سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

گران شدن قیمت گازوئیل صحت ندارد / چیزی به نام سوختن سهمیه نداریم

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید گران شدن گازوئیل صحت ندارد و قرار نیست در این رابطه با افزایش قیمت روبرو شویم.
کد خبر: ۱۲۶۸۸۵۷

گران شدن قیمت گازوئیل صحت ندارد / چیزی به نام سوختن سهمیه نداریمفاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با جام جم آنلاین ، عنوان کرد: موضوع گران شدن گازوئیل به هیچ عنوان صحت ندارد و حداقل این است که تا امروز هیچ دستور العمل به ما در این رابطه ابلاغ نشده است.

وی در رابطه با الزام کارت سوخت برای مصرف کنندگان گازوئیل نیز گفت: برای کسانی که مصرف گازوئیل دارند کارت سوخت صادر شده است.  برای مصرف،کارت سوخت الزامی و اصلا نحوه استفاده از آن سختگیرانه تر از کارت های سوخت بنزین است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: مصرف کنندگان بر مبنای عملکرد خود سهمیه دریافت می کنند. البته مصرف کنندگان گازوئیل قبلا یک سهمیه پایه داشتند اما در حال حاضر بر مبنای عملکرد سهمیه دریافت می کنند.

کاهی در رابطه با موضوع «عملکرد» در راستای دریافت سهمیه گازوئیل گفت: دریافت سهمیه بر مبنای عملکرد یعنی اینکه اگر سهمیه مربوط به خودروهای سنگین درون شهری باشد بر اساس رصد سامانه های الکترونیکی که زیر نظر وزارت کشور کار می کند و همچنین بر اساس پیمایش یک خودرو مشخص می شود. بر اساس اطلاعات این سامانه مشخص می شود که مثلا یک خودرو با یک پلاک مشخص چقدر پیمایش داشته و شرکت ملی اعلام می کند که همین خودرو می تواند در ماه تا چه اندازه سهمیه بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه بر اساس آنچه که در سامانه وجود دارد تعیین می شود ادامه داد: خودروهای برون شهری نیز دقیقا همین وضعیت را دارند به این ترتیب که بر اساس پیمایش خودرو عملکرد همان خودرو مشخص می شود و در واقع به شرکت ملی اعلام می شود که چقدر سهمیه باید به آن تعلق بگیرد.

کاهی بیان داشت: همه این مراحل از سامانه های ثبت و الکترونیکی برخوردار است و متقاضیان باید در این سامانه ها ثبت نام کنند. الزام استفاده از کارت سوخت شخصی برای خودروهای دیزلی قطعا وجود دارد ولی تعدادی کارت آزاد به تعداد محدود در برخی از جایگاه ها وجود دارد که معمولا کارت ها زیر نظر شرکت ملی پخش نظارت می شود. البته یک سری محدودیت ها برای این کارت های خاص از سوی خودروهای دیزلی وجود دارد.

این مقام مسئول در رابطه با مسئله قاچاق گازوئیل و صحت آن نیز تاکید کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به هیچ عنوان پاسخگو و متولی مسئله قاچاق گازوئیل نیست و برای پیگیری این مسئله باید نهادهای دیگر پاسخگو باشند.

کاهی گفت: حتی اگر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در اینباره آماری داشته باشد که ندارد، سازمان متولی این موضوع باید آمار را ارائه بدهد. سازمان متولی در اینباره سازمانی است که در حوزه پیشگیری از نه تنها قاچاق که بقیه کالاها فعال هستند. همه آمار قاچاق سوخت در اختیار آنهاست و ما نمی توانیم به این مسئله ورود کنیم.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: در رابطه با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تنها چیزی که وجود این است است که «مکشوفه ها» به تاسیسات برگردانده می شود. به هر حال قاچاق سوخت یکی از زمینه هایی است که ما نمی توانیم در رابطه با آن پاسخگو باشیم.

وی در ادامه در رابطه با سهمیه های انباشته شده در کارت های سوخت و احتمال سوختن این سهمیه ها در صورت عدم استفاده نیز گفت: ما چیزی به نام سوختن سهمیه نداریم و امکان آن وجود ندارد. تا زمانی که این سهمیه ها استفاده نشود نمی سوزد اما باید توجه داشت که ما چیزی به نام سقف سهمیه داریم.

کاهی در پایان گفت: سقف سهمیه محدودیت دارد. به عنوان مثال شما حداکثر تا پایان تیر ماه می توانید سقف خود را افزایش بدهید و از تیر ماه به بعد روی آن انباشته قبلی چیزی لحاظ نمی شود. قبلا سقف ذخیره برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها شش ماه بود که در مجموع برای شش ماه 360 لیتر می شد. اما طبق مصوبه اخیر که مربوط به یک ماه و نیم اخیر می شود این سقف ذخیره تا 9 ماه باقی می ماند یعنی 540 لیتر. حداکثر سوختی که در کارت های سوخت شخصی ذخیره می شود 540 لیتر است و از آن اضافه تر دیگر امکان پذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
۰
۰
در مورد بنزین هم همینو گفتید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها