جایگاه مردم در حكومت مردم‌سالاری دینی اساسی و غیرقابل‌انکار است.حضورمردم پای صندوق‌های رأی یكی ازتجلیات این موضوع است اما صرفا محدود به آن نیست بلكه مطالبات مردمی هم جزئی از وظایف حكومت برآمده از مردم‌سالاری دینی است. ما در اندیشه مردم‌سالاری دینی هم برای مردم حق قائلیم و هم وظیفه.
کد خبر: ۱۳۲۱۷۵۲

از جهتی مردم وظیفه دارند تا كمك كنند اندیشه‌های دینی در مسیر حاكمیت قرار بگیرد و حاكمیت هم بتواند براساس آموزه‌های دینی رفتار كند و از او مطالبه شود كه از این مسیر منحرف نشود.

بر همین اساس در آموزه‌های دینی صحبت از نصیحت به حاكمان شده اما موضوع صرفا مربوط به وظیفه مردم برای حضور در انتخابات نیست بلكه مهم‌تر از آن حق آنهاست. حق مردم این است كه برای تحقق خواسته‌هایشان از كسانی كه در مسند قدرت هستند مطالبه‌گری كنند.

در همین مسیر است كه یك رفت‌وآمدی میان حق و تكلیف در جایگاه مردم در حاكمیت دینی به وجود می‌آید.

آنچه درصحنه انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، این بود كه مردم هم به وظیفه خود عمل كردند و هم حق خود را خواستند. طبعا حاكمیت هم وظیفه دارد براساس چارچوب‌های تعیین‌شده در قبال تحقق حقوق مردم بكوشد. كسانی كه رأی دادند، انتظار دارند خواسته‌‌های آنها از سوی مسؤولان پیگیری شود.

ازاین‌رو هرکسی كه در فردای انتخابات رأی می‌آورد و پیروز رقابت می‌شود، مسؤولیت سنگینی در قبال كار مردم دارد.

مردم كار اصلی را انجام دادند و آن‌کسی كه در مسند قدرت می‌نشیند، باید در مقابل آنچه مردم می‌خواهند پاسخگو باشد.

مردم در این چارچوب به وظیفه خود عمل كردند و بعدازآن است افرادی كه صاحب مسند می‌شوند، وظیفه خودشان را در قبال مردم انجام بدهند.

وظیفه تأمین و بهبود معیشت مردم، وظیفه كار و تلاش برای رفع مشكلات مردم، كمك به پیشرفت كشور، ارتقای‌ جایگاه ایران و‌ توسعه کسب‌وکارها از جمله خواسته‌هایی است كه جزو مطالبات اصلی مردم در جمهوری اسلامی ایران است و اگر مسؤولان در قبال وظایفی كه در برابر خواسته‌های مردم دارند، مجدانه بكوشند نتیجه آن پیشرفت و توسعه ایران اسلامی خواهد شد. در این چارچوب انتظار این است كه با این هماهنگی و همراهی كه مردم دیروز درصحنه انتخابات نشان دادند، مسیر پیشرفت ایران بیش‌ازپیش هموار شود.

ابوالفضل عمویی - عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها