اسلام برای ناهنجاری های جنسی چه درمانی را توصیه میکند؟

درمان ناهنجاری های جنسی از منظر اسلام

در جوامع مختلف ، همواره نیروهای کنترل کننده فراوانی وجود دارند که سعی در کنترل افراد منحرف و خطاکار می کنند. حال باید دید از دیدگاه اسلامی، چه راه هایی برای پیشگیری از وقوع ناهنجاری های جنسی ارائه شده و چگونه افراد منحرف ، کنترل می شوند تا انحرافات جنسی ، به افراد دیگر منتقل نشود و انحرافی به وقوع نپیوندند.
کد خبر: ۱۲۸۷۴۳۸

درمان ناهنجاری های جنسی از منظر اسلام

به گزارش جام جم آنلاین؛ مسلم است که پیشگیری از درمان آسان تر است. کسی که غرق در انحرافات جنسی شده است ، مشکل می توان و را به راه راست برگرداند و از وی رفتارهای به هنجار انتظار داشت. از حضرت سلیمان ـ علی نبینا و علیه و آله السلام ـ نقل شده که می فرماید: « غلبه کردن کسی که در هواهای نفسانی اش غرق شده،  مشکل تر است از کسی که بخواهد به تنهایی شهری را فتح کند».( میزان الحکمه، ج 14، ص6708)

به همین دلیلِ مشکل بودن مقابله با تمایلات نفسانی است  که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرمایند: « أَشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَوَاهُ: شجاع ترین مردم کسی است که بتواند بر هواهای نفسانی خویش غلبه کند.»( معانی الاخبار، ص 195 )

اصولا شخصیت آدمی  به این است که توانمندی پیدا کند تا نگذارد تمایلات ، به نابه هنجاری ها( به ویژه ناهنجاری های جنسی ) تبدیل شود. امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام ـ می فرمایند« : کوشش افراد نجیب و با شخصیت ، این است که خود را از تمایلات شهوی و غضبی ، باز دارند.» ( غررالحکم و درر الکلم، ج4،ص 89) 

همچنین می فرمایند:« مُجاهَدَةُ النَّنفسِ شِیمَةُ النُّبَلاءِ.: روش افراد با شخصیت ، این است که با تمایلات نفسانی نا به جا ، مبارزه کنند.»( غرر الحکم و دررالکلم، ج 6، ص 124) 

برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابه هنجار جنسی و در مان آن و کنترل خود از انحرافات ، شیو های بسیاری در متون دینی مطرح گردیده اند، که به تعدادی از انها اشاره می شود: 

 

مراقبه های فردی:

1.خویشتنداری: هر فردی باید توجه داشته باشد که تاثیر پذیری از محرک ها و تسلیم شدن در برابر خواهش ها و تمایلات جنسی ، با عزت وکرامت انسانی ، سازگارنیست. بر عکس ، خویشتنداری از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام  ـ با اشاره به اینکه کسی که احساس بزرگی و کرامت دارد ، به امیال و شهوات انحرافی توجهی ندارد، می فرمایند: « کسی که خودش را با کرامت و شریف بداند ، توجه به امیال و شهوات خارج از نیاز طبیعی را پستی و خواری تلقی می کند. »( نهج البلاغه، حکمت 449)

همچنین در حکمت 245 نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام  ـ می فرمایند: « هنگامی که نفس انسان قوی شود، شهوتش کاهش می یابد.»

درمان ناهنجاری های جنسی از منظر اسلام

2.ذکر و توجه: توجه به خدا و درک آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهایی که بشر را از آن نهی کرده است، حیا و ترسی را در فرد پدید می آورد که می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. امام باقر ـ علیه السلام ـ در تفسیر آیه « وَ لِمَن خَافَ مَقَامَ رَبِّه جَنَّتانِ» فرمودند: « مراد از آیه ، فردی است که می خواهد با حرص و ولع ، به تمایلات شهوانی و انجام دادن عمل معصیت ، هجوم ببرد.زمانی که مقام و موقعیت خدا به او یاد/اوری می شود، آن گناه را از ترس خدا رها می کند.(بحارالانوار، ج 8،ص 218)

امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز می فرمایند:« با استمرار بخشیدن به یاد خدا و توجه به لزوم پیروی از دستورهای او، ریشه هایی که سرچشمه امیال شهوانی اند، بکَنید.» ( بحارالانوار، ج 74،ص35)

 

3.توجه به چگونگی ارتباط با نامحرم: گفتگوی بیش از حد ضرورت با جنس مخالف، ارتباط های مکرر، گرم گرفتن ها و خودمانی شدن ها، چشم چرانی، همگی، زمینه کشش به شهوات و رفتارهای جنسی را فراهم می سازند. فرد برای پیشگیری از تمایلات شهوی و انجام یافتن انحرافات جنسی، از این زمینه های محیطی باید دوری کند، و نگذارد شرایطی فراهم شود که تحریکات و کشش های جنسی ، در او تشدید گردد و با فشار تمایل درونی ، به رفتارهای نابه هنجار روی بیاورد. از این رو در احادیث ، به برخی از این زمینه ها ، گوشزد شده است.(تربیت جنسی ، ص 402)

 امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام  ـ می فرمایند:« در سلام کردن به زنان، شما مردان آغازگر نباشید، و آنان را به غذا خوردن  با شما فرانخوانید، زیرا که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود:زنان با تانی و ناز سخن می گویند و بدن آنها عورت است.با پرهیز گفتگو با آنان ، از این نوع ابراز کلامی آنها جلوگیری کنیدو آنچه را که باید از بدن آنها از دیدگان نامحرمان مستور بماند ، با ماندن آنها در خانه ( و عدم مراوده با مردان) پیشگیری نمایید.( وسایل الشیعه، ج 20، ص 66)

از جمله عوامل زمینه ساز نا به هنجاری های جنسی ، پشت سر زنان حرکت کردن و نگاه به آنان است. به دلیل کشش جنسی این رفتار است که حضرت داوود ـ علی نبینا و آله و  علیه السلام ـ به فرزندش فرمود:« ای فرزندم! پشت سر شیر درنده و مار سیاه گزنده ، حرکت کن، ولی پشت سر زن حرکت نکن.» (وسائل الشیعه، ج 14، ص275)

از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسیدند: آیا جایز است که زن را از پشت سر ورانداز کرد؟ امام فرمودند: آیا حاضرید که مردی به همسر شما این گونه نگاه کند؟ پس هر چه برای خود می پسندید ، برای دیگران هم بپسندید.و فرمود: کسانی که به پشت زنان نگاه می کنند چه تضمینی وجود دارد که به پشت زنانشان نگاه نشود.(مستدرک الوسائل ، ج14،ص 273)

 

4.کامل شدن عقل: کمال عقلی باعث می شود که فرد، در ارزیابی هایش به بی ارزشی امیال شهوی توجه کند و محرکی برای انجام دادن آنها نداشته باشد.از این رو امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام  ـ می فرمایند:« کسی که عقلش به تدریج کامل می شود، به امیال و خواسته های شهوی ، بی توجه می گردد.»(غرر الحکم،ح 4054)

هرگاه حکمت و ارزیابی فرد قوی و توانمندانه انجام شود، میل شهوی او آنقدرسست و ضعیف می گردد که نمی تواند باعث انجام شدن رفتارهای انحرافی در فرد می گردد.

درمان ناهنجاری های جنسی از منظر اسلام

5.توجه به همسر و استمداد از خدا: امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام  ـ در این خصوص می فرمایند: « هنگامی که یکی از شما مردان زنی را دید که جذب نگاه به او شد، متوجه همسر خود شود، و بداند آنچه را که دیده ، زنش نیز داراست. پس شیطان را به دل خود راه ندهد و چشم به آن زن ندوزد. اما اگر مرد همسر ندارد، برود دو رکعت نماز بخواند و حمد خدای را بسیار به جا بیاورد و بر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ صلوات بفرستد و از خداوند بخواهد که به فضل و رحمت خویش، او را بی نیاز گرداند. همانا خداوند به رحمت خود، آرزوی او را برآورده خواهد کرد.(تحف العقول، ص 125)

 

6.مشارطه و محاسبه: در احادیث بسیاری به مواظبت از عملکرد خویش امر شده تا با حسابرسی و ارزیابی نسبت به آنچه انجام گرفته و با مراقبت های پی در پی ، تعهدات شرعی فرد با خدا و خودش عملی گردد و فرد، به نابه هنجاری ها روی نیاورد. رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ در این خصوص می فرمایند:« صبح و شام در یاد خدا بودن، بهتر از این است که شمشیرها برای جهاد در راه خداوند عزوجل شکسته شود. یعنی آنکس که اول صبح با یاد خدا ، حساب نفس خود را می رسد و به خاطر می آورد کارهای بدی را که در شب انجام داده، از خدا آمرزش می خواهد و توبه می کند. صبح که ازمنزل خارج می شود و به دنبال کار روزانه اش می رود ، گناهانش ریخته و تخلفاتش بخشیده شده است. کسی که اول شب ، خدا را به یاد می آورد و برای حسابرسی، به نفس خودمراجعه می کند و متوجه می گردد که امروز بر خود ستم روا داشته و از فرمان اله ی سرپیچی نموده است ذکر حق می گوید و از پیشگاه الهی طلب آمرزش می کند. سپس به نزد خانواده خود می رود، در حالی که گناهانش بخشیده شده اند.»(وسائل الشیعه، ج 16، ص 97)

 

7.پرهیز از چشم چرانی: در اهمیت مراقبت از نگاه حرام و نقش اساسی آن در پیشگیری از نابه هنجاری ها، امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام  ـ بیانات فراوانی دارند: از جمله ؛ « کسی که از محارم الهی چشم فرو می بندد ، تاسفش نسبت به ندانم کاری هایش کاهش می یابد و از تلف شدن نیرویش مصون است.»(غررالحکم و دررالکلم، ح 9125)

چشم بستن از حرام الهی برکات و آثار بسیاری با خود به همراه دارد: درک لذت عبادت، درک لذت ایمان، امان یافتن از حسرت و هلاکت، آرامش دل، تضمین بهشت  ، مصونیت از زنا، گریان نبودن در قیامت و....از جمله این خیرات است.

 

نتیجه

توجه به دستورات اسلام و مطالعه در این رابطه و تلاش و مجاهده برای عملی نمودن دستورات اسلام حداقل در حوزه فردی موجب مصونیت گناه و راحتی جان می گردد. اگر هر فرد در جامعه به پیامدهای عملکرد خود دقت نموده و متوجه این باشد که عمل او بر جامعه اثر مستقیم دارد و با خود مراقبتی مانع بروز ناهنجاری گردد شاهد جامعه ای خواهیم بود که ارمغانی جز آرامش برای اعضای خود ندارد.

نگارنده: ز، فیاضی 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها