درباره فیلم «آستیگمات» با 2 منتقد سینما حرف زده ایم

ناکام جشنواره روی پرده سینما

مجیدرضا مصطفوی در دومین اثر سینمایی خود، این روزها با فیلم «آستیگمات» بر پرده سینماها حضور دارد؛ اثری در ژانر اجتماعی که سال گذشته از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند. در آستیگمات ما با خانواده‌ای مواجه هستیم که در یک بحران تمام عیار دست و پا می‌زنند. خانواده‌ای درگیر با مشکلات مالی و روانشناختی فراوان که زوجی به نام مهران (محسن کیایی) و سمیرا (باران کوثری) آن را تشکیل می‌دهند. از آنجا که این زوج منزلی ندارند در خانه مادر مهران، الهه (مهتاب نصیرپور) زندگی می‌کنند و الهه باوجود تمام مشکلات روحی و جسمی اش سعی می‌کند مشکلات کل خانواده را مدیریت کند. در مجموع باید گفت آستیگمات درامی پرپیچ و تاب است که می‌تواند پیام نهایی خود را به مخاطب انتقال دهد. جام‌جم در گزارش پیش رو نظر دو منتقد مدافع و مخالف را درباره این فیلم جویا شده که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۹۷

یاسمن خلیلی‌فرد، منتقد سینما و نویسنده، آستیگمات را فیلمی خوش ساخت و بی‌ادعا می‌داند. او به جام‌جم می‌گوید: آستیگمات جزو آن دسته از فیلم‌هایی بود که به جشنواره فیلم فجر راه نیافتند، اما فیلمی خوش ساخت بی ادعا و به شدت جسورانه بود.
او می‌افزاید: آستیگمات یک درام خانوادگی است که بحران‌های مختلف خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که در شرف از دست دادن خانه‌شان هستند.
طبیعتاً این، تنها بحران فیلم نیست و آدم‌های فیلم با مشکلات کوچک و بزرگ دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که قربانی اصلی تمامی این بحران ها، کسری، پسر 12 ساله خانواده است.
نمی‌توان گفت آستیگمات از زاویه دید این کودک روایت می‌شود، زیرا پسرک در تمامی صحنه‌های فیلم حضور ندارد، اما انتخاب‌ها و تصمیمات بزرگسالان داستان عمیقا بر او و وجوه مختلف زندگی‌اش تأثیر می‌گذارند.
در این درام، حضور مادربزرگ جوان (مهتاب نصیرپور) نیز پررنگ، موثر و اساسی است. زنی که تنها شخصیت «عاقل» داستان است، پسرش در سن کم ازدواج کرده، بچه‌دار شده و مشکلات بسیاری را برای او به وجود آورده است.
خلیلی فرد توضیح می‌دهد: در موجودیت فیلم توجه به مضمون روابط اعضای خانواده کاملا به چشم می‌خورد؛ مرد جوان لاابالی و دمدمی مزاجی که به‌تازگی مصرف الکل را ترک کرده (محسن کیایی) و جیره‌خور مادر میانسالش است، مادری که خود در یک رابطه عاطفی پنهانی به سر می‌برد و در انتظار ازدواج با مردی هم‌سن و سال خودش است (حسین پاکدل) و عروس، زنی جوان و به شدت بی‌فکر (باران کوثری) که از کوچک‌ترین وظایف مادری خود درمانده و مادرشوهر زنی است که به‌رغم تنگناهای مالی و مطلقه بودنش بار تمامی مشکلات خانواده را بر دوش می‌کشد.
در این میان با شخصیت دیگری هم روبه‌رو هستیم؛ پدر معتاد جهان (سیامک صفری) که در ضدیت با همه چیز است و شخصیتی سرکوبگر دارد و علی‌رغم جدایی‌اش همچنان برای همسر سابقش مشکل درست می‌کند و او نیز به نحوی می‌خواهد بار مسؤولیت‌هایش را بر دوش زن بیندازد.
او در ادامه خاطرنشان می‌سازد: فیلمساز هرگز تلاشی برای اغراق در نمایش وجوه مثبت یا منفی اخلاقی هیچ‌یک از شخصیت‌هایش نمی‌کند.
کات‌ها به‌موقع و کافی‌اند. فیلم از ریتم نمی‌افتد و مخاطب کشش خود را برای دنبال کردن داستان اصلی از دست نمی‌دهد و بازیگران نیز در ارائه نقش‌هایشان سنگ‌تمام گذاشته‌اند.
خلیلی‌فرد تصریح می‌کند: یکی از این بخش‌های خلاقانه نامه‌نگاری پسربچه برای معلمش است؛ یکی دیگر، مساله پرورش زالو ست که باز هم نشانه‌هایی را در دل خود می‌پرورد و به نظر من عشق میان زن و مرد میانسال فیلم نیز بسیار باورپذیر از آب درآمده است.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها