متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

اهمیت حیاتی استفاده از ویتامین D و پروبیوتیک ها

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران می گوید که با درست کردن نوع تغذیه انسان نه تنها به کرونا که به کل بیماری های فصلی مبتلا نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۷۸۳۵۳

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر ضیاالدین مظهری نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی و متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اهمیت نقش تغذیه در تقابل با بیماری خطرناکی همچون کرونا به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در مواردی که می توان سیستم ایمنی بدن را چنان پایدار کرد که در قبال همه بیماری ها مقاوم باشد فقط به لذت جویی و لذت اندوزی و همین طور شب بیداری ها و روز خوابی ها توجه می شود تا سیستم ایمنی از توانمندی لازم برای دفاع از بدن برخوردار نباشد. به همین دلیل است که ما متخصصان تغذیه همواره توصیه می کنیم که به سه اصل طلایی تغذیه که تناسب در خوردن، تعادل در انتخاب مواد غذایی و تنوع است، توجه شود. تنوع یعنی تمامی ریز مغذی ها و درست مغذی هایی که سازنده بدن و تولید کننده انرژی برای حرکت، رشد و دفاع است وارد بدن شود. 

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: در بین ریز مغذی ها 13 ویتامین وجود دارد که قسمتی از آنها بسیار اهمیت دارند. چهار تا از آنها محلول در چربی و 9 تای آنها محلول در آب است. یکی از آنها نیز ویتامین D است. این ویتامین بسیار مهم است و جذب کلسیم را انجام می دهد تا افراد دچار پوکی استخوان نشوند. یافته های جدید نشان داده است که ویتامین D نه تنها در جذب کلسیم و متابولیسمی کردن آن در استخوان ها و اسکلت بدن نقش بارزی دارد که یکی از عوامل ضدافسردگی هم به شمار می رود. علاوه بر این ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند و می تواند از بروز عواملی که منجر به سرطانی شدن سلول های بدن می شود جلوگیری کند. برخی از رادیکال های آزاد منجر به جهش سلول های بدن می شود که سرطان به همراه دارد اما ویتامین D در مقابل این جریان می ایستد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه ادامه داد: در عصر حاضر و در کل  ایران و جهان به علت گستردگی تکنولوژی و فراوانی ریزگردها در هوا و یا در کشورهایی که فاقد آفتاب هستند پیش ساز تهیه ویتامین D در بدن ساخته نمی شود. این ویتامین وقتی ساخته می شود که آفتاب به طور مستقیم به پوست بتابد و اگر این اتفاق نیفتد پروویتامین D و یا پیش ساز در بدن وظایف خود را انجام نمی دهد.

مظهری افزود: اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که مراجعه می کنند اعم از پیر و جوان و خرد و کلان و پولدار و فقیر دچار مشکلات عدیده ای هستند که یکی از مشکلات به فقدان و یا ناکافی بودن ویتامین D برمی گردد. فقدان برخی از ویتامین های دیگر نظیر آنهایی که خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم دفاعی دارند نیز دیده می شود از جمله ویتامین A. این ویتامین ها نقش زیادی در پیشگیری و طی کردن دوره ریکاوری بیماری ها از جمله کرونا دارند.

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران اذعان داشت: اکثر مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده اند. اگر افراد به مسئله خورد و خوراک و بهبود کیفی تغذیه خود دقت کنند ضریب ابتلای خود را بسیار پایین می آورند. اصلا نباید به صرف هزینه برای بهبود کیفیت غذا فکر کرد، این هزینه ها در بلند مدت نفع زیادی برای فرد دارد. اکنون هزینه های دوا و درمان بسیار بالاست. از سویی با توجه به شیوع و همه گیری ویروس کرونا، محیط بیمارستان ها به جای اینکه جان بخش باشند به دلیل عدم توان و رسیدگی جهت ضدعفونی کردن می تواند عامل انتشار بیشتر بیماری هستند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: اگر همتی وجود داشته باشد و به سیستم ایمنی بدن از لحاظ خورد و خوراک و خواب توجه شود عمل پیشگیری انجام می شود. با این روش نه تنها افراد به کرونا مبتلا نمی شوند که هیچ بیماری فصلی دیگر نظیر آنفولانزا، ذات الریه که در پاییز و زمستان تجلی پیدا می کند در افراد دیده نمی شود.  البته حرص، استرس، حسد و حسرت یکی از عواملی است که افراد را دچار همه بیماری ها از جمله کرونا می کند.

مظهری خاطرنشان کرد: در کنار این ویتامین ها باید از دانه ها ، مغزها و فیبرها به اندازه کافی استفاده شود. بسیاری از افراد گرایش به گوشت دارند این در حالی است که پروتئین های گیاهی، حبوبات و غلات، تخم مرغ ، سیب زمینی و ... بهتر می تواند سیستم دفاعی فرد را تقویت کند. این نوع تغذیه به عمر افراد اضافه می کند این در حالی است که استفاده از پروتئین های حیوانی (به غیر از ماهی و آبزیان) عمر افراد را کوتاه می کند.

وی اذعان داشت: فردی که به کرونا مبتلا می شود باید بدن خود را بازسای کند. ابتدا باید به این نکته توجه داشت افرادی که مبتلا به این ویروس شده اند حتما در آینده باید بدانند این نوع بیماری برگشت پذیر است و شش یا هفت ماه آینده فرد در صورت در معرض قرار گرفتن این ویروس مجددا مبتلا می شود.

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: فردی که به کرونا مبتلا شده باید تمامی نوشیدنی هایی مثل نوشابه و شربت را کنار بگذارد و نوشیدن فراوان آب را در اولویت قرار بدهند. نوشیدن آب چیزی است که بسیار روی آن تاکید می کنم. آب نه تنها دو سوم بدن را تشکیل می دهد بلکه در تمام ساختارهای هضم، جذب و سم زدایی فعالیت شگرفی دارد.

این متخصص تغذیه بیان داشت: افراد باید گرایش به مصرف مواد غذایی پیدا کنند که حاوی پروبیوتیک باشد. میکروب های مفیدی در بدن وجود دارند که در آخر روده باریک استقرار دارند و شامل 800 خانواده هستند. 50 درصد از این میکروب ها را پروبیوتیک ها تشکیل می دهند و باقی مانده پاتوژن و بیماری زا هستند. اگر از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده کنیم در مقابل بسیاری از بیماری ها دارای مصونیت می شویم. این پروبیوتیک در شیر مادر هم وجود دارد و کودکی که از شیر مادر خود تغذیه می کند کمتر دچار بیماری می شود.

مظهری ادامه ادامه داد: افراد بهبود یافته از کرونا از دوغ ها و ماست های طبیعی استفاده می کنند. حتی برخی از شکلات ها نیز با پروبیوتیک غنی شده اند. استفاده از آبزیان نیز بسیار اهمیت دارد. این نوع ماده غذایی ضدسرطان است و بازدارنده بیماری های ویروسی نیز به شمار می رود. امگا 3 هم التهاب های بدنی را کم می کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: استفاده از سبزیجاتی که دارای رنگ های قرمز، سبز تیره و یا نارنجی هستند بسیار مفید است. این سبزیجات به ترمیم و بازسازی آسیب های ویروس کمک می کنند.

وی اظهار داشت: از منابع گیاهی در رژیم های غذایی خیلی بیشتر باید استفاده شود. از منابع حیوانی می توان از لبنیات، تخم مرغ استفاده کرد. تخم مرغ ارزش بیولوژیکی کمی دارد اما وقتی با سیب زمینی به صورت کوکو و یا شامی در می آید تلفیق غذایی ارزش آن را بالا می برد. در افرادی که بی اشتها هستند میل کردن سوپ هایی توام با گوشت چربی گرفته توصیه می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: از منابع غذایی حاوی روی می توانم به آجیل ها اشاره کنم. در مجموع کلسیم، منیزیوم و روی با استفاده از منابع غذایی متنوع هرم غذایی تامین می شود.

وی تاکید کرد: وعده های غذایی باید سبک باشد، به خصوص شام. صبحانه اما باید متنوع و متعادل باشد و هر روز هفته نیز سبزیجات باید در وعده غذایی گنجانده شود.

مظهری گفت:  محصولات بیولوژیکی بسیار مهم است، این محصولات غذایی یعنی اینکه نه سم پاشی شده اند و نه عملیات دیگری روی آنها صورت گرفته است. این مواد غذایی میوه جات و سبزیجات فصلی هستند و می تواند تمام نیازهای فرد را در محیط بیماری زا تامین کند.  موجودات یک اکوسیستم بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند.        

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در پایان گفت: فرهنگ سازی در قبال بلای ویروس کرونا بسیار مهم است. ما باید فرهنگ غذای وارداتی را از سفره ایرانی پاک کنیم ودوباره به سمت مصرف غذاهای سنتی و عادات خوب غذایی ببریم. سفره اگر حاوی سبزیجات، ماست طبیعی و ... باشد یک تغذیه خوب را شاهد هستیم. با این سفره 70 نوع ریز مغذی جذب بدن می شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها