پیام ناشناس؛ این بار در واتس‌ اپ
کلیک از ترفندها و امکانات جدید واتس‌ اپ گزارش می‌دهد

پیام ناشناس؛ این بار در واتس‌ اپ

شرکت اپل استراتژی خود را برای جلوگیری از کودک‌ آزاری اعلام کرد

گالری کاربران زیر ذره‌بین اپل

در سال‌های اخیر موضوع استثمار و کودک‌آزاری در دنیای مجازی و واقعی داغ است. بسیاری از دولت‌ها در سال‌های اخیر تلاش داشته‌اند با وضع قوانین سختگیرانه تا حد زیادی این معضل را در جوامع خود کاهش دهند.
در سال‌های اخیر موضوع استثمار و کودک‌آزاری در دنیای مجازی و واقعی داغ است. بسیاری از دولت‌ها در سال‌های اخیر تلاش داشته‌اند با وضع قوانین سختگیرانه تا حد زیادی این معضل را در جوامع خود کاهش دهند.
کد خبر: ۱۳۳۴۶۳۷

در این بین غول‌های تکنولوژی نیز بیکار نمانده و به این ماجرا ورود کرده‌اند. تا پیش از این پلتفرم‌ها فقط محتوای منتشر شده از سوی کاربران را بررسی کرده و در صورت مشاهده یا ریپورت شدن آنها را مسدود می‌کرد اما به‌تازگی شرکت اپل اعلام کرده سیستمی راه‌اندازی می‌کند که د‌ستگاه‌های کاربران را می‌گردد تا در صورت مشاهده چنین مطالبی آنها را حذف کند.

شرکت اپل مدتی است پروژه‌‌ای را در راستای مبارزه با کودک‌آزاری و جلوگیری از سوء‌استفاده از کودکان پیگیری می‌کند.

طبق آخرین اطلاعاتی که این شرکت منتشر کرده، اپل از طریق اسکن کردن تصاویر کاربران قبل از آپلود روی آی‌کلاد، می‌تواند موارد نامناسب را تشخیص داده و در صورت نیاز نهادهای قضایی و اجرایی را باخبر کند. این پروژه جدید شامل نصب اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در سیستم‌ عامل‌های iOS و iPadOS می‌شود و‌ اپل سعی دارد انتشار محتوای مستهجن مرتبط با کودکان را محدود کند.

طبق آنچه روی وبسایت اپل آمده، دستگاه‌های عرضه شده از سال آینده دارای چنین اپ‌هایی خواهند بود.

همچنین گفته شده یکی از قابلیت‌های مرتبط با این پروژه، اسکن کردن تصاویر حافظه داخلی دستگاه قبل از تهیه نسخه پشتیبان از آنها روی آی‌کلاد است که جنجال‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

علاوه بر این، اقدامات تازه‌ای هم برای حفاظت از نوجوانان صاحب آیفون از سوی اپل در نظر گرفته شده که می‌تواند احتمال سوء‌استفاده از آنها را کاهش دهد.

به‌طور مثال اپلیکیشن مسیج در گذشته اقدام به اسکن تصاویر ضمیمه شده به پیام‌ها می‌کرد و در صورت یافتن مورد نامناسب، آن را به صورت محو همراه با یک هشدار نمایش می‌داد. اما اکنون والدین می‌توانند در حساب کاربری خانوادگی آی‌کلاد، از دریافت یا ارسال چنین تصاویری توسط فرزندان خود، مطلع شوند.

فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرده این سیستم که نورال مچ نامیده می‌شود، به‌طور پیشگیرانه به تیمی از ناظران انسانی هشدار می‌دهد که اگر تصور می‌کند تصاویر غیرقانونی را یافته‌اند، با پلیس تماس بگیرند. نورال مچ که با استفاده از ۲۰۰ هزار تصویر از مرکز ملی کودکان مفقودالاثر کار خود را آغاز می‌کند، ابتدا عکس‌ها هش می‌شوند و با پایگاه داده‌ای از تصاویر شناخته شده از سوء‌استفاده جنسی از کودکان مقایسه می‌شوند.

دعوای حریم خصوصی

با اعلام جزئیات توسط اپل درباره این پروژه، متخصصان زیادی در این باره ابراز نگرانی کردند و حتی این موضوع باعث نگرانی برخی نهادهای حافظ حقوق کاربران شده‌است. هرچند شرکت اپل سعی کرد نگرانی‌های به‌وجود آمده را برطرف کند اما ظاهرا کارکنان این شرکت نیز درمورد این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند. اکثر آنها از به خطر افتادن حریم خصوصی با اسکن کردن تصاویر کاربران قبل از آپلود روی آی‌کلاد نگران هستند و علیه فناوری جدید اپل صحبت کرده‌اند.

علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری مثل مدیرعامل اپیک گیمز از این فناوری انتقاد کرده و آن را نوعی جاسوس‌افزار می‌دانند. از طرفی دیگر آقای ویل کتکارت مدیر واتس‌اپ هم اعلام کرده بود برنامه اپل برای مقابله با سوءاستفاده از کودکان موجب عقبگرد در مسیر حفظ حریم خصوصی کاربران سراسر دنیا می‌شود.

با وجود این اپل پس از افزایش انتقادهای نگران‌کننده تلاش داشته جو متشنج به‌وجود آمده را آرام کند و با انتشار نوعی راهنما و بیانیه اعلام کند که این ویژگی جدید منافاتی با رعایت قوانین حریم خصوصی کاربران ندارد و اپل به درخواست دولت‌ها برای جاسوسی از داده‌ها پاسخ رد داده و از تمام مواردی که حریم خصوصی را نقض می‌کنند، خودداری می‌کند. اما چه کسی می‌داند که این اعلام موضع اپل واقعا درست باشد یا تا چه زمانی دقیقا روی موضع خود پافشاری کند؟ دسترسی و آنالیز عکس‌ها، ویدئوها و پیام‌ها هرچند با هدف جلوگیری از پدیده کودک‌آزاری شروع شود اما می‌تواند به‌راحتی حریم خصوصی کاربران را نقض کند.

البته سخنگوی اپل درباره این نرم‌افزار در توییتر خود گفته است که کاربران می‌توانند تصاویر آی‌کلود را غیرفعال کنند. این شرکت همچنین اعلام کرده که این سیستم بر مبنای پایگاه داده تصاویر مرکز ملی کودکان مفقود و آسیب‌دیده و سازمان‌های دیگر آمریکا طراحی شده و امکان ندارد به شکل دیگری عمل کند.

شرکت اپل استدلال می‌کند که این کاربر است که انتخاب می‌کند از آی‌کلاد استفاده کند یا خیر. چرا که سیستم فقط در صورتی کار می‌کند که کاربر آی‌کلاد فوتوز را فعال کرده باشد.

سخنگوی اپل می‌گوید اگر کاربر سیستم را دوست ندارد، می‌تواند از آی‌کلاد فوتوز استفاده نکند و اگر این قابلیت فعال نباشد، هیچ بخشی از سیستم جدید کار نخواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان حریم خصوصی که مبارزه با استثمار کودکان را یک کار مفید می‌دانند، نگران هستند که پروژه اپل راه را برای استفاده‌های گسترده‌تری باز کند. به‌طور مثال می‌تواند مخالفان سیاسی یک کشور و دیگر افراد بی‌گناه را در معرض آسیب قرار دهد.

5000 امضا

اخیرا نیز وبسایت بیزینس اینسادر نامه‌ای را با 5 هزار امضا منتشر کرده که در آن از شرکت اپل می‌خواهد این پروژه را متوقف کند. در بخشی از این نامه آمده است: هرچند سوءاستفاده از کودکان یک چالش بسیار مهم است و تلاش‌ها برای مقابله با آن با حسن‌نیت انجام می‌شوند اما طرح پیشنهادی اپل یک در پشتی ایجاد می‌کند که بنیان‌های حفاظت از حریم خصوصی کاربران تمام دستگاه‌های اپل را تهدید می‌کند.

تغییرات جدید گوگل برای ایمنی کودکان

گوگل اعلام کرد انواع «محتوای بسیار تجاری» را از رده‌بندی ‌سنی در یوتیوب کودکان برای زیر ۱۸ ساله‌ها مسدود می‌کند و به والدین امکان می‌دهد تصاویر کودکان‌شان را از نتایج جست‌وجوی گوگل حذف کنند گوگل همچنین اعلام کرد قابلیت تاریخچه مکان را که موقعیت مکانی را ردیابی می‌کند برای کاربران زیر ۱۸ سال در سراسر جهان غیرفعال خواهد کرد. پیش از این اینستاگرام هم ایجاد اکانت برای افراد زیر 16 سال را به‌طور پیش‌فرض بر اکانت خصوصی استوار کرده بود.

عارف چراغی - روزنامه‌نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها