متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

باید و نبایدهای زولبیا و بامیه ‎ای / از این خوراکی دوری کنید

ماه رمضان امسال تفاوتی اساسی با سال های گذشته دارد چرا که بسیاری از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا در قرنطینه خانگی هستند. اما به نظر نمی رسد این در خانه ماندن باعث شده باشد تغییری در خورد و خوراک بسیاری از مردم به وجود آمده باشد.
کد خبر: ۱۲۶۴۱۷۳

به گزارش جام جم آنلاین ، برای بسیاری ماه رمضان هنوز رنگ و بوی گذشته دارد. آنها طبق روال سحری نسبتا سنگین و چربی را به منظور ذخیره سازی در طول روز می خورند و برای افطاری هم دوباره وعده غذایی سنگین توام با مواد غذایی مضر همانند زولبیا و بامیه در نظر گرفته اند. یک متخصص تغذیه می گوید نوع تغذیه یک فرد در ماه رمضان با توجه به عادت هایی که در این ماه وجود دارد بسیار مضر است.

مونا امان پور کارشناس و متخصص تغذیه و رژیم درمانی دراینباره به جام جم آنلاین گفت: مردم باید بسیاری از ذهنیت های قبلی خود را از بین ببرند و بر روی آن تجدید نظر کنند. برای بخش مهمی از مردم ما ماه رمضان یعنی سفره رنگینی از مواد غذایی مختلف. زولبیا و بامیه و دیگر نوشیدنی های شکر دار و غذاهای پرچرب.  

امان پور عنوان کرد: ما به خوبی می دانیم زولبیا و بامیه تا چه اندازه لذیذ است اما نسبت به این مسئله هم دیگر آگاهی پیدا کرده ایم که خوردنش چقدر ضرر دارد، به خصوص برای کسانی که دیابت هم دارند. زولبیا و بامیه قندهای ساده ای دارند که سریع شکسته می شوند و می توانند قند مورد نیاز خون را فراهم کنند اما مصرف این شیرینی در حجم زیاد بسیار مضر است.

این متخصص تغذیه افزود: زولبیا و بامیه ضرر بسیار بالایی دارد. کالری آن بالاست و قند موجود در آن به سرعت به چربی تبدیل می شود. این نوع شیرینی را حتی به افراد سالم هم توصیه نمی کنیم چه برسد به افرادی که دارای بیماری هایی همانند دیابت هستند. اما متاسفانه حجم مصرف این نوع شیرینی مضر در ماه رمضان بسیار بالاست.

وی با تاکید بر اینکه قند موجود در زولبیا و بامیه تبدیل به چربی می شود گفت: یک نکته بسیار منفی دیگر زولبیا و بامیه این است که در بسیاری از موارد به صورت غیربهداشتی و غیراصولی تهیه می شود و در بسیاری از موارد نحوه تهیه آن استاندارد نیست. این شیرینی ها در روغن غوطه ور سرخ می شود. این روغن مانده بارها مورد استفاده قرار می گیرد و بارها در آن شیرینی سرخ می شود. این فرآیند سرخ کردن باعث می شود تا مواد مضری در زولبیا و بامیه وجود داشته باشد نظیر اسیدها. از سویی در بسیاری از قنادی ها این نوع شیرینی را با روغن جامد می پزند و همانطور که می دانید این نوع روغن نقش زیادی در به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی در بدن فرد دارد.

متخصص تغذیه ادامه داد: روغن مانده و روغن جامد علاوه بر اینکه موجب بیماری های قلبی و عروقی می شود سرطان زا نیز هست. خوب باید متوجه شده باشید که چرا زولبیا و بامیه تا این اندازه مضر است.

امان پور گفت: سعی کنید در هنگام خرید این نوع شیرینی ها به رنگ آن توجه کنید. مثلا رنگ آن باید کمرنگ باشد و ضمن اینکه دقت کنید روی آن قسمت های سوختگی وجود نداشته باشد.

این متخصص رژیم درمانی با تاکید بر اینکه زولبیا و بامیه ارزش غذایی چندان بالایی ندارند گفت: هر دانه بامیه کالری بالایی دارد و حدودا از 80 کالری برخوردار است. زولبیا هم بر اساس حجمی که دارد دارای کالری فراوانی (در اکثر موارد 450 کالری) است. هضم زولبیا و بامیه در بدن زمان زیادی می برد و منجر به اضافه وزن می شود. از سویی حجم بالای قند آن باعث می شود که تا حدی ریفلاکس معده به وجود بیاید.

امان پور بیان داشت: کودکان معمولا به شیرینی علاقه دارند بنابراین باید مراقب باشیم تا زولبیا و بامیه را زیاد مصرف نکنند چرا که اشتهای آنها را برای صرف عذای اصلی از بین می برد. البته که این نوع شیرینی ها عامل چاقی هم هستند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: مصرف هر نوع ماده غذایی باید و نبایدی دارد. اگر در مصرف یک شیرینی مثل زولبیا و بامیه افراط نشود از آن می توان لذت هم برد در غیراینصورت عوارض زیاد جسمانی متعددی برای فرد در پیش است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها