برگزیدگان شوهای استعدادیابی به چه جایگاهی رسیدند؟

تقریبــا هیــچ!

برنامه‌های تلویزیونی با رویکرد استعدادیابی، محصولات نسبتا جدیدی هستند و در نتیجه ممکن است قضاوت درباره خروجی‌شان کمی غیرمنصفانه باشد، اما مروری بر شوهای استعدادیابی در صداوسیما نشان می‌دهد کسانی که به عنوان برگزیدگان این برنامه‌ها معرفی می‌شوند، به موفقیت چندانی در حرفه مورد علاقه‌شان دست پیدا نمی‌کنند و بیشتر آنها به فعالیت‌شان در سطح قبلی ادامه می‌دهند. در این گزارش به سرنوشت برندگان تعدادی از برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون در این سال‌ها پرداخته‌ایم، برندگانی که البته از سرنوشت بعضی از آنها هیچ اطلاعی در دسترس نیست!
کد خبر: ۱۲۱۱۹۸۸

ما خیلی باحالیم!

برنامه: خندوانه
شبکه: نسیم / سال پخش :۹۶ و ۹۷
فصل دوم خندوانه رامبد جوان با اجرای مسابقه «خنداننده برتر»، رسما استندآپ‌کمدی را به فرهنگ کمدی ایران اضافه کرد. البته در فصل‌های بعد ماجرای استعدادیابی مطرح شد و مسابقه «خنداننده‌شو» با هدف شناسایی استندآپ‌کمدین‌های جوان و بااستعداد فراخوان داد. پس از گزینش شرکت‌کنندگان توسط گوهر خیراندیش، کمال تبریزی و آتیلا پسیانی، سری اول خنداننده‌شو در چهار گروه با مربیگری رامبد جوان، اشکان خطیبی، حسن معجونی و شقایق دهقان برگزار شد که میثم درویشان‌پور رتبه نخست و مجید افشاری رتبه دوم را به دست آوردند. درویشان‌پور چندین سئانس استندآپ‌کمدی در سالن‌های تئاتر اجرا کرد که تهیه‌کنندگی آن را خطیبی به عهده داشت و با استقبال نسبی مخاطب روبه‌رو شد. مجید افشاری هم به اجرا روی آورد و برنامه عصرگاهی «ایرانیوم» را در شبکه سه اجرا کرد و به‌تازگی خبر اجرای برنامه «شما و آی فیلم» توسط او منتشر شد. به جز نفر اول و دوم، نفرات بعدی هم توفیقاتی داشتند. در سری دوم خنداننده‌شو، رامبدجوان، اشکان خطیبی، فرهاد آییش و پانته‌آ بهرام ترکیب مربیان نهایی را تشکیل دادند. در این دوره علی صبوری اول شد و ابوطالب حسینی مقام دوم را به دست آورد. صبوری فعلا به ساختن کلیپ‌های اینستاگرامی تبلیغاتی ‌مشغول است و بازی در سریال علیرضا مسعودی نیز مشغولیت دیگر اوست. ابوطالب حسینی به عنوان نویسنده با برنامه ویدئوچک همکاری دارد و پس از جدایی میثاقی از فوتبال۱۲۰، اجرای بخش فان این برنامه را به عهده گرفته است. از میان شرکت‌کنندگان دیگر، امیرحسین قیاسی موفق‌تر به نظر می‌رسد. او نوروز امسال یک سریال کمدی آیتمی برای فیلیمو کارگردانی کرد که وحید رحیمیان، دیگر شرکت‌کننده خنداننده‌شو، از بازیگرانش بود. به همه این فعالیت‌ها، اجراهای ارگانی این کمدین‌ها را اضافه کنید. اجراهایی که بنا بر شنیده‌ها، برایش دستمزدی در حدود پنج تا هشت میلیون تومان دریافت می‌کنند.

عاقبت قهر از والدین!
برنامه: شب‌کوک
شبکه‌:نسیم / سال پخش :۹۴ و ۹۵
پخش برنامه «شب‌کوک» با اجرای باربد بابایی سال ۹۳ با تحلیل و بررسی وضعیت موسیقی ایران و حتی پخش آهنگ‌های درخواستی(!) آغاز شد، اما سال ۹۴ به یک مسابقه استعدادیابی خوانندگی تبدیل شد که تجربه تازه‌ای در تلویزیون بود. فریدون آسرایی، مهدی یغمایی و پوریا حیدری داوران ثابت این مسابقه بودند. در نهایت علی پورصائب، سهیل سلیمانی و آرمان فاطمی به عنوان سه نفر اول شب‌کوک برگزیده شدند. در برنامه پایانی اعلام شد علاوه بر اهدای ۸، ۶، ۴ سکه به این افراد، هزینه تولید یک آلبوم صد میلیون تومانی برای برگزیده‌ها اختصاص پیدا می‌کند اما پورصائب مدتی بعددر مصاحبه‌ای مدعی شد چنین هزینه‌ای پرداخت نشده. نفرات برتر شب‌کوک در سه سال اخیر تک آهنگ‌هایی منتشر کرده‌اند، اما هیچ‌کدام موفق به انتشار آلبوم نشده‌اند و می‌توان گفت برگزیده شدن در این مسابقه استعدادیابی، باعث ورود حرفه‌ای آنها به عرصه موسیقی نشده است.

در جست‌وجوی آقای صدا
برنامه: آقای گزارشگر
شبکه:سه / سال پخش :۹۳ تا ۹۷
برگزاری مسابقه استعدادیابی در حوزه گزارشگری فوتبال ایده جذابی بود که نخستین بار در نوروز ۹۳ عملی شد و برنامه «آقای گزارشگر» آغاز به کار کرد. پس از انتشار فراخوان، در هر دوره هزاران علاقه‌مند برای‌ گزارشگری فوتبال اعلام آمادگی کردند و پس از برگزاری چند مرحله آزمون عملی و کتبی، حدود صد نفر به برنامه تلویزیونی رسیدند و گزارشگران باسابقه مانند عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی و جواد خیابانی به صورت چرخشی مسابقات را داوری می‌کردند. از میان برندگان دوره‌های مختلف آقای گزارشگر، شاید بتوان فرشاد محمدی‌مرام نفر اول فصل دوم را موفق‌ترین آنها دانست، چرا که او چند سالی است در شبکه سه و ورزش به گزارش بازی‌های خارجی مشغول شده و آقای گزارشگر توانست مقدمات ورود او به این حرفه را فراهم کند. پیمان احمدی برنده نهایی فصل اول برنامه هم در شبکه سهند مشغول گزارش فوتبال است. از سرنوشت سایر شرکت‌کنندگان در آقای گزارشگر اطلاعی در دست نیست.

از یاد رفتگان
به‌جز برنامه‌های شاخصی که نام بردیم چند برنامه تلویزیونی استعدادیابی هم وجود داشت که نه تنها برندگان آن به جایگاه خاصی نرسیدند، بلکه حتی بینندگان تلویزیون نیز به‌سختی می‌توانند خود برنامه‌ها را به خاطر بیاورند. مسابقه «ستاره بیست» یکی از این مسابقات بود که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با هدف کشف استعدادهای بازیگری از شبکه نمایش پخش شد اما از برندگان آن خبری نیست. بیژن بنفشه‌خواه، مجری این برنامه بود و بازیگرانی مانند محمود عزیزی، نسرین مقانلو و... داوری را به عهده داشتند. همچنین مسابقه استندآپ‌کمدی «زمانی برای خندیدن» درست پس از موفقیت خنداننده‌شو از شبکه سه روی آنتن رفت و حتی از شقایق دهقان به عنوان داور استفاده کرد. علی غریب نفر اول و مهدی صفوی‌زاده نفر دوم این مسابقه شد. جالب اینجاست که صفوی‌زاده در عصر جدید نیز با لهجه یزدی استندآپ‌کمدی اجرا کرد و با چراغ‌های قرمز داوران مواجه شد. مسابقه «چهار سه دو یک» نیز در حوزه بازیگری چند سالی از شبکه چهار پخش شد، اما کمتر کسی برندگان آن را به یاد می‌آورد.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها