هر آنچه باید و لازم است در مورد اولاپلکس تراپی بدانید

اولاپلکس تراپی ؛ همان راز زیبایی موهای هالیوودی ها

همه چیز درباره ترس از ارتفاع و علائم

درمان های ساده آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع که به آن آکروفوبیا یا بلند هراسی نیز گفته می شود در اکثر انسان ها وجود دارد ولی ترس از ارتفاع درجات مختلفی دارد و برای درمان آن راه کارهایی وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۹۵۵۵۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، نگاه کردن از ارتفاع به سطح زمین طبیعتا احساس ترس ایجاد می کند اما برای برخی افراد، ترس از مکان های مرتفع به اندازه ای زیاد است که قادر به تحمل آن نیستند . ترس از ارتفاع درجات مختلفی دارد، برخی افراد به سختی آن را مدیریت می کنند و برخی دیگر برای کنترل این ترس مجبور به مصرف دارو هستند. در این بخش از بهداشت و سلامت به علائم ترس از ارتفاع و راه کارهای مقابله با آن می پردازیم .

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع

ترس های مرتبط با ارتفاع و بلندی

اکروفوبیا یا همان ترس از ارتفاع  :

یکی از رایج ترین ترس های جهان، اکروفوبیا است. شخص مبتلا به اکروفوبیا در موارد شدید فقط قادر به کار روی سطح زمین هستند.

آئرواکروفوبیا(ترس از پرواز) :

آئرواکروفوبیا به ترس از قرار گرفتن در مکانهای مرتفع و باز مانند بالای کوه ، بالون های هوای گرم و یا حتی هواپیما گفته می شود .

ترس از پرواز

ترس از سرگیجه :

ترس از سرگیجه نباید با ترس از ارتفاع اشتباه گرفته شود. در این مورد فرد مستقیما از ارتفاع نمی ترسد اما از سرگیجه ناشی از ارتفاع هراس دارد .

ترس از کوهنوردی :

ترس از کوهنوردی ترسی شدید از بالا رفتن یا پایین آمدن از ارتفاع زیاد به ویژه پله ها، دامنه ها یا نردبان است .

ترس از پله :

ترس از پله، ترسی شدید است که فرد بدون بالا رفتن از ارتفاع و تنها با دیدن آن ، در او ایجاد می شود.ممکن است حتی فرد از ارتفاع بالا نرود و تنها با دیدن آن احساس ترس در او ایجاد شود . با دیدن یا مشاهده پله ها ،شیب ها رخ می دهد. ممکن است حتی فرد مجبور نباشد از ارتفاع بالا برود، اما فقط با دیدن آن می ترسد .

ترس از پله

علائم ترس از ارتفاع یا بلند هراسی

علائم ترس از ارتفاع در افراد مختلف، متفاوت است، اما برخی از علائم چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک میخوانید تا حدودی در همه افراد مشترک است که می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • لرزیدن
  • نفس نفس زدن
  • گریه کردن
  • جیغ زدن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس وحشت
  • از دست دادن موقتی برخی از عملکردهای بدن (بی حسی)
  • افتادن با زانو یا چسبیدن به کسی یا چیزی
  • افزایش ضربان قلب
  • درد قفسه سینه
  • ترس از مردن
  • افزایش تعریق
  • سرگیجه

سرگیجه

چه علل و عواملی باعث ترس از ارتفاع می شود؟

آسیب روحی :

آسیب روحی می تواند در اثر سقوط از ارتفاع یا مشاهده صدمه شخص دیگری ایجاد شود .

ژنتیکی :

همه ما بطور ذاتی از ارتفاع ترس داریم و با 2ترس( ترس از افتادن و صداهای بلند) متولد می شویم. این ترس یک ضرورت در تکامل است که ما را را از خطر دور نگه می دارد.

ترس از بلندی

چگونه به این اشخاص کمک کنیم؟

وقتی فردی از ارتفاع می ترسد، متقاعد کردن او فایده ای ندارد زیرا در چنین شرایطی قادر به پردازش منطقی اطلاعات نخواهد بود. بهترین کار این است که با او همدری کنید و اطمینان خاطر دهید که در معرض خطر نیست و دراسرع وقت او را به سطح زمین بر می گردانید.

نکات مهمی که در این شرایط باید رعایت کنید:

  • شخص را همراهی کنید
  • اجازه ندهید دیگران تجمع یا سر و صدا ایجاد کنند
  • فرد را به فضایی آرام منتقل کرده و با جملات کوتاه با او صحبت کنید
  • تا حد ممکن آرام باشید

علت ترس از بلندی

درمان ترس از ارتفاع ، اکروفوبیا

درمان های مختلفی برای ترس از ارتفاع وجود دارد که به تغییر این افکار می پردازند. رایج ترین روشها برای درمان ترس از ارتفاع عبارتند از :

  • گفتگو درمانی (مشاوره)
  • هیپنوتیزم درمانی
  • برنامه نویسی عصبی-زبانی (NLP)
  • رفتار درمانی شناختی (CBT)
  • تکنیک آزادی عاطفی (EFT)
  • مواجهه سازی
  • همچنین تکنیک غوطه ور درمانی با قرار دادن تدریجی فرد در معرض چیزی که از آن می ترسد، به بهبود او کمک می کند زیرا با از بین بردن حساسیت نسبت به وضعیتی که از آن ترس وجود دارد ، می توان ترس را کاهش داد .
  • دارو

در برخی مشاغل ( کار در ساختمان های بلند ، خلبانی ، کادر پرواز و...) افراد مجبور به قرار گرفتن در ارتفاعات هستند، بنابراین در چنین شرایطی می توان با مصرف دارو، سطح اضطراب را مدیریت کرد. اگرچه داروها ،روش قطعی برای درمان نیستند اما می توانند ترس افراد را مدیریت کنند. البته مصرف این داروها باید تحت نظارت پزشک باشد .

مصرف قرص

درمان های طبیعی

برخی افراد درمان های مکمل را برای غلبه بر ترس موثر می دانند. دوره های مدیتیشن ، طب سوزنی ، مصرف داروهای گیاهی و حتی تغذیه ی مناسب همگی روش های جایگزین برای درمان هستند که می توانند برای بهبود سلامتی مفید باشند .

دریابید ترس شما از ارتفاع تا چه اندازه است:

ابتدا دریابید ترس شما از ارتفاع تا چه اندازه است، اگر حتی با فکر کردن به ارتفاع احساس استرس شدیدی به شما دست می دهد و دچار تپش قلب، فشار خون شده و بدنتان عرق می کند و یا اگر شغلی را به دلیل اینکه در بالای یک طبقه مشخص قرار گرفته است، رد کرده اید و به طور کلی ترس از ارتفاع شما را از کار، آرامش و یا انجام کارهایی که دوستشان دارید باز داشته است، باید بدانید که ترس از ارتفاع شما جدی و به فوبیا تبدیل شده است و ممکن است به درمان و دارو نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است ترس شما از ارتفاعات جدی نباشد در این صورت می توانید به راحتی با اندکی تمرین، هرگونه ناراحتی را کاهش داده و احساس راحتی کنید. 

گرفتن نبض

ترس از ارتفاع خود را ساده تصور نکنید:

اگر ترس از ارتفاع شما زیاد است، باید بدانید این موضوع را نباید تحمل کرده و با آن مدارا کنید، بلکه این یک وضعیت واقعی است. مدارا کردن استراتژی خوبی برای زندگی با یک فوبیای واقعی نیست. هرگز ترس خود نسبت به ارتفاع را با یک ظاهرسازی صوری مخفی نکنید زیرا اینگونه دچار استرس شدیدی خواهید شد. برای شروع غلبه بر ترس خود راه های درمانی را امتحان کنید و  با پزشک، روانپزشک یا درمانگری با تجربه ملاقات کنید.

فعالیت های آرامش بخش انجام دهید:

برای اینکه چگونگی تأثیر ترس و اضطراب بر زندگیتان را تحت نفوذ خود قرار دهید، فعالیت های آرامش بخش از قبیل یوگا یا مراقبه انجام دهید. در زمانی که شما در وضعیت ترس قرار دارید، یک تمرین تنفسی عمیق انجام داده و زمانی را در کلاس یوگا بگذرانید. برای تنظیم فرایندهای فیزیولوژیکی مرتبط با ترس و اضطراب ورزش منظم انجام دهید و خواب کافی و رژیم غذایی سالم داشته باشید. پیاده روی منظم و پرهیز از خوردن غذاهای چرب کمک کننده است.

یوگا

کافئین را از رژیم غذاییتان حذف کنید:

اضطراب یکی از علائم ترس از ارتفاع است . در بخش های مختلف بهداشت و سلامت نمناک بارها اشاره کرده ایم که مصرف کافئین سبب افزایش اضطراب شما خواهد شد پس اگر می خواهید اضطراب خود را کاهش دهید، مصرف کافئین را محدود کنید و یا کافئین مصرف نکنید. کاهش کافئین سبب کاهش عصبانیت و آرام تر شدنتان می شود. 

نوع درمان خود را انتخاب کنید:

شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع درمان، بهترین گزینه برای شما است. معالجه ممکن است همراه با درمان دارویی و یا بدون آن صورت پذیرد. هر برنامه درمانی باید به شما کمک کند تا به راحتی و به تدریج، ترس خود را کاهش دهید و کنترل اضطراب خود را به دست بگیرید. 

مراجعه به پزشک

درمانگر مناسبی پیدا کنید:

درمانگر یا مشاوری را بیابید که در حوزه ی تخصصی اش، برای درمان تخصصی فوبیا/ اضطراب دارای مجوز باشد.قبل از شروع برنامه ی درمانی، به گواهینامه ی درمانگرها و مشاورانی که می خواهید با آنها کار کنید، توجه نمایید. 

درمانگر شما باید به اندازه ی کافی فعالیت و سابقه ی کار داشته باشد و باعث ایجاد رضایت و سلامت در بیماران سابق خود شده باشد. متخصصین معتبری را انتخاب کنید که از تکنیک های مدرن و علمی استفاده می کنند.

با درمانگر خود کاملاً صادق باشید :

بعد از یافتن درمانگری مناسب ترس خود را برای او شرح دهید. با درمانگر خود کاملاً صادق باشید. هرچقدر که اطلاعات بیشتری را ارائه دهید، درمان شما راحت تر خواهد بود. از درمانگر خود بپرسید چه کارهایی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید خودداری کنید.

صحبت با پزشک

تکنیک های کنترل اضطراب را بیاموزید:

یاد بگیرید چگونه باید با اضطراب خود مقابله کرده و آن را کنترل کنید. شما باید به طور متفاوتی با مشکلتان روبرو شوید و شروع به تمرکز بر افکار و احساساتتان کنید. انجام برخی امور سبب می شوند شما بیشتر در آرامش باشید پس کارهای آرامبخش انجام دهید.

تکنیک های ذهنی تان را تقویت کنید:

بسیاری از درمانگرها، به شما توصیه می کنند برای غلبه بر ترس از ارتفاع فعالیت هایی مانند تمرینات تنفسی، آزمون های فکری و ... را در خانه به منظور تقویت تکنیک های ذهنی و جسمانی که به شما آموزش داده اند، انجام دهند. هر روز الگوهای منفی ذهنی خود را به چالش کشیده و روز به روز استراتژی های مقابله ای را در برابر آنها به کار بگیرید.

تمرین تنفسی

در خصوص داروهای ترس از ارتفاع تحقیق کنید:

پزشک ممکن است برای درمان ترس از ارتفاع برای شما داروهایی تجویز نماید اما هر پزشکی با تمامی داروهایی که برای درمان ترس از ارتفاع در دسترس می باشند، آشنا نخواهد بود. بنابراین شما می توانید تحقیقاتی را در مورد این داروها انجام دهید. نگرانی هایتان را با پزشک خود در میان بگذارید.

ممکن است ترس شما ناشی از بیماری دیگری باشد:

ترس از ارتفاع ممکن است علتی فیزیولوژیکی داشته باشد نه یک علت روانشناسی. در برخی از بیماران، ترس از ارتفاع ممکن است ناشی از ناتوانی درک نشانه های تصویری و فضایی در ارتفاع های بالا باشد. ممکن است افراد مبتلا در در همان جایی که اهمیت چنین اطلاعاتی افزایش می یابد، احساس ناراحتی یا سرگیجه کنند و در تعیین موقعیت مکانی پدیده هایی که با آن سرو کار دارند، دچار اشتباه گردند.

همه گزینه ها را در نظر بگیرید:

برای درمان به سمت روش هایی بروید که با عناوینی مانند «جایگزین»، «مکمل» یا «تلفیقی» شناخته می شوند. طب سوزنی، تمرکز ذهن و بدن که واکنش های آرامش بخش را افزایش می دهند، تجسم ذهنی تعلیم داده شده (از سوی پزشک یا روانشناس) به منظور مشغول ساختن ذهن در طی فرایند درمان و بهبودی، حساسیت زدایی از حرکات چشمی و پردازش مجدد بیوفیدبک از جمله این روش ها هستند. 

طب سوزنی

بدون دریافت کمک و یا آماده سازی با ترستان روبرو نشوید:

برخلاف تصورات دیگران هل دادن افراد دچار ترس از ارتفاع هیچ تاثیری نداشته حتی ممکن است ترس را تشدید کند. پس این افراد نباید ناگهانی و بدون دریافت کمک و یا آماده سازی با ترسشان روبرو شوند. این افراد تا زمانی که ترس را به طور کامل درک نکرده اند و بدون انجام درمان ابتدایی ترس نباید در معرض ارتفاع قرار گیرند.

به تدریج با ترس خود مواجه شوید:

  • به تدریج با ترس خود روبرو شوید و کم کم خود را در معرض ارتفاعات بالا قرار دهید. مثلا برای مطالعه کردن به بالکن خانه تان روید یا از یک تپه کوچک بالا رفته و از بالا به پایین نگاه کنید. رفته رفته می توانید به ارتفاعات بالاتری روید مثلا با دوستان خود به کوه روید. با صبر و حوصله، خواهید توانست بر ترس خود غلبه کنید و موفقیت کسب کنید. حتی ممکن است پس از چند ماه بتوانید از بانجی جامپینگ بپرید. در آخر چند پیشنهاد برای کسانی داریم که می خواهند با ترسشان روبرو شوند:
  • برای کمک به رفع ترس از ارتفاع فکر کنید در ارتفاع قرار ندارید، بلکه بر روی زمینی مسطح ایستاده اید.
  • از تخته های شیرجه در استخر شنای محل زندگی خود استفاده کنید. از سطح پایین شروع کرده و به تدریج به سوی سطوح بالاتر بروید.
  • هنگام خروج از بالکن یا از پنجره ی ساختمانی بلند از زیبایی منظره لذت ببرید.
  • اگر در بالکن یا فضای بازی حضور دارید که ممکن است سقوط کنید، نرده ها یا حصار ها را در دستان خود نگه دارید تا ایمنی و امنیت را برای خود در آن موقعیت به وجود آورید.
  • با افرادی که هر روز در ارتفاع زیاد کار می کنند، مانند:  شوینده های پنجره، کارگران ساختمانی، تپه نوردان، خط بان راه آهن، سنگ نوردان، گلایدر سواران، خلبانان، کوهنوردان، رانندگان جرثقیل و... صحبت کنید. 
  • از یک درخت با کمک یک مراقب بالا بروید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها