یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: در کودکان، ابتلا به کرونا بیشتر شبیه سرماخوردگی است اما بیمارانی که به نوع شدید مبتلا شده‌اند از علائم سرماخوردگی فاصله می‌گیرند و سرفه، علائم گوارشی و بعضا علائم عصبی مانند تب و تشنج را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۹۹۳۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر سید محمدرضا میرکریمی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، در تمام دنیا تمایل عمومی به سمت این بود که این بیماری مختص بزرگسالان و به ویژه سالمندان است و بیشتر این گروه را درگیر می‌کند اما به مرور با پیشرفت بیماری در تمام جوامع و تبدیل شدن آن به پاندمی، مشخص شد که اطفال نیز درگیر می‌شوند و در کشور ما نیز به تدریج مراکز درمانی اطفال مجبور شدند بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تفاوت چندانی بین کرونا در اطفال و بزرگسالان وجود ندارد. کرونا در کودکان در بسیاری از اوقات مانند بزرگسالان با تابلوی بالینی بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی ساده و بعضا اسهال و استفراغ، تب و تشنج و ضایعات پوستی و در موارد شدیدتر با بیماری‌های اختصاصی‌تر دستگاه‌ های مختلف بروز پیدا می‌کند.

میرکریمی ادامه داد: کودکان بیشتر از بزرگسالان به نوع بدون علامت بیماری مبتلا می‌شوند. ۸۰ درصد افراد بالغ و ۹۵ درصد کودکان به نوع خفیف یا بدون علامت این بیماری مبتلا می‌شوند بنابراین تنها ۵ درصد کودکان به نوع شدید یا متوسط بیماری مبتلا می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کودکان بدون علامت یا کم علامت بدون اینکه توجه کنیم، می‌توانند ناقل بیماری باشند.

وی بیان کرد: اگر در خانواده‌ای یک فرد با بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد، حتی اگر کودکی علائم سرماخوردگی گذرا داشته باشد باز هم باید موضوع جدی گرفته شود زیرا ابتلای افراد دارای بیماری زمینه‌ای به کرونا، خطرناک است.

میرکریمی عنوان کرد: مبتلایان به سرماخوردگی در اغلب اوقات نیاز به درمان خاصی ندارند اما اگر دارای بیماری زمینه‌ای باشند باید این موضوع جدی گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر عفونت‌ های ویروسی وجود دارد؛ در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که سرفه به ویژه سرفه خشک و طولانی‌مدت یکی از علائم اختصاصی‌تر کرونا نسبت به برخی دیگر از علائم است. لرز بدون تب نیز یکی دیگر از علائم جدی‌تر کرونا است.

این فوق تخصص ریه کودکان ادامه داد: اینکه همزمان، علائم دیگری مانند اسهال و استفراغ، ضایعات پوستی، یا شکم درد بروز پیدا کنند، در عفونت‌های تنفسی معمول نیست و باید جدی گرفته شوند.

میرکریمی ادامه داد: عطسه، آبریزش بینی و یا سرفه نیز علائم آلرژی هستند که با هر عفونت تنفسی مشتعل می‌شوند و طول می‌کشند اما کرونا یافته‌های بیشتری از علائم دارد که باید به آنها دقت شود.

وی گفت: در کودکان، ابتلا به کرونا بیشتر شبیه سرماخوردگی است اما بیمارانی که به نوع شدید مبتلا شده‌اند از علائم سرماخوردگی فاصله می‌گیرند و سرفه، علائم گوارشی و بعضا علائم عصبی مانند تب و تشنج را تجربه می‌کنند. هر چه بیماری شدیدتر می‌شود، علائم شبیه سرماخوردگی نیز کمتر مشاهده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روش‌های تشخیص کرونا در اطفال بیان کرد: تفاوتی بین تست‌های تشخیصی در اطفال و بزرگسالان وجود ندارد. بیماری التهاب چند سیستمی در کودکان وجود دارد که ممکن است موجب تظاهرات جلدی شود و چندین ارگان را درگیر کند. در این مورد معمولا PCR مثبت نمی‌شود و معیارهای بالینی برای تشخیص وجود دارد که اگر این معیارها مشاهده شود می‌گوییم که کودک دچار ویروس کرونا شده است.

وی گفت: این بیماری قبلا به سندرم کاوازاکی شناخته می‌شد و امروز حدس می‌زنیم ویروس‌ها یکی از علت‌های بروز این بیماری باشند. با شیوع کرونا، این بیماری در کودکان زیاد شد و در بررسی‌ها مشخص شد که این کودکان قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند و در فاز بهبودی این بیماری، التهاب چند سیستمی یا شبه سندرم کاوازاکی دارند.

این فوق تخصص ریه کودکان عنوان کرد: برای تشخیص کرونا، از تست آنتی‌ بادی استفاده نمی‌شود. این تست‌ها بیشتر برای کارهای تحقیقاتی و تعیین میزان آنتی‌ بادی در فرد مبتلا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برای التهاب چند سیستمی از پادتن استفاده می‌شود که یکی از معیارها برای اثبات عارضه کرونا است. ردپای کرونا از طریق پادتن‌ها شناسایی می‌شود.

وی افزود: شانس ابتلا به نوع شدید کرونا در کودکان دارای بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری‌های ریوی مادرزادی، قلبی، کلیوی و نقص ایمنی و بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند افزایش می‌یابد.

میرکریمی با اشاره به چگونگی شرایط بستری کودکان مبتلا به کرونا، تصریح کرد: کودکان مبتلا به کرونا که با علائم شدید مراجعه می‌کند یا علائم بیماری تنفسی یا سندرم التهاب چند سیستمی دارند، بستری می‌شوند. کودکان دارای بیماری زمینه‌ای نیز در صورت لزوم بستری می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای کودکان ضروری است، تصریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک را برای همه کودکان ضروری دانست اما بعد به این نتیجه رسیدند برای اینکه در تنفس کودکان زیر دو سال مشکلی پیش نیاید، از ماسک استفاده نکنند بنابراین استفاده از ماسک برای کودکان بالای دو سال الزامی است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها