رونمایی کنگره از بسته جدید تحریمی علیه ایران، دو نکته را به ما یادآوری می‌کند. نکته اول، عمق دشمنی آمریکا نسبت به ملت ایران است. در شرایط کنونی آمریکایی‌ها گرفتار انواعی از مشکلات داخلی هستند.
کد خبر: ۱۲۶۸۹۸۲
به عنوان نمونه آنها توانی برای کنترل تلفات ناشی از ویروس کرونا ندارند و همیشه از نظر تلفات در راس جدول قرار دارند.

آمارها نشان می‌دهد ثلت تلفات از کل مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا مربوط به آمریکاست.


از سوی دیگر، آمریکا وضعیت وخیمی را به لحاظ اقتصادی تجربه می‌کند و بعضی رخدادها مثل کاهش قیمت نفت، اقتصاد آمریکا را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده است.

آمارها بیانگر این است شاخص بورس در آمریکا به‌شدت روند نزولی را طی می‌کند که این وضعیت در 50 سال گذشته برای آمریکایی‌ها بی‌سابقه بوده است.

موضوع دیگر، اعتراضات داخلی در جامعه آمریکاست که بعد از اقدام پلیس این کشور در به قتل رساندن یک سیاهپوست فوران کرده و پلیس آمریکا قادر به کنترل آن نیست.

دیروز هم خبر جدایی سیاتل از آمریکا به عنوان اولین نقطه برای جدایی‌طلبان مطرح شده و همه می‌دانند ایالات متحده با زور و اجبار پدید آمده است. خروج رسمی سیاتل از آمریکا می‌تواند ایالات بزرگی مثل فلوریدا را نیز درگیر این مقوله کند.

از سوی دیگر، موضوع اختلاف بر سر ریاست‌جمهوری ترامپ نیز از دیگر مشکلات ایالات‌متحده است و گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ترامپ برای انتخاب دوباره در نوامبر شانس کمی دارد.

در چنین شرایطی و اوج مشکلات، آمریکایی‌ها یادشان نرفته با ایران دشمنی دارند و این به معنای نهادینه بودن دشمنی با ایران در ساختار سیاسی آمریکاست و فرقی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در این موضوع نیست.

همین‌جا باید این سوال را مطرح کرد که چطور با وجود این همه سماجت آمریکا در دشمنی با ایران، برخی در داخل از امکان مذاکره با ایالات متحده حرف می‌زنند؟ تجربه نشان داده مذاکره هم مثل تحریم ابزار و اهرمی برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی است و آمریکایی‌ها به‌واسطه بهره‌مندی از ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی، ‌رسانه‌ای و تاثیرگذاری روی کشورهای دیگر با هر شیوه‌ای می‌خواهند از این اهرم‌ها استفاده کنند. اما همین تحریم‌ها نشان می‌دهد تحریم‌های کنگره هم چیز تازه‌ای ندارد و بیشتر عملیات روانی است تا آمریکایی‌ ها وانمود کنند برگی برای روکردن ندارند. این در حالی است که تحریم‌ها اصلا جدید نیست و فقط از نظر لیست بر تعداد تحریمی‌ها اضافه می‌شود و این مساله نشان می‌دهد کفگیر آنها به ته دیگ خورده است.

آمریکایی‌ها می‌خواهند وانمود کنند همچنان می‌توانند تحریم‌ها را زنده نگه دارند و این گونه القا کنند که کارهای نکرده زیادی را می‌توانند انجام دهند. این در حالی است که برخلاف سال گذشته، طی ماه‌های اخیر این‌گونه اقدامات، تاثیر بسیار کمی در بازار اقتصادی و افکار عمومی داشته و به نوعی ایران در قبال این تحریم‌ها واکسینه شده است.
 
سعدا... زارعی - کارشناس مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها