همه ما می دانیم ورزش یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در زندگی مان انجام بدهیم اما شاید بسیاری از ما نسبت به این موضوع آگاه نباشیم که چرا ورزش برای ما مهم است.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۶۷
چرا باید ورزش کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین ، اهمیت زیادی دارد که بدانیم پیشینیان و اجداد ما چگونه زندگی می کردند، اینکه جای ثابتی برای زندگی نداشتند و اینکه چگونه مدام به دنبال غذا و سرپناه بودند. حالا بدن ما نسبت به اجدادمان بسیار تکامل یافته تر است. همانطور که یک ماشین مسابقه به گونه ای طراحی شده است که تند حرکت کند ما هم به گونه ای به وجود آمده ایم که «حرکت» لازمه زندگی ما تلقی می شود. اگر یک ماشین مسابقه در طول هفته فقط یک بار به بیرون برده شود و سه مایل حرکت کند مسلما به تدریج موتور این اتومبیل با مشکل مواجه می شود. انسان هم همین طور است. اگر یک فرد فقط یک جا ثابت بنشیند و از پای تلویزیون و کامپیوتر تکان نخورد بدنش به تدریج دچار فرسایش می شود.

سودمندی ورزش

ورزش مرتب و منظم و حفظ شرایط بدنی تاثیرات بسیار مثبتی دارد که شامل موارد زیر است:

باعث افزایش انرژی می شود. ورزش کردن عملکرد قلبی عروقی بدن را به وسیله جذب بیشتر اکسیژن و رساندن آن به عضله قوی تر می کند و بهبود می بخشد. وقتی سیستم قلبی عروقی شما بهتر کار کند همه چیز ساده تر به نظر می رسد و وقتی که شما انرژی بیشتری داشته باشید زندگی بهتری خواهید داشت.
ورزش قدرت عضله ها را افزایش می دهد. فعالیت های ورزشی موجبات قوی تر شدن عضله ها ، مفاصل، تاندون ها و رباط های صلیبی می شود و تحرکات شما را بیشتر خواهد کرد و ضریب مصدومیت را پایین تر می آورد. ریسک رسیدن آسیب به مفاصل و دردناک شدن آنها نیز بسیار پایین می آید. در مجموع هماهنگی خاصی بین اعضای بدن و در نتیجه تعادل به وجود می آید.
ورزش باعث تعادل وزن می شود. هر چقدر بیشتر ورزش کنید بیشتر کالری می سوزانید. علاوه بر آن عضلات شما قوی تر می شود. میزان متابولیسم بدن شما بیشتر می شود و در نتیجه حتی وقتی ورزش نمی کنید بدن کالری می سوزاند. نتیجه اش چه می شود؟ شما اضافه وزن دیگر نخواهید داشت و اعتماد به نفس بیشتری را به دست می آورید.
ورزش عملکرد مغز را بهتر می کند. فعالیت های بدنی خون را بیشتر به جریان در می آورد و سطح اکسیژن مغز را بیشتر می کند. همچنین باعث آزادسازی مواد شیمیایی مغز (هورمونها) می شود که مسئول تولید سلولهای هیپوکمپ هستند، بخشی که حافظه و یادگیری را کنترل میکند. در ادامه تمرکز بیشتر می شود، توانایی شناخته بالاتر می رود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش می یابد.
فعالیت بدنی برای قلب خوب است. ورزش کلسترول LDL را کاهش می دهد (چیزی که شریانها را مسدود می کند)، HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. بنابراین فشار روی قلب شما کاهش می یابد. علاوه بر این عضلات قلب تقویت می شود. ورزش همراه با رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش میدهد.
خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمتر می شود.ورزش منظم به کنترل قند خون کمکو در ادامه از خطر ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری می کند.علاوه بر این چاقی هم از بین می رود، چیزی که در ابتلا به دیابت نوع دو تاثیر زیادی دارد.
تمرینات ورزشی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ورزش توانایی بدن شما را برای پمپاژ کردن اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن بهبود می بخشد و این باعث می شود سلول هایی که مسئول مبارزه با باکتریها و ویروسها هستند، تقویت شوند.
خطر ابتلا به بیماری های استخوانی را کاهش می دهد.تمرینات وزنه زنی و پیاده روی خطر ابتلا به آرتروز و پوکی استخوان را کاهش می دهد.
ریسک ابتلا به سرطان پایین می آید.فعالیت بدنی مداوم تاثیر شگرفی در از بین رفتن سرطان هایی همانند رحم، ریه و سینه می شود. تحقیقات نشان می دهد 35 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ها به دلیل اضافه وزن و بی حرکتی است.
خواب بهتری برای شما رقم می خورد. فعالیت های فیزیکی بدن شما را برای بهتر خوابیدن آماده می کند. کیفیت خوب خواب در تمامی زندگی شما تاثیر دارد و استرس را کاهش می دهد.
ورزش باعث می شود همیشه احساس سلامتی داشته باشید. فعالیت های فیزیکی باعث آزادسازی اندورفین بدن می شود. این آزادسازی در شما احساس آرامش پدید می آورد و نگرانی های شما را کمتر می کند.
تمرینات ورزشی افسردگی را از بین می برد. ورزش کردن باعث می شود تا با افراد بیشتری ارتباط پیدا کنید، خستگی شما از بین می رود و حس خوبی دست می دهد.
ورزش از پیری زودرس جلوگیری می کند. وقتی ورزش می کنید احساس طراوت و جوانی می کنید و انرژی بیشتری در شما به وجود می آید که باعث می شود فرآیند پیری به تاخیر بیفتد.

چقدر باید ورزش کنید؟

تحقیقات نشان می دهد تمامی افراد بین 16 تا 64 سال باید به طور مرتب ورزش کنند. این ورزش ها باید شامل موارد زیر باشد:

ورزش های قلبی عروقی

این نوع ورزش چیزی است که باعث می شود ضربان قلب و تنفس شما بهتر شود. ورزش هایی مثل پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، رقص، فوتبال، هاکی، بسکتبال و ... از این دست ورزش ها هستند.

ورزش های استقامتی

ورزش های استقامتی به ورزشی اشاره می کند که عضلات را درگیر می کند و ساختار بدن را بهبود می بخشد. به افراد بالغ و بزرگسال توصیه می شود هفته دو الی سه مرتبه ورزش های مرتبط با عضلات انجام بدهند. ورزش های ملایم تر عضلانی برای افراد مسن تر توصیه می شود.

تعدادی از روشهای مختلف برای طبقه بندی شدت هر ورزش وجود دارد، برخی بر اساس ضربان قلب و بعضی از اینکه ورزش تاثیر بر میزان متابولیسم شما دارد.

تحقیقات مختلف حاکی از این است که شدت میزان ورزش باید به گونه ای باشد که در اوج آن توانایی صحبت کردن داشته باشید، اما نه آنقدر که بتوانید آواز هم بخوانید.

مثال های ورزش با فعالیت های کمتر:

پیاده روی سریع

شنا و ایروبیک

دوچرخه سواری با سرعت 5 الی 9 مایل بر ساعت
بدمینتون و تنیس
والیبال

مثال هایی از ورزش هایی با شدت بیشتر:

دویدن
پیاده روی (5 مایل در ساعت)
دوچرخه سواری با سرعت 10 مایل بر ساعت
ایروبیک
هنرهای رزمی
ورزش های تیمی مثل فوتبال، بسکتبال، راگبی و ..
روئینگ
پرش

به هر حال هر چقدر بیشتر ورزش کنید ضربان قلب شما بهتر و منظم تر خواهد شد و به شما انگیزه کافی برای انجام کارهای روزمره تان می دهد و زندگی را برای شما بهتر می کند.

منبع: skillsyouneed/مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها