آمار عارضه‌های ناشی از جراحی‌های زیبایی در کشور افزایش یافته است

وقتی زیبایی تلفات می‌گیرد

تا چند دهه پیش زیبایی از دید عموم مردم، تعریف ساده و دلنشینی داشت که با ملاک‌های امروزی فرسنگ‌ها فاصله داشت. یعنی اقدامات و جراحی‌هایی که امروزه با هدف زیباتر شدن صورت می‌گیرد مثل برجسته کردن گونه و لب‌ها، تغییر فرم چانه و ابروها و تغییر رنگ چشم‌ها یا ایجاد تغییرات خاصی در شکل و فرم اندام اصلا در ذهن و اندیشه هیچ کس به عنوان مظاهر زیباتر شدن خطور نمی‌کرد .
کد خبر: ۱۱۶۶۵۸۹
وقتی زیبایی تلفات می‌گیرد
آنچه امروز در میان بسیاری از مردم بویژه قشر جوان، باب شده است صرف نظر از به چالش کشیدن مقوله زیبایی منجر شده است آمار عارضه‌های ناشی از جراحی‌های زیبایی در کشور افزایش یابد. چرا که مردم تحت‌تاثیر تبلیغات وسیعی که در این حوزه می‌شود در مواردی به افراد غیرمتخصص و غیر دوره دیده مراجعه و با عوارض سخت و درمان‌نشدنی مواجه می‌شوند . دکتر علیرضا صابری، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در گفت‌وگویی با جام‌جم تبلیغات غیرواقعی در این حوزه را تحلیل کرده است.

تبلیغات دستگاه کوچککننده بینی صددرصد کذب است. عملکرد دستگاههایی که در این زمینه تبلیغ میشود، ایجاد تغییراتی در فرم بینی بر اثر فشار به مدت طولانی است. در حالی که نهتنها تغییرات ناشی از چنین فشاری، برگشتپذیر است، بلکه ممکن است منجر به عارضه شود. بعلاوه اگر بعد از مدتی فرد تصمیم به جراحی بینی بگیرد برایش مشکلاتی بهوجود خواهد آمد. پس شک نکنید هر گونه تغییری در شکل بینی از طریق دستگاههای کوچککننده بینی، موقت و برگشتپذیر بوده و هرگونه تبلیغات در این زمینه صددرصد کذب است.

لیپوساکشن برای لاغر شدن نیست

روشهای مختلفی برای لیپو ساکشن از جمله لیزر و لیپو لیز وجود دارد که عوارضش بالاست و سوختگیهای شدید ایجاد میکند. بقیه روشهای موجود را نیز در هر بیماری توصیه نمیکنیم.

توجه داشته باشید لیپوساکشن برای لاغرکردن و کاهش وزن نیست، بلکه برای شکل دادن به بدن برای افرادی است که از طریق رژیم غذایی و ورزش به وزن ایدهآل رسیدهاند و فقط چربیهای موضعی مختصری دارند که با روشهای پیکرتراشی و لیپو ساکشن قابل رفع هستند .

پس در گام نخست فرد باید شیوه زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهد و تلاش کند به وزن ایدهآل برسد و زمانی که چنین موضوعی محقق نشد و چربی اضافه به درمان جواب نداد عمل ساکشن پیشنهاد میشود.

ناگفته نماند گاهی پزشکان غیرحرفهای در یک جلسه حجم زیادی از چربی را ساکشن کرده و این مساله برای فرد مشکلساز خواهد شد بویژه اگر بیماریهای زمینهای همچون مشکلات قلبی و عروقی داشته باشند.

افرادی که عمل ساکشن انجام میدهند باید مدرک معتبر داشته و مجوز لازم را از وزارتبهداشت و سازمان نظام پزشکی داشته باشند. متاسفانه امروزه نظارت مستمر بر تبلیغات موجود در این زمینه وجود ندارد و گاهی به یک توبیخ برای جریمه بسنده میشود، این در حالی است که مراکز غیرمجاز و افراد غیرحرفهای فعالیت قارچگونهای انجام میدهند.

از ژلها انتظار لاغری نداشته باشید

این روزها بازار تبلیغ ژلهای لاغرکننده داغ است؛ تبلیغاتی که میگویند ژلها در عرض یک ساعت، معجزه کرده و چربیهای موضعی را همچون یک ورزش سنگین آب میکنند ! ممکن است برخی از این ژلها با مکانیسم افزایش دفع آب از بدن، اثرات محدود و موضعی داشته باشند، اما این اثرات زودگذرند و به هیچ عنوان به آب کردن چربیها کمک نمیکنند. بلکه در برخی افراد حساسیت شدید پوستی نیز ایجاد میکنند. با اینحال، استفاده از آنها بهتر است تحت نظر پزشک باشد و خودسرانه استفاده نشود .

رفع واریس و ترک پوستی با روغن آرگان

یکی دیگر از مواردی که روی آن تبلیغات زیادی میشود، استفاده از روغن آرگان (برگرفته از دانههای درخت آرگان در مراکش که حاوی ویتامین E و اسید چرب اشباع است) برای رفع ترک پوستی، آسیبهای مو و نیز واریس است. روغن آرگان در پیشگیری از ایجاد ترکهای پوستی ناشی از چاق و لاغر شدن، بویژه در دوران بارداری تا اندازهای موثر است. اما این تاثیر نیز در همه افراد دیده نمیشود. ولی روغن آرگان برای درمان واریس میتواند التهابات را کم میکند و تا اندازهای واریسهای سطحی و ریز را از بین ببرد. اما در شرایطی که واریس ناشی از مشکلات دریچهای و برگشت وریدی در اندام تحتانی باشد، به هیچ عنوان مصرف این روغن برای رفع آن موثر نیست و درمان این نوع واریسها به عمل جراحی نیاز دارد .

لاغر شدن با پالس الکتریکی!

یکی دیگر از روشهای لاغری بویژه برای کسانی که ورزش باشگاهی میکنند، کار کردن با دستگاه ( ایکس بادی ) است . این دستگاهها برای بدنسازها استفاده میشود و تا حدی با تحریکات( پالس ) الکتریکی منجر به لاغری موضعی میشود . اما نکته اینجاست که این دستگاهها بی عارضه نیستند و ممکن است عوارضی چون پرش عضلانی و مشکلات عصبی در فرد ایجاد کنند. بعلاوه استفاده از آنها باید تحتنظر متخصص وبا هدف تقویت عضلات و نه لاغری صورت بگیرد .

ژل‌های سفت‌کننده بدن

تبلیغات روی ژل‌هایی که مدعی سفت کردن و فرم دهی به عضلات شل و افتاده بدن هستند نیز توجه برخی افراد را به خود جلب می‌کند .

این ژل‌ها حاوی الاستین، کلاژن و ویتامین E هستند و برای درمان شلی و افتادگی‌های عضلانی مختصر موثر هستند و تا حدودی از بروز افتادگی عضلانی در اندام‌ها پیشگیری می‌کند. ولی اثراتشان بر خلاف تبلیغات صورت گرفته زیاد نیست.

پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها