نگاهی به برنامه‌ های غیرنمایشی تلویزیون در تعطیلات نوروزی

منوی شبانه برندهای سیما

گفت‌وگو با مجری و تهیه‌کننده برنامه «زوجی‌نو» که فصل جدیدش روی آنتن رفته است

برنامه‌ای برای تمرین زندگی شادتر

بحران پیری در جامعه اگر از امروز پیشگیری و درمان نشود قطعا در آینده‌ای نه چندان دور ایران را جزو کشورهای پیر و فرسوده جهان خواهد کرد. قطعا کار فرهنگی و برنامه‌سازی در این زمینه و ترغیب و تشویق مردم از طریق هنر و برنامه‌های سرگرم‌کننده، تاثیر به سزایی در پیام‌رسانی درباره ازدواج آسان و فرزندآوری خواهد داشت. رسانه ملی در این سال‌ها سعی کرده با ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده و مسابقاتی که با حضور زوج‌های جوان و خانواده‌های پرجمعیت ساخته می‌شود تا حدی به این فرهنگسازی کمک کرده و بتواند پیامی را در قالب برنامه به مخاطبان خود ارائه دهد. زوجی نو یکی از این برنامه‌هاست که از دوم آذر ماه روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. مجری و تهیه‌کننده برنامه زوجی نو در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشتند از فصل دوم این برنامه و تفاوت‌های آن گفتند.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۲۱

باربد بابایی، مجری برنامه از «زوجی نو» می‌گوید:

قسمت‌هایی در برنامه وجود دارد که برخی اوقات باعث حاشیه شده و در فضای مجازی زیاد به آن پرداخته می‌شود، این خواست خود سازندگان و دست‌اندرکاران برنامه است یا این‌که این صحبت‌ها از طرف شرکت‌کنندگان به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود؟
هر برنامه و هر بخش از برنامه‌هایی که در تلویزیون تولید می‌شود به تایید مدیران شبکه و مدیران بالاتر رسیده است. برنامه «زوجی نو» هم از این موضوع مستثنا نیست و این تایید و نگاه مدیران در مورد این برنامه نیز وجود دارد. در این روزها که متاسفانه آمار ازدواج بسیار پایین آمده و آمار طلاق بالا رفته، دلایل متفاوتی اعم از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باعث ایجاد این وضع شده است. در ابتدا قرار بر این بود که برنامه «زوجی نو» با فرهنگسازی ازدواج آسان باعث شود تا افرادی که امکان ازدواج دارند به این امر ترغیب شوند. در فصل گذشته در برنامه «زوجی نو» آیتمی به نام تحسین وجود داشت که زوج‌ها روی یک زنگ می‌زدند و از یکدیگر تشکر می‌کردند. قصد ما از طراحی این بخش این بود که در زندگی‌های زناشویی از گذشته تاکنون هیچگاه همسران راجع به اتفاقات خوبی که در زندگی مشترک داشتند با هم صحبت نمی‌کنند و قاعدتا تشکر هم صورت نمی‌گیرد. این بخش بسیار بخش خوبی است چون زوجین را به تشکر و قدردانی از یکدیگر ترغیب می‌کرد، اما نکته‌ای که وجود دارد این که این زوج‌ها بازیگر و افراد رسانه‌ای نیستند که با این فضا و نوع گفتار در آن آشنا باشند. شرکت‌کنندگان در برنامه «زوجی نو» افراد عامی جامعه هستند که با زبان خودشان و در شرایط خاص صحبت می‌کنند، به همین دلیل نوع تشکر آنها هدایت شده نیست و در یک لحظه حرف‌هایی می‌زنند یا تشکرهایی می‌کنند که سوژه فضای مجازی می‌شود.
با شرکت‌کنندگان قبل از حضور جلوی دوربین و ضبط برنامه صحبت می‌شود که چه چیزهایی بگویند یا چه سوالاتی بپرسند؟
متاسفانه و به دلایل مختلف، مردم کشورم ایران از اعتماد به نفس پایینی برای آمدن جلوی دوربین برخوردارند. برخی از مردم حتی جلوی دوربین موبایل هم دستپاچه می‌شوند و نمی‌توانند به درستی صحبت کنند. به همین دلیل بچه‌های اتاق فکر و نویسنده برنامه «زوجی نو» چند روز قبل از ضبط برنامه گفت‌وگوی تقریبا بلندی را با این دوستان انجام می‌دهند و درباره زندگی مشترک آنها و بخش‌هایی از زندگی‌شان که قابلیت اظهار جلوی دوربین را دارد با آنها صحبت می‌کنند و تا حدی با شرح آیتم‌ها حضور در فضای برنامه را برایشان ترسیم می‌کنند، اما در بیشتر موارد شاهدیم شرکت‌کنندگان وقتی جلوی دوربین حضور پیدا می‌کنند برخی نکات را فراموش می‌کنند یا ممکن است کلمه یا جمله‌ای بگویند که باعث خنده یا شکل‌گیری سوژه در سالن مسابقه و بعد از پخش در فضای مجازی شود. البته این فضا و کلماتی که بیان می‌شود در بیشتر موارد به زنده بودن برنامه کمک کرده و مخاطب را با خود همراه می‌کند و باعث احساس راحتی و خودمانی بودن شرکت‌کننده در برنامه و جلوی دوربین می‌شود.
شما به عنوان مجری و برگزارکننده برنامه جلوی این صحبت‌ها و شوخی‌ها را نگرفته و اجازه می‌دهید که حرف‌ها زده شده و برنامه به سمت شوخی و خنده برود؟
بله، قطعا. فضایی به وجود آمده که برخی دوستان می‌خواهند خودشان یا برنامه‌ای که دارند به هر نحوی دیده شود اما ما در برنامه «زوجی نو» چنین بنایی نداریم و نمی‌خواهیم که برنامه به هر قیمتی دیده شده و مخاطب جذب کند اما این‌که بخواهیم یک برنامه خشک و بدون خنده و سرگرمی داشته باشیم هم نیست، چون اساس این برنامه پیام‌رسانی در قالب سرگرمی و خنده و شوخی است. بیشتر مخاطبان ما جوانان و افرادی هستند که به دنبال چنین برنامه‌های شاد و مفرحی در تلویزیون هستند. برنامه «زوجی نو» سر و شکل و مسیر معینی دارد، اما دوست داریم که در این مسیر تعیین شده تغییرات لحظه‌ای اتفاق بیفتد و اگر اتفاق بامزه‌ای رخ دهد به آن دست نمی‌زنیم و سعی می‌کنیم برنامه «زوجی نو» شبه‌زنده جلو برود. برخی بخش‌ها و حرف‌هایی را که قابلیت پخش ندارند در تدوین خارج می‌کنیم، اما اغلب بخش‌هایی که شوخی بامزه‌ای شده و یا حرفی زده شده که قابل پخش است، روی آنتن می‌بریم.
مسابقه «زوجی نو» بیش از این‌که مسابقه باشد یک جنبه سرگرمی برای شرکت‌کننده‌ها و مخاطبان دارد این خواست خود سازندگان و دست‌اندرکاران این برنامه بوده است که برنامه به این سمت برود؟
پیام دادن به صورت مستقیم هیچ‌گاه عواید خوبی نداشته و به جای جاذبه، دافعه ایجاد کرده است، مخاطب برنامه‌ها را پس می‌زند و مخاطبان نسبت به برنامه‌ها گارد می‌گیرند. اگر این پیام‌ها در یک فضای فانتزی و شاد به مخاطب داده شود، قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. ما سعی می‌کنیم که در برنامه «زوجی نو» ضمن سرگرم کردن مخاطب مواردی مثل ازدواج، بچه‌دار شدن و نوع زندگی درست را نیز ترویج کنیم. پیام‌رسانی درست با ویترین سرگرمی و خنده نگاه ما در برنامه «زوجی نو» است.
آیا این برنامه تاثیرگذاری در جامعه داشته یا توانسته برای زندگی‌ها الگوسازی درست انجام دهد؟
قطعا تاثیرگذاری داشته و دارد. همه جوانان دوست دارند که زندگی خوب و درستی را آغاز کنند، البته این‌که فقط بخواهند کافی نیست و باید شرایط اقتصادی و اجتماعی هم برای ازدواج فراهم باشد ما در این برنامه قصد داریم از لذت‌ها و شیرینی‌های زندگی مشترک بگوییم که اگر کسی شرایط ازدواج دارد به این کار ترغیب شود. مثلا درباره بخش تحسین که زوج‌ها زنگ می‌زنند و درباره خوبی‌های یکدیگر صحبت می‌کنند، در فضای مجازی پیغام‌های زیادی از زوج‌ها داشتم که می‌گفتند تاکنون هیچ‌گاه به خوبی‌های همسرمان فکر نکرده بودیم و برای در کنار یکدیگر بودن و نعمت‌های کوچک و بزرگ از یکدیگر تشکر نکرده بودیم، اما بعد از دیدن این برنامه دلخوشی‌های کوچک را به یکدیگر یادآور می‌شویم و این پیام‌ها جدای از تاثیرگذاری برای ما دلخوشی بوده است که مردم توانسته‌اند پیام این برنامه را دریافت کنند. یا در بخش دیگر ما سوالاتی را از خانم‌ها می‌پرسیدیم که آقایان باید حدس می‌زدند که همسرانشان در جواب سوالات چه چیزی گفته‌اند، این بخش هم خیلی تاثیرگذار بود و خیلی پیام داشت که اظهار می‌کردند تازه فهمیدیم که ما چقدر با همسرمان صحبت نمی‌کنیم، چقدر از هم نمی‌دانیم که لازم است بدانیم؛ این همان پیام‌هایی است که از طرف مخاطبان به این برنامه داده شده و خوشحالیم که «زوجی نو» به تحکیم خانواده در جامعه کمک کند. در فصل گذشته به لطف خدا توانستیم حال عده‌ای از زن و شوهرها را خوب کنیم و باعث تحکیم خانواده شویم و امیدواریم که در این فصل هم بتوانیم این کار را ادامه دهیم.
فصل دوم نسبت به فصل گذشته چه تفاوتی‌هایی دارد؟
در کل برنامه و محتوای آن تغییرات چندانی ایجاد نشده و چند آیتم فیزیکی به برنامه اضافه شده است. در فصل قبل محتوای برنامه بیشتر گفت‌وگومحور و سوال و جواب بود، اما سعی کردیم شرکت‌کنندگان در بخش‌های جدید برنامه کمی تحرک بیشتری داشته باشند. در بخشی از سری جدید برنامه «زوجی نو» از دکتر دوایی به عنوان کارشناس استفاده کردیم و در برخی برنامه‌ها سوالات کلیدی زن و شوهرها را از آقای دکتر دوایی می‌پرسیم و ایشان راهکارهای جذابی می‌دهند که به درد جامعه و زوج‌ها خواهد خورد. در آیتم تحسین هم تغییراتی داشتیم که دیگر زوج‌ها به شکل گذشته درباره یکدیگر صحبت نمی‌کنند، مجری کلمه‌ای را می‌گوید و آها با کلمه‌ای که مجری گفته جملاتی می‌سازند و بیان می‌کنند. ۲۰ قسمت اول برنامه بر همین منوال جلو می‌رود و قرار است در هر ۲۰ قسمت تغییر آیتم داشته باشیم که برای بیننده و مخاطب یکنواخت نباشد.
شما هم به عنوان مجری، بخش یا آیتمی را به برنامه معرفی می‌کنید؟
همه عوامل در این برنامه برای بهتر شدن آن ایده‌هایی دارند و من هم بارها به عنوان مجری بخش‌هایی را که فکر می‌کردم می‌تواند به پیشرفت برنامه کمک کند، پیشنهاد داده‌ام. خوشبختانه هماهنگی خوبی در این برنامه بین اعضا وجود دارد.
تا به حال پس از اجرای بخشی از برنامه «زوجی‌نو» بین زوج‌ها مشاجره یا اختلافی به وجود آمده که باعث حاشیه در برنامه شود؟
سال گذشته ۱۲۰قسمت برنامه ساخته و پخش شد؛ خوشبختانه هیچ‌گاه و در هیچ قسمتی از این ۱۲۰قسمت مشکلی بین زوج‌ها پیش نیامد و همیشه زوج‌هایی که در برنامه حضور داشتند کاملا با احترام با یکدیگر صحبت می‌کردند. حتی اگر در برخی موارد خانم‌ها و یا آقایان از همسر خود ناراحت می‌شدند در برنامه بروز نمی‌دادند.

پیام برنامه را غیرمستقیم به زوج‌ها می‌دهیم

حامد خانی‌اوشانی، تهیه‌کننده مسابقه «زوجی نو» درباره فصل دوم این مسابقه و اهدافش در این فصل می‌گوید: با توجه به استقبالی که از طرف مخاطبان از فصل اول برنامه «زوجی نو» داشتیم، شبکه سه تصمیم به ساخت فصل دوم این مجموعه گرفت. هدف تولید برنامه «زوجی نو» در فصل دوم همان اهدافی است که در فصل اول دنبال آن بودیم. این برنامه سعی دارد جوانان را تشویق به ازدواج کند، البته ازدواج آسان مدنظر سازندگان این برنامه است و قصد داریم تا حد امکان از شیرینی و لذت‌های زندگی مشترک برای مخاطبان سخن بگوییم.
وی ادامه می‌دهد: فصل دوم برنامه «زوجی نو» در صد قسمت تهیه و تولید خواهد شد. قسمت اول آن دوم آذر ماه پخش شده و تا مرداد ماه سال آینده یعنی قبل از ماه محرم سال ۱۴۰۱هر هفته روی آنتن شبکه سه می‌رود. البته در این بین ویژه‌برنامه‌هایی خواهیم داشت و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، برای نوروز ۱۴۰۱ هم ویژه‌برنامه نوروزی «زوجی نو» روی آنتن شبکه ۳ می‌رود.
خانی‌اوشانی می‌گوید: برنامه «زوجی نو» با توجه به موضوع آن که اشاره به خانواده و ازدواج آسان دارد، هم از طرف مردم و هم از طرف مسؤولان مورد استقبال قرار گرفته و از ساخت این برنامه حمایت کردند. با توجه به این پشتیبانی و دلگرمی فصل دوم را ساخته شده است که امیدواریم این فصل از برنامه نیز رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد.
وی معتقد است: برنامه «زوجی نو» دومین برنامه پربیننده نوروز ۱۴۰۰ در رسانه ملی بود، همچنین ویژه‌برنامه شب یلدای سال گذشته هم با اختلافی بسیار کم نسبت به برنامه «دورهمی» دومین برنامه پربیننده شب یلدا شد.
تهیه‌کننده «زوجی نو» توضیح می‌دهد: در فصل دوم دکتر دوایی به عنوان کارشناس به برنامه اضافه شده‌اند که بار محتوایی و علمی برنامه را بالا برده است. چون اکثر اتفاقات و اختلافات زوج‌های جوان در ابتدای زندگی حاصل می‌شود، می‌خواهیم با کمک گرفتن و مشاوره دادن به این جوانان که به تازگی زندگی خود را آغاز کرده‌اند، تلاش کنیم که زوج‌های جوان با استفاده از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های دکتر دوایی زندگی بهتر و شیرین‌تری را تجربه کنند. زوج‌های جوان با توجه به عدم پختگی و کمبود تجربه در اوایل ازدواج خود به مشکلاتی بر می‌خورند که سعی کردیم با مطرح شدن این مشکلات از طرف زوج‌ها و ارائه راه حل توسط کارشناس برنامه تا حد زیادی این مشکلات را در زوج‌های جوان مرتفع کنیم.
وی تاکید می‌کند: سعی بر این داریم تا در برنامه «زوجی نو» به صورت غیرمستقیم پیام‌های اخلاقی و راه‌گشا را به زوج‌های جوان و خانواده‌ها ارائه دهیم؛ حرف‌هایی که شاید ابراز آنها به صورت مستقیم اثرگذاری نداشته باشد، اما وقتی به صورت یک برنامه در قالب سرگرمی گفته شود، می‌تواند تاثیرگذاری حداکثری در جامعه داشته باشد. سعی داریم از طریق هنر و برنامه‌های سرگرم‌کننده به زوج‌های جوان کمک کنیم تا بتوانند در زندگی احساس خوشبختی بیشتری داشته باشند.
خانی‌اوشانی درباره بازخوردهایی که از مخاطبان در فضای مجازی دریافت کرده‌اند می‌گوید: در فضای مجازی کامنت‌های خوبی نسبت به برنامه داشتیم و بیش از ۸۰درصد مخاطبان از برنامه رضایت کامل داشته و برنامه را دوست داشتند. در اتفاقی کم‌سابقه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که به آقای فروغی مدیر شبکه ارسال کرده بودند، خواستار پخش و ساخت این برنامه شده بودند.
وی عنوان می‌کند: «زوجی نو» یک برنامه شاد و مفرح است و مخاطبان هم در این روزها از این نوع برنامه‌ها استقبال می‌کنند. ما جدا از پیام برنامه قصد خوشحال کردن مردم و مخاطبان را در قالب یک برنامه خوب و با محتوا داریم که خوشبختانه در فصل اول این امر محقق شد و مخاطبان همراهی خوبی با برنامه داشتند.
این تهیه‌کننده اظهار می‌کند: همچنین مخاطبان در نظرسنجی‌ها و تماس‌هایی که با روابط عمومی سازمان و شبکه سه سیما داشتند، از برنامه «زوجی نو» ابراز رضایت کرده‌اند و همین همراهی از طرف مخاطبان و همچنین حمایت مسؤولان سازمان باعث شد که بتوانیم به سراغ تولید فصل دوم این برنامه برویم. امیدواریم که بتوانیم در این فصل هم جواب اعتماد مردم را داده و باعث خوشحالی و سرگرمی آنها شویم.
خانی‌اوشانی درباره نحوه حضور در فصل دوم «زوجی نو» شرح می‌دهد: زوج‌هایی که در فصل دوم این برنامه حضور خواهند داشت از طریق فضای مجازی و وب سایت برنامه ثبت‌نام کرده و در برنامه حضور پیدا کردند و این روال تا پایان تولید صد قسمت فصل دوم ادامه خواهد داشت. زوج‌های زیادی برای حضور در برنامه درخواست دادند که اگر شرایط لازم را داشته باشند پذیرفته خواهند داشت. زوج‌هایی که برای حضور در این برنامه انتخاب می‌شوند، اکثرا زوج‌هایی هستند که کمتر از ۳۰ سال سن دارند و نباید بیش از سه سال از ازدواج آنها گذشته باشد. داشتن فرزند هم برای شرکت‌کننده‌های ما یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: قبل از برنامه یک سری اطلاعات از زوج‌ها کسب می‌شود و درباره برنامه با آنها صحبت می‌کنیم، ولی توجیهشان نمی‌کنیم، سعی می‌کنیم بیشتر حرف‌هایی که زوج‌ها دارند در برنامه زده شود.
تهیه‌کننده «زوجی نو» می‌گوید: آیتم تحسین امضای برنامه «زوجی نو» است، در فصل جدید نوع مسابقه تحسین کمی تغییر کرده و زوج‌ها با کلماتی که به آنها گفته می‌شود این بخش را اجرا خواهند کرد. این‌که این بخش از برنامه تا این حد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و در فضای مجازی به اشکال مختلف به آن پرداخته می‌شود، باعث خرسندی ماست.
وی عنوان می‌کند: این‌که شرایط اقتصادی در این روزها شرایط مساعدی نیست و جوانان کمتر میل به ازدواج دارند یک امر بدیهی است، اما من و دوستانم در این برنامه قصد داریم بگوییم که ازدواج را سخت نگیرند. کرونا با تمام بدی‌هایی که داشت اما چیزهایی را به ما آموزش داد و یکی از آنها این بود که می‌توان بدون مراسم آنچنانی هم ازدواج کرد. ما به عنوان هنرمند و کسی که در عالم رسانه و تصویر فعالیت دارد، قصد داریم از این فضا استفاده کنیم و به جوانان عزیز ایران بگوییم که ازدواج آسان و درست اصلا کار سختی نیست. در حد توان‌مان قصد داریم خوشبختی و خوبی‌های یک زندگی مشترک را به تصویر بکشیم و با نشان دادن این دلخوشی، هر چند کم، باعث ایجاد کمی نشاط در جامعه شویم.
خانی اوشانی در پایان می‌گوید: یکی از علل ساخت این برنامه نگرانی از آینده ایران است؛ این‌که در دهه‌های بعدی با این شرایط ازدواج و فرزندآوری به مشکل بر خواهیم خورد. شبکه سه جزو شبکه‌هایی است که درباره این موضوع دغدغه‌مند است و با پژوهش روی این موضوع کار می‌کند. دو برنامه در سال گذشته و امسال در شبکه سه تولید شده که روی موضوع ازدواج و فرزندآوری تمرکز دارند. برنامه «زوجی نو» و «اعجوبه‌ها» دو برنامه‌ای هستند که در شبکه سه سیما به این چالش پرداخته‌اند و قصد دارند با ترغیب جوانان به ازدواج و سپس تشویق آنها به فرزندآوری در یک برنامه فرهنگی و سرگرم‌کننده پیام خود را به مردم ایران عزیز برسانند.

احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها