کد خبر: ۱۳۳۶۵۳۶
براساس آنچه که مرکز اطلاع‏رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد رکورد واکسیناسیون در کشور با تزریق یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دوز واکسن شکسته شد تا بالاترین آمار تزریق واکسن در یک روز در کشورمان به ثبت برسد. این خبر خوشایند و گواهی است بر سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور، اما یکی از راه‎های افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور واکسیناسیون منطقه‏ای یا استانی است، چراکه واکسیناسیون منطقه‌ای کرونا می‎تواند به مهار ویروس کرونا در آن منطقه منجر شود. لازم به یادآوری است که ما تجربه واکسیناسیون منطقه‏ای را در استان سیستان‌وبلوچستان داریم، زمانی که پیک پنجم بیماری با ورود واریانت دلتا از این استان شروع شد. بعد، اما واکسیناسیون در این استان پهناور سرعت گرفت و باعث شد که امروز آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در آن به‌شدت کاهش یابد و حتی وضعیت این استان نسبت به استان‎های همجوار هم در شرایط خوبی قرار گیرد.

هرچند برخی کارشناسان حوزه سلامت اعتقاد دارند که کاهش آمار در این استان به‌دلیل گذر از پیک پنجم کرونا و سیر طبیعی بیماری است و نه واکسیناسیون، اما مطالعات جهانی نشان داده که آمار بالای واکسیناسیون می‏تواند بر کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تاثیرگذار باشد؛ بنابراین فرضیه این عده غلط و حقیقت این است که اگر واکسیناسیون در این استان سرعت نمی‎گرفت وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن بغرنج‎ می‏شد. واکسیناسیون محلی از این جنبه اهمیت دارد که شرایط جغرافیایی و جمعیتی در هر استان و شهر حتی نسبت به شهر و استان همجوار متفاوت و بهتر است واکسیناسیون با توجه به این مهم یعنی جغرافیا و جمعیت منطقه انجام گیرد. فراموش نکنیم که واکسیناسیون یکی از راه‏های پیشگیری در برابر ابتلا به ویروس کروناست. رعایت پروتکل‎های بهداشتی، توجه به فاصله‏گذاری اجتماعی و نیز استفاده از ماسک هنوز هم از مهم‎ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

علاوه بر این یکی دیگر از راه‎های کنترل بیماری در کنار واکسیناسیون توجه به غربالگری، بیماریابی و نیز قرنطینه افراد مبتلا به بیماری کروناست. این باور که بیمار بعد از ابتلا به کرونا باید به بیمارستان مراجعه کند، باید برداشته شود و در عوض، مراجعه به شهروندان قبل از ابتلا به بیماری جایگزین شود. تجربیات مهار ویروس کرونا در سیستان‌وبلوچستان و استفاده از تیم واکنش سریع وزارت بهداشت و درمان در کنار سرعت بخشی به واکسیناسیون می‎تواند به الگویی برای مهار کرونا در همه استان‎های کشور تبدیل شود. البته در کنار نکاتی که به آن‌ها اشاره شده مسؤولان و مدیران استانی و کشوری باید تدابیر ویژه‌ای نیز برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه داشته باشند، زیرا شرایط نامناسب اقتصادی زمینه را برای بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی فراهم می‌کند. به همین دلیل مهم است که مسؤولان و شهروندان همچنان به فکر کمک به نیازمندان باشند، فراموش نکنند که فراگیری کرونا مشکلات این افراد را بیشتر کرده‌است.
 
علیرضا ناجی ویروس شناس / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها