گفت‌وگوی جام‌جم با سرپرست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

یا تغییر می کنیم یا می‌میریم

مستند یک شبکه آلمانی از تخلفات گسترده در فدراسیون جهانی و همچنین تحقیقاتی که توسط هیات اجرایی این فدراسیون صورت گرفت، به ریاست 20‌ساله «تاماش آیان» در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری پایان داد.
کد خبر: ۱۲۷۱۳۰۴

این پیرمرد ۸۰ ساله مجارستانی که اتهاماتی چون مفقودی ۱۰‌میلیون دلار، مخفی کردن ۴۰‌نمونه دوپینگ و پرداخت رشوه در انتخابات را در پرونده‌اش دارد، حالا شش ماهی است که جای خودش را به «اورسلا گارزا پاپاندرا» داده است.

این زن آمریکایی، یکی از حامیان وزنه برداری ایران است و از روزی که وزنه برداری بانوان در ایران راه‌اندازی شده، همواره با پیام‌های خود، به بانوان کشورمان انگیزه داده است. او یک بار هم به اهواز سفر کرد تا در حاشیه جام فجر، از نزدیک شاهد فعالیت بانوان ایرانی باشد.

در کنار این حمایت‌ها، اورسلا همیشه برای ما خبرساز بوده است؛ چه آن روزهایی که فرار رسیدن ماه مبارک رمضان یا عید فطر را در صفحه شخصی‌اش تبریک گفت، چه آن روزی که تصویری از آیه‌ ششم سوره شرح (انشراح) با مضمون «اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً» (همانا به‌همراه هر سختی،‌ آسانی خواهد آمد) را در اینستاگرامش گذاشت و نوشت: بعضی روزها سخت هستند، همیشه با وجود دستی برای گرفتن، آسان‌تر است.

اورسلا در شرایطی با روزنامه جام‌جم گفت‌وگو کرد که به قول خودش در این ماه‌ها درخواست‌های زیادی برای انجام مصاحبه، از طریق ایمیل دریافت کرده بود، اما به هیچ یک پاسخ مثبت نداده بود.

با وجود کنار گذاشته شدن تاماش آیان، گفته می‌شود هنوز این پیرمرد مجارستانی روی تصمیمات مهم و کلیدی فدراسیون جهانی تاثیرگذار است. آیا شما این را تایید می‌کنید؟

من مطمئن هستم خود تاماش آیان دوست دارد، همه چنین باوری داشته باشند که او هنوز هم در فدراسیون جهانی تصمیم گیرنده است. به هر حال آیان هنوز هم وفادارانی دارد و همیشه هستند آدم‌های ترسویی که از چنین افرادی حمایت کنند. کسانی که چنین رویه‌ای دارند عموما افراد منفعت‌طلبی هستند. آنها بیشتر از آن‌که بخواهند تاثیر مثبت روی وزنه‌برداری جهان داشته باشند، به دنبال منافعی هستند که از حضور در این سیستم نصیبشان خواهد شد و البته بیشتر افراد این گروه را کسانی تشکیل می‌دهند که خودشان وزنه‌بردار نیستند.

من جایی از قول شما خواندم به خاطر حذف تاماش آیان، از سوی او تهدید شدید. آیا این موضوع صحت دارد؟

من این موضوع را تایید می‌کنم اما جایی مصاحبه‌ای در این مورد نداشتم. در اصل من این حرف را با یکی از اعضای هیات اجرایی فدراسیون جهانی مطرح کردم اما این صحبت برای آیان ایمیل شد و از آن طریق هم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. با این حال در گفت‌وگو با شما تایید می‌کنم که این ادعا کاملا صحت دارد.

آیا شما هم مثل خیلی‌های دیگر این نگرانی را دارید که وزنه‌برداری از رقابت‌های المپیک 2024 پاریس کنار گذاشته شود؟

اگر تغییرات لازم در شیوه مدیریتی فدراسیون جهانی صورت پذیرد دیگر نیازی نیست که نگران حذف وزنه‌برداری در المپیک 2024، 2028 یا 2032 باشیم. فکر ما فقط نگه داشتن وزنه‌برداری در المپیک 2024 پاریس نیست. ما باید کاری کنیم که جایگاه‌مان برای همیشه در المپیک‌ها تثبیت شود.

چقدر احتمال دارد که شما به عنوان رئیس فدراسیون جهانی انتخاب شوید؟

من به عنوان سرپرست فدراسیون جهانی تا ژانویه مسؤولیت دارم و تمام تلاشم این است‌ تا جایی که می‌توانم اصلاحات مورد نظر را در ساختار فدراسیون جهانی ایجاد کنم. ماموریت اصلی من این است، نه برنامه‌ریزی برای به دست آوردن صندلی ریاست. خود من به شخصه ماندن در خانه و مربیگری را ترجیح می‌دهم تا این‌که بخواهم به دنبال جریانات سیاسی ورزش باشم و لابی‌های ریاست.

این اصلاحاتی که از آن حرف می‌زنید، مهم‌ترین مورد آن چیست؟

اصلاح اساسنامه یا همان قوانین حاکم بر سیستم اداره فدراسیون جهانی.

این‌که تست بسیاری از چهره‌های سرشناس وزنه‌برداری پس از سال‌ها مثبت اعلام شد، خدشه بزرگی به اعتبار وزنه‌برداری دنیا وارد کرد. آیا امکان دارد شاهد اسم‌های جدیدتر و تست‌های مثبت بیشتری در میان قهرمانان سابق وزنه‌برداری باشیم؟

من فقط می‌توانم بگویم پرونده فدراسیون جهانی، زیر دست کمیته بین المللی المپیک (IOC) باز است و هر اتفاقی امکان دارد بیفتد. ما هم هیچگونه ارتباطی با وادا نداریم و در جریان پروسه رسیدگی نیستیم. اما یک واقعیت وجود دارد که قابل کتمان نیست. دهه‌ها دوپینگ اعتبار وزنه‌برداری را خراب کرده است و این روش غلط مدیریتی، وزنه‌برداری را به آستانه نابودی رسانده. حالا زمان اصلاح است ما این شانس را داریم تا دوباره اعتبار وزنه‌برداری را ترمیم کنیم. به جرات می‌گویم در 40 سال گذشته این اولین فرصت واقعی است که برای تغییر ایجاد شده است. حالا دو راه وجود دارد؛ یا تغییر خواهیم کرد یا خواهیم مرد. پیام کاملا واضح است.

فکر می‌کنید شانس کدام گروه برای پیروزی در انتخابات فدراسیون جهانی بیشتر است؟

من نگران جنگ قدرت و نتیجه آن نیست و فقط کارم را انجام می‌دهم. مهم این است که برای نجات وزنه‌برداری از بحران پیش‌رو، قدم برداریم. اگر قرار باشد روی نتیجه انتخابات ژانویه فدراسیون جهانی متمرکز شویم، نتیجه همان خواهد شد که در گذشته شاهدش بودیم؛ یعنی یک آشفتگی بزرگ در راس وزنه‌برداری دنیا. برای چند دهه، سیاست در راس امور قرار داشت و حالا وقت آن است که به ایجاد تغییرات فکر کنیم. ما در این برهه نیاز به ذهنی مترقی داریم.

رضا پورعالی - دبیر ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها