افشای مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با یکی از مقامات ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا، مولد دردسرهای زیادی برای رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۴۸

حتی احتمال دارد ترامپ با پیگیری‌های قضایی گسترده‌ای که از سوی دموکرات‌ها و حتی برخی جمهوریخواهان حول این سند صوتی صورت می‌گیرد، برای همیشه شانس حضور در مسند ریاست‌جمهوری را از دست بدهد. به این ترتیب کابوس ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ تکمیل می‌شود، اما....

به نظر می‌رسد بر خلاف آنچه رسانه‌های غربی سعی در جلوه دادن آن دارند، ترامپ تنها متهم این پرونده نیست.

متهم اصلی این ماجرا، هیات حاکمه آمریکاست. کسانی که ساختار الکترال را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که امکان تقلب، جابه‌جایی آرا، اعلام رسمی رای افراد حزبی و خاص به جای رای مردم و.... در آن وجود دارد.

اکنون بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا سپری شده و هنوز برخی رسانه‌های آمریکایی و حتی سناتورها و نمایندگان کنگره نمی‌توانند قطعا و صراحتا از ترامپ به عنوان فرد شکست‌ خورده مطلق در انتخابات نام ببرند. آیا این مضحکانه نیست؟!

امروز بهتر است به جای رسوایی تلفنی ترامپ، از ساختار انتخاباتی دهشتناکی در آمریکا سخن بگوییم که در آن، رای مردم میان لابی سیاستمداران خاص به فراموشی سپرده می‌شود.

در چنین ساختار متقلبانه و معیوبی، فردی مانند ترامپ رسما و صراحتا از یک مقام ایالتی می‌خواهد با جابه‌جایی آرا به سود وی، پیروزیش را در انتخابات ریاست‌جمهوری تضمین کند.

ساختار انتخاباتی آمریکا، به صورت سنتی و سیستماتیک متقلبانه بوده و بر اساس تجمیع آرای شهروندان شکل نگرفته است.

در ساختار کالج الکترال، هر ایالت بر حسب جمعیت و اهمیت خود، امتیاز الکترال خاصی دارد و فراتر از آن، اگر نامزدی حتی یک رای بیشتر نسبت به نامزد دیگری در یک ایالت به دست آورد، کل آرای الکترال آن ایالت را به حساب خود واریز می‌کند.

در این ساختار، در نهایت آرای مخالف نامزد پیروز در یک ایالت نیز به آرای موافق تبدیل شده و امتیاز آنها به سبد حزب برتر واریز می‌شود. همین ساختار شکننده باعث شده است در سال‌های۲۰۰۰ و ۲۰۱۶میلادی، جمهوریخواهان به رغم کسب آرای عمومی کمتر، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند.

اما بخشی از ماجرا نیز به بعد از برگزاری انتخابات باز می‌گردد؛ جایی که از دادگاه‌های ایالتی و دیوان‌عالی آمریکا گرفته تا مجلس نمایندگان و مجلس سنا و فراتر از آن، مجمع رای‌دهندگان الکترال می‌توانند بدون استناد به هیچ مدرکی، رای مردم را باطل کنند و حتی نسبت آرا را میان نامزدهای برنده و بازنده تغییر دهند.

حنیف غفاری - دبیر بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها