بیش از 60 درصد وزن انسان را آب تشكیل می‌دهد اما با رسیدن این مقدار به كمتر از ٥٠درصد بیهوشی و سپس مرگ اتفاق می‌افتد. از همین روست كه یكی از دغدغه‌های روزه‌داران كمتر تشنه‌ شدن و تامین آب و مایعات بدن در ماه مبارك رمضان است.
کد خبر: ۱۲۶۷۰۹۹

در طول روز نوشیدن هشت تا ٩ لیوان آب برای خانم‌ها و ده تا ١٢ لیوان آب برای آقایان ضروری است و بر این نكته بایستی تاكید كرد كه شیر یا آبمیوه یا چای پررنگ مطلقا جایگزین آب نمی‌تواند باشد، هرچند احساس تشنگی را تسكین می‌دهند.

پس وقتی می‌گوییم آب منظور آب خالص است و استفاده از شربت‌های غلیظ توصیه نمی‌شود.

مصرف ‌نكردن نوشیدنی‌ها و خوراكی‌های ادرارآور از قبیل چای و هندوانه و خربزه در زمان سحر از مهم‌ترین مواردی است كه همواره روزه‌داران باید مدنظر قرار دهند.

میل نمودن این خوراكی‌ها باعث دفع سریع ذخیره آب بدن می‌شود و شخص زودتر از حالت طبیعی تشنه می‌شود.

اگر این خوراكی‌ها در ابتدای شب خورده شود وقت برای جبران آب ازدست‌رفته وجود دارد ولی پس از وقت سحر در طول روز دیگر زمانی نداریم.

یكی از موارد مهم در حفظ تعادل آب و الكترولیت‌های بدن توجه به مصرف نمك به میزان كافی است. حتما تاكید می‌شود از زمان افطار تا پیش از خواب نمك به مقدار كافی مصرف شود، زیرا مصرف نمك كافی باعث می‌شود آب نوشیده شده سریعا از طریق ادرار دفع نشود و در طول روز بدن ذخیره آب كافی داشته باشد.

همین‌طور نمك كافی در تنظیم فشار خون مؤثر و كارآمد است. مصرف سالاد و سبزیجات در نگهداری آب در دستگاه گوارش بسیار كارآمد است و از بروز یبوست پیشگیری می‌كند. توجه داشته باشید یكی از عوارض كم‌آبی در طول روزه‌داری یبوست است.

از خوراكی‌هایی كه در ایام روزه‌داری بایستی به‌شدت از مصرف آنها پرهیز كرد می‌توان به غذاهای برشته یا سوخته، غذاهای خیلی چرب و غذاهای تند و همین‌طور قهوه اشاره كرد.

این دو نوع خوراكی هم حس تشنگی را در طول روز تقویت می‌كند و هم باعث كاهش ذخایر آب بدن می‌شود. خوردن شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه نیز هنگام سحر تشنگی را تقویت می‌كند.

مهرداد رحیم زاده - کارشناس تغذیه و رژیم درمانی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها