گفتگوی جام جم آنلاین با رئیس انجمن آترواسکلروز ایران؛

جوانان، قربانیان جدید سکته قلبی/ زنگ خطر برای 40 ساله ها

رئیس انجمن آترواسکلروز (تصلب شرایین)ایران گفت: امروزه در بین افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله هم آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کم نیست. اما متخصصان دلیل این وضعیت را سبک زندگی غلط زندگی می‌دانند. کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، ماشینی‌شدن، دخانیات، افزایش فشار خون، چربی خون و بیماری دیابت از علل افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان هستند.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۶۷
جوانان، قربانیان جدید سکته قلبی/ زنگ خطر برای 40 ساله ها

دکتر مسعود قاسمی به مناسبت روز «جوان» در خصوص شیوع مشکلات قلبی نظیر سکته در جوانان به جام جم آنلاین گفت: متاسفانه در سرتاسر جهان اولین عامل مرگ و میر بشر مربوط به سکته قلبی است که با آمار قابل توجه ای مواجه هستیم. آمار و بررسی ها نشان داده است با افزایش زمان کار، کاهش فعالیت های روزانه به دلیل نوع کارهای نسل جدید، تغییر الگوی غذایی و عدم رعایت الگوهای سلامتی مانند مصرف دخانیات(سیگار، قلیان) باعث شده در بسیاری از کشور های در حال توسعه با آمار قابل توجه و بالای حوادث قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی در جوانان مواجه شویم.

وی ادامه داد: امروزه در بین افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله هم آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کم نیست. اما متخصصان دلیل این وضعیت را سبک زندگی غلط زندگی می‌دانند. کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، ماشینی‌شدن، دخانیات، افزایش فشار خون، چربی خون و بیماری دیابت از علل افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان هستند.

به گفته قاسمی، با افزایش سن در مردان ( بالای 40 سال) و زنان (بعد سن یائسگی) احتمال حوادث قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا می کند. اما در عین حال با افزایش سن احتمال حوادث قلبی بر روی سکته قلبی مانند مرگ، نارسایی قلبی به دلیل داشتن فرصت بیشتر برای بازسازی عروق یا تشکیل رگ های جانبی کمتر شود به عبارتی جوانان در مقابل بروز سکته قلبی سرنوشت وخیم تری دارند بنابراین افراد جوان اگر با این دسته از بیماری ها مواجه شوند و به علائم آن دقت نکنند متاسفانه خطر حوادث قلبی و به دنبال آن مرگ و احتمال ابتلا به نارسایی قلبی درشان بالا می رود.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با اشاره به اینکه بروز دیابت نوع ۲ در جوانان بسیار خطرساز است گفت: در دو دهه گذشته آمار چاقی به ویژه در جوانان بسیار پایین بوده است و بر اساس آمار ۱۵ درصد نوجوانان زیر میزان استاندارد تحرک و فعالیت بدنی دارند. والدین باید به تغذیه سالم افراد خانواده توجه داشته باشد و میزان مصرف غذاهای آماده (فست فودها) را به حداقل برسانند، همچنین به ورزش کردن توجه داشته و نسبت به مصرف قلیان فرزندان خود بی تفاوت نباشند. شیوه‌های نامناسب زندگی موجب شده امروزه شاهد بروز دیابت نوع 2 که در گذشته تنها مربوط به بزرگسالان بود در جوانان نیز باشیم.

وی در خصوص عوامل خطر ساز به جام جم آنلاین گفت: عامل مهمی چون سیگار در صدر عوامل خطر ساز قرار دارد و مشابهات آن نظیر قلیان و... موضوع افزایش چربی خون بخصوص کلسترول خون و افزایش فشار خون می شود، علاوه آن ها کم تحرکی و افزایش افزیش چربی شکمی دو عامل مهم دیگر در پیدایش مشکلات قلبی است. افراد سیگاری 5 برابر بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی را دارند.

قاسمی خاطرنشان کرد: شیوه‌های نامناسب زندگی موجب شده امروزه شاهد بروز دیابت نوع 2 که در گذشته تنها مربوط به بزرگسالان بود، در جوانان نیز باشیم. احساس فشار و درد در چانه ها و فک تحتانی، سنگینی در قفسه سینه، درد شدید در دو دست، تعریق زیاد و احساس بغض در گردن شایع ترین علائم سکته قلبی است. فاکتورهای خطر سکته قلبی مانند دیابت، چربی خون، مصرف سیگار، چاقی و کم تحرکی از مدت ها پیش مطرح بوده اما امروزه به دلیل تشدید این فاکتورها، سن سکته قلبی پایین آمده است.

به گفته این متخصص، در بیماران دیابتی افزایش فشار خون و کلسترول شیوع بیشتری دارد و با افزایش فشار خون و کلسترول، خطر بیماری قلبی بسیار شدت پیدا می کند .

وی در پایان بر لزوم مراجعه سریع افراد مبتلا به سکته قلبی به مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: مراجعه به موقع این افراد به بیمارستان از بروز آسیب عضله قلب آنها جلوگیری می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها