سالانه یک میلیارد تومان صرف پاک کردن برچسب‌های تبلیغاتی از در منازل و دیوارهای شهر می‌شود

برچسب‌های تبلیغاتی؛ زخمی بر چهره شهر

تهران شاید برای مردمی که از آن دورند هنوز کعبه آمال باشد ولی برای کسانی که سال‌هاست در آن حل شده‌اند شهری است پر‌از ایراد و اشکال.
کد خبر: ۱۳۱۵۰۱۱

تهران شاید به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری‌اش به‌زودی صاحب46‌پروژه عمرانی بزرگ شود و پل‌باغ 800 متری سعادت‌آباد، پل‌باغ سبلان و باغ‌راه حضرت فاطمه (س) در محور راه‌آهن تهران- تبریز در آینده‌ای نه چندان دور به روی اهالی آن باز شود ولی هنوز شهری مطلوب و دلپذیر برای زندگی نیست.

شاید به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران،‌ محله نفرآباد شهر‌ری این روزها با الگوهای ایرانی- اسلامی در حال ساخت باشد و شاید خیابان فدايیان اسلام در جنوب شهر که 30‌سال فقط از بازآفرینی‌اش حرف زده‌اند اکنون واقعا در حال بازآفرینی باشد و شاید خیابان ولی‌عصر با آن چنارهای خوش‌نما در حال تکمیل پرونده برای ثبت جهانی باشد ولی با همه اینها تهران باز هم کم و کاستی زیاد دارد.

دیروز شهردار تهران و معاونان عمرانی و معماری وی با اصحاب رسانه، نشستی خبری ترتیب داده بودند تا به ظاهر به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهند و در باطن، گزارش کار ارائه دهند که تلفیق سؤالات و گزارش‌ کارها به این نتیجه ختم شد که تهران تا تبدیل شدن به شهری پایدار و مطلوب فاصله زیاد دارد.

پیروز حناچی دیروز نتوانست به عملکرد 30‌ماهه خود به‌عنوان شهردار نمره بدهد و تنها نمره‌ای هم که داد مربوط به خدمات شهری بود با نمره نه‌چندان دندانگیر 15 تا 16. ولی با این حال او گفت که در این دو سال و نیم، مسیر30 ساله شهرداری تهران را که سال‌ها بی‌نظمی مطلق در آن حاکم بوده،‌ اصلاح کرده و مخصوصا شهر را از تصرف خودروها درآورده و به انسان‌ها بازگردانده‌ است.

برای این گفته در تهران می‌شود مصادیقی پیدا کرد، بهترین‌اش میدان هفت‌ تیر که از چنگ کارگاه ساختمانی مترو خارج شده و یک میدان‌گاه منظم از آن سر برآورده و سپس پیاده‌راه امیرکبیر در جنوب شرق تهران که حالا محل تفریح است نه جای دپوی سیمان و میلگرد.

با این حال اما تهران شهری بی‌چشم‌انداز که به تعبیر خبرنگار جام‌جم در آن نمی‌شود پنجره‌های خانه را با لذت باز کرد،‌ مثال نقض گفته‌های شهردار و معاون معماری‌اش بود که در جلسه خبری دیروز در قالب یک سوال پرسیده شد.

عبدالرضا گلپایگانی در پاسخ گفت: چشم‌انداز تهران حاصل یک فرآیند 30 ساله است که البته اصلاح شدنی است و اگر اصلاحات به‌طور کامل انجام شود این شهر به یکی از زیباترین شهرهای غرب آسیا تبدیل می‌شود.

او گفت برای رسیدن به این هدف مطلوب و برای بازنگری اساسی در خط آسمان، الگوهایی طراحی شده که اگر در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شود سیمای شهر تهران و ساخت و سازهای آن ساماندهی می‌شود.

همچنین قرار است کمیته‌های نما با حضور اساتید و چهره‌های برجسته مهندسی بحث بر سر نمای تک‌تک پرونده‌های ساختمانی را آغاز کنند.

ماجرای طلب 30 هزار میلیاردی

شهرداری تهران با این که تشکیلاتی بدهکار است در عین حال یکی از طلبکاران بزرگ هم محسوب می‌شود.

به غیر از طلب شهرداری از دولت‌های مختلف بابت حمل و نقل عمومی و کمک‌هایی که از محل هدفمندی یارانه‌ها باید می‌شد اما نشده است، شهرداری تهران یک طلب کلان نیز از بابت یک تخلف آشکار دارد: ساخت و سازهای بدون پروانه دستگاه‌های دولتی.

عجیب بود که دیروز پیروز حناچی رقم ساخت و سازهای بی‌مجوز این دستگاه‌ها را بیش از 30 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که عمده آن مربوط است به دستگاه‌های نظامی.

او این را نیز اضافه کرد که شهرداری تهران به‌دليل ساخت و سازهایی که در حریم شهر می‌شود نیز شاکی است و بارها درباره مجوزهایی که باز هم برای دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در حریم پایتخت صادر می‌شود با دادستانی مکاتبه کرده است.

در تهران چه خبر است، در این شهر پر‌هیاهو و بی‌سکوت که بهشت متخلفانی است که ذاتا باید جلوی متخلفان را بگیرند؟

مریم خباز - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها