آنها که بازی‌های المپیک در دوره‌های مختلف را دنبال می‌کنند، بیش از همه چشم انتظار مسابقه فینال دوی ۱۰۰متر هستند.
کد خبر: ۱۳۲۹۶۸۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، برای آنها و خیلی از ورزش‌دوستان، در ۱۰ثانیه‌ای که مسابقه فینال برگزار می‌شود، هیجانی است که بدون شک در تمام بازی‌های المپیک مثل و مانندش وجود ندارد. آمار بیننده‌های تلویزیونی طی این سال‌ها هم تاحدود زیادی این گفته را تایید می‌کند. مثلا مقامات المپیک ۲۰۱۲ لندن اعلام کردند نزدیک به ۲۰ میلیون بیننده تلویزیونی در انگلیس شاهد بازی فینال بخش مردان دوی ۱۰۰متر بودند. همان مسابقه در آمریکا سومین بازی پربیننده شد. همین آمار و ارقام باعث شده هر چهار سال یک‌بار میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا چشم به این بازی داشته باشند. در تمام این سال‌ها، رکوردها و اتفاقاتی در همان ۱۰ثانیه ثبت شده که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

از میان ۲۰۰ کشوری که به طور میانگین در هر دوره المپیک شرکت می‌کنند، تنها ۱۹کشور توانسته‌اند به مدال رشته دوی ۱۰۰متر برسند. از این ۱۹ کشور هم فقط هشت کشور توانسته‌اند به مدال طلا برسند و روی سکوی قهرمانی بایستند. در این میان آمریکا با کسب ۱۶مدال طلا، رکورددار این رشته ورزشی در تاریخ المپیک است. البته سه دوره است که دونده‌های آمریکایی از رسیدن به مدال طلا باز مانده‌اند. آخرین طلای آنها در در المپیک ۲۰۰۴ توسط جاستین گاتلین بود.

در المپیک ۱۹۶۸ برای اولین بار از زمانسنج الکترونیکی برای ثبت زمان ورزشکاران در دوی ۱۰۰متر استفاده شد. از آن زمان تا امروز، ۱۲بار رکورد المپیک تغییر کرده است. آخرین رکورد ثبت شده این رشته در بازی‌های المپیک در اختیار یوسین بولت جامائیکایی است که در المپیک ۲۰۱۲ لندن توانست زمان ۹/۶۳ثانیه را از خودش به جا بگذارد. البته بهترین رکورد این رشته در طول تاریخ ۵۸/۹ ثانیه است که خود بولت در بازی‌های جهانی برلین آن را ثبت کرد.

اگر بخواهیم به عنوان پیرترین ورزشکار و مدال‌آور این رشته در تاریخ المپیک اشاره کنیم، به اینفورد کریستی انگلیسی می‌رسیم. این دونده اصالتا جامائیکایی در المپیک ۱۹۹۲ سئول در حالی که ۳۲ سال و سه ماه و ۳۰ روز داشت، به فینال این بازی‌ها رسید. او در همان مسابقه توانست با ثبت زمان ۹/۹۶به مدال طلا برسد تا به عنوان پیرترین مدال‌آور این رشته مهیج هم شناخته شود.

در دوی ۱۰۰متر مردان در المپیک تنها دو‌ورزشکار توانسته‌اند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. اولین ورزشکار کارل لوئیس آمریکایی بود که در دوی المپیک ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ توانست به مدال طلا برسد. دومین نفر که عنوان سریع‌ترین مرد دنیا هنوز برای اوست، یوسین بولت است که توانسته در سه دوره متوالی المپیک به مدال طلای این رشته برسد.

اگرچه بازی‌های المپیک از سال ۱۸۹۶ شروع شده است، اما اولین رکورد رسمی این رشته ورزشی سال ۱۹۰۰ ثبت شد که ۱۰/۸ثانیه بود. ۳۲ سال طول کشید تا این رکورد عوض شد و به زمان ۱۰/۳ ثانیه برسد.

دفعه بعدی نیز ۳۲ سال طول کشید تا این‌که سال ۱۹۶۴ این رکورد به ۱۰ثانیه رسید. از آن زمان به بعد در المپیک‌های ۱۹۶۸، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ رکورد تغییر کرد.

یکی از به یاد ماندنی شب‌های این بازی در تاریخ المپیک در ۲۰ ژوئن سال ۱۹۶۸ رقم خورد. این برای اولین بار بود که از زمانسنج الکترونیکی در این بازی‌ها استفاده می‌شد. جیم هاینس، رونی اسمیت و چارلز گرین در آن مسابقه توانستند هر کدام‌شان یک بار رکورد را بالاتر ببرند که میانگین آن روی ۱۰ثانیه بود. به دلیل این اتفاق تاریخی، نام « شب سرعت » را روی آن مسابقه گذاشتند.

میان ۱۰زمان برتر این رشته در تاریخ المپیک، شش رکورد در اختیار دونده‌های جامائیکایی است، سه رکورد هم آمریکایی‌ها در دست دارند و یک رکورد هم برای دونده کانادایی است.

نکته جالب این است که از آن شش رکورد ثبت شده برای کشور جامائیکا، سه رکورد دست بولت افسانه‌ای است.

اولین بار که رک، دونده کانادایی توانست در دوی ۱۰۰متر المپیک به مدال طلا برسد، سال ۱۹۲۸ بود که پرسی ویلیامز به مدال طلا رسید. بعد از آن ۶۰ سال طول کشید تا یک بار دیگر دونده‌ای کانادایی به مدال طلا برسد. بوریس جانسون در المپیک ۱۹۸۸ با رکورد ۷۹/۹ به مدال طلا رسید. البته چند وقت بعد و به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ، مدال طلای جانسون پس گرفته شد.\

 

اتفاق عجیب در دوی صدمتر المپیک

در فینال رقابت دوی صد متر که یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های المپیک به شمار می رود؛ مارسل یاکوبس از ایتالیا با زمان ۹:۸۰ به عنوان سریع ترین نفر از خط پایان عبور کرد و مدال طلا را به خود اختصاص داد. در این فینال فرد کارلی از آمریکا با زمان ۹:۸۴ در رده دوم قرار گرفت و آندره گراس از کانادا با زمان ۹:۸۹ در رده سوم ایستاد و مدال برنز را به خود اختصاص داد. این اولین دوره دوی صد متر بعد از ۳ دوره المپیک در غیاب یوسین بولت بود. به این ترتیب بعد از ۲۵ سال یک دونده اروپایی فاتح دوی ۱۰۰ متر المپیک شد ضمن اینکه مارسل یاکوبس نخستین دو نده ایتالیایی تاریخ لقب گرفت که به عنوان سریع ترین را در المپیک به خود اختصاص داد.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها