود. ما همه ایرانی و جزو یک جامعه هستیم، اگر قرار باشد تبعیضی قائل شویم ناعدالتی به حساب می‌آید. خداراشکر می‌کنم توانستیم در این دوره آرزوی بچه‌ها را که همان دیده شدن است تاحدی برآورده کنیم. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم انگیزه‌ بیشتری برای آن‌ها ایجاد شود. باید به آنها نشان دهیم که جامعه، مدیران و مسؤولان کشور تبعیضی برای این عزیزان قائل نمی‌شوند. ان‌شاءا... پس از این هم رسانه‌ها ما را بیشتر در این امر یاری کنند. تیشه‌گران درمورد درخواست‌هایی که از سوی ورزشکاران ناشنوا درخصوص پخش این مسابقه‌ها مطرح می‌شد، می‌گوید: ما برای پخش این مسابقات از سوی ناشنوایان تا دلتان بخواهد درخواست داشتیم. تک‌تک این بچه‌ها می‌خواهند دیده شوند. یکی از قهرمانان ورزشی ما که خانمی ناشنواست به من می‌گفت: «قهرمان المپیک هستم، اما همسایه‌ام اطلاع ندارد ورزشکارم! می‌گفت فرق من با آن ورزشکار سالم چیست که او را همه می‌شناسند؟» امیدواریم که بتوانیم با برنامه‌ریزی خوب بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.
او درباره همکاری مداوم با صداوسیما برای پوشش این مسابقات بیان می‌کند: نمی‌توان چنین کارهایی را مقطعی انجام داد؛ باید ادامه داشته باشد. ما ظرفیت بالایی داریم و می‌توانیم میزبان خوبی برای برگزاری مسابقات جهانی در رشته‌های مختلف باشیم و به این ترتیب به بیشتر دیده شدن ورزشکارانمان کمک کنیم. برای سال آینده میزبانی مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان را از فدراسیون جهانی گرفتیم. در این مدت اخیر که تب کووید-۱۹ خوابیده و ورزش ناشنوایان تعطیل نبوده است، خیلی به بچه‌های رسانه زحمت دادیم تا مسابقات و فعالیت‌های ورزشکاران ما را ثبت و پخش کنند. ما با همکاری رسانه ملی سعی داریم ثابت کنیم تبعیضی میان ورزشکاران ناشنوا و دیگر ورزشکاران قائل نیستیم. تیشه‌گران همچنین درخصوص حضور رابط ناشنوایان برای گزارش این مسابقات از تلویزیون و تسلط او بر اصطلاحات ورزشی توضیح می‌دهد: آقای رنگرز خودشان ورزشی، کاربلد و جزو نیمه‌شنوایان هستند. از حضور ایشان پیش از این هم بهره بردیم.

قهرمانان شناخته می شوند

کیخسرو رنگرز که رابط ناشنوایان است و به مدت ۹ سال در این حوزه فعالیت می کند، درباره بازخورد این اتفاق در میان ناشنوایان عنوان می کند: این اولین بار است که مسابقات با رابط ناشنوایان پخش می شود و اتفاق خجسته ای است. امیدوارم تداوم داشته باشد، زیرا ناشنوایان عزیز رسانه ای ندارند و این در حالی است که خیلی علاقه‌مند هستند مسابقات با زبان خودشان گزارش شود.
وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل شروع این اتفاق در شبکه ورزش باعث خرسندی ناشنوایان شد و تیم‌های مورد علاقه شان را تشویق می‌کنند، حتی متوجه می شوند چه کسی قهرمان شده است. شاید تا قبل از این اتفاق کسی با خبر نمی‌شد که شاید قهرمان این مسابقات در محله خودشان زندگی می کند. بنابراین رسانه ای شدن این مسابقات برای ناشنوایان خوب است و حتی منجر به افزایش آگاهی در آنها خواهد شد و بینندگان ناشنوا می‌توانند الگویی از قهرمانان خودشان به واسطه رسانه ملی داشته باشند.
این رابط ناشنوا درباره سختی‌های این کار و این‌که مجبور است به تنهایی تمام این مسابقات را برای ناشنوایان گزارش کند، تاکید می‌کند: با توجه به این‌که این موضوع به تازگی رخ داده باید برای دیگر مسابقات رابط‌های بیشتری گذاشت و هر نیم ساعت تغییر کند، زیرا من برای گزارش این مسابقات باید مدت طولانی در استودیو باشم و تمام مسابقات را پشت سر هم گزارش کنم. طبیعی است کار سخت می شود و دشوار. برای مسابقات دیگر باید برنامه مدونی وجود داشته باشد که سختی‌های کار کمتر شود.
رنگرز در پایان اظهار می‌کند: من مدت ۹ سال است که در این حوزه کار می‌کنم و در اخبار ناشنوایان فعالیت دارم. ولی اولین‌بار است که مسابقات ورزشی را گزارشگری می‌کنم. همچنین رابط ناشنوایان برای مناظرات ریاست جمهوری هم بودم که هر نیم ساعت یکی این کار را انجام می‌داد.

فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها