وقتی صحبت از صنعت مبلمان می‌شود، تصویری از انواع طرح، نقش و رنگ که هرکدام حکایت از دنیای پرهیاهویی در تولید آن دارند در ذهنمان ایجاد می‌شود. دنیایی که قطعا راحتی شما و خانواده در آن خلاصه شده و تولیدکنندگانش نیز در محیطی بدون نگرانی برای ادامه حرفه خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۵۷
رکود بر بازار مبل نشست

اما مدتی است این تصویر، مخدوش شده و به قول معروف برفکی است چون قوانین دست و پاگیر و رکود حاکم بر صنعت باعث شده تا بخش قابل توجهی از صنعت مبلمان ایران به حالت نیمه تعطیل یا تعطیل دربیاید.

این در حالی است که 8 درصد از کل اشتغال ایران در بخش مبلمان قرار دارد و حدود 7 درصد از کل تولید ناخالص اقتصاد کشور هم در این بخش خلاصه شده است.

خبرنگار جام‌جم در گفت‌وگو با فعالان بازار مبل، از وضعیت این صنعت گزارش داده است.

بیکاری نگران‌کننده

احمد رضایی، یکی از تولیدکنندگان مبلمان در خیابان دلاوران تهران درباره شرایط نگران‌کننده رکود حاکم بر بازار به جام‌جم گفت: تقریبا دو سال است که رونق از کسب‌وکار این صنف رخت بربسته است و رکود باعث شده تا رفته رفته تولید در این بخش بی‌معنی شود.

رضایی افزود: قبلا رونق آنچنان بود که فعالان این بخش سعی می‌کردند اندک سرمایه‌ای هم که به‌دست می‌آورند دوباره در همین زمینه سرمایه‌گذاری کنند و تولید را افزایش دهند اما امروز دقیقا برعکس شده به صورتی که اگر سودی حاصل ‌شود بسرعت از این بخش خارج می‌شود.

این تولیدکننده کلاف مبل تاکید کرد: روزگاری صنعت مبلمان ایران گزینه اول خریداران داخلی و خارجی بود اما اکنون افزایش قیمت تمام‌شده محصولات در کنار کاهش قدرت خرید مردم باعث شده خاک رکود بر تولید بنشیند.

واردات با دور زدن قانون

علیرضا میرزایی دیگر فروشنده منطقه دلاوران یکی از مراکز اصلی عرضه مصنوعات چوبی با اشاره به افزایش واردات کالاهای خارجی به جام‌جم گفت: تولیدکنندگان ایرانی هیچ مشکلی با واردات قانونی و منطقی کالا ندارند بخصوص در این صنف که می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد رقابت باشد اما اکنون رقابت، نابرابر است چون دور زدن قانون امری طبیعی شده است.

میرزایی افزود: بسیاری از متخلفان و واردکنندگان مصنوعات چوبی با توجه به این‌که اغلب مصنوعات وارداتی به صورت قطعات پیش‌ساخته هستند با استفاده از کم‌اظهاری در گمرک آنها را به عنوان ابزار و یراق وارد می‌کنند که از نظر قیمتی قابلیت رقابت با محصولات ایرانی را داشته باشند.

این فعال بازار مبلمان معتقد است اگر برندهای خارجی با ثبت برند و دریافت مجوزهای قانونی به سلامت وارد بازار شوند، می‌توانند سازنده نیز باشند اما اکنون متاسفانه آنچه که بر سر پوشاک ایران آمده در مبلمان هم در حال تکرار است.

قوانین علیه تولید است

محمدرضا احمدی یکی از تعمیرکاران مبلمان در منطقه دلاوران به جام‌جم گفت: اشتغال‌زایی صنعت مبلمان آنچنان است که دور از واقعیت نیست اگر بگویم در صورت رونق آن، بخش قابل توجهی از نیاز اشتغال ایران برطرف خواهد شد. به‌عنوان مثال در تولید یک واحد مبل تقریبا ده نفر در بخش‌های مختلف فعال می‌شوند.

احمدی افزود: اما متاسفانه این امتیاز نادیده گرفته شده و اغلب قوانین علیه تولید است به صورتی که بسیاری از تولیدکنندگان باسابقه صحنه تولید را رها کرده و بی‌تفاوت به آینده شغلی و سال‌ها تجربه خود وارد کسب‌وکارهای دیگری شده‌اند.

وی تاکید کرد: همین روند و مشکلات بازار باعث شده تا نیروی کار تازه‌نفس زیاد تمایلی به ورود در این عرصه نداشته باشد چون جویندگان کار به این نتیجه رسیده‌اند که آینده شغلی در این صنف زیاد روشن نیست و بهتر است برای دستیابی به موقعیت شغلی خوب، وارد بازار کار دیگری شوند.

حضور غیرتولیدکنندگان

اکبر سرکانی یکی از تولیدکنندگان دیگر مبلمان در این منطقه با اشاره به حضور گسترده غیرحرفه‌ای‌ های این صنعت برای دستیابی به منافع اقتصادی مقطعی به جام‌جم گفت: صنف تولیدکنندگان مبلمان با توجه به بی‌توجهی‌های صورت گرفته بدون دلیل گسترش یافته و همین عاملی بوده برای حضور غیرحرفه‌ای‌ها در بازار و امروز که رکود بر بازار حاکم شده، این روند مشکل‌ساز است.

سرکانی افزود: حجم چک‌های برگشتی و همچنین کلاهبرداری‌های مختلف در این صنعت شاهد مثالی دقیق برای این نکته است که باید به آن دقت داشته باشیم، چون افراد غیرحرفه‌ای در این بازار نه تنها کار را برای فعالان اصلی مشکل کرده‌اند، بلکه به نوعی حقوق مردم را نیز ضایع می‌کنند.

وی معتقد است اگر مسئولان هنگام برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان در اقصی‌نقاط کشور به شرکت‌کنندگان دقت داشته باشند با انبوهی از تقاضای شرکت‌ها مواجه می‌شوند که هیچ کدام فعال این صنف نیستند و صرفا با تهیه برخی اجناس به‌صورت امانی از تولیدکنندگان قم یا شهرستان‌های دیگر وارد میدان می‌شوند.

این تولیدکننده به جام‌جم گفت: اتحادیه‌های مربوط باید وارد عمل شده و مانع از حضور این افراد غیرحرفه‌ای در بازار مبلمان شوند، چون این افراد باعث بروز چالش‌های بیشتر برای تولیدکنندگان واقعی و بعضا از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی برای آنها می‌شوند.

اصلا صحبتی از مبلمان نیست

از سوی دیگر، ساعی یکی از فعالان با سابقه این منطقه در زمینه تولید مصنوعات چوبی به جام‌جم گفت: به دلیل نگاه کالای لوکس به مبلمان، توجه زیادی به امتیازهای آن در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده از سوی مسئولان ندیده‌ایم، در حالی که اگر سیاستگذاری‌های مناسبی برای صادرات داشته باشیم، می‌توانیم بازارهای زیادی را فتح کنیم.

این تولیدکننده تاکید کرد: مشکلات اقتصادی باعث شده قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته باشد به صورتی که تقاضا در بازار مبلمان تقریبا یک‌سوم شده است و هر روز این روند باعث تعطیل شدن واحدهای تولیدی بیشتری در بخش‌های مختلف صنعت می‌شود.

وی معتقد است، حذف واحدهای تولیدی و همچنین کاهش تعداد افراد شاغل در این صنعت نه‌تنها عاملی برای سهم بیشتر وارداتی‌ها می‌شود، بلکه عاملی است برای گران‌تر شدن محصولات؛ چون تیراژ تولید به حداقل خود رسیده و هر هزینه اضافه به تولید تحمیل می‌شود.

ساعی به جام‌جم گفت: وقتی صحبت از رکود می‌شود بسیاری از مسئولان با جلسات فوری و برنامه‌ریزی شده برای برطرف کردن مشکل صنعت، نشست‌هایی برگزار می‌کنند در حالی که مبلمان مظلوم واقع شده و کمتر از آن سخن به میان می‌آید.

این تولیدکننده تاکید کرد: بازارهای صادراتی ایران قبل از اوایل دهه 80 بسیار گسترده بود و محصولات ایرانی در مناطقی چون آسیای میانه، جنوب خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی فروخته می‌شد، اما امروز می‌بینیم افزایش هزینه‌های تولید و نبود حمایت‌های لازم از این صنعت باعث شده ترکیه و چین کم کم جای ایران را بگیرند.

ساعی تصریح کرد: برای این‌که ببینیم سهم بازار ایران چگونه توسط خارجی‌ها تسخیر شده، می‌توانیم به نمایشگاه‌های بین‌المللی مبلمان داخل ایران توجه داشته باشیم که در آخرین آن دیدیم بخش قابل توجهی از فضای نمایشگاه در اختیار خارجی‌ها بود؛ نه برای ارائه ماشین‌آلات بلکه محصولات نهایی که قرار است به بازار ایران وارد شود.

فروشگاه را اشتراکی کرده‌ایم

«احمد - م» یکی از فروشندگان مبلمان در خیابان دلاوران به جام‌جم گفت: رکود آنچنان گسترش یافته که برای تأمین هزینه‌های فروشگاه بخشی از نمایشگاه را اجاره داده‌ایم و به‌صورت اشتراکی محصولات را می‌فروشیم.

وی تاکید کرد: تولید مبلمان با توجه به هزینه‌های جاری فعلی تقریبا منطقی نیست و کپی‌کاری باعث شده به جای این‌که شاهد پیشرفت آن باشیم، این صنعت روزبه‌روز به عقب برود، در حالی که کشورهای دیگر مثل ترکیه برای صنعت مبلمان خود سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده‌اند و اکنون در حال برداشت از بازار هستند.

احمد، درباره برندهای خارجی موجود در بازار به جام‌جم گفت: صنعت مبل نیازمند رقابت سالم در بازار است تا بتوانیم پویایی را در آن تجربه کنیم، اما اکنون رقابت سالم نیست و صرفا تخلف و تقلب در آن گسترش یافته، چون بیشتر برندهای خارجی فعال در بازار اصلا خارجی نیستند، بلکه با واردات قطعات منفصله و مونتاژ آنها در بازار ایران پول بیشتری می‌گیرند.

این فعال بازار مبل درباره توان تولیدی ایران در این صنعت نیز معتقد است، رکود موجود در بازار عاملی شده برای بی‌تفاوتی تولیدکنندگان در به‌روزرسانی تجهیزات و استفاده از دستگاه‌های مدرن جهت ساخت محصولات مناسب بازار؛ در حالی که می‌بینیم همسایه غربی ایران (ترکیه) وام‌های یک یا 2 درصدی برای خرید ماشین‌آلات جدید به تولیدکنندگان ارائه و بیشتر هزینه‌های حضور این تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی را پرداخت می‌کند.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها