جمعی از عوامل سریال «نون.خ» از جمله سعید آقاخانی کارگردان، ندا قاسمی و سیروس میمنت بازیگر، مهدی فرجی تهیه کننده و امیر وفایی نویسنده شب گذشته 29 بهمن مورد تجلیل قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۲۶۶۹۹۶

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، در این جمع که با حضور نمایندگان از مناطق کردنشین در مجلس شورای اسلامی همراه بود با اهدای هدایایی از عوامل این سریال تجلیل شد و نمایندگان با تشکر از اینکه با این سریال به فرهنگ کردها توجه شده است درخواست های خود را برای ساخت فصل های بعدی سریال هم مطرح کردند.

این نشست در مرکز «گفتمان صلح برای همه» برگزار شد و در ابتدا حمید حشمدار مدیرعامل این مرکز درباره چرایی برگزاری این مراسم بیان کرد: مرکز گفتمان صلح برای همه یکی از تلاش هایش نزدکی اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر است و تجلیل از سریال «نون.خ» نیز به همین منظور صورت گرفته است چون فرهنگ قوم کرد را در تلویزیون تصویر کرد.

سپس فرجی تهیه کننده سریال در سخنانی عنوان کرد: به دلیل شرایط کنونی مثل کرونا و پروتکل‌های بهداشتی با تعداد محدودی در خدمت حاضران هستیم که به نمایندگی از دیگر عوامل سریال حضور دارند و برای حضور در اینجا دلیل داشتیم چون فهمیدیم برگزارکنندگان دوستان فرهیخته‌ای از قومیت کرد بودند و یک بار دیگر خواستیم از این طریق از هموطنان کردنشین تشکر کنیم. ما در این سریال تلاش کردیم فرهنگ کرد را نمایش دهیم و برای ما افتخار بزرگی است توانستیم بخشی از این فرهنگ را انعکاس دهیم. این فرهنگ آنقدر جاذبه و زیبایی دارد که مثل یک ذخیره بزرگ و گنجینه است. هر نقطه این فرهنگ را دست بگذاریم حرف‌های بسیاری دارد که باعث شد مردم به سریال توجه کنند.

پیشنهاد آقاخانی برای ساخت سریال در زاهدان و مناطق جنوبی

وی بیان کرد که این سریال توسط قومیت های مختلف دیده شده است و گفت: برای ما جالب بود که بیشترین مردمی که سریال را دیدند از مرکز استان سیستان و بلوچستان با حدود ۹۰ درصد و بعد از آن سنندج در استان کردستان با ۸۷ درصد بود و این جالب بود چون فکر می کردیم مناطق کردنشین رتبه اول را داشته باشد. همچنین در شهرها و استان های دیگر مثل قزوین، آذربایجان غربی، کرمانشاه نیز استقبال خوبی شد. وقتی هم در نظرسنجی سوال شد چرا از سریال رضایت داشتند، جدای از قصه و نقش آفرینی از موسیقی، طبیعت زیبا و یکپارچگی مردم در فرهنگ کرد نام بردند و اینکه این ویژگی‌ها را پسندیده بودند. همچنین سوال مشخصی پرسیده شد که نظرشان بعد از تماشای سریال نسبت به کردها چقدر تغییر کرد و حدود ۶۰ درصد بیان کردند نظرشان خیلی بهبود یافته است.
فرجی تاکید کرد کرد: باید این مسیر با سریال‌سازی در مناطق و با محور اقوام مختلف کشور ادامه پیدا کند، البته آقاخانی چند بار به من پیشنهاد داد که سمت مناطق جنوبی و بندرعباس برویم. خدا را شکر «پایتخت» و «نون.خ» این راه را باز کرد و سایر اقوامی را هم خواهیم دید.

وی در بخشی دیگر از سخنانش درباره سرمای مناطق تصویربرداری شده اظهار کرد: سکانسی که دوستان به رودخانه رفتند تا چادر را بیاورند سرما ۱۸ درجه زیر صفر بود و شرایط بسار سختی داشتیم. گاهی شب می‌خوابیدیم و صبح بیدار می‌شدیم حدود 70 یا ۸۰ سانتی‌متر برف آمده بود. گروه ما به طور معمول و بدون هنرور حدود ۱۰۰ نفر بود و با حضور هنروران خیلی بیشتر هم می شد و اتفاقا آقاخانی معتقد بود حضور رنگ و لهجه و... جذابیت‌های سریال است. ما روزهای بسیار سختی را به لحاظ تولید داشتیم اما خوشبختانه سریال مورد پسند و رضایت مردم قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: فصل سوم نون.خ در حال نگارش است در فصل یک با تخمه در فصل دوم با انار اشنا شدیم و در فصل سوم راه سختی در پیش گرفته شده است که توجه به معدن و گیاهان دارویی از جمله این‌هاست.

فرجی همچنین عنوان کرد: هنرمندان مناطق کردنشین درخشیدند ‌و من حرف آقاخانی را قبول دارم که می‌گفت بخش مهمی از این جاذبه به چهره‌های بومی برمی گردد.

پشیمانتان نمی کنیم

در ادامه سعید آقاخانی خطاب به نمایندگان و نخبگان کردها که در این جلسه حضور داشتند در سخنان کوتاهی بیان کرد: من دوست دارم بیشتر صحبت های شما و انتظاراتی را که از فصل سوم سریال دارید بشنوم. امیدوارم بهتر کار کنیم و پشیمانتان نمی کنیم.

سپس کمال حسین‌پور نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: من طی این سال ها همیشه آثار سعید آقاخانی را دنبال کرده ام خوشحالم که در سریال فرهنگ و زبان کردی را نمایش دادید در فصل سوم هم امیدوارم این فضا را ببینیم و نقاط ضعف کاهش یابد و نشان دهید که این فرهنگ از صداقت و سادگی کرد است .

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در این مراسم با تشکر از سعید آقاخانی و سریال «نون.خ» بیان کرد: در روزهای کرونایی توانستیم در خانه این سریال را ببینیم و خوشحالیم که صنایع و فرهنگ کردی تصویر شد. تا قبل از این سریال کمتر کسی می‌دانست انار یکی از محصولات مناطق کردنشین است و یا محصول تخمه و یا انگور سیاه از دیگر محصولات ماست. معرفی لباس و فرهنگ ما در این سریال دیده شد. متاسفانه اوایل انقلاب دیدیم هنوز نگاه خوبی نسبت به مناطق کردنشین نبود.

محسن فتحی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی عنوان کرد: شما با این سریال دل مردم را شاد کردید و خدا دل شما را شاد کند. یک درخواست هم دارم و این است که از بازیگران بومی در نقش های فرعی فقط استفاده نشود و تعداد حضور این افراد بیشتر باشد.

سپس سیروس میمنت بازیگر دیگر سریال در سخنانی بیان کرد: من از سعید آقاخانی ممنونم که زحمت بسیاری کشید. فرهنگ کردستان چندان در فیلم و سریال‌ها نبود و با این سریال به تصویر کشیده شد. به طور مثال با اینکه کردستان نقاطی دارد که مردم در آنجا در زمان جنگ تحمیلی در برابر دشمن ایستادند ولی اینها در فیلم ها نمایش داده نمی شود.

امیر وفایی نیز درباره این سریال بیان کرد: ما نهایت سعی خود را کردیم که سریالی باشد که زیبایی کردستان را نمایش دهد و هم طبیعت و جذابیت‌های داستانی باشد. اینکه می‌خواستیم کمدی کار کنیم و شوخی کنیم با خط لب مرزی و باریکی رو به رو بودیم.

«نون.خ» برای من یک شانس بود

ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین در سریال نیز عنوان کرد: بودن در سریال «نون.خ» برای من یک اتفاق و شانس بود خدا را شکر مردم دوست داشتند و امیدواریم فصل سوم هم ادامه پیدا کند.

در ادامه جمال الدین طاها مدیرعامل جامعه کردهای مقیم مرکز در تهران گفت: تلویزیون رسانه ملی است و یکی از وجوه ملی بودن توجه به اقوام است. نون.خ از این حیث که به کردها توجه کرد خدمت بزرگی به رسانه ملی کرد. این سریال کاستی‌ها و کمبود توجهات را در زمان وقوع زلزله در این مناطق نشان داد. من از صداوسیما خواهش می‌کنم به اقوام و فرهنگ‌ها بیشتر توجه کنند.

فرجی در این نشست درباره تولیدات نمایشی کمتر در حوزه اقوام در تلویزیون گفت: ما در رسانه ملی کمتر کارهای مربوط به اقوام را در بخش نمایشی می‌بینم اما در عین حال در بخش موسیقی و مستند این توجه بیشتر می‌شود. یک دلیل این است که در بخش نمایشی معضلات زیاد است و اگر نکته کوچکی درباره زبان، فرهنگ، لباس و... رعایت نشود همه اینها می‌تواند به شدت شرایط را برای رسانه سخت کند با این حال همین جلسات به رسانه انگیزه می‌دهد که کارها را دنبال کنند. من از مجید زین العابدین مدیر شبکه یک، غلامرضا الماسی مدیر گروه شبکه یک و دیگر مدیران که ما را حمایت کردند تشکر می‌کنم. این مدیران به ما اعتماد کردند وقتی اقاخانی در فصل اول بیان کرد می‌خواهد با محور کردها سریال بسازد شاید دست و دل خیلی‌ها لرزید اما بعد از آن فصل دوم و سوم پیشنهاد شد. ما در برخی از لابیرنت‌های شوراها گیر کرده بودیم و اگر همین حمایت های مدیران تلویزیون نبود مجوزها به راحتی صادر نمی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها