شاید تا قبل از خواندن این گزارش تصور می‌کردید جای صحیح قرارگیری مواد غذایی ، مدت‌زمان و نحوه نگهداری از آنها را می‌دانید. درحالی‌که فارغ از بدیهیات، نگهداری درست از مواد غذایی دارای اصول و قواعدی است که اگر آنها را رعایت کنید، قطعا بهتر از آنها نگهداری خواهید کرد و مواد غذایی‌تان را ازنظر کیفیت غذایی بهتر حفظ می‌کنید.
کد خبر: ۱۳۲۸۵۷۱
به گزارش جام جم آنلاین، چند ترفند و نکته برای نگهداری بهتر مواد غذایی در این گزارش آمده است.

قواعد کلی
مهم‌ترین نکته تهیه کردن مواد غذایی به‌اندازه نیاز است. ازآنجاکه دسترسی به مواد غذایی مانند گذشته آن‌قدرها دشوار نیست و در هر فصلی از سال می‌توان آنها را تهیه کرد، چه‌بهتر از هر ماده غذایی به‌اندازه مصرف یک تا دو ماه تهیه‌کرده و بعد از اتمام آن مجدد تهیه شود. نکته دوم نحوه نگهداری از مواد غذایی است. بسیاری از مواد غذایی روی بسته‌شان مدت‌زمان نگهداری و چگونه نگه‌داشتن آنها ذکرشده است. مثلا نوشته‌شده در جای خشک و خنک نگهداری شود یا زیر دمای ۳۰درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و... توجه به این نکات و همچنین توجه به تاریخ تولید و انقضای آن ضروری است.

نگهداری از حبوبات
اگر حبوبات به‌درستی نگهداری نشود، ممکن است کپک بزند یا در آنها حشراتی رشد کند. درحالی‌که اگر از آنها به‌درستی نگهداری شود، می‌توان تا یک سال و حتی بیشتر روی ماندگاری آنها حساب ویژه باز کرد. حبوبات را بیشتر از میزان مصرفی شش‌ماهه تهیه نکنید. چون هم جای کمتر‌ی می‌گیرد و هم احتمال خراب شدن، کپک، حشره زدن و... آن نیز پایین خواهد آمد. از سوی دیگر بهتر است در ظرف‌های شیشه‌ای دربسته آز آنها نگهداری کنید. قبل از ریختن در ظرف هم مطمئن باشید ظرف تمیز و خشک و در محکمی نیز داشته باشد. بهتر است حبوبات را دور از نور خورشید در محیط خشک با دمای معتدل، خنک و البته تاریک قرار دهید. مثلا جایی مثل کابینت.

نگهداری از ادویه و سبزیجات خشک
حداکثر عمر مفید ادویه و سبزیجات خشک و حفظ مواد مغذی درون آنها ۱۰تا۲۴ماه خواهد بود. بهتر است ادویه و سبزیجات خشک در محلی خشک، خنک و به‌دوراز تابش مستقیم نور خورشید باشد. بهترین ظرف‌هایی که می‌توان در آن ادویه‌ها و سبزیجات خشک را نگهداری کرد، ظروف استیل یا آلومینیومی هستند. ظروف شیشه‌ای نیز به‌شرط آن‌که در مقابل تابش نور خورشید نباشد، می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد. یادتان باشد استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری از ادویه به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.چون احتمال آن‌که ظروف پلاستیکی با ادویه، فعل‌وانفعالات شیمیایی انجام دهد، زیاد است.متخصصان می‌گویند تاجای‌ممکن از ادویه‌هایی استفاده کنید که آسیاب نشده‌اند. اگر ادویه موقع مصرف آسیاب شود، طعم و مزه و ماندگاری بهتر دارد.

نگهداری از میوه و سبزیجات
بهتر است محل قرارگیری میوه و سبزی در یخچال تمیز و خشک باشد. چون رطوبت یکی از مهم‌ترین علت‌های پلاسیدگی و کپک‌زدگی آنهاست. میوه و سبزیجات را همان اول نشویید تا تازگی خود را بهتر و بیشتر حفظ کنند، اما اگر میوه‌هایی مانند هلو، آلبالو، گیلاس، موز و... سبزیجاتی مانند قارچ، هویج، خیار، کاهو و... را شستید برای جلوگیری از پلاسیده شدنشان، آنها را حسابی خشک کرده و در کیسه‌های پارچه‌ای از نخ خالص قرار دهید. این کار کمک می‌کند طول عمر مفیدشان بیشتر باشد.
 
سبزی‌خوردن را نیز اگر بعد از شستن و خشک‌کردن درون پارچه نخی خشک و تمیز قرار داده و سپس آن را درون قابلمه‌ای خشک و ترجیحا از جنس روی گذاشته و درون یخچال قرار دهید، می‌توانید برای ۳تا۴ روز سبزی تازه مصرف کنید. بهتر است میزان کمی از سبزیجات را فریز کرده و در بسته‌های کوچک یک وعده‌ای قراردهید و در مدت کوتاهی نیز آنها را مصرف کنید. چون عمر مفید سبزیجات فریز شده یک یا دو ماه خواهد بود. انبار کردن سبزیجات و مواد غذایی زیاد درون فریزر امکان گردش هوا درون این محیط را گرفته و باعث خوب منجمد نشدن و پایین آمدن کیفیت مواد غذایی می‌شود.

نگهداری از گوشت مرغ و ماهی
بهتر است بعد از تهیه مرغ آنها را براساس وعده‌های غذایی‌تان بسته‌بندی کرده و درون طبقات پایینی فریزر قرار دهید.چون طبقات بالا برای نگهداری مواد غذایی با ماندگاری بالا طراحی‌شده. بهتر است مرغ و ماهی را در کمتر از سه ماه مصرف کرده و گوشت قرمز را نیز در کمتر شش‌ماه استفاده کنید. هرچند گفته می‌شود تا یک سال هم قابل‌استفاده است اما قاعدتا خاصیت آنچنانی برای آنها باقی نخواهد ماند. این نکته را نیز فراموش نکنید که هرقدر بسته‌بندی‌ها کوچک‌تر باشد و ضخامت بسته‌بندی و کیسه مورداستفاده نازک‌تر باشد، مواد غذایی زودتر یخ‌زده و مواد مغذی بیشتری را در خود نگه می‌دارد.

نگهداری از تخم‌مرغ
نگهداری از تخم‌مرغ فارغ از توجه به تاریخ انقضا و توجه به این‌که ترک و شکستگی نداشته باشد، کار دشواری نیست. هر زمان که نیاز به استفاده از تخم‌مرغ بود، آنها را شسته و مصرف کنید، چون شستن باعث می‌شود منافذ تخم‌مرغ باز شود و احتمال انتقال آلودگی درون تخم‌مرغ بالا ‌رود. بنابراین چه‌بهتر که تخم‌مرغ‌ها را در بخشی از یخچال قرار دهید که کمترین ارتباط را با سایر مواد غذایی داشته باشد تا در صورت داشتن آلودگی،‌آن را به سایر مواد غذایی منتقل نکند.

نگهداری از سیب‌زمینی و پیاز
سیب‌زمینی و پیاز درصورتی‌که خیس نباشند و در جای مرطوب یا در مقابل نور خورشید قرار نگرفته باشند، می‌توان از آنها برای مدت‌زمان طولانی استفاده کرد. اگر جایشان خشک و خنک باشد، نه سبز می‌شوند و نه جوانه می‌زنند. تصور نکنید سیب‌زمینی و پیاز درون یخچال سالم‌تر و بیشتر می‌ماند. سیب‌زمینی در دمای یخچال نشاسته درونش به قند تبدیل‌شده و شیرین می‌شود. باوجود آن‌که همیشه سیب‌زمینی در کنار پیاز می‌آید و به نظر یار و همراه هم هستند، اما توصیه می‌کنیم آنها را دور از هم نگهداری کنید. چون گاز متصاعد شده از پیاز،باعث فساد سیب‌زمینی با سرعت بیشتری می‌شود. سیب‌زمینی‌ را هم تا قبل از استفاده نشویید، چون خاکی که روی سیب‌زمینی‌ قرار دارد به خشک ماندنشان کمک می‌کند.

نگهداری از نان
نان اگر بیرون بماند، خشک می‌شود و اگر درون پلاستیک قرار بگیرد عرق می‌کند، خمیر می‌شود و در مدت زمان کوتاهی نیز کپک می‌زند. قرار دادن نان درون یخچال نیز توصیه نمی‌شود، چون هم باعث خشک شدن و ماندگی آن شده و هم احتمال کپک زدنش را بیشتر می‌کند. اگر می‌خواهید برای چند روز نان داشته باشید، بهتر است آن را در پلاستیک یا پارچه قرار داده و داخل فریزر بگذارید و هر بار به‌اندازه نیاز نان را بیرون آورده و گرم‌کنید. پلاستیکی هم که نان را درون آن قرار می‌دهید، باید عاری از هرگونه هوا باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها