تحلیلگر مسائل لبنان درباره احتمال اینکه حریری جایگزین «ادیب» شود، گفت: فکر نمی کنم چون حریری متهم به فساد است و توافق بر روی حریری در این شرایط بسیار سخت است. حزب الله مخالفتی ندارد ولی حریری را کارآمد نمی داند.
کد خبر: ۱۲۷۸۰۰۶

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل لبنان در گفتگو با جام جم آنلاین درباره تحولات لبنان و کناره گیری«ادیب» نخست وزیر پیشنهادی لبنان گفت: لفظ برکناری مطرح نیست و کناره گیری عنوان می شود. ایشان هنوز دولت تشکیل نداده بود و در مرحله رایزنی برای تشکیل دولت بود. ادیب در یکی دو پست به بن بست خورد و توقعاتی داشت که براورده نشد در نتیجه ایشان از پذیرش تشکیل دولت انصراف داد.

وی ادامه داد: وزارت دارایی براساس آنچه که در یکی دو دولت قبل نیز شاهد آن بودیم جزو سهمیه 4 وزارت شیعیان است. البته تاکید می کنم که این موضوع نه براساس قانون و نه براساس سنت تاریخی است ولی برای خارج کردن این وزارت از دست شیعیان باید دلیلی وجود داشته باشد و دلیلی ندارد شیعه بی دلیل از این موقعیت دست بکشد.

این تحلیلگر اذعان داشت: در بخش شیعه وزارت دارایی جزو دو وزارتخانه ای بود که افراد آن توسط «نبیه بری» رییس جنبش امل معرفی می شد. آمریکایی ها در اقدامی نادرست آقای «علی حسن خلیل» را که نفر دوم جنبش امل است در لیست تروریستی قرار دادند و نبیه بری در واکنش به اقدام آمریکا او را به عنوان وزیر دارایی معرفی کرد. این به چالشی تبدیل شد و حریری و دیگران اعلام کردند باید کسی انتخاب شود که وضعیت او سفید باشد.

زارعی تصریح کرد: آمریکا می دانست جایگاه علی حسن خلیل در تحولات سیاسی لبنان برجسته است و او یکی از چهره های آینده لبنان محسوب می شود و تحریم ایشان نوعی خراب کردن میدان بازی لبنان بود. طبیعی بود که شیعیان در مقابل این مساله مقاومت کنند در نهایت مصطفی ادیب در مواردی نه در خصوص وزارت دارایی نتوانست نظر طرفین را جلب کند و دست اخر از پذیرش مسئولیت کناره گیری کرد و کماکان به عنوان سفیر لبنان در آلمان به کارش ادامه می دهد.

او درباره وضعیت لبنان گفت: لبنان از این تجارب بسیار دارد. در فاصله بین پایان ریاست جمهوری میشل سلیمان تا آغاز به کار میشل عون در مقام رییس جمهوری جدید سی ماه طول کشید و لبنان سی ماه رییس جمهور نداشت. این موارد اگر چه در ایران سخت و غیر قابل پذیرش است ولی جامعه لبنان به گونه ای است که دولت بار کمی بر دوش دارد و شهرها به وسیله شوراها اداره می شوند. در بیروت مناطق توسط شهرداران اداره می شود و تمام امورات زندگی مردم لبنان در ذیل شهرداری ها اداره می شود. در لبنان نیروی انتظامی تحت عنوان شهرداری محلی است و شهرداری ها کارهای منطقه داخلی خود را چه با وزرا و چه بدون وزرا انجام می دهند و نقش دولت در لبنان ضعیف است.

زارعی در پاسخ به این پرسش، آیا ناکامی ادیب می تواند مقدمه ای برای حضور مجدد حریری باشد؟ تصریح کرد: فکر نمی کنم چون حریری متهم به فساد است و توافق بر روی حریری در این شرایط بسیار سخت است. حزب الله مخالفتی ندارد ولی حریری را کارآمد نمی داند. میشل عون می گوید حریری کارنامه خوبی ندارد. این شخصیت دو بار در جایگاه نخست وزیری استعفا داده است و این نشان می دهد به محض قرار گرفتن زیر فشار کناره گیری خواهد کرد. چنین مواردی به چهره او در داخل لبنان آسیب زده است.

وی با اشاره به گزینه ای برای نخست وزیری لبنان گفت: گزینه در لبنان یعنی توافق و گروه ها باید توافق کنند. در لبنان راهی جز توافق وجود ندارد و مسائل از طریق قهر و جنگ حل نمی شود. زور پارلمان و رییس جمهور هم نمی تواند در این کشور کاری از پیش ببرد. لبنان یعنی کشور توافقات و راهی جز توافق گروه ها و طوایف وجود ندارد.

او در پاسخ به این پرسش، چرا حزب الله و امل در مورد پست ها و وزارت های شیعیان سرسخت هستند افزود: منطق شیعه درست است. چون می گوید پست هایی در اختیار شیعیان بود. پیشنهاد حریری این بود که شیعیان وزارت دارایی را واگذار کنند و وزارت دفاع را در اختیار بگیرند ولی وزیر دفاع با وجود اینکه فرمانده کل قوا یک مسیحی است جایگاهی نخواهد داشت. شیعه نمی تواند با این پیشنهاد موافقت کند. ولی شیعیان مایل به تشکیل دولت ادیب بودند و حرفی غیر منطقی نداشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها