عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

شرایط فعلی نیازمند مدیریت تخصصی است

کارشناس اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

افزایش دستمزد فقط مقدمه‌ای برای بر حل بحران است

یک کارشناس اقتصادی و فعال کارگری می‎گوید فاصله بسیار عظیمی بین هزینه‌های زندگی با دستمزد وجود دارد و تورم موجود نیز باعث شده حتی در صورت افزایش دستمزد، رفاه برای قشر ضعیف جامعه رقم نخورد.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۵۰
افزایش دستمزد فقط مقدمه‌ای برای بر حل بحران است

محمدرضا محمودی کارشناس اقتصادی و فعال کارگری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ،‌ عنوان کرد: قشر کارگر وضعیتی بحرانی را پشت سر می‌گذارد. این وضعیت باید ضرب‎الاجل حل شود. این در حالی است که افزایش حقوق و دستمزد به‌صورت کامل بحران را از بین نمی‎برد و فقط از شدت آن می‎کاهد.

وی افزود: وقتی یک وضعیت بحرانی به وجود می‎آید باید شرایطی را مهیا کرد تا این وضعیت بحرانی به‌درستی مدیریت شود و شرایط اضطراری کم‏کم از بین برود. اگر ما می‌گوییم حقوق و دستمزد با توجه به تورم مصوب شده این بدان معنا نیست که مشکلات کارگران به‌طور کامل حل‌شده است. این فقط مقدمه‎ای در رابطه با این ماجراست.

محمودی در ادامه گفت: از دست رفتن قدرت خرید مردم به‌خصوص در میان قشر کارگر نمود زیادی دارد. حالا افزایش حقوق و دستمزد برای سال آینده گام نخست برای کنترل بحران قشر کارگر است. تأکید می‎کنم این افزایش فقط گام نخست برای کنترل بحران است نه تمام راه‌حل و برنامه.

محمودی تأکید کرد: هزینه‎های یک خانوار چهارنفری قرار نیست به‌طور کامل با سه میلیون و هزار700 الی چهار میلیون تومان برطرف شود. در کنار آن باید بسته‎های ویژه حمایتی به‌طور مستمر وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: امسال فاصله قابل‌توجهی بین دستمزد و حدنصاب هزینه‎ها وجود داشت. در کنار آن مسائل جانبی دیگری مانند هزینه‎های درمانی نیز وجود دارد. وضعیتی که به وجود آمد یک بحران شدید اقتصادی بود. بحران با خودش مسائلی همانند ورشکستگی و کاهش دارایی‏ها و خسارات سنگین به همراه دارد. بسیاری از مردم از ره‎آورد چنین وضعیت نامطلوبی به‌شدت جبران خسران شدند.

محمودی تأکید کرد: حداقل هزینه هر خانواده‎ای چهار میلیون است. اما حقوق کارگران گاهی نیز یک‌میلیون تومان بوده است. تصور کنید این قشر چگونه تحت‌فشار شدید روانی قرارگرفته‌اند و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.

وی در پایان گفت: سبد معیشتی در نظر گرفته‌شده باید ویژه باشد. این سبد و اختصاص دادن خود یکی از نشانه‎های نقص ساختار اقتصادی و مدیریت دولت است اما در شرایط کنونی لازم و ضروری به نظر می‎رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها