در پی انتشار یک ویدئو و چند عکس در حساب توئیتر سفیر بریتانیا در تهران سراغ فتحعلی‌شاه و دیپلماسی هنری ایران و انگلیس رفته‌ایم؛ او درباره یک پرتره قدیمی از فتحعلی شاه قاجار حرف های جالبی زده و نظرات قابل توجهی دریافت کرده

کام شیرین رابرت و رفقا از قهوه قجری فتحعلی شاه!

گویا قهوه قجری‌ فقط برای ما تلخ بوده وگرنه پادشاهان این سلسله، هم مهمان دوست بوده‌اند و هم غریب‌نواز. مثلا همین فتحعلی‌شاه قاجار که تا بخواهید از خودش تابلو کشیده و به این و آن هدیه داده است. اصلا او به خودش علاقه ویژه‌ای داشته و در طول سال‌های جوانی کم نگذاشته برای ثبت تصویر خودش روی بوم و سنگ و چوب و هر چیز دیگری. بیشتر از هر کسی مهرعلی و میرزا بابای نقاش پرتره‌های پادشاه خویشتن‌دوست را با رنگ روغن روی بوم کشیده‌اند و دست کم 15 تابلوی پرتره از این پادشاه شناسایی کرده‌ایم که در موزه‌های داخلی و خارجی نگهداری می‌شود. جالب این‌که همه پرتره‌ها مربوط به دوره جوانی شاه است؛ یعنی زمانی که نیرومند بوده و ریش‌های بلندش می‌توانست روی هر چه داعشی را سیاه کند. رد پرتره‌های فتحعلی‌شاه را می‌توان از موزه لوور و آرمیتاژ گرفت و به موزه سعدآباد رسید و در نهایت یکی از پرتره‌های معروفش که در سفارت انگلستان در ایران نگهداری می‌شود. البته این تنها ارثیه هنری فتحعلی‌شاه برای انگلیسی‌ها نیست و می‌دانیم بریتانیایی‌ها دست کم یک پرتره دیگر هم از دومین پادشاه قاجار دارند که در موزه «ویکتوریا و آلبرت» در لندن و در سالن مربوط به اشیای ایران نگهداری می‌شود. همین پرتره و چند اثر دیگر در سفارت انگلیس بهانه‌ای شد برای پرداختن به مقوله‌ای که به نام دیپلماسی هنر می‌شناسیم و اتفاقا مورد توجه سفیر انگلستان در ایران هم قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۴۳

دیپلماسی گل و بلبلی
اواخر بهمن جناب رابرت نایجل پال مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران ویدئویی در توییترش منتشر کرده و به فارسی سلیس و روان توضیح داده تابلو‌های ‌آسیب‌دیده از حمله به سفارت، تعمیر شده و دوباره به سفارت برگشته‌اند.
یکی از تابلوهای تعمیرشده همین پرتره معروف فتحعلی‌شاه قاجار در کنار قلیان است که به نظر می‌رسد از تابلوهای مورد علاقه جناب سفیر هم باشد.
اگر گذرتان به سفارت بریتانیا در تهران افتاده باشد و اگر فیلترینگ را رد کرده و سری به توییتر این سفارت یا صفحه شخصی رابرت مک‌ایر زده باشید، متوجه شده‌اید جناب سفیر به هنر و دیپلماسی هنر علاقه ویژه‌ای دارد. مک‌ایر در توییترش نوشته است: «هنر و دیپلماسی. آثار هنری هر سفارتخانه حرف‌های زیادی را در مورد کشور میزبان، کشور نماینده و روابط آنها بیان می‌نماید. از مزیت‌های وجود آثار هنری تاثیر آنها روی بینش افراد می‌باشد. چنانچه داستانی از روابط دو کشور را در خود داشته باشند برارزش آنها افزوده می‌گردد.»
هر چند آقای سفیر به دلیل استفاده از واژه‌هایی مانند «می‌باشد» و «می‌گردد» به‌شدت نیازمند همکاری با یک ویراستار است، اما می‌توان به محتوای جمله‌اش کاملا اعتقاد داشت و به او حق داد. چه کسی می‌تواند تردید داشته باشد که آثار هنری موجود در سفارتخانه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و گویای شکل و جنس روابط کشورها هستند؟ مثلا همین تابلوی جناب فتحعلی‌شاه در سفارت انگلیس و علاقه جناب سفیر به آن، مگر کم حرف برای گفتن و نکته برای دریافتن دارد؟
فتحعلی‌شاه، مولانا و دیگران
در بخشی از آثار هنری سفارت بریتانیا در تهران 12 اثر از گل‌ها و گیاهان سرزمین‌های راه ابریشم از جمله ایران هم موجود است مثل تابلوی گل سیکلامن ایران که با تکنیک آبرنگ نقاشی شده و مربوط به سال 1804 میلادی است.
قلمزنی دوار با الهام از سمای عارفانه که بر اساس شعرهای مولانا کشیده شده، و نشانی از چرخش زمین و سیاره‌هاست، یکی دیگر از آثار موجود در مجموعه آثار هنری سفارت بریتانیا در تهران است.

فتحعلی عشق نقاشی
فتحعلی‌شاه دومین پادشاه سلسله قاجار خیلی دوست داشت نقاش‌ها پرتره‌اش را بکشند. در یکی از کامنت‌ها پای توییت سفیر بریتانیا که ماجراهایش را در این صفحه خوانده‌اید یکی از کاربران نوشته که او به دلایل مختلف بسیار علاقه‌مند بود خود را جوان، قدرتمند و مقتدر نشان بدهد و لذا بسیار به نقاشی از خود علاقه نشان می‌داد. این در حالی است که او نخستین سفارش‌ها را به نقاش‌ها اتفاقا در جوانی داد.
در دوره پادشاهی او، پرتره‌های بسیاری از او کشیده شد که در اغلب آنها پادشاه با ریشی بلند تصویر شده است. حالا پرتره‌های حضرتشان اینجا و آنجای دنیا پراکنده است از جمله همین پرتره که حالا سفیر بریتانیا از آن سخن گفته است.

ناصر عشق عکس
ناصرالدین‌شاه اما چهارمین پادشاه قاجاری‌ها بود. هم نخستین پادشاه ایرانی بود که خاطراتش را نوشت و هم اولین پادشاهی که برای آشنایی با تمدن و تکنولوژی غرب به اروپا سفر کرد. رهاورد این سفر، دوربین عکاسی هم بود و باقی ماجرا را هم که می‌دانید؛ او احتمالاً در نخستین مواجهه خود با دوربین عکاسی، یعنی زمانی که در حدود ۱۲۶۰ هجری قمری ژول ریشار با دوربین اهدایی ملکه ویکتوریا از او عکاسی کرد، به این هنر علاقه‌مند شد. علاقه ناصرالدین شاه به عکاسی سبب شد یک عکاس فرانسوی به نام فرانسیس کارلهیان را به منظور آموزش اصولی این هنر به ایران فرابخوانند. خود شاه هم در دو دوره به عکاسی پرداخت. دوره اول از حدود ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۵ و دوره دوم از ۱۳۰۲ تا آخر سلطنتش.

با آقای سفیر بیشتر آشنا شویم

سیاستمدار و کاملا انگلیسی
در ویدئویی که از رابرت مک‌ایر می‌بینید با مردی هنردوست مواجه می‌شوید که فارسی را بسیار زیبا ادا می‌کند و اگر این را بگذارید کنار توجهش به مولانا و استاد شهرام ناظری و دیگر سمبل‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌سختی باور خواهید کرد او سیاستمدار است.
اولین پست دیپلماتیک مک‌ایر در رومانی بود بین سال های 1991 تا 1995 و بعد از آن به انگلستان برگشت و تا سال 2002 ریاست اداره سیاستگذاری ضد تروریسم و دبیر اولی سفارت انگلیس در واشنگتن دی.سی را بر عهده داشت که مصادف شد با حوادث 11 سپتامبر و بعد از آن دوباره به لندن برگشت و شد رئیس اداره مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه. دست آخر هم بعد از گذراندن ماموریت هایش در هند و تایلند و چند کشور دیگر سال گذشته به ایران آمد . او بعد از انتخابش برای سفر به ایران گفته است: «من مفتخر هستم که به عنوان سفیر جدید بریتانیا در ایران منصوب شده‌ام. همکاری ادامه‌دار انگلیس با ایران برای هدف ما در تبدیل خاورمیانه به مکانی امن‌تر و باثبات‌تر، حیاتی است. من منتظر هستم تا با دولت ایران و شرکای بین‌المللی در جهت حفظ توافق هسته‌ای و تعمیق روابط دوجانبه، از طریق تعامل سازنده در زمینه‌های حقوق بشر و تجارت و دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی برای درگیری‌ها در یمن، سوریه و دیگر نقاط، همکاری کنم. » همین طور که در تصویر می بینید رابرت معروف به راب، متاهل است و دو دختر به‌نام های امیلی و الیونورا دارد.

سلام به خاله الیزابت برسانید آقای سفیر!

راب مکر، سفیر بریتانیا در تهران، روز گذشته چند عکس از نقاشی‌های ایرانی موجود در سفارتخانه را به همراه ویدیویی در توضیح چگونگی مرمت آنها منتشر کرد. برخی از کامنت‌ها پای این دو توییت آقای سفیر جالب توجه است:

روابط ایران و دولت انگلیس بویژه در یک قرن گذشته همراه با نیرنگ، دروغ، خیانت، تجاوز و تجزیه‌طلبی و پشتیبانی از خائنان و غارتگران ایران بوده است و با این دک و پزها نمی‌شود آرایش و بزک‌اش کرد!

در باز کنید مردم بیان ببینند یا قرض بدید موزه ایران باستان مردم برن اونجا ببینند.

چقدر غرامت گرفتید برای بازسازی جناب سفیر؟

سلام علیکم لطفا هـزینه را هـم اعلام کنید، و از ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰£ که به ما بدهـکارید کم کنید. سلام ملت ما را به خاله الیزابت برسانید.

فتحعلی شاه قاجار دومین پادشاه سلسله قاجار پس از نشستن بر تخت سلطنت بدلایل مختلف بسیار علاقمند بود که خود را جوان، قدرتمند و مقتدر نشان بدهد و لذا بسیار به نقاشی از خود علاقه نشان می داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها