به بهانه 78 سالگی رادیو در ایران

اینجا رادیوست...

برای خیلی‌ها، رادیو رسانه‌ای گرم و اصیل محسوب می‌شود که هنوز هم در خلوتشان از جایگاه فوق‌العاده‌ای برخوردار است. مسلما آنچه این رسانه را همچنان گرم نگه داشته، اهالی رادیویی هستند؛ رادیویی‌های بی‌ادعا، به دور از پزهای روشنفکری و شاتر دوربین‌های عکاسان روی فرش قرمز جشنواره‌ها، فقط سعی می‌کنند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۳۳
اینجا رادیوست...

مردم رادیویی‌ها را فقط از پشت امواج رادیو حس می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توانند دغدغه‌هایشان را برای ساخت برنامه و... ببینند. مردم نمی‌توانند چهره آنها را در روزهایی که ناراحت هستند و غمگین از غم روزگار، ببینند و فقط آنچه می‌شنوند، صدای دلنشین و گرمی است که می‌خواهد روزنه‌های تازه را برایشان باز کند. ممکن است آنها اخم به چهره داشته باشند، اما برای مردم از دوستی حرف بزنند یا این‌که بی‌حوصله باشند اما مردم را به صبر سفارش کنند. همه اینها کسانی هستند که باعث شدند تنور رادیو همچنان داغ باشد و پر فروغ. به همین دلیل در پایان هفتاد و هشت سالگی و ورود به هفتاد و نه سالگی سراغ رادیویی‌ها رفتیم و از آنها درباره مانایی و آرزوهایشان برای این رسانه قدیمی پرسیدیم.

فریبرز گلبن (تهیه کننده): همچنان حرف اول را میزند

ما رادیو را اختراع نکردیم، اما این رسانه از همان ابتدای ورود به زندگی مردم تا امروز جایگاه خود را حفظ کرده است، حتی در آمریکا و کشورهای اروپایی این رسانه با وجود تکثر دیگر رسانهها جایگاه خاص و ارزشمند خود را دارد. به نظرم رادیو خیلی مهمتر از تلویزیون است و همچنان در اطلاع رسانی بحرانها حرف اول را میزند. با وجود اینکه سالهاست در این رسانه کار میکنم، اما همچنان در ماشین باز هم رادیو را گوش میدهم و به غیر از گوش دادن به شبکههای خودمان، گاهی کانالهای رادیویی دیگر کشورها را هم گوش میدهم تا از ایدههای تازه الهام بگیرم. جوان بودم که کار خودم را در رادیو شروع کردم و همچنان در این رسانه مشغول به فعالیت هستم و رادیو حرف اول را برایم میزند. آرزو میکنم رادیو همیشه در جایگاه واقعی اش بایستد و مانا باشد.

علی حاجی نوروزی (صدابردار): عضوی از خانوادهها است

رادیو جایگاه ارزشمند و مهمی نزد مخاطبان دارد و آنها به این رسانه، هم انس دارند و هم اعتماد. رادیو برای من عضوی دوستداشتنی از خانوادهام است و 47 سال است که در این رسانه کار میکنم و با این وجود همچنان با شور و علاقه سر کار میآیم. من صدابردار نمایشهای رادیویی هستم و جالب است بگویم که هنوز بعد از چند دهه همچنان قبل از بازیگران و عوامل وارد استودیو میشوم و شرایط را مهیا میکنم. گرچه کار ما خستگیهای خودش را دارد، اما به عشق مخاطب و مردم کار را به سرانجام میرسانیم. آرزو میکنم همکاران در رادیو سالم و سلامت باشند تا بتوانند بهترین برنامهها را برای مردم تولید کنند. باید قدر و ارزش رادیوییها را دانست.

عذرا وکیلی (گوینده و تهیهکننده): با اجازه بزرگترها بله!

با اجازه بزرگترها باید بگویم بله! رادیو همچنان بین مردم ارزشمند است و این رسانه را رسانهای گرم و صمیمی میدانند و دوستش دارند. من یک دختر جوان و لاغر بودم که وارد رادیو شدم و الان یک خانم میانسال هستم و سنگینوزن! اما همچنان رادیو برایم رسانهای دوستداشتنی است و با علاقه در آن کار میکنم. مگر میشود بدون شور و علاقه کار کرد و مردم برنامه را دوست داشته باشند؟ من زمانهایی که خانه هستم به رادیو گوش میدهم، واقعا خیلی خوب است؛ چون همزمان میتوانم به کارهای منزل اعم از اتوکردن، خیاطی و... هم برسم و به رادیو گوش بدهم. آرزو میکنم جوانترهایی که وارد رادیو میشوند و قرار است در حوزه برنامهسازی مشغول کار شوند، قدر این رسانه را بدانند و برنامههای تاثیرگذار و خلاقی بسازند.

مجید حمزه (کارگردان نمایشهای رادیویی): به خاطر رادیو همه چیز را رها کردم

رادیو همیشه رسانه تاثیرگذاری بوده و هست. این رسانه اثر فوقالعادهای دارد و با وجود اینکه برخی مواقع تعداد مخاطبانش کم شده، اما جزو پرمخاطبترین رسانههاست، زیرا رسانه همیشه در دسترسی است و مخاطب در هر جایگاه و موقعیتی میتواند شنونده برنامههای آن باشد. ما باید برای حفظ این جایگاه همیشه برنامههای باکیفیت تولید کنیم تا بتوانیم مخاطبمان حفظ شود. با اینکه سالها از فعالیتم در رادیو میگذرد با علاقه کارم را انجام میدهم و باید بگویم من دیوانه رادیو هستم. روزگاری به خاطر کار در رادیو، شغلم، تحصیلاتم و... را رها کردم چون عاشقانه رادیو را دوست داشتم. آرزو میکنم همیشه دست رادیو برای مردم پر باشد و برنامهها علاوه بر وجه سرگرمی به دانش مخاطب هم اضافه کند و همیشه طیف گستردهای از مردم شنونده آن باشند.

منوچهر آذری (گوینده): جوانی ام را در رادیو گذاشتم

رادیو امروز وارد 79 سالگی میشود و من 42 سال از عمرم را در رادیو کار کردم. واقعا روزهای جوانی و عمرم را در رادیو سپری کردم و همیشه فقط مردم برایم اهمیت داشتند. شاید باورتان نشود، اما من برای دلخوشی مردم نقش جاصابونی را در برنامههای رادیو بازی کردم تا مردم را شاد کنم. هیچ چیز به اندازه شاد کردن دل مردم من را خوشحال نمیکند. باید قدر و منزلت رادیوییها را بدانند. همکارانم با کمترین دستمزد فعالیت میکنند؛ بیآنکه غر بزنند. واقعا زندهیاد منوچهر نوذری، فرهنگ مهرپرور، همایون ایرانپوی و... خیلی زحمت کشیدند. ما سالها با برنامه «صبح جمعه با شما» و بعد از آن جمعه ایرانی دل مردم را شاد کردیم. گرچه دیگر این برنامه پخش نمیشود، اما امیدوارم روزی دوباره روی آنتن برود. باید همیشه به یاد زحمتکشان رادیو باشیم. الان رضا عبدی روی ویلچر مینشیند و کسی هم از او یاد نمیکند. باید یاد این دوستان باشیم چون عاشقانه برای رادیو کار کردند.

سعید توکلی (گوینده رادیو): تزریق خون تازه به رگهای رادیو

برای نگه داشتن مخاطب رادیو باید تمرکز بیشتری داشته باشیم و برنامههایی فاخر و فخیم تولید کنیم تا مردم دوست داشته باشند. در سه تا چهار سال اخیر، برخی اشتباهات باعث شده تا حدودی ریزش مخاطب پیدا کنیم؛ اما با ورود دکتر شاهآبادی خون تازهای به رگهای رادیو تزریق شده است. البته کسانی که من را میشناسند، میدانند بههیچوجه مجیزگو نیستم، اما با تصمیمات تازه ایشان امیدوارم مخاطبان رادیو بیشتر شوند. دکتر شاهآبادی، قانون نانوشتهای را مبنی بر اینکه گویندگان رادیو همزمان نمیتوانستند در تلویزیون هم برنامه داشته باشند، برداشت و همین به رشد حرفهای و کاری همکاران کمک زیادی میکند. آرزو میکنم رادیو جای کسانی باشد که به آن تعلق دارند. من 19 سالم بود که وارد رادیو شدم و همچنان با همان علاقه هر روز گویندگی میکنم. امیدوارم همیشه افراد با استعداد وارد رادیو شوند.

حمیدرضا هدایتی (بازیگر نمایش رادیویی): مادر همه رسانهها

صحبت کردن درباره رادیو سخت است، چون رسانه بزرگی در جهان و از زمان ورود به ایران، مادر همه رسانهها شده است. در همه کوچه پسکوچهها صدای رادیو شنیده میشود و من میگویم مادر همه رسانهها رادیوست. آرزو میکنم همیشه ساختار برنامههای رادیو برای شنوندگان جذاب باشد و این رسانه برای همیشه پایدار و استوار بماند. عشق و علاقه من به رادیو به حدی است که نمیتوانم در قالب کلمات و واژهها آن را توصیف کنم، چون رسانه بزرگی است.

رویا فلاحی (بازیگر نمایشهای رادیویی): چراغ رادیو روشن بماند

رادیو، رسانه تاثیرگذاری است و باید تلاش کنیم برنامههای باکیفیت بسازیم. این تاثیرگذاری رادیو همیشگی بوده و در بقای آن، کیفیت خیلی اهمیت دارد. برای 79 سالگی رادیو آرزو میکنم که چراغش همیشه روشن باشد و این روشنایی به حدی باشد که نورش همه دنیای پیرامونش را فرا بگیرد.

گلریز وکیلی (تهیهکننده): رادیو همچنان یکهتاز

به نظرم با وجود تکثر رسانههای مختلف، همچنان رادیو در سپهر رسانهها یکهتاز است و موفق. این رسانه ویژگیهای خودش را دارد و نظرسنجیها هم نشان میدهد مردم شنونده برنامههای رادیو هستند. من میبینم مردم در تاکسی شنونده برنامههای شبکههای مختلف همچون پیام، آوا، ایران و... هستند و در اتوبوسها هم رادیو روشن است و این نشان میدهد رادیو همچنان بیرقیب است. برای 79 سالگی رادیو آرزو میکنم که همیشه پویا و بهروز و همه مخاطبان از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال شنونده آن باشند.

ابوالقاسم صادقی (نویسنده): رسانهای ممتاز و درجه یک در میان مخاطبان

گرچه در طول سالهای مختلف رادیو نوساناتی به لحاظ میزان مخاطب داشته، اما هیچ کدام باعث نشده از تعداد مخاطبان این رسانه کم شود. همچنین جشنواره نوروزی امسال سازمان صدا و سیما نشان داد مردم با علاقه برنامههای رادیویی را گوش کرده و حتی به برنامه مورد علاقهشان رای میدهند. همین گواه این مساله است که رادیو شنونده خودش را دارد. البته ما هم به عنوان برنامه ساز باید سعی کنیم با علاقه و اندیشه و فکر کارهایمان را تولید کنیم تا مردم هم دوست داشته باشند. آرزو میکنم رادیو همچنان رسانه ممتاز و درجه یک بین مردم باشد و از شنیدن برنامههای آن حالشان خوب شود.

سعید توکل (تهیهکننده): دوست داشتنی و حقیقت گو

واقعیت چیزی نیست جز افت تاثیرگذاری رادیو و رسانهای که با سالهای اوج محبوبیت و موفقیت در برقراری ارتباط گرم با انبوه میلیونی مخاطبان فاصله گرفته است. البته این کم شدن تاثیرگذاری، همیشگی و غیر قابل جبران نیست و رابطه مستقیم با مدیریت و هدایت صحیح همهجانبه توسط مدیران آگاه رسانه ملی دارد و با درک واقعیت رادیو و تکیه بر تخصص و تجارب اصحاب رسانه در طول 78 سال و با حس همدلی، نشاط اجتماعی، گسترش فرهنگ، باورهای اصیل و اطلاع رسانی هنرمندانه قابل ترمیم است. سی و چند سال تجربه و حضور در صدا و سیما به من اجازه میدهد نگران افت تاثیرگذاری رادیو باشم که مبادا آن همه تلاش شبانهروزی و انرژی که صرف گردهم آوردن مخاطب شده با بعضی بیتدبیریها و کج سلیقگیها هدر برود. فراز و فرود رادیو رابطه مستقیمی با برنامهریزی شجاعانه مدیران ورزیده و برنامهسازان خبره دارد. آرزو میکنم به حرفهایها فرصت داده شود با خلاقیت برنامههایی بسازند که مردم را دور همان رادیوی دوستداشتنی، حقیقتگو و صمیمی جمع کنند.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها